Ergonomiaa autoremontissa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Ergonomiaa autoremontissa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pitipä vaihtaa emännän patonkiin lämmityslaitteen vesiletku. Liitos on vaan aika hankalassa paikassa rintapellissä.
Sopiva työskentelyasento löytyi jäähdyttimen irrotuksen jälkeen. :D

(Maski ja lamput ovat irti pienen vuoden takaisen peltikolarin jälkien korjaamiseksi.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Vähän vastaavanlaisessa asennossa tullut joskus tonnarin imusarjaa ruuvailtua. Tulee tonnikalankin konehuoneeseen hyvät jalkatilat kun ottaa turbon ja pakosarjan pois.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itselläkin oli kiva homma. Jouduin irroittamaan Mi 16 Pösöstä pakosarjan, mikä on tuolla koneen takapuolella. Tilaa ei ole paljoa, kun kone on kallistettu taaksepäin. Yläpuolen mutterit joutuu irroittamaan kiintoavaimella, muutaman sentin liikkeellä. Alapuolen mutterit saa ainoastaan alapuolelta irti. Melkein samassa ajassa olisi irroittanut kannen ja nostanut sen pakosarjoineen ylös. Ahtaan paikan takia oli kämmenet täynnä verinaarmuja.
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ti Elo 21, 2007 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sukellusvene kirjoitti:Itselläkin oli kiva homma. Jouduin irroittamaan Mi 16 Pösöstä pakosarjan, mikä on tuolla koneen takapuolella. Tilaa ei ole paljoa, kun kone on kallistettu taaksepäin. Yläpuolen mutterit joutuu irroittamaan kiintoavaimella, muutaman sentin liikkeellä. Alapuolen mutterit saa ainoastaan alapuolelta irti. Melkein samassa ajassa olisi irroittanut kannen ja nostanut sen pakosarjoineen ylös. Ahtaan paikan takia oli kämmenet täynnä verinaarmuja.
Sukuvika. Tuo Xantia käyttää samaa pohjalevyä, kuin Pösö 405/406. Moottorit ovat samoja PSA-konsernin XU-sarjan moottoreita. Ja moottoritilat identtisiä. Vein tuo Xantun suosiolla pajalle, kun pakosarjan ja -putken välinen tiiviste alkoi vuotaa. Asentaja veloitti vain puolen tunnin työstä...
Maksoin ihan mielelläni. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Jep. Mulla tuo pakoputken vuoto ei korjaantunut enää tuon kartiotiivisteen vaihdolla, vaan vika oli syöpyneessä pakosarjan saumassa(reikä). Täytyi hitsata irtaallaan. Ja tuo pakosarja ei mahtunut pois ennen pakoputken poistoa auton alta. Siis pakosarja tulee vain tuosta aukosta ulos mistä pakoputki kulkee.
Puolentunnin veloitus on edullinen sen tiivisterinkulan vaihtohommasta, suht kenkku vaihtaa. Ainakin yksin hankala tehdä, kun täytyy pitää vastaan pultin kantaa yläpuolelta ja avata pitkillä jatkoilla mutterit alapuolelta. Uusilla jousilla kasattuna on kiva yrittää saada mutteria kierteilleen, kun mutteri on yli puolenmetrin jatkon päässä. Putki on viisasta tukea, muuten yksin hankala saada takaisin. Tahtoo kädet loppua kesken :) .
Pari kertaa homman tehneenä voisin jättää myös homman jollekkin muulle :wink: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vastaa Viestiin