Rekkakuskit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Rekkakuskit

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Jumalauta useimmat rekkakuskit panee käämin kytemään.Ajat vakkari päällä reilu 90 km/h 80 alueella niin silti ollaan saatana puskurissa kiinni.Ja jos tästä joku rekkamies vetää herneen kolviinsa niin aivan vapaasti.Ja jos polkaset jarrua sen verran että tajuais tämä teiden ritari ottaa välimatkaa niin ei saatana,se soittaa torvea ja räpsyttelee valoja.Voi v**tu :evil:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

8O No joo, rekkakuski kato ajaa rajottajaa vasten eli siinä 89km/h. Suurimpana syynä lienee se, että tämä kotimaa ei ole mikään tasainen pannukakku joten on hyvä ottaa se lain sallima maksimi vauhdiksi. Ja jos poliisi tutkaa niin sakot tulee, ei voi mitään. Siis sulle ja myös rekkakuskille.

Mutta v**tu jos olet niin aivoton ihminen, että turhaan jarrutat rekan edessä niin se on sun oma häpeä. Kato ku on pikkuisen hidastuvuuseroa sun Saabissa ja 60 TONNIN YHDISTELMÄSSÄ!!! Joten en yhtään ihmettele, että soitetaan torvea ja valoja räpsytellään. Vois joskus jumalauta ajatella tai edes odottaa, että aly- :idea: välähtää ennen kuin tekee. Se on tuota semmoinen homma, että samantien ku edessä syttyy jarruvalot niin mitäpä tekee rekkakuski. Jarruttaa joo, mutta tarpeeksi pahassa paikkaa se alkaa kattomaan mihin helvettiin se "sijoittaa" autonsa; sun päälles, vastaantulijan kaistalle vai ojaan.

Niin, kokeile joskus ajaa vaikka rekan takana jos egosi sallii.

p.s. En ole rekkakuski mutta en ole kyllä yhtään sun puolellas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Liekö ollut katsastukseen menossa kun rajoitin oli toiminnassa. :mrgreen:

Sepä on ihan sama painaako siellä rekan puikoissa jarrua vai kaasua jos kantavuuskuorma on päällä, ei se vauhti ensimmäisten 3 sekunnin aikana muutu siitä yhtään mihinkään. Parasta siis painaa tööttiä varoitukseksi, sitä vartenhan se on olemassa.
Uskon että jokaisen rekkakuskin selkärangassa on valmiiksi kovakoodattuna ratkaisumalli että jos pitää valita suoraan edessä olevan päälle ajaminen, ojaan ohjaaminen tai vastaantulijan kaistalle väistäminen niin helpoiten valitaan tuo ensin mainittu. Siinä on edes itsellä parhaat mahikset säilyä hengissä. Olen jutellut kuskin kanssa joka ajoi 80:ssä yhdistelmän pellolle ja sanoi että oli aika hirveä kokemus. Hirvi törmäsi keulaan ja rikkoi ohjaustehostimen pumpun joten ei edes itsellä tarvinnut "valita". Siinä on kuulemma kummasti aikaa pelätä että mihin se tökkää ja tuleeko lasti ehkä niskaan vai ei.

Aika vaikeaa niillä on tosiaan jokaisen matolaatikon tahdissa ajella pidemmän päälle.
9000CS 2,3
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös sen rekkakuskin paremmin pitäisi tietää oman kulkineensa koko ja pysähtymismatka eikä täten tulla roikkumaan siihen takapuskuriin. :roll:

Rajoitus kumminkin oli tuossa 80km/h niin ei sen kuuluis olla edellä ajavan murhe miettii turvavälii. Aivan liian usein kyseistä tilannetta näkee, välillä tilanne jopa jatkuu kilsakaupalla niin ei silloin tilanne ihan oikein mene.

Aikataulujen tiukkuudellakaan tuo ei oikein ole puolusteltavissa, niiden korjaus pitäis lähtee jostain ihan muualta kuin kuskin suorituksista tien päällä.

Omat kuorma-autoilut on jääny intin aikasiksi ja satunnaisiin kokeiluihin, mutta vanhojen diisseleiden kanssa on tullu niin paljon ajettua että itse pyrin aina ennen ylämäkeä hieman ottaan vauhtia etten ole ainakaan edessä mutta tasasella puskurissa roikkuminen ei ole millään tapaa perusteltua vaikka toinen ajais kuinka alinopeutta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Rekka maantiellä on niinkuin norsu joka yrittää edetä tasaista vauhtia ja yrittää olla tahallaan telomatta ympärillä pörrääviä kärpäsiä. Niitä kärpäsiä kiilailee siihen eteen oikealta ja vasemmalta. Aika raskasta on se työnteko jos jokaisen kohdalla pitää alkaa erikseen pumppaamaan jarrua. On niin paljon helpompaa sen kirpun hipaista sitä poljinta sen verran että häipyy siitä horisonttiin tai päästää sen rekan ohi.
Tuossakin ap:n tapauksessa mitään ongelmaa ei olisi ollut jos hän olisi itse ajanut rajoituksen mukaan.
Rekka jää "puskuriin roikkumaan" juuri sen takia että edellä ajava ajaa sitä rajoittimen nopeutta eikä rekka pääse ohi. Nopeusero pitää olla aika suuri että sillä voi lähteä ohittamaan.
Ei minua tuo rekka ammattilaisten vihaaminen ärsytä yhtään, omaan napaansahan tuolla maanteillä jokainen tuijottaa joka tapauksessa. Se on sen työn huono puoli että pitää roikkua siellä yöt ja päivät "kiireellisempien" haittana.

Päätän tarinani mietelauseeseen mitä tuli itsellä aikoinaan ratin takana mietittyä että vaikka moni muukin tekee työtä muiden ihmisten parissa niin tuo työ on siitä poikkeuksellinen että siellä suunnilleen jokainen amatööri osaa sen homman mielestään paremmin kuin se ammattilainen. :wink:
9000CS 2,3
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Haza »

Riippumatta siitä roikkuuko siellä perässä 60t yhdistelmä vai naapurin teini mopollaan niin se yleensä tarkoittaa että siellä haluttaisiin liikkua enemmän tai vähemmän nopeammin kuin edellä (idiootteja, ohitusvammaisia jne valitettavasti riittää). Jos tässä tilanteessa pelottaa, valot häikäisee tai ihan vaan ****ttaa se perskärpänen niin siitähän pääsee eroon joko ajamalla kovempaa tai sitten sopivalla suoralla heittää vapaalle, useimmat ohitusvammaisetkin menee aika pian ohi kun 80 alueella vauhti alkaa olla enää 50 ;) Jos kuitenkin käy niin, että tien sivuun pysähdytään peräkkäin niin voi sitten vaikka käydä tiedustelemassa mikä moisen käytöksen aiheuttaa..

En ole kehdannut kokeilla, mutta "ohittaminen taaksepäin" on myös yksi vaihtoehto, eli vaihtaa itse sitä kaistaa ja reippaalla jarrutuksella järjestää itsensä perskärpäsen taakse :mrgreen:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Haza kirjoitti:En ole kehdannut kokeilla, mutta "ohittaminen taaksepäin" on myös yksi vaihtoehto, eli vaihtaa itse sitä kaistaa ja reippaalla jarrutuksella järjestää itsensä perskärpäsen taakse :mrgreen:
Tuo temppu olisikin näkemisen arvoinen :lol:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Sellainen oma kommentti tähän, että itse ajan opiskelun ohessa täysperävaunuyhdistelmää aina välillä ja se on tasan 80 km/h kun minä ajan. Minulle aivan sama jos vaikka toinen isompi auto roikkuu siellä takana, minä menen 80 km/h silti.

Henkilöautolla ajaessa sama juttu, eli jos nopeusrajoitus on 80 km/h niin silloin ajetaan todellista nopeutta 80 km/h ja eikä taaskaan välitetä siitä jos siellä isoauto roikkuu puskurissa. Asia vain on niin että ei se siellä omalla kohdallani ole kauaa jaksanut roikkua vaan on jättäytynyt vähän kauemmas.


:arrow: Eräs kaverini kertoi tilanteen jossa ilmeisesti suomen kilvissä oleva puoliperävaunuyhdistelmä ohitti hänet 100 km/h nopeusrajoitus alueella vaikka hän ajoi oman autonsa mittarin mukaan 100 km/h.

:arrow: :arrow: Kaiken lisäksi, jos poliisi sattuu huomaamaan sen, että rekkakuski ei pidä tarpeeksi turvaväliä niin se on tietääkseni rangaistava teko.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaikkihan sen tietävät että nuo nopeusrajoittimet kytketään useinkin pois päältä heti katsastuksen jälkeen.
Perässä roikkumista ei tietenkään voi puolustella millään, se on laitonta. Mutta sitä ei myöskään voi tapahtua ellei takana tuleva yrittäisi ja haluaisi ajaa edellä ajavaa kovempaa vauhtia. Rekalla on vaikea ohittaa jos edellä ajava ei aja huomattavasti hitaammin, käytännössä siis 80km/h kulkeva rekka pysyy takana jos edellä ajava ei laske vauhtiansa alle 75km/h:n.
Muuta liikennettä hitaammin ajava on myös lain mukaan velvoitettu antamaan takana tulevalle tietä.
Toisaalta edellä ajavan ei tarvitse ajaa kuin 1km/h nopeammin kuin takana tuleva niin roikkuminen loppuu muutaman sekunnin kuluessa. Eli mikä on ongelma? Eikö takana roikkuvasta rekasta kertakaikkiaan pääse eroon? Aika heikko on mielikuvitus jos näin on. Vai onko asia suomalaisen mielestä vain kertakaikkiaan niin että "sinähän et minua ohita koska olet rekka".

Jos käännetään näkökulma toisinpäin niin mikä oikeus sunnuntaiautoilijalla on päättää siitä milloin rekkakuskin työpäivä päättyy?
Rekkakuskin päässä liikkuu myös sellaisia ajatuksia kuin että entäs jos hän tulisi vaikkapa yhden työpäivän ajaksi tämän hidastelevan ihmisen konttoriin harhailemaan käytäville. Aina kun tämä yrittää liikkua osastolta toiselle niin rekkakuski hypähtää siihen käytävälle eteen löntystelemään että minähän kävelen tässä ja ihan mitä vauhtia haluan kun minulla on siihen oikeus. Montakohan minuuttia kuluisi ennen kuin on tappelu pystyssä? Vähän eri näkökulmia peliin. :mrgreen:
9000CS 2,3
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

dimebak kirjoitti:No joo, rekkakuski kato ajaa rajottajaa vasten eli siinä 89km/h. Suurimpana syynä lienee se, että tämä kotimaa ei ole mikään tasainen pannukakku joten on hyvä ottaa se lain sallima maksimi vauhdiksi. Ja jos poliisi tutkaa niin sakot tulee, ei voi mitään. Siis sulle ja myös rekkakuskille.
Lain sallima maksimihan on se 80km/h, jos siis 80-alueella mennään. Mitä itsekin rekalla joskus ajanut, niin mieluummin ajan 85, kuin rajoittajaa vasten, sillon on vielä vähän pelivaraa ja syökin vähemmän.
Eikä tunnu rajoittajat läheskään kaikkia rekkoja estävän ajamasta yli 90kmh, viimeksi eilen ajelin tuossa ohiajotiellä ~95kmh lasissa ja rekka kontissa kiinni, 100-alueen alkaessa siirtyi jo asemiin että lähtee minusta ohi, nostin itsekin nopeuden satasen pintaan ja rinnalle meinasi silti kivuta, itse kuitenkin käännyin muutaman sadan metrin päästä erkanemiskaistalle. Teki melkein mieli soitella kytät moisen rekan perään, mutta en sitten jaksanut, kun olis pitäny ajella sen perässä että tietäs minne se menee.
Ja lisäksi, turvavälit koskevat myös noita teiden valtiaita, olkoonkin vaan kuinka tylsää ajaa alle 89kmh, menisi ohi jos niin kiire. :D
Kunnioitan rekkakuskeja ja heidän työtään, mutta samat lait ne on kaikille.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tobbana kirjoitti:
dimebak kirjoitti:No joo, rekkakuski kato ajaa rajottajaa vasten eli siinä 89km/h. Suurimpana syynä lienee se, että tämä kotimaa ei ole mikään tasainen pannukakku joten on hyvä ottaa se lain sallima maksimi vauhdiksi. Ja jos poliisi tutkaa niin sakot tulee, ei voi mitään. Siis sulle ja myös rekkakuskille.
Lain sallima maksimihan on se 80km/h, jos siis 80-alueella mennään.

-Sami
Totta joo, oikeassa olet. Olisi pitänyt laittaa, että lain suoma maksimi. Siis nopeus jossa rajoittaja tulee peliin.

Silti olen sitä mieltä, että turhaa rekan edessä jarruttava aiheutta enemmän haitta kuin ne rekat jotka ajavat maksimissaan rajoittajan nopeutta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Ottamatta nyt kantaa siihen miten nuo rekkakuskit tuolla ajelevat niin itte ainakin annan niille tilaisuuden ottaa kunnolla vauhtia mikäli on mäkiä näkösällä. Riskeeraan ehkä omat sakot siinä (joita ei vielä ole tullut) mutta tiedän että sitä kuskia vituttaa aika raskaasti jos tapan siltä vauhdit juuri mäen alla.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

dimebak kirjoitti:
tobbana kirjoitti:
Lain sallima maksimihan on se 80km/h, jos siis 80-alueella mennään.

-Sami
Totta joo, oikeassa olet. Olisi pitänyt laittaa, että lain suoma maksimi. Siis nopeus jossa rajoittaja tulee peliin.

Silti olen sitä mieltä, että turhaa rekan edessä jarruttava aiheutta enemmän haitta kuin ne rekat jotka ajavat maksimissaan rajoittajan nopeutta.
Turha jarruttelu toki on ahdistavaa, mutta täytyy sen rekkakuskinkin pitää edelleen se turvaväli, seuraava jarrutus ei välttämättä olekaan turha ja sitten onkin rekan kabiini täynnä käsiä ja jalkoja, eikä jälki välttämättä lasten silmille sopivaa. :D

Täytyy kuitenkin muistaa että peräänajaja on aina syyllinen, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Turhaan jarrutellutkin voi vedota vaikka tielle juosseeseen jänikseen, koiraan, metsoon jne, eikä niistä sen kummempia todisteitakaan vaadita, tarpeeksi vaan pokkaa. Peräänajaneen todistustaakka taas on raskas kannettava.
muppelo kirjoitti:Ottamatta nyt kantaa siihen miten nuo rekkakuskit tuolla ajelevat niin itte ainakin annan niille tilaisuuden ottaa kunnolla vauhtia mikäli on mäkiä näkösällä. Riskeeraan ehkä omat sakot siinä (joita ei vielä ole tullut) mutta tiedän että sitä kuskia vituttaa aika raskaasti jos tapan siltä vauhdit juuri mäen alla.
Itsekin pyrin tekemään ammattikuskien työn helpoksi, mutta sitä saa mitä tilaa, kyllä pienelläkin autolla voi hallaa tehdä, jos vain munaa piisaa. Ammattikuskeissakin kun on näitä kusipäisiä apinoita, jotka vähät välittää muista, kunhan itse pääsee äkkiä kotiin saunaan ja korkkaamaan sen perjantaipullon. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eilen tuli ite oltua tien päällä 857km verran kuorma-autolla ja kyllä näky kaikenlaisia ohituksia ja töppäilijöitä. Ensin kytätään kuorma-auton takapuskurissa kiinni ja kun antoi vilkulla merkin että menkää ohi niin kukaan ei uskaltautunut moista tekemään...Ja sitten kun menivät ohitse niin hyvä ettei osunut kuskinpuolen etukulmaan kun niin läheltä tulivat takaisin omalle kaistalle. Matkanopeutta oli 80-85km/h. Mutta eninten ohittelivat bemari ja mersu kuskit ja sitten jäivät eteen jarruttelemaan niin että joutui koko ajan pumppailemaan ite jarrua,melkoisen turhauttavalta tuntui mutta meitä on moneen junaan ja osa vielä jää asemalle...
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Tuha »

saba90 kirjoitti:Eilen tuli ite oltua tien päällä 857km verran kuorma-autolla ja kyllä näky kaikenlaisia ohituksia ja töppäilijöitä. Ensin kytätään kuorma-auton takapuskurissa kiinni ja kun antoi vilkulla merkin että menkää ohi niin kukaan ei uskaltautunut moista tekemään...Ja sitten kun menivät ohitse niin hyvä ettei osunut kuskinpuolen etukulmaan kun niin läheltä tulivat takaisin omalle kaistalle. Matkanopeutta oli 80-85km/h. Mutta eninten ohittelivat bemari ja mersu kuskit ja sitten jäivät eteen jarruttelemaan niin että joutui koko ajan pumppailemaan ite jarrua,melkoisen turhauttavalta tuntui mutta meitä on moneen junaan ja osa vielä jää asemalle...
Ei kannata ikinä oikein näyttää merkkiä, kun ei tiedä kuinka ripeä ohittaja siellä takana on. Eli lähteekö heti merkistä vai puoli minuuttia sen jälkeen kun on jo vastaantulijoita.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin