Sairaanhoitajien työtaistelut

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mitä mieltä klubilaiset ovat sairaahoitajien tilanteesta?

Nyt siellä uhkaillaan sanoutua joukolla irti, jollei tule 20% palkankortusta. Eniten ihmettelen sitä mistä nyt tämmöinen into yht'äkkiä saada todella iso korotus palkkaan? Eikö kukaan viime palkkaneuvotteluissa huomannut tätä epäkohtaa?

Sairaanhoitajan työ ja työympäristö (ja työkaverit :lol: ) on varmaan todella turhauttava ja ansiot alakanttiin. Ja tuntuu hurjalta miten suuri ero hoitajien palkassa on verrattuna Ruotsiin ja Norjaan.Tehyn puheenjohtajan mukaan palkka suomessa on siis 20% pienempi kuin Ruotsissa ja Norjassa..

Rikkaaseen norjalaiseen on turha verrata mitään, mutta miten mahtaa olla Ruotsin duunarin keskipalkkataso? Onko se +20% vai jotain muuta? Alkavatko muut alat myös vaatimaan 20% korotuksia, jos tehyn vaatimukset menevät läpi?

Tuntuu kuitenkin menevän sen ahneuden puolelle, ja järki jätetty taka-alalle kun tämän näköinen tantta lyö vaatimuksia "heti kaikki ja äkkiä" -tyylillä pöytään..ehdottaisin ratkaisuksi jotain pitkäjänteisempää nyt kun asia on nostettu pöydälle..



Kuva
Saab 900S Combicoupe
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eiköhän perussyy ole siinä että lamavuosista lähtien hoitoalaa on kyykytetty huolella:
- ei kunnon palkankorotuksia 10 vuoteen
- työsopimuksilla kikkailu: määräaikasia sopimuksia vain, ei vakipaikkoja
- työajat ja työvuorosuunnittelu jotain käsittämätöntä

Tässä vasta pieni osa joten eiköhän porukalla ole tullut mitta täyteen totaalisesti. Teeppä omaa työtäsi huonolla palkalla, p.....lla työvuoroilla mallia yövuoron jälkeen saman päivänä iltaan ja määräaikaisilla soppareilla poltetaan lomat...

En ole hoitoalalla mutta sympatiat on kyllä hoitsujen puolella...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ensinnäkin, kuka menikään lupaamaan 500 euron korotuksia? Nyt nää pitää käsittääkseni siitä lupauksesta kynsin ja hampain kiinni.

Meillä vaimo on sairaanhoitaja, vaikkakin yksityisellä, niin sillähän on jo nyt isompi palkka kuin minulla, vaikka minulla kuitenkin insinöörin paperit, mutta kun oon julkisella töissä. Oma valintapa tuo on ja uupuminen on lähinnä henkistä. Mutta on tuo turhauttavaa katsoa toisen uupumusta, kun ei se jaksa rappusia pahimpien työpäivien jälkeen ylös kävellä ja seuraava vuoro jo odottaa. Ei siihen palkankorotukset paljon auta, joskaan ei ne palkat alakanttiinkaan olla. Ennemminkin pitäisi palkata lisää työvoimaa. Pelkään, että tuollaiset palkankorotukset johtaa ennemminkin olemassa olevan työvoiman työtaakaan lisääntymiseen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Täältä myös löytyy kotoa hoitoalan väkeä, ja seison kyllä tuon palkan korotuksen takana. Näin läheltä alaa seuranneena voin sanoa, että en olisi päivääkään tehnyt niitä hommia sillä palkalla. Työolot varsinkin koulunpenkiltä alalle siirtyville ovat aivan perseestä ja kiitollisena saat hinata itseäsi töihin miten ja koska sattuu joillain pätkäsopimuksilla. Kuten jariha tuossa jo kirjoittelikin niin palkan korotus ei kyllä yhtään helpota tuota suurta työtaakkaa jota niin monessa paikassa pyöritetään minimi porukalla. Osan korotuksista olisi ehkä voinut kikkailla uusiin virkoihin. Se olisi helpottanut nuoria saamaan vakipaikkoja ja vanhat ei olisi kuluttanut itseään loppuun. Ja koska julkisella sektorilla raha on kroonisesti tiukalla niin pelkkä palkankorotus voi tosiaan vain vähentää työpaikkoja ja lisätä epäpätevän halvemman työvoiman ja pätkätyövoiman käyttöä, joka toisaalta taas kuormittaa vakituisia työntekijöitä kovalla kädellä.

Omaakin vaimoa olen yrittänyt houkutella takaisin koulun penkille, mutta halu tehdä näitä töitä on kuitenkin olemassa ja enpä itsekkään osaisi yhtäkkiä alaa vaihtaa...

On usein kuullut puhuttavan, että ei kaikista töistä voi saada huippuliksaa ja toiset työt ovat niin rankkoja ja vastuullisia. Kummasti se mieli muuttuu, kun joku omainen sattuu pääsemään vanhainkotiin ja nimenomaan pääsemään, koska yleensähän nyt mummot ja papat makoilevat terveyskeskusten käytävillä varsinkin pienillä paikkakunnilla. Vaikka omakin työ on vastuullista ja välillisesti olen ihmishengistä vastuussa, niin on kyllä sekin asia konkretisoituu tällä hoitajien alalla ja jokapäiväisessä työssä.

Ihan kiva piriste tätä hoitajien työtä väheksyville tai jotka eivät tiedä mitä se pitää sisällään niin voin suositella vierailua terveyskeskuksen tai vanhainkodin vuodeosastolla. Itse olen joskus vaimon kaveriksi joulunpyhinä valvonut vanhainkodin vuodeosastolla, jossa hoidettavia oli n.20 vuodepotilasta yhden hoitajan ja yöchättiä tuijottavan insinöörin hoivattavana. Niitä kuvioita seuratesa ihmisen pienuus tulee aika hyvin esiin, vaikka se niin nopeasti näin terveen kirjoissa pääsee unohtumaan. Huudosta ja paskasta kaikki ihmisen elämässä alkaa ja siihen se myös päättyy.... Ja jotkut tekevät sitä työkseen ja pyytävät siitä vielä rahaakin, ettäs kehtaavat...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jariha kirjoitti:Ensinnäkin, kuka menikään lupaamaan 500 euron korotuksia? Nyt nää pitää käsittääkseni siitä lupauksesta kynsin ja hampain kiinni.
Juuri noin.
Joku "ääliö" meni noin tokaisemaan vallanhimoissaan, nyt on vain aika lunastaa lupaukset.

Niin, minulla ei ole mitään kytköksiä sairaanhoitoon.
Olen vain sitä mieltä että lupauksista on pidettävä kiinni, myös poliitikoiden.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja K900C »

Tuokin on ymmärtääkseni aika hyvin vääristynyt tuo 500€ lupaaminen. Eikö juttu mennyt niin, että ehdokkailta tai puolueiden toimijoilta kyseltiin jonkun lehden ym. median taholta, että "pitäisikö hoitajien/vast. alojen palkkoja nostaa 500€:lla."??? Kukapa tähän vastaisi, että ei tietenkään?!? Reilumpi ja varmempi olisi ollut kysyä, pitäiskö palkkoja nostaa? Noh joka tapauksessa henkilöstöpula ja palkkakuoppa ovat varmasti ne suurimmat ongelmat näillä sosiaali- ja terveydenhoito aloilla. Yksi asia on kuitenkin jo nyt lähes varma veroja ym. maksuja nostettaneen lähivuosina, mutta se näkyykö tämä missään muualla kuin johtajien, päälliköiden, konsulttien ym. turhan raskaan hallinto ja byrokratia koneiston pusseissa on äärimmäisen epätodennäköistä.
#2884
Saabiton
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja JKen »

Kova on työntekijäpuolen uhkaus, joukkoirtisanoutuminen, ero lakkoonhan on siinä, että suojatyötä ei tarvitse tehdä, kun ei ole työpaikkaa, paitsi irtisanomisajan verran (mitähän ne lienevät ko. alalla työntekijän puolelta, 1 kk?). Työnantajapuoli pistänee työsulku-uhkan piakkoin vastatoimena
Itse en vaan edelleenkään ymmärrä sitä, jos on töissä rankkaa, on ilta- ja yövuoroa koko ajan peräkkäin, niin miten suurempi palkka sitä helpottaa? Todennäköisesti menee pahempaan suuntaan, joudutaan lakkauttamaan virkoja kun budjetoitu raha ei riitä.
Onnea valitsemallaan tiellä, ketä se koskeekaan.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan naurettavaa. kerta sanotaan että rahaa ei ole! 90% on sopimus tehtynä.
tuskin tekevät kaikenkattavaa irtisanomista vaan henkilökerrallaan ja se on oiva tapa pistää talosta ulos ne jotka ruinaavat ja valittavat työajasta. uusia valmistuneita hoitsuja jotka eivät kuulu liittoon pääsevät helpolla taloon töihin jolloin uusiutuu kerralla koko hoitohenkilökuntaa koskeva valittajien ja ruinaajien rumba. eli oliko vuonna 1995 kun viimeksi tehy oli lakossa 5viikkoa??? loppujen lopuksi saivat 0.2%palkankorotusta kannattiko siihen en ota kantaa eikä kiinnosta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kyllähän sitä rahaa on. On eriasia mihin se käytetään. :roll:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Oma vaimo on eskarin opettaja ja jos nuo Tehyn vaatimukset menevät läpi on seurauksena että eskariryhmässä (päiväkodissa) toimivalla lastenhoitajalla on parempi palkka kuin kasvatusvastuun (ja vastuun muutenkin ryhmästä) kantavalla lastentarhanopettajalla/varhaiskasvatuksen kandidaatilla. Sosionomit jätän tästä ulos koska itse taas en heidän koulutustaan tähän tehtävään pidä yhtä sopivana verrattuna lastentarhanopettajan tutkintoon.
Eli suora seuraushan tästä on sitten lastentarhanopettajien lakko, eihän kunnilla rahaa ole vapaaehtoisesti korjata heidän palkkoja. Ja eiköhän sen jälkeen ole luokanopettajien vuoro, sen jälkeen aineenopettajien eli ei tule jäämään tähän yhteen lakkoon jos Tehy saa vaatimuksensa läpi. Meinaan aika pitkälti tämä keskustelu pyörii sairaaloiden ympärillä ja unohdetaan että tehyläisiä on muuallakin, valtaosa tosin varmasti sairaaloissa.
No, sehän ei ole Tehyn ongelma mutta yleisesti ottaen tulisi muistaa seuraukset mitkä noista vaatimuksista vääjäämättä tulee. Sen jälkeen kiristyy verotus, inflaatio nousee yms. ja lopputulos taitaakin olla plusmiinus nolla.

Rami
****
VAG
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Eipä ole oikein sukua eikä tuttuja terveydenhoitoalalla, mutta kannatan korotuksia.
En ehkä ihan niin suuria, mitä vaativat mutta kannatan kuitenkin.

Hieman OT:tä, mutta muistaako kukaan, että paljonko lennonjohtajilla nousi taannoin tulot prosentteina ja oliko peräti niin, että kova korotus tuli kahtena tupo -kierroksena peräkkäin? Kansanedustajatkin taisivat nostaa muuan vuosi sitten palkkaansa ainakin kerran.

jariha:n kanssa samaa mieltä osittain, että voi johtaa väen vähenemiseen entisestään alalla tuo palkan nousu.

Olen kyllä hiukan sitä mieltä, että terveydenhoidossa on jo homma hiukan päässyt lapasista, jonot paikoin ihan helvetin pitkät. Tilanne täällä Oulussa aika hyvä kai, eteläsuomessa ilmeisesti kiperin. Muistuu kuitenkin mieleen, kun puolisen vuotta sitten vein isäni päivystykseen. Aika kovat kivut, vaivaiset 25h sai odotella käytävässä. Puolet onneksi laverilla. Siinä pikkuveikan kanssa noin 12h hukeissa päivystettiin, toinen aina toi tullessaan evästä kotoa (60km).
Ei voinut sinne jättää kun ei tienneet, että laittavatko kotiin vai osastolle ja itse ei voinut ajaa. Mitään hajua ei myöskään ollut, että milloin pääsee pois tai osastolle tai whatever. Ehdottomasti jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut mennä suoraan yksityiselle.
Kyllä siinä ehti miettiä moneen kertaan, että mihin verorahat laitetaan ja mikä on oikeasti tärkeää.

Asian vakavuutta on tietysti aika vaikea ymmärtää päättäjän tuloilla, jolloin ei normaalia kunnallista terveydenhuoltoa tule käytettyä. Asia ei kertakaikkiaan koske itseä, miksi siis satsata enemmän?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pakinen kirjoitti:...kun tämän näköinen tantta lyö vaatimuksia "heti kaikki ja äkkiä" -tyylillä pöytään..

Kuva
Kaipa tuolla "tantalla" on hyvä liksa tai sitten on ukkonsa liksalla syönyt itsensä tuollaiseen kuntoon :wink: Painonvartijoiden lahjakorttia sinne päin :wink:

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllähän nuo hoitajat ovat fyrkkansa ansainneet. Toinen vaihtoehto on antaa niiden irtisanoa itsensä ja ottaa tilalle virolaisia hoitajia, jotka tekevät saman homman puolella palkalla. Hmm, itse olen kuitenkin ollut siinä uskossa, että tehdastuotanto on helppo siirtää halvemman työnvoiman maihin, mutta palvelualoille on vaikea tuottaa ulkomaalaisia työntekijöitä kieli-, kulttuuri- ym. ongelmien takia. Ja sitten ei tietenkään olisi siitä palvelun tasostakaan mitään takeita.

Yhtenä ratkaisuna rahaongelmaan julkisella sektorilla pidän sitä, että otetaan edustusfyrkat pois julkisissa viroissa olevilta henkilöiltä. Kyllä mua ainakin v*tuttaa, kun dokaavat meidän maksamilla verorahoilla. OK, kyllä mäkin edustan firmaa (jossa olen töissä) välillä dokaamalla asiakkaiden kanssa, mutta ne rahat ovat yksityisen sektorin rahoja, jotka ovat osa firman budjettia, eivätkä ihmisten maksamia verorahoja.

Mun vaimo on töissä julkisella sektorilla työpaikassa, jossa oli vähän aika sitten palkkaerimielisyyksiä, jotka sitten johtivat ihan raastupaan saakka (vaimo ei ollut osallisena). Ajattelin siinä itsekseni, että onpa hyvä, että olen töissä yksityisessä firmassa, ettei tarvitse alkaa veivaamaan palkoista ym. asioista, kuten tuolla julkisella sektorilla ilmeisesti tarvitsee :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Miten kukaan voi sanoa mikä on oikea palkka mistäkin työstä? Ei sitä ainakaan vastuulla voi perustella, ministerikin saa kymppitonnin kuussa eikä sillä ole oikeasti vastuuta mistään.
Ammattiliitothan nämä palkat on suomalaisille hankkineet. Hoitajien liitot on täynnä piipittäviä hissukoita kun jostain pitäisi neuvotella. Lopputulos näkyy tilinauhassa.

Tuo herrojen harrastama rehellisten veronmaksajien verorahojen ryyppäminen on taatusti viimeinen linnake joka kaatuu. Siellä on niin monta nilkkiporrasta niitä etuja suojelemassa että sen kaatamiseen tarvitaan armeija. :evil:

Se on varmaan totta mitä joku sanoi tuossa että rahaa on, eri asia että mihin sitä laitetaan.
9000CS 2,3
-bandit-
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Syys 18, 2004 05:55
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja -bandit- »

Kuva[/quote]

Kaipa tuolla "tantalla" on hyvä liksa tai sitten on ukkonsa liksalla syönyt itsensä tuollaiseen kuntoon :wink: Painonvartijoiden lahjakorttia sinne päin :wink:

Tuon tantan palkka on n. 8500@/kk. Itse työskentelen sairaanhoitajana tällä hetkellä, eikä nuo tavoitteet mitään pahoja ole, mutta eihän tuollaista korotusta kerralla millään... Mutta tuosta hyvä aloittaa neuvottelut. Palkkahan tällä alalla on, mitä on, mutta eiköhän se ole jokaisen oma ammattivalintakysymys, haluaako tehdä töitä ns. matalapalkka-alalla. Omasta palkasta voin sanoa sen että kaikki menee mitä tulee, sukanvarteen ei mitään jää.

Toivon vain itse, että neuvottelujen osapuolet löytävät nopeasti ratkaisun; järkevän sellaisen.
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Sairaanhoitajien työtaistelut

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Itseäni huolestuttaa että miten käy sitten niiden hoitajien, jotka korotuksen saavat ja töihin palaavat, kun tuo kuntien kurjimus vain pahenee-> rahat lopuu kunnilta-> vähennetään henkilökuntaa-> jäljelle jäävät saavat kyllä parempaa liksaa mutta joutuvat vielä kovempaan rääkkiin töissä.
Onkohan nyt ajateltu niin vaatimuksissa kuin lupauksissakaan ihan kaikkea loppuun asti. Ensin pitäis taata kaikille toimivat olosuhteet niin työntekijöille kuin potilaillekkin. Ennen tätä lakko hässäkkäähän puhuttiin vain työvoiman vähyydestä alalla eli siis kunnat ei palkannut tarpeeksi henkilökuntaa sairaaloihin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin