General motorsilla palvelu pelaa, mutta...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

General motorsilla palvelu pelaa, mutta...

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Olen tässä kahteen otteeseen kysellyt Saabin nettisivujen kautta käyttöohjekirjoja.
Ensimmäisellä kerralla M1989 CD:hen ja CC:hen, sain 2 kappaletta CD:n käyttöohjekirjoja.
Viime viikolla kysyin M1988 9000i:n käyttöohjekirjaa, sain M1988 CD:n kirjan.
Onkohan noi iivareitten kirjat tosiaan loppu, vai lukutaidottomuutta General motorsilla? :roll:
Pitäskö vielä kysyä kolmannen kerran, M1988/M1989 turbon ohjekirjaa (ei CD) vai luovuttaa?
Samat asiathan CD:n kirjassa on, lukuunottamatta sitä yksityiskohtaa kuinka CC:n takapenkki käännetään. Keksin sen viimein hetken tutkailun jälkeen, kun löysin "narun" istuiinosan ja selkänojan välistä ja istuinosan pois lukosta ja liikkumaan kuskinpenkkiä kohti ja taittumaan.
Mielenkiintoista sinänsä, monilla muilla automerkeillä eri mallien eroavaisuudetkin löytyvät samasta kirjasta. Esim. jokin automerkki, joka tekee samasta autosta sedania, coupea ja farmaria, mainitsee kaikkien eri mallien toiminnot samassa kirjassa... Saabilla taas on joka mallille tehty oma ohjekirja ilmeisesti, eihän mitenkään voi olla soveliasta laittaa kirjan kanteen SAAB 9000 ja mainita 1) ei koske CD-mallia, 2) ei koske 9000i-mallia jne...
Muuten kyllä noi kirjat nopeasti on tullu, mutta eipä edes mailiin viitsitä ilmoittaa jos haluttua kirjaa ei löydy, lähetetään vain mitä ekana käteen sattuu.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mun mielestä sekin on jo hyvää palvelua että saa maahantuojalta jotakin ilmaiseksi. Sen mitä olen itse ottanut yhteyttä, niin olen teknisiinkin kysymyksiin saanut kohtuu nopeasti asiallisen vastauksen.
BMW 320dA Coupe LCI
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Täytyy tosiaan kehua GMmän palvelua, neuvoja on saatu puhelimitse 15v. vanhan tonnarin tekniikasta!!! 8O :D :D :D
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ottaen huomioon, että 1988-malli tuli markkinoille alkusyksystä 1987 eli tasan 20 vuotta sitten ja sen jälkeen maahantuoja on kahdesti vaihtunut (Scan-Auto -> Saab-Auto -> GM Finland) en ihmettelisi, että joidenkin versioiden ohjekirjat ovat jo ehtineet loppua, vaan olisin kyllä pelkästään kiitollinen tuosta palvelusta.

Pikemminkin ihmettelen, että näinkin hyvin vanhan auton omistajaa palvelevat.

Moneen muuhun merkkiin ei 20 vuotta vanhan auton ohjekirjaa, varsinkaan suomenkielisenä, saa maahantuojalta suurella rahallakaan. Eikä GM Finlandkaan tule noista uusintapainoksia teettämään sitten, kun nykyiset ovat loppuneet.

Ja erothan eri versioiden välillä ovat loppujenlopuksi aika vähäisiä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juha96 kirjoitti: Pikemminkin ihmettelen, että näinkin hyvin vanhan auton omistajaa palvelevat.
Näin on. Joskus ammoisina aikoina erehdyin menemään Auto-Kivitilalle (Ford) kysymään jotakin osaa syrjähyppyyni Taunukseen, tuloksena se että asiakas suorastaan vittuiltiin ulos, ilman osaa. Auto ei ollut silloin niinkään vanha mitä nyt kyseessä oleva auto.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tämä ei nyt GM:n toimintaan muuten liity, kuin on vain tapahtunut sen omistus aikana.

Noin kolme vuotta sitten kun ajelin 99turbolla ja tarvitsin erinäisiä alkuperäisvaraosia. Asuin silloin Porissa ja ajelin Satakunnan autotaloon ja selvitin sieltä numeroita ja tietoja osista. No noita tietoja ei löytynyt suoraan koneelta vaan ne piti kaivaa mikrofilmiltä. Onneksi oli varaosapuolella kaveri joka vielä osasi käyttää mikrofilmikonetta. On hyvää palvelua, että yli 20v. vanhaan autoon löytyi alkuperäisvaraosia, pienellä toimitusajalla. Muistaakseni ostin ainakin hukkaportin kalvon ja jotain muuta turbon spesiaalia tavaraa.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: General motorsilla palvelu pelaa, mutta...

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

liteFun kirjoitti:Olen tässä kahteen otteeseen kysellyt Saabin nettisivujen kautta käyttöohjekirjoja.
Ensimmäisellä kerralla M1989 CD:hen ja CC:hen, sain 2 kappaletta CD:n käyttöohjekirjoja.
Viime viikolla kysyin M1988 9000i:n käyttöohjekirjaa, sain M1988 CD:n kirjan.
Onkohan noi iivareitten kirjat tosiaan loppu, vai lukutaidottomuutta General motorsilla? :roll:
Pitäskö vielä kysyä kolmannen kerran, M1988/M1989 turbon ohjekirjaa (ei CD) vai luovuttaa?
Samat asiathan CD:n kirjassa on, lukuunottamatta sitä yksityiskohtaa kuinka CC:n takapenkki käännetään. Keksin sen viimein hetken tutkailun jälkeen, kun löysin "narun" istuiinosan ja selkänojan välistä ja istuinosan pois lukosta ja liikkumaan kuskinpenkkiä kohti ja taittumaan.
Mielenkiintoista sinänsä, monilla muilla automerkeillä eri mallien eroavaisuudetkin löytyvät samasta kirjasta. Esim. jokin automerkki, joka tekee samasta autosta sedania, coupea ja farmaria, mainitsee kaikkien eri mallien toiminnot samassa kirjassa... Saabilla taas on joka mallille tehty oma ohjekirja ilmeisesti, eihän mitenkään voi olla soveliasta laittaa kirjan kanteen SAAB 9000 ja mainita 1) ei koske CD-mallia, 2) ei koske 9000i-mallia jne...
Muuten kyllä noi kirjat nopeasti on tullu, mutta eipä edes mailiin viitsitä ilmoittaa jos haluttua kirjaa ei löydy, lähetetään vain mitä ekana käteen sattuu.
Kuinkahan moni myy yritys antaa ohjekirjoja ilmaiseksi. Kyselin nykyiseen autooni ohjekirjoja (saksankielisten tilalle, joita on muistaakseni 6 kpl yhteensä) ja maksamaan siitä joutuu. Ei 50 euroa riittänyt.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Juha96 kirjoitti:Ottaen huomioon, että 1988-malli tuli markkinoille alkusyksystä 1987 eli tasan 20 vuotta sitten ja sen jälkeen maahantuoja on kahdesti vaihtunut (Scan-Auto -> Saab-Auto -> GM Finland) en ihmettelisi, että joidenkin versioiden ohjekirjat ovat jo ehtineet loppua, vaan olisin kyllä pelkästään kiitollinen tuosta palvelusta.
Niin tuo minun CC on 1988 syksyllä valmistettu, käyttöönotto lokakuu 1988 mutta 1989-malli.
Tässä tapauksessa mielestäni palvelua olisi se että laittaisi lyhyesti sähköpostiin vastauksen "Valitettavasti 9000i mallin ohjekirjat ovat loppuneet kokonaan/vuosimallien xxxx-yyyy osalta.", sen sijaan että lähetetään toisen mallin ohjekirja jossa ei mainita kuinka iivarin penkit käännetään.
Minkähän vuoksi sitten kysyvät sähköpostiosoitetta palautelomakkeessa jos eivät sitä kerta käytä?
Juha96 kirjoitti:Pikemminkin ihmettelen, että näinkin hyvin vanhan auton omistajaa palvelevat.
Niin, olisivathan toki voineet lähettää vaikka tuoreimman 9-5 ohjekirjan sen sijaan että lähettivät 9000 CD:n ohjekirjan...
Juha96 kirjoitti:Ja erothan eri versioiden välillä ovat loppujenlopuksi aika vähäisiä.
Harmillista on se ettei voinut yhteen kirjaan sisällyttää kaikkia niitä vähäisiä eroja.
Tuo takapenkin kääntäminen taisi olla ruotsinkielisessä kirjassakin vain 1-2 kappaleen verran selostettu, eli noin 1/6 sivusta, kuvien kanssa 1/4 sivua vei tilaa.
Eli jos olisi yhden kirjan tehnyt turbo/i/CD malleille, nämä kaikki vähäiset muutokset olisivat tuoneet ehkä huikeat 2 lisäsivua...
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: General motorsilla palvelu pelaa, mutta...

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jarmo900 kirjoitti:Kuinkahan moni myy yritys antaa ohjekirjoja ilmaiseksi. Kyselin nykyiseen autooni ohjekirjoja (saksankielisten tilalle, joita on muistaakseni 6 kpl yhteensä) ja maksamaan siitä joutuu. Ei 50 euroa riittänyt.
Se on kato :saab: sen verta rikas firma että on varaa jaella jälkeenki päin kirjoja. Olihan niitä varaa tehdä ihan eri korimallejakin varten eri painoksia, joka vuosi eri kansikuvallakin, vaikka sisältö lähes sama. Ja varmasti ovat tyytyväisiä kun saavat jaettua vanhoja kirjoja että saavat hyllyyn tilaa uusille, eikä tarvi vanhoja roudailla paperitehtaalle kierrätettäväks?
Toista se on esim. VW:llä, ohjekirjat kun ovat vain kylkiäisiä jos auton ostaa uutena heidän edustajiltaan. Jos on joku myyjä muistanu semmosen hanskalokeroon laittaa. Niitähän painetaan vain sen verran kuin autoja valmistuu hihnalta. Budjetti on tarkka, se näkyy myös laadussa yms
8)
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kannattaa ehdottomasti pyytää rahat takaisin!!!

Saitkin ilmaiseksi... No lähetä kirja takaisin vihaisen palautteen kanssa!!!!


Kaikesta sitä jaksetaankin valittaa. Olisit vaikka foorumilla kysynyt miten penkki kaatuu. :roll:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vituttaa suorastaan kun täysin ylimääräisestä palvelustakin kehdataan valittaa. Ei voi muuta sanoa kuin että Suomi on kyllä valittajien luvattu maa. :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja penkin kaatoon olisi foorumilla tullut varma vastaus aika nopeasti.

edit joku kerkes sen jo laittaa näköjään. juu ei suomi kirjassa ole og satkuissa mainintaa että sivuperuutusvalot voi sijaita etuvilkuissa...ruotsinkielisessä manuskassa sen sijaan on kuvan kera oikein-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

jcarlson kirjoitti:Vituttaa suorastaan kun täysin ylimääräisestä palvelustakin kehdataan valittaa. Ei voi muuta sanoa kuin että Suomi on kyllä valittajien luvattu maa. :roll:
Puhut vähän mutta asiaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Turhaan ovat maahantuojan vaihtuessa raahanneet vanhoja kirjoja mukanaan uuteen paikkaan, turhaan niiden säilytys vie hyllytilaa ja postittelu työntekijöiden aikaa, kun eivät niistä rahallista hyötyä saa ja asiakkaatkin tulevat vain vihaisiksi.

Toivottavasti lähetät vihaista palautemeiliä sinne. Ehkä jatkossa tajuavat heittää yli jääneet vanhan vuosimallin matskut paperinkeräykseen sitä mukaa kun uusi vuosimalli tulee? Kiittämättömyys todellakin on maailman palkka.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jaa niin muitten mielestä palvelua ei oo se että laitettais mailiin "Valitettavasti meilla ei juuri tuota kirjaa ole", vaan nimenomaan se on palvelua että lähetetään lähimpänä oleva kirja.
Eipä muualla olla heti samantien lähettämässä lähimmäksi vastaavaa tuotetta vaan ilmoitetaan asiakkaalle jos hyllystä löytyy vain eioota.

Ja mitä valittamiseen tulee, siitä erittäin loistavia esimerkkejä tuossa ylempänä. Joidenkin todellakin pitää valittaa valittamisen ilosta, vaikka tähänkään viestiketjuun todennäköisesti ei olisi tarvinnut vastata.
Voi hyvänen aika mihin tämä maailma onkaan menossa :)

Itsehän siis lähinnä ihmettelen tätä seikkaa että kun tuotetta x ei ole, lähetetään suoraan tuote y eikä palvella asiakaasta kertomalla tuotteen x olevan loppu.
Vastaa Viestiin