Hyviä ammuntavinkkejä aloittelijalle

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Hyviä ammuntavinkkejä aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Eli kokeilin äsken sitten 9mm Beretalla ampua 25m päästä, mutta joku siinä nyt tuntuisi menevän vituralleen kun yksikään kudeista ei osunut sinne minne pitää.
Ei tuosta itseopettelusta taida tulla mitään joten kokemuksia tai linkkejä taas kaivataan, jotta minustakin saataisiin kohtuullinen ampuja :)
(vielä kun rupesi tinnittamaan oikea korva niin saatanasti niin avot!)
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei kai rekyylikammo iskenyt? Vaikka ei 9mm varsinaisesti edes potkaise, se riittää kuitenkin aiheuttamaan joillekin kyseisen pirullisen vaivan.

Harjoittele kuivalaukauksia ja fiilistele, että nykäisetkö asetta liipaistessa, tai pyydä jotakin kaveria seuraamaan sivulta (ei tietenkään oikealta sivulta minne hylsyt lentävät) että tapahtuuko "tositilanteessa" nykäisyä.

Muuten mikään tarkkuusase tuo ei ole, ja kaksitoiminen laukaisukoneisto on aina persiistä.

Vaikka itse kehaisen niin olen aika tarkka ampuja vehkeellä kuin vehkeellä, ja liikkuvaan maaliin, mutta salaisuus onkin siinä että täytyy kuvitella entinen muija maalitaulun tilalle. Silloin osuu tarkasti, ja osuu aina :twisted:
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ensiksi, jos ei ala löytymään taulusta osumia niin kannattaa tarkistaa tai tarkistuttaa aseen sopivuus käteen eli onko kahva oikean kokoinen -> liipasinsormen istuvuus liipasimelle -> vedetään liipasinta laukaisussa väärään suuntaan -> osuma sivussa.

Sitten seuraava kuuri:

Harjoittele tyhjänä tai klikkipatruunalla sitä varsinaista laukaisutapahtumaa ensin riittävästi, vaikkapa kotona työhuoneessa. Varmista että oikeat paukut ovat eri huoneessa ja että ase on tyhjä. Seuraa miten se tähtäin heittää kun puristat liipasimesta ja mieti mitä teet. Toistetaan monessa erässä, parin viikon päästä kun on harjoitellut tunnin päivässä ja laukauksia on tuhansia alkaa se olla jossain lihasmuistissa kohdallaan.

Yleisin vika miksi 25 metristä ei osu edes siihen tauluun on se että rauhallisen puristamisen sijaan vedetään liipasimesta jolloin se ase heilahtaa melko reilusti laukaisuhetkellä. Tätä sanotaan myös joskus paukkuarkuudeksi. Tyhjäharjoittelu totuttaa aivot ja kehon tekemään asian oikein.

Kun tyhjänä tätä on harjoitellut, kannattaa vielä muutama ampumakerta käyttää siten että vähintään puolet ajasta ampuu .22:lla jossa ei käytännössä ole sitä rekyyliä, jolloin tottuu paremmin siihen paukkeeseenkin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ammutko yhdellä jai kahdella kädellä? Yhdellä kädellä ampuessa vapaa käsi taskuun, niin sen heiluminen ei häiritse. Ja kuten edellä mainittiin, ensin laukaisun harjoittelua kylmälaukaisuilla.

Sitten voi kokeilla ampua kovilla ihan valkoiseen tauluun. Ei harjoitella siis tulosta vaan laukaisua ja tähtäinkuvaa.

Seuraavaksi leikkaat taulusta mustan alueen pois, ja tavoitteena on, että taulussa ei ole ylimääräisiä reikiä.

Kyllä sitä tulostakin alkaa vähitellen tulla.

Ja tekniikkahan on:
-Etuveto pois
-Laukaisu lähtee puristamalla
-Jälkipito, eli asetta ei lasketa heti.
Tämä siis kouluammunnassa. Tosin muissa lajeissa laukaisun hallinta on ihan yhtä tärkeää.

Ja kuulosuojaimet päähän! Suojaavat kuuloa ja estävät sitä paukkuarkuutta.
Suojalasitkaan eivät haittaa. Radalla saattavat hylsyt kimpoilla lähes miten tahansa.

Itse käytän kuulosuojaimia jopa ilmapistoolin kanssa, sillä sisäradalla CO2- ja paineilma-aseidenkin räiske on yli 85 dB.

Tekniikkaa on muuten paras harjoitella hyvälaatuisella ilmapistoolilla tai pienoispistoolilla. Tulee tuolla 9mm patruunoilla harjoittelu aika hintavaksi, ellei lataa patruunoita itse.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mahdollisimman paljon tyhjällä aseella laukaisu harjoittelua vaan, niin eiköhän se siitä parane :wink:
itse en tosin ole pistoolilla ampunut kuin muutamassa kisassa, mutta eiköhän siihenkin samat opit päde laukaisuun kuin muihinkin aseisiin.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Minuteman kirjoitti: Muuten mikään tarkkuusase tuo ei ole, ja kaksitoiminen laukaisukoneisto on aina persiistä.
Riippuu tietysti siitä mitä pidetään tarkkuusaseen määritelmänä mutta kyllähän kunnossa olevalta "palvelusaseeltakin" voi odottaa vähintään 9n käyntiä (10cm kasaa) koulutauluun 25 metriltä sopivalla patruunalla, loppu onkin sitten ampujasta kiinni :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

hyvin löytyy tuo rekyylikammo ampujalta näin: ammut jokusen ja sitten pyydät jotakuta muuta lataamaan aina yhden piippuun (et tietenkään katso). Jokaisella kerralla sitä kutia ei sitten laitetakaan sinne jollon itse huomaat kyllä kun nykäiset alas laukaistessa.

On pari ampujaa kieltämisen jälkeen joutuneet myöntämään nuo nykäisyt tuon jälkeen.

Ja mitä ampumataitoon tulee niin viimeksi kun olin tuossa taulutuomarina eräissä ressujen kisoissa niin pari ampujaa jutteli keskenään.. Nuorempi sit jotain tokas sen vanhemman neuvojen jälkeen et jos sitä oppis joskus ampumaankin.. tuumasin vaan siihen että: " ittehän en oppinu joten olen nyt sitten tuomari".
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Janza kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Muuten mikään tarkkuusase tuo ei ole, ja kaksitoiminen laukaisukoneisto on aina persiistä.
Riippuu tietysti siitä mitä pidetään tarkkuusaseen määritelmänä mutta kyllähän kunnossa olevalta "palvelusaseeltakin" voi odottaa vähintään 9n käyntiä (10cm kasaa) koulutauluun 25 metriltä sopivalla patruunalla, loppu onkin sitten ampujasta kiinni :wink:
Toki, ja onhan nyt ilmeisesti kyseessä olevan Berettan M92 esi-isänsä Walther P38:n kera edellytyksiltään tarkkuuteen parhaimmistoa verrattuna monen muun "kollegan" eli keikkapiippuisen palveluspistoolin edellytyksiin tarkkuuden kannalta, johtuen juuri sulkujärjestelmästään missä piippu liikkuu vain pituusakselinsa suuntaisesti.

Sitä vain meinasin että pistoolihan yleensäkään ei ole alunperin mikään tarkkuusase, ajatellen kehityshistoriansa alkuperää ja nykyistenkin palvelusaseitten perimmäistä tarkoitusta: Olla riittävän tarkka tipauttaakseen ihmisen lyhyehkön matkan päästä.

Tuosta rekyylikammosta vielä, moni sitä ei myönnä ja ehkä häpeää mutta mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää, kyseessä on vain ihmisen normaali tiedostamaton refleksi nykäistä kätensä pois "räjähtävästä" esineestä, ja on merkki siitä että refleksit toimivat. Harjoittelemalla, ajattelemalla ja psyykkaamalla motoriikkaansa mieleisekseen tämäkin vaiva on voitettavissa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Itseäni vaivasi armoton paukkukammo, mutta kyllä siitä pääsee kun tarpeeksi lätkyttää.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Pari kertaa tuli kokeiltua intin pistooleilla räiskimistä ja tein seuraavanlaisen huomion verrattuna rynkyllä ampumiseen: pistoolilla ei kannata tihrustaa hahloa ja jyvää kuten kiväärissä, vaan ennemminkin pitää katse laajana jotta näkee koko taulun. Siten rupesi kasaa ainakin minulla löytymään...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

AnttiH9-3 kirjoitti:Pari kertaa tuli kokeiltua intin pistooleilla räiskimistä ja tein seuraavanlaisen huomion verrattuna rynkyllä ampumiseen: pistoolilla ei kannata tihrustaa hahloa ja jyvää kuten kiväärissä, vaan ennemminkin pitää katse laajana jotta näkee koko taulun. Siten rupesi kasaa ainakin minulla löytymään...
Yleensä koskaan ja millään aseella ei kannata tihrustaa hahloa ja jyvää vaan opetella heti alkuunsa ampumaan molemmat silmät auki... myös kiikariputkella.

Pistooli- tai kivääriradalla toki voi ampua vaikka lappu toisen silmän päällä, mutta käytännön tilanteissa, radalla liikkuvaa maalia ammuttaessa, practicalissa, kiekkojen ampumisessa jne ero yhdellä tai kahdella silmällä katsomisessa on melko huima.

EDIT: Käytännön tilanne = metsästys :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Yksi hyvä kikka tuohon laukaisun nykäisemisen tarkastamiseen on se, että pyydät vaikka kaverin lipastamaan X-määrällä patruunoita ja niin ettei se kerro montako siellä on. Kyllä sen sitten tyhjällä kohdalla huomaa, että nykiikö sitä, vai puristaako.
Toimi ainakin minulla.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Janezki kirjoitti:Yksi hyvä kikka tuohon laukaisun nykäisemisen tarkastamiseen on se, että pyydät vaikka kaverin lipastamaan X-määrällä patruunoita ja niin ettei se kerro montako siellä on. Kyllä sen sitten tyhjällä kohdalla huomaa, että nykiikö sitä, vai puristaako.
Toimi ainakin minulla.
Paitsi jos ase jättää viimeisen patruunan jälkeen luistin taakse...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

JuHem kirjoitti:Paitsi jos ase jättää viimeisen patruunan jälkeen luistin taakse...
Jep. Ei oikein ajatus kulkenut loppuun asti. :lol:
Enpä muistanut sitä vaihtoehtoa. -Kiitti
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Mulle tuli pari seikkaa mieleen, joilla itse olen oppinut pistoolilla ampumaan. Nämä osin jo palstalla mainittu, mutta tässä pari tarkennusta omaan kokemukseen perustuen:

* jos laukaiset aseen sormenpäällä, tapahtuu todennäköisesti nykäisy. Piippu kääntyy hivenen laukaisukäden suuntaan esimerkiksi oikealla kädellä laukaistaessa menee laukaukset oikealle tai jopa taulusta ohi. Pyydä kaveria katsomaan hieman takaviistosta tapahtuuko laukaisutapahtumassa piipun heilahtamista sivusuunnassa. Toimii myös ns. kylmälaukauksilla.
* liipaisu kannattaa tehdä puristamalla etusormen ekan nivelen jälkeisellä osalla. Ensiksi rauhallisesti etuveto pois, ja sitten .... Näin saat laukaisusta hallitun
* muista myös hengitys - pari kunnollista sisään-ulos vetoa, ja kun aiot laukaista pidätät hengitystä
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin