Miksi näin on aina tehty?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Miksi näin on aina tehty?

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat
sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat
saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista. Yhdysvalloissa
rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa. (4'8.5"). Aika outo luku, eikö
vain? Miksi näin siis on?

No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja
Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.

Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta
Englannin rautateillä?

Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä
ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.

Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin? Jos hevoskärryjen
raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä
vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä. Ja ketkä rakensivat
Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen? Tietenkin Roomalaiset,
jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa legiooniensa käyttöön. Roomalaiset
sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli
seurattava välttääkseen pyörärikot. Koska sotavaunut rakennettiin Rooman
keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja
raidevälistä muodostui näin ollen Euroopan laajuinen standardi.

Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman
valtakunnan sotavaunuista.

Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi
nousee kysymys mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin muista,
että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään sellaisiksi, että
niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.

Vaan ei tämä tähän pääty.

Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä
niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä
rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava. Tunnelin läpi kulkee
vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman
kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen
takamusten yhteen laskettua leveyttä. Joten yksi avaruussukkulan, erään
maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa
peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten persauksen leveydestä.

On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi mitään
merkitystä.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

niinpä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Heheheh...... Naurettiin muijan kans aika melkosesti ku luettiin tämä... :lol: 8)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Viesti Kirjoittaja KeKe »

jepjep 8O
900T -95-

#1911
Vastaa Viestiin