"palveleva" posti?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

"palveleva" posti?

Viesti Kirjoittaja timotn »

Tapahtuipa tosielämässä:

Ruotsista tilaamani harraste lehti saapui huomattavan vaurioituneena postilaatikkoon. No eipä muuta ku paikalliseen "postiin" selvittämään asiaa; vastaus: me vaan hoidamme tätä postin palvelua, emme vastaa jakelusta ym. soita tähän numeroon.
Ok. tavallaan ymmärrettävää.
Yhteys postin asiakaspalveluun; Erittäin asiallinen asiakaspalvelija kuunteli kohteliaasti asian, valitteli ettei voi korvata tapahtunutta suoraan ja teki ilmoituksen jakeluun, vaatimuksena uusi lehti lukukelvottoman tilalle. Tälle hepulle sinänsä pojot asiallisesta käytöksestä ym.
Meni muutama päivä, jakelusta (Oulu) soittaa heppu; emme pysty toimittamaan uutta lehteä tilalle, käy ostamassa prismasta (Oulu) tai r-kioskilta (Oulu) tilalle uusi ja tee korvaushakemus postille. (Tässä vaiheessa olisi ilmeisesti pitänyt älytä vaatia heppua ajelemaan prismaan ja tuomaan lehden kotiin (Oulu)).
No uusi lehti rahalla ostettuna jo maksetun tilatun tilalle ja pääpostiin korvaushakemusta tekemään; Siellä kaveri teki ilmoituksen asiallisesti, vaurioitunut lehti ja kopio kuitista hakemuksen mukaan ja rahoja ootteleen?
Mitä sitä p...kaa, n. viikon päästä tulee kirje Suomen Posti Oyj:ltä:

"Valitettavasti emme voi maksaa hakemaanne korvausta vahingoittuneesta postilähetyksestä/lehdestä. Kysymyksessä on lähetyslaji, josta toimitusehtojemme mukaan ei makseta korvausta"

"Pahoittelemme lehtenne vahingoittumista"

Terveisin

Suomen Posti Oyj
Myynti ja markkinointi
R... S...
korvauskäsittelijä

Siis wtf? Eikö postin tehtävänä olekkaan suorittaa heille suotujen maksettujen toimeksiantojen asiallista suorittamista? Mistä tälle valtion laitokselle siis maksetaan? Asiakkaan pellenä pitämisestä? Lähetysten vaurioittamisesta?
Vasta viides taho (asiamiesposti, asiakaspalvelu, jakelu, oikea postikonttori ja Suomen Posti Oyj myynti ja markkinointi) osasi/uskalsi kertoa totuuden postin palveluista?

Tätähän se tänä päivänä on, vastuuta pallotellaan ja ootellaan maksavan asiakkaan kypsymistä ja vahingon nielemistä. Siis aivan haista p...a hommaa. Rahallisesti kyse on kahvirahoista (6.90), mutta periaateesta homma vituttaa täysillä.
Ei muuta ku reklamaatio menemään, onpahan jollaki palkkansa eteen tekemistä ku rustaa harmittelevan vastineensa.

Timppa
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näin se on, kun on kyseessä lähetyslajin posti. Jos kuljetus/lähetys toimii Postin omana liiketoimintana kuten edellisen työpaikan tuotteista suurin osa kulki eli jakeluna niin silloin on käsittääkseni Posti velvollinen toimittamaan virheettömän tuotteen asiakkaalle. Tästä syystä Postilla on jakelupäivystys jonne voi soittaa sanomalehtijakelusta ja tämä ei suoranaisesti tarkoita sitä, että näin olisi paikkakunnalla.

Se Ruotsista sinulle tullut lehti tuskin on Postilta ostanut jakelutoimintaa joten on ns. kirjepostia. Jos haluat, että lehtesi tulee sinulle priimana niin esim. soita sinne lehden asiakaspalveluun tai vast. Toisaalta, onko se välttämättä Posti ollut se vahingonaiheuttaja. Onhan sitä matkaa Ruotsista tänne Suomeen, että onhan sitä joku ennen Postiakin kuljettanut.

Ja eihän siitä tulisi mitään jos jokaisesta läjään menneestä kirjeestä pitäisi korvaus maksaa. Ottaen huomioon kuitenkin sen postimäärän jota Posti vuosittain kuskaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Periaattelisesti lähettäjä jos vastaa tuotteen tulemisesta loppu asiakkaalle niin lähettäjä vastaa myös tuotteesta sinne asti. Asiakas on maksanut tuotteen sinne postilaatikolle/luukkuun asti. Lähetys palvelun ostanut vastaa myös noista reklamaatioista ja muista kuluista. Ei vastaanottaja.

Ite olen esim. Mobilistin katoamisista soittanut vain sinne Mobilistin numeroon ja kertonut asiani ja uusi lehti on parin päivän päästä putkahtanut laatikkoon.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tniemi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 10:48

Viesti Kirjoittaja tniemi »

dimebak kirjoitti:Ja eihän siitä tulisi mitään jos jokaisesta läjään menneestä kirjeestä pitäisi korvaus maksaa.
Varmaan näinkin. Mutta on se silti kumma, kun vasta viides taho sen uskaltaa ääneen sanoa. Turhaan kehotetaan ostamaan uusi lehti ja vaatimaan korvausta sitä kautta...
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

Siis jos kustantaja ostaa kuljetuspalvelun esim Ruotsin postilta, joka ostaa jatkopalvelun Suomen postilta, tarkoittaako tämä että tuotetta ei tarvitse toimittaa ehjänä perille??? Eikö palvelun tarjoaja ole vastuussa maksetuista toimeksiannoista? Viimeistään jakelun olisi tullut huomata vaurioitunut lähetys ja tehdä siitä ilmoitus vaikka aikaisemmat välikädet olisivat sen jättäneet huomioimatta. Suomen Posti Oyj:n jakelu tai alihankkija on toimittanut vaurioituneen lähetyksen vastaanottajalle, joten vähäisenkään oikeustajun omaavan luulisi ymmärtävän kenen vastuu viimekädessä on. Jos vauriosta ei ole reklamoitu varhaisemmassa vaiheessa, on vastuu viimeisen toimijan. Tämä on allekirjoittaneen työkokemuksen kautta tullutta faktaa. Vai onko yo. kirjoittajan mielestä täysin hyväksyttävää että tietty prosentti toimituksista kulkee kelvottomana läpi logistisen ketjun kenenkään siitä vastaamatta? Entä jos kyse olisi kymmenien tai jopa satojen eurojen arvoisesta lähetyksestä?
Kuuluisiko sekin siihen onnettomaan muutaman prosentin joukkoon joka saa kärsiä seuraukset omissa nahoissaan koska "sille nyt vaan sattu käymään niin hassusti"? Erikoinen ajattelutapa...

Timppa

yo. tässä tapauksessa dimebak (ei henk. koht. herneitä)
Eikä vastuu voi olla palvelun ostaneen kustantajan, vaan tavaran/palvelun toimittajan eli postin.

Timppa
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kyllähän se postissa vähän tommosta on se homma.
Vasta tilasin noin 300€:n edestä shittiä saksasta. Mitään ei alkanu kuuluun niin kattelin seurannasta, että jaa, paketti käynyt postissa, koitettu (?) toimittaa mutta en ole ollut kotona. Lähetetty sittemmin takaisin saksaan. Itsellänikin menetys ihan pari-kolme kymppiä, en jaksanut valittaa reklamaatiolle asti, kun periaatteessa omaakin mokaa kun en ollut kytännyt seurannasta. Toisaalta, oli siinä muutto ja asunnonostohommia, että "hiukan" kiirettä piti muutenkin.
Posti pystyy kätevästi vetämään sillä, että "sää oot kato pannu sen pakettikortin roskiin mainospostin mukana". V***U kun en ole ku mutta mitäpä siinä auttaa sössöttää enää.. Pitäköön perkele tunkkinsa.

Viimeaikoina alkanut kuulumaan reippaasti sontaa postin toiminnasta lähipiiristä.

EDIT: Onko kellään "kadonnut" vakuuttamatonta arvotavaraa postilähetyksissä?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

timotn kirjoitti:Eikä vastuu voi olla palvelun ostaneen kustantajan, vaan tavaran/palvelun toimittajan eli postin.

Timppa
Kuis niin? Lähettäjä on sen toimittaja valinnan tehnyt jolloin myös vastaa siitä osasta? Näin ainakin teollisessa maailmassa. Toimittaja vastaa tuotteesta vastaanottajalle asti (tietty teollisessa maailmassa se riippuu sopimus tekstistä) mutta vertaan sitä nyt esim. lehteen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jasmine
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jasmine »

Postilla on nykyään aivan ihmeellistä toimintaa, mulle on käyny niin että ku paketti on tullu postiin ni postinkantaja on vieny sen saapumisläpyskän naapurin postilaatikkoon, onneksi naapuri tuo ne aina mulle käteen, ottaa päähän ku tätä on tapahtunu monta kertaa, oon valittanukki, tarttis varmaa nostaa kunnon meteli :)
Saab 9000 CSE 2.3t -97
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eipä tuosta metelöinti taida paljoa auttaa. Vanha valtion monopoli laitos josta tuli liikelaitos ja kun kilpailua ei edelleenkään ole niin ei niillä ole muuta motiivia kuin rahastaa. Ja tuskinpa tällaiseen maahan kannattaa postille kilpailevaa yritystä perustaakaan.
Ongelma korjautuu itsestään sitten kun kaikki suomalaiset on pakotettu muuttamaan Helssinkiin töiden perässä. :lol: Ei tarvi postitella tavaraa.

Minä kanssa ihmettelen että mitä järkeä on vuodesta toiseen kantaa meidän postilaatikkoon edellisten asukkaiden kirjeitä vaikka laatikossa lukee selvästi sukunimi että ketä siinä talossa asuu. Pitääkö siihen erikseen kirjoittaa tarra jossa lukee edellisten asukkaiden nimet ja huomautus että "nämä sitten eivät enää asu tässä"?
Minä ainakaan palauttele niitä minnekään. Kerään niistä pinon ja kannan sen sitten joskus roskiin kun jaksan.
9000CS 2,3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lainaus kirjoitti: SUOMEN POSTI OYJ:N YLEISET SOPIMUSEHDOT
YRITYSASIAKKAILLE, 14. Asiakkaan vastuu

Asiakas vastaa lähetyksien riittävästä ja sisällön edellyttämästä
pakkaamisesta, lähetyksen merkitsemisestä sekä
lähetyksiä koskevien esitöiden suorittamisesta palvelua
koskevien ehtojen mukaisesti.
Yo. kappaleessa asiakas on tässä tapauksessa lehden toimittaja/kustantaja.

http://www.posti.fi/hinnat/pdf/2005/Yle ... le_05s.pdf
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin