Vääränmerkkisen koeajoa... ei pakko lukea... ;)
Vääränmerkkisen koeajoa... ei pakko lukea... ;)
Tulipa uusi TM ja siinä volkkarin 1.4TSI:n koeajo. Ihmettelin kovasti TM:n mittauksia kun 220Nm vääntävästä 140hp koneella kulutuslukemat olivat pieniä. Uteliaisuus iski ja kävin kokeilemassa. Auto on mikä on, mutta kerron kokemuksia hiukan koneesta.
Sain Jetan ko. padalla varustettuna. Auto oli juuri tankattu ja kulutusmittaria tuli seurailtua lenkin ajan. 125 km/h mittarin mukaan moottoritietä reilut 15 km, kulutus 7.3 l/100km. Takaisin palailin muuta kautta ja kulutus putosi 6,3 l/100km. Eihän noihin ajotietokoneisiin ole täysin luottamista, mutta samaa suuntaa lukemat olivat kuin TM:n mittaukset.
Kone oli melko erikoinen tuttavuus; kahden ahtimen yhteistyö oli sovitettu hienosti. Tuntui, että oltiin koko ajan vetoalueella. Vitosella kulki 60km/h ihan nikottelematta ja vastasi nopeasti kaasuun. Pieni potku oli havaittavissa jos nopeasti löi kaasun lattiaan. Ylärekisterissä veto ei juurikaan lisääntynyt, muttei notkahtanutkaan. Perstuntumalta tuli mieleen oma tonttu ilman viriä - sillä erotuksella, että vetoalue on huomattavasti laajempi. Pitää käydä vielä kokeilemassa DSG-loodalla.
Ajatusta herätti tuo koneen koko suorituskykyyn verrattuna. Vakuutusmaksu lienee pienempi, hiilidioksidipäästöt alhaiset ja kulutus maltillinen. Olenko oikeassa, mutta tuntuisi tuollaisen olevan "järkevä" vaihtoehto jos punnitsee dieselin ostoa? Ilmeisesti ollaan menossa suuntaan, jossa pikkukoneista otetaan mukavat tehot kulutuksen pysyessä maltillisena.
Sain Jetan ko. padalla varustettuna. Auto oli juuri tankattu ja kulutusmittaria tuli seurailtua lenkin ajan. 125 km/h mittarin mukaan moottoritietä reilut 15 km, kulutus 7.3 l/100km. Takaisin palailin muuta kautta ja kulutus putosi 6,3 l/100km. Eihän noihin ajotietokoneisiin ole täysin luottamista, mutta samaa suuntaa lukemat olivat kuin TM:n mittaukset.
Kone oli melko erikoinen tuttavuus; kahden ahtimen yhteistyö oli sovitettu hienosti. Tuntui, että oltiin koko ajan vetoalueella. Vitosella kulki 60km/h ihan nikottelematta ja vastasi nopeasti kaasuun. Pieni potku oli havaittavissa jos nopeasti löi kaasun lattiaan. Ylärekisterissä veto ei juurikaan lisääntynyt, muttei notkahtanutkaan. Perstuntumalta tuli mieleen oma tonttu ilman viriä - sillä erotuksella, että vetoalue on huomattavasti laajempi. Pitää käydä vielä kokeilemassa DSG-loodalla.
Ajatusta herätti tuo koneen koko suorituskykyyn verrattuna. Vakuutusmaksu lienee pienempi, hiilidioksidipäästöt alhaiset ja kulutus maltillinen. Olenko oikeassa, mutta tuntuisi tuollaisen olevan "järkevä" vaihtoehto jos punnitsee dieselin ostoa? Ilmeisesti ollaan menossa suuntaan, jossa pikkukoneista otetaan mukavat tehot kulutuksen pysyessä maltillisena.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Aikaisempi periaatteeni oli ettei koskaan alle 2 litrasta konetta.
Nyt odottelisin saabillekkin vastaavan laista. Kukaanhan ei vielä tiedä, miten nuo lonkswagenit kestää pitemmän päälle. Ajatus pienestä koneesta, pienestä kulutuksesta ja silti riittävästä suorituskyvystä kiinnostaa kyllä minuakin. Kaupunkiajoon olisi pienempi kulutus tervetullut.
Mielessä on käynyt, että vois käydä itsekkin ajamassa sen 1,4 GTI golffin.
Nyt odottelisin saabillekkin vastaavan laista. Kukaanhan ei vielä tiedä, miten nuo lonkswagenit kestää pitemmän päälle. Ajatus pienestä koneesta, pienestä kulutuksesta ja silti riittävästä suorituskyvystä kiinnostaa kyllä minuakin. Kaupunkiajoon olisi pienempi kulutus tervetullut.
Mielessä on käynyt, että vois käydä itsekkin ajamassa sen 1,4 GTI golffin.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Jos Saab/Opel tekisi tuollaisen moottorin niin siitäkö sitten tietäisi heti, kuinka se kestää pidemmän päälle? Sori, oli pakkoruohonet80 kirjoitti:Aikaisempi periaatteeni oli ettei koskaan alle 2 litrasta konetta.
Nyt odottelisin saabillekkin vastaavan laista. Kukaanhan ei vielä tiedä, miten nuo lonkswagenit kestää pitemmän päälle.
[ot]
Tossa eilettäin MTV:tä kattelin, olivat johki jenkkiromuun tunkeneet jonku GM Duramax (?) biodiesel koneen ja "Arska" vieraili showssa, mitäs siinä oli jotain 800hp ja silti kulutukselle sanottiin 1litra/10km eli 10l/100km eli likelle perus Saabin luokkaa. Turha mainita että turbohan siinä oli.
Toisinsanoen kenraali moottorilla löytyis Saabiin sopiva kone kun vain alkasivat tehtaalla laittamaan niitä kiinni eli joko tollanen biodiesel turbolla 800hp tai vastaava bensa/diesel, kai ne Xolkswagenin koneet ohittais ainaki tehoissa.
[/ot]
Tossa eilettäin MTV:tä kattelin, olivat johki jenkkiromuun tunkeneet jonku GM Duramax (?) biodiesel koneen ja "Arska" vieraili showssa, mitäs siinä oli jotain 800hp ja silti kulutukselle sanottiin 1litra/10km eli 10l/100km eli likelle perus Saabin luokkaa. Turha mainita että turbohan siinä oli.
Toisinsanoen kenraali moottorilla löytyis Saabiin sopiva kone kun vain alkasivat tehtaalla laittamaan niitä kiinni eli joko tollanen biodiesel turbolla 800hp tai vastaava bensa/diesel, kai ne Xolkswagenin koneet ohittais ainaki tehoissa.
[/ot]
Näppihäiriö...?ruohonet80 kirjoitti:Mielessä on käynyt, että vois käydä itsekkin ajamassa sen 1,4 GTI golffin.
- GTI = 2.0TFSI (200hv)
- GT = 1.4 TSI (170hv)
- TSI = 1.4 TSI (140 hv)
Itse kävin silloin joskus ajamassa tuon GT:n (170hv TSI), kun se oli ensiesittelyssä. Tykkäsin kyllä kovasti. Todella helppo ajettava niin kaupungissa, kuin maantielläkin. Ohituksiinkin helppo lähteä pykältämättä ja ehtii kohtuullisesti, pykältämällä oikein hyvin. Kaupungissa mukavaa kun aina ollaan vetoalueella ja tietää että tapahtuu kaasua painettaessa.
Itsekkin koitin tarkkailla kulutusta koeajolenkillä, muistelisin että testilenkin keskikulutukseksi sain jotain ihan vähän päälle 6 litraa ajotietokoneen mukaan joka luultavasti on jotain puolen litran luokkaa optimistinen. Testilenkkiin kuului suorituskyvyn kokeilemista vähintäänkin riittävästi ja pieni maantielenkki.
#3418
Pimp My Riden Earth Day Special 2007 oli kyseessä, jos jotakuta alkoi enempi kiinnostaa tuo pätkä katsoa...liteFun kirjoitti:[ot]
Tossa eilettäin MTV:tä kattelin, olivat johki jenkkiromuun tunkeneet jonku GM Duramax (?) biodiesel koneen ja "Arska" vieraili showssa, mitäs siinä oli jotain 800hp ja silti kulutukselle sanottiin 1litra/10km eli 10l/100km eli likelle perus Saabin luokkaa.
[/ot]
Tuossa joku randomlinkki siitä autosta :
http://carscoop.blogspot.com/2007/04/pi ... 800hp.html
Tuntuu vähän siltä että kyseiset folkkarin koneet kannattaa kiertää kaukaa kunhan käytettyinä rupeaa saamaan.Kuitenkin mekaaninen ja turboahdin=remppa maksaa..Eikös siinä ole vielä käsittämättömän korkea puristussuhde turbokoneeksi?Haiskahtaa vähän kalliilta sisäosilta=maksaa reilusti remppa..No sellastahan se kaikissa uusissa autoissa vanhana tulee olemaan.
Jotenkin tuntuu että kun tästä vielä muutamia vuosia eteenpäin mennään, niin 95% autoista menee varmaan paaliin ilman että on edes sylinterinkansi ollut kertaakaan pöydällä. Ennen vanhaan sitä remppailtiin ties mitä aina sadan tonnin välein. Tuosta TSI-koneestakin tullee sen verran suosittu että jos joskus vanhemmiten jotain joutuu tekemään niin palikat ei välttämättä maksa niinkään pajoa kuin johonkin hiukan harvinaisempaan kuutoskoneeseen.
Ai, että muutkin ovat käyneet hakemassa tuntumaa Golffin 1.4TSI:hin
Hiukan tekisi mieli vaihtaa tuo kolkki tommoseen , siis tulisi vaimolle
Niin saisi itselle kunnon käyttöpelin. Saabin tietty
7k€ lupasivat kolkista ja 4-5kk toimitusaikaa TSI farkulle
Hiukan tekisi mieli vaihtaa tuo kolkki tommoseen , siis tulisi vaimolle
Niin saisi itselle kunnon käyttöpelin. Saabin tietty
7k€ lupasivat kolkista ja 4-5kk toimitusaikaa TSI farkulle
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Luulo ei ole tiedon väärti. En todella tiennyt lonksun mallimerkintää.J.N kirjoitti:Näppihäiriö...?ruohonet80 kirjoitti:Mielessä on käynyt, että vois käydä itsekkin ajamassa sen 1,4 GTI golffin.
- GTI = 2.0TFSI (200hv)
- GT = 1.4 TSI (170hv)
- TSI = 1.4 TSI (140 hv)
Muistelin väärin my bad
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vääränmerkkisen koeajoa... ei pakko lukea... ;)
Hmm, et kai sä vaan ole aikeissa ostaa "vääränmerkkistä"?tevisu kirjoitti:Tulipa uusi TM ja siinä volkkarin 1.4TSI:n koeajo. Ihmettelin kovasti TM:n mittauksia kun 220Nm vääntävästä 140hp koneella kulutuslukemat olivat pieniä. Uteliaisuus iski ja kävin kokeilemassa. Auto on mikä on, mutta kerron kokemuksia hiukan koneesta.
Sain Jetan ko. padalla varustettuna. Auto oli juuri tankattu ja kulutusmittaria tuli seurailtua lenkin ajan. 125 km/h mittarin mukaan moottoritietä reilut 15 km, kulutus 7.3 l/100km. Takaisin palailin muuta kautta ja kulutus putosi 6,3 l/100km. Eihän noihin ajotietokoneisiin ole täysin luottamista, mutta samaa suuntaa lukemat olivat kuin TM:n mittaukset.
Kone oli melko erikoinen tuttavuus; kahden ahtimen yhteistyö oli sovitettu hienosti. Tuntui, että oltiin koko ajan vetoalueella. Vitosella kulki 60km/h ihan nikottelematta ja vastasi nopeasti kaasuun. Pieni potku oli havaittavissa jos nopeasti löi kaasun lattiaan. Ylärekisterissä veto ei juurikaan lisääntynyt, muttei notkahtanutkaan. Perstuntumalta tuli mieleen oma tonttu ilman viriä - sillä erotuksella, että vetoalue on huomattavasti laajempi. Pitää käydä vielä kokeilemassa DSG-loodalla.
Ajatusta herätti tuo koneen koko suorituskykyyn verrattuna. Vakuutusmaksu lienee pienempi, hiilidioksidipäästöt alhaiset ja kulutus maltillinen. Olenko oikeassa, mutta tuntuisi tuollaisen olevan "järkevä" vaihtoehto jos punnitsee dieselin ostoa? Ilmeisesti ollaan menossa suuntaan, jossa pikkukoneista otetaan mukavat tehot kulutuksen pysyessä maltillisena.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Enemmän huolestuisin nykyautojen elektroniikasta viimeistään sitten kun autot ovat vanhoja. Jos osaa ja on vehkeet korjata uusien autojen sähkövikoja nyt niin kyllä se sittenkin sujuu kun ne ovat vanhoja. Muussa tapauksessa kalliiksi tulee vaikka mekaanisesti kestäisivätkin.Hessu kirjoitti:Jotenkin tuntuu että kun tästä vielä muutamia vuosia eteenpäin mennään, niin 95% autoista menee varmaan paaliin ilman että on edes sylinterinkansi ollut kertaakaan pöydällä. Ennen vanhaan sitä remppailtiin ties mitä aina sadan tonnin välein. Tuosta TSI-koneestakin tullee sen verran suosittu että jos joskus vanhemmiten jotain joutuu tekemään niin palikat ei välttämättä maksa niinkään pajoa kuin johonkin hiukan harvinaisempaan kuutoskoneeseen.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Vääränmerkkisen koeajoa... ei pakko lukea... ;)
Varmaan on pienempi vakuutusmaksu ja päästöt alhaisemmat, joka saattaa olla etu ajoneuvoveron kannaltatevisu kirjoitti:Tulipa uusi TM ja siinä volkkarin 1.4TSI:n koeajo. Ihmettelin kovasti TM:n mittauksia kun 220Nm vääntävästä 140hp koneella kulutuslukemat olivat pieniä. Uteliaisuus iski ja kävin kokeilemassa. Auto on mikä on, mutta kerron kokemuksia hiukan koneesta.
Sain Jetan ko. padalla varustettuna. Auto oli juuri tankattu ja kulutusmittaria tuli seurailtua lenkin ajan. 125 km/h mittarin mukaan moottoritietä reilut 15 km, kulutus 7.3 l/100km. Takaisin palailin muuta kautta ja kulutus putosi 6,3 l/100km. Eihän noihin ajotietokoneisiin ole täysin luottamista, mutta samaa suuntaa lukemat olivat kuin TM:n mittaukset.
Kone oli melko erikoinen tuttavuus; kahden ahtimen yhteistyö oli sovitettu hienosti. Tuntui, että oltiin koko ajan vetoalueella. Vitosella kulki 60km/h ihan nikottelematta ja vastasi nopeasti kaasuun. Pieni potku oli havaittavissa jos nopeasti löi kaasun lattiaan. Ylärekisterissä veto ei juurikaan lisääntynyt, muttei notkahtanutkaan. Perstuntumalta tuli mieleen oma tonttu ilman viriä - sillä erotuksella, että vetoalue on huomattavasti laajempi. Pitää käydä vielä kokeilemassa DSG-loodalla.
Ajatusta herätti tuo koneen koko suorituskykyyn verrattuna. Vakuutusmaksu lienee pienempi, hiilidioksidipäästöt alhaiset ja kulutus maltillinen. Olenko oikeassa, mutta tuntuisi tuollaisen olevan "järkevä" vaihtoehto jos punnitsee dieselin ostoa? Ilmeisesti ollaan menossa suuntaan, jossa pikkukoneista otetaan mukavat tehot kulutuksen pysyessä maltillisena.
Minkälaiset tuollaisen auton huoltohinnat mahtavat olla? Ainakin Tampereen merkkiliike osaa rokottaa toimivan, leimatun Saabin hinnan pelkästä huollosta. Ajat siis ehjän auton huoltoon, lähdet ehjällä autolla pois etkä näe mitä autolle on tehty muualta kuin laskusta. 800 euron huoltolaskut joihinkin volkkareihin ovat todellisuutta, eivät kaupaunkilegendaa.
Pahinta lompakon kannalta taitaa kuitenkin olla arvon alennus.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
En muista sanatarkasti mutta jossain noin vuoden 1982 Tekniikan Maailmassa oli valokuva jossa pari toimittajaa ihmetteli 900 T8:n konehuonetta tyyliin "Eipä tuonne ole tavallisella kuolevaisella mitään asiaa mennä itse tekemään..." Kummasti sitä on kuitenkin opittu ja alkaa noita hienojen sähköjärjestelmien testereitä ja skannereita saamaan halvemmalla kuin moni kunnon "oikea" työkalu maksaa.JiiVee kirjoitti:
Enemmän huolestuisin nykyautojen elektroniikasta viimeistään sitten kun autot ovat vanhoja. Jos osaa ja on vehkeet korjata uusien autojen sähkövikoja nyt niin kyllä se sittenkin sujuu kun ne ovat vanhoja. Muussa tapauksessa kalliiksi tulee vaikka mekaanisesti kestäisivätkin.