peug. 309 asiaa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

peug. 309 asiaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko antaa kaverille vinkkejä kun 309 etujarrut laahaa kiitettävästi, joku sanoi että liukukiskot jumittaa. eli tarvitaan rautalangasta neuvoja...pitääkö satulat purkaa tms?
Viimeksi muokannut lucaf, To Touko 31, 2007 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tiedä sitten onko tässä apua, mutta tarkemmin Pösön jarruja tuntematta mä ainakin purkaisin, putsaisin kunnolla ja ehkä varovasti jarruvaseliinilla voitelisin. Toki voi ensin koittaa, onnistuuko herkistely satulaa purkamatta - esim. kutvosen satulat saa kohtuullisesti herkisteltyä, kun vaan ottaa palat pois, suihkuttaa jotain voitelevaa saranatappiin ja sit vaan nitkuttaa tai vasaralla naputtelee satulan kelluvaa osaa ääriasennosta toiseen ja takas.

Motonetista saa jarrupalojen asennussarjaa, joka saattaa olla hyvä olemassa satulaa uudelleen koottaessa. Vääränmerkkisiä huoltaessa (esim. siskon japsia) olen usein hakenut kirjastosta Alfamer tms. oppaan, aika hyvin niitä on sitäkin kautta saatavissa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pääsin itse mukaan talkoohommiin, ujutettiin liukukiskojen kumien alle vähän rasvaa, ja jumpattiin ees-taas, kyllä nyt taas pelaa ainakin syksyyn asti.

kaveri oli yrittänyt rassata niitä eilen itsekseen, ja oli mennyt huonommaksi vain. syykin selvisi - oli asentanut yhden jarrupalan VÄÄRINpäin :oops: jarrulevy kiitettävän urainen :lol: :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

lucaf kirjoitti:kaveri oli yrittänyt rassata niitä eilen itsekseen, ja oli mennyt huonommaksi vain. syykin selvisi - oli asentanut yhden jarrupalan VÄÄRINpäin :oops: jarrulevy kiitettävän urainen :lol: :lol:
Toiselta keskustelupalstalta luetun tarinan mukaan saman homman on joskus onnistunut tekemään Peugeot-huoltokin, eli kaveriasi ei sovi moittia hänhän tekee ammattilaistason jälkeä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kuulostaa suurin piirtein yhtä etevältä kuin eilinen Motonetin myyjä kun olin ostamassa vedenlämpöanturia projektiin.
Kysyin, että onhan tässä M14x1,5 kierre (ajatuksena että myyjä ottaisi tönärin ja tarkistaisi). No, kaveri rupeaa kaivamaan kierretulkkia ja kerkesin jo ajattelemaan että onpas hyvää palvelua. Ei siinä mitään mutta kun jengaa tarkastettiin tuumaisella kammalla jossa on luku 14 (kierrettä tuumalle) ja todetaan että öhh, ei tämä oikein... Suostui sentään antamaan lopulta metrisen tulkin ja työntömitan minulle niin tuli selvyys tähänkin :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kertokaa nyt sitten vielä joutuuko katumaan että pursotettiin kiskojen suojakumien alle sinistä mobilgrease xhp 222:

http://www.mobil.com/Canada-English/Lub ... HP_222.asp

onko tämä nyt sellaista "jarrurasvaksi" luokiteltavaa vai turvottaako kumeja?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minulle on tarjottu ajokuntoista kilvetöntä 309 varaosa-autoa (valkoinen 3d 1.3 -89). minulla ei ole tilaa sellaiselle, enkä tarvitsisi siitä muuta kuin iskunvaimentimet. onko mäntsälä-orimattila-pukkila akselilla kiinnostuneita moiselle autolle (sijaitsee siellä suunnalla)? minä maksan auton ja sinä haet talteen sen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:kertokaa nyt sitten vielä joutuuko katumaan että pursotettiin kiskojen suojakumien alle sinistä mobilgrease xhp 222
Jos rakenne on samanlainen kuin vanhan tonnarin jarruissa, satulan liukutapit suojattu haitarikumilla

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/jarru1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1126_1.JPG

niin tuskin on mitään väliä, vaikka tapin haitarikumi vähän turpoaisikin, kumi ei silti pysty estämään jarrun normaalia liikkumista. Eri juttu olisi männän tiivisterenkaiden tai pölysuojakumin rasvaaminen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin