Vuolukivikiukaat
Re: Vuolukivikiukaat
Ja tuosta vähän lisää (lainaa Helon sivuilta, http://www.helo.fi/main.php?d=show&nav=0;771&t=p ): USEIN KYSYTTYä
Onko Helo suomalainen?
Helo sähkökiukaat valmistetaan Hangon tehtaalla ja puukiukaat Kurikan tehtaalla.
Miksi kiukaissa ei saa käyttää keraamisia kiviä?
Keraamiset kivet tuhoavat vastukset ja lyhentävät merkittävästi niiden käyttöikää.
Mikä on paras kiuaskivi?
Paras kivi on aina kiuasvalmistajan testaama. Helo suosittelee vulkanit-mineraalia, tämä kivilaatu sopii kiukaaseen ja on turvallinen.
Onko Helo suomalainen?
Helo sähkökiukaat valmistetaan Hangon tehtaalla ja puukiukaat Kurikan tehtaalla.
Miksi kiukaissa ei saa käyttää keraamisia kiviä?
Keraamiset kivet tuhoavat vastukset ja lyhentävät merkittävästi niiden käyttöikää.
Mikä on paras kiuaskivi?
Paras kivi on aina kiuasvalmistajan testaama. Helo suosittelee vulkanit-mineraalia, tämä kivilaatu sopii kiukaaseen ja on turvallinen.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vuolukivikiukaat
Vaihtakaa niitä kiuaskiviä ja myös kiukaita useammin. Toissa vuonna vaihdoin n.5v vanhan kiukaan uuteen samanlaiseen, vähän yli 100 euron kiukaaseen. Sauna lämpenee 15 minuuttia nopeammin oikeaan lämpötilaan ja löylyt on selkeästi paremmat.
9000CS 2,3
Re: Vuolukivikiukaat
juuri näin. kiuas on todellakin kulutustavaraa isolla k:lla varsinkin jos talossa on löylymiehiä.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Vuolukivikiukaat
Tässä asiassa joudun kyllä yhtymään eskiin, en voi muuta kuin suositella hetivalmista kiuasta, löylyt on todella pehmeät ja miellyttävät, itse olen käyttänyt maaliskuusta asti hetivalmista kiuasta ja ero entisen kämpän normi kiukaaseen on todella suuri
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Linear Business vm 2004
Re: Vuolukivikiukaat
Siis ymmärräthän, Mimmi hyvä, jos ostat tuotteen ja käytät sitä VÄÄRIN, vastoin takuun myöntäjän ehtoja, saattaa se vaikuttaa takuuseen.Mimmi kirjoitti:Sitten minulla on varmaankin jokin vika kiukaassa kun se ei ole hajonnut 10 vuoden keraamisten "kivien" käytön aikana.
Jos vaikka myyt jollekin akkuporakoneen ja se puupää käyttää sitä rantasaunansa laituria korjatessaan merivedessä, jonka jälkeen se tulee itkemään ettei vehkeet enää pelaa, on tilanne täysin vastaava. Tuskin annat uutta konetta.
Joskin osasyy tähän kiuaskivitapaukseen on se puoskarifirma joka väittää, että ne sopivat kaikkiin kiukaisiin. Kenen mielestä?
Mutta ethän sinäkään, Mimmi, ostaisi autoosi osia varaosakaupasta sillä perusteella, että myyjä vakuuttaa niiden sopivan kaikkiin autoihin. V***u tottakai se vakuuttaa. Kai nyt varmistat auton valmistajalta, voiko kyseisen osan käyttö rikkoa koko moottorin?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Vuolukivikiukaat
Olet vain asentanut kivet oikein,eli et ole asentanut niitä liian tiukkaan.Mimmi kirjoitti:Sitten minulla on varmaankin jokin vika kiukaassa kun se ei ole hajonnut 10 vuoden keraamisten "kivien" käytön aikana.
Oli jotenkin oltua osallisena(myyjänä) prosessissa kun Harvia kielsi keraamisten
kivien käytön kiukaissaan.
Ongelmahan on siinä että nuo keraamiset saa ladottua liian tiukkaan eikä
ilmarakoa jää tarpeeks.Oikein ladottuna tuskin on muuta ongelmaa kuin
tuo takuun laukeaminen.
Sähkökiukaita on parikytä vuotta tullu myytyä ja takuuaikasia vikoja
tarvinnut selvittää 3-4 kpl,useampi tuhat kiuasta kuitenkin tullut myytyä.
Eli huonoa tuuria pitäisi olla jos takuu aikana jotain hajoaa.
Jos joskus kävisi niin ikävästi että sähkökiukaan joutuisin ostamaan,en ostaisi
kivipintaista vaan rosterikuorisen/runkoisen.
t.vellu
Aina joku Saabbi...
Re: Vuolukivikiukaat
luonnollisesti. minen sähköihin kajoa.Mimmi kirjoitti:Vastahan sitä tuli vime marras/joulukuun vaihteessa teetettyä remonttia saunaan. Tarkistin kiukaan kunnon, enkä huomannut siinä mitään kulumaa tms. jonka takia olisin uusinut sen. Keraamiset "kivet" kuuluu asetella ilmavasti, jolloin niiden ympärillä pääsee ilma kiertämään, eikä vastukset pala puhki.axp102 kirjoitti:jos teetät nyt märkätilaremontin, on kiuas todennäköisesti aika uusia. älä kiukkua jos urakoitsija ei suostu niihin keraamisiin kiviin. ei mitään "no ihan hyvin toimi vanhakin, ja vielä 10 vuotta"- nurinaa. jos kiuasta käytetään valmistajan ohjeen vastaisesti, takuut saattavat raueta.
en saivartele, vaan kerron eteenpäin, mitä minulle on valmistajan taholta sanottu. eihän siinä pitäisi olla MITÄÄN outoa. ainakaan meille autoharrastajille. vai kuinka?
foorumin yksi pointtihan on jakaa omia tietojaan asioista tietämättömille (anteeksi ilmaisu). ei kaikkea voi kukaan tietää.
Olethan tietoinen, että kiukaan kytkentä on luvanvaraista työtä, jolloin siihen tarvitaan sähköpätevyyden omaava asentaja. Jollei ko. asennusta suorittamassa ole em. oikeuden omaava asentaja, on urakoitsija vastuussa KOKO kiukaan käyttöiän.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Vuolukivikiukaat
No nyt on sitten vuosi kokemusta Vuolux-kiukaasta.
No ei oikeen kovin syviä aaltoja... Löylyt ihan ok, sopivan kosteet. Mutta eipä tuossa nyt ihan mahottomia eroja olllu siihen vanhaan verrattuna.
Nyt se Vuolux sitten on alkanu hiukan temputtamaan.
Virta katkee jostain syystä kesken kaiken, siis kiuas sammuu yllättäen kesken lämmityksen/saumomisen. No ehkä sähkömme ei ookkaan sitten tasasähköä vaan se on semmosta pätkittäin tulevaa datasähköä (1010101010) ja siitä johtuu tuo sammuminen... Harmi kun tuo kiukaan lämmittäminen on hiukan kyttäämistä ja ajastimen kanssa lämmittämiseen ei oiken voi luottaa...
Toinen ongelma on perusasetuksen muuttumisen. Laitan perusasetuslämpötilaksi 85 mutta se ei pysy tuossa. Pahus kun se muuttuu ihmeellisesti ja perusasetuslämpötilaksi tulee 160 astetta kun tsekkaan sen lämpötila-asetuksen C-namiskan takaa... Manuaalin mukaan noin korkea lämpötila ei edes ole mahdollinen . Tosi hankalaa käytössä.
No takuu toki voimassa, mutta silti... raahaa nyt sit se prkleen huoltomies landelle tai kiuas huoltomiehelle kirkolle/kaupunkiin joka sit vaan sanoo kun Saabin huoltomies et voivoi ei saatu vikaa päälle ...
No ei oikeen kovin syviä aaltoja... Löylyt ihan ok, sopivan kosteet. Mutta eipä tuossa nyt ihan mahottomia eroja olllu siihen vanhaan verrattuna.
Nyt se Vuolux sitten on alkanu hiukan temputtamaan.
Virta katkee jostain syystä kesken kaiken, siis kiuas sammuu yllättäen kesken lämmityksen/saumomisen. No ehkä sähkömme ei ookkaan sitten tasasähköä vaan se on semmosta pätkittäin tulevaa datasähköä (1010101010) ja siitä johtuu tuo sammuminen... Harmi kun tuo kiukaan lämmittäminen on hiukan kyttäämistä ja ajastimen kanssa lämmittämiseen ei oiken voi luottaa...
Toinen ongelma on perusasetuksen muuttumisen. Laitan perusasetuslämpötilaksi 85 mutta se ei pysy tuossa. Pahus kun se muuttuu ihmeellisesti ja perusasetuslämpötilaksi tulee 160 astetta kun tsekkaan sen lämpötila-asetuksen C-namiskan takaa... Manuaalin mukaan noin korkea lämpötila ei edes ole mahdollinen . Tosi hankalaa käytössä.
No takuu toki voimassa, mutta silti... raahaa nyt sit se prkleen huoltomies landelle tai kiuas huoltomiehelle kirkolle/kaupunkiin joka sit vaan sanoo kun Saabin huoltomies et voivoi ei saatu vikaa päälle ...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Vuolukivikiukaat
Jatkokertoiluja tähän wanhaan aiheeseen.
Nyt on sitten kaupungissakin saunaremppa tehty
Paneelit ja lauteet uusiksi, samoin kiuas. Seiniin eloisaa kuusipaneelia ja hiukan selkänojaa lämpöhaavasta, lauteiksikin lämpöhaapaa. Kiukaaksi tuli kaupunkiinkin Mondexin vuolukivinen 6,6 kW Louhi:
-
Eilen otin ekat löylyt. Pikkasen vielä opettelua vaatii lämmityksessä, hiukan termaria suuremmalle ja lämmitysaika pidemmäksi. Josko huomenna löyymittarin muistaisi ostaa... Mukavalta tuntuu elo ja olo uudessa saunassa
PS. Vuolux maalla toimii, mutta sekoilee edelleenkin lämpötilan kanssa, ei kuitenkaan haittaa. Tuo sammuminen on lakannut
Nyt on sitten kaupungissakin saunaremppa tehty
Paneelit ja lauteet uusiksi, samoin kiuas. Seiniin eloisaa kuusipaneelia ja hiukan selkänojaa lämpöhaavasta, lauteiksikin lämpöhaapaa. Kiukaaksi tuli kaupunkiinkin Mondexin vuolukivinen 6,6 kW Louhi:
-
Eilen otin ekat löylyt. Pikkasen vielä opettelua vaatii lämmityksessä, hiukan termaria suuremmalle ja lämmitysaika pidemmäksi. Josko huomenna löyymittarin muistaisi ostaa... Mukavalta tuntuu elo ja olo uudessa saunassa
PS. Vuolux maalla toimii, mutta sekoilee edelleenkin lämpötilan kanssa, ei kuitenkaan haittaa. Tuo sammuminen on lakannut
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Vuolukivikiukaat
31 vuotta on ollut Pajalan kannellinen rosteri kiuas käytössä, paras ostos minkä ikään olen tehnyt. Kiviä en olen vaihtanut kuin pari kertaa.Saappi Kuski kirjoitti:Vaihtakaa niitä kiuaskiviä ja myös kiukaita useammin. Toissa vuonna vaihdoin n.5v vanhan kiukaan uuteen samanlaiseen, vähän yli 100 euron kiukaaseen. Sauna lämpenee 15 minuuttia nopeammin oikeaan lämpötilaan ja löylyt on selkeästi paremmat.
Saunotaan kaksi kolme kertaa viikossa. Löyly kosteaa, koska saunan seinät ei kuumu lämmittäessä, kun kansi on päällä. Kiukaassa on 50kg kiviä.
Jos joskus pitää ostaa kiuas se varmasti on Pajala taas. Saunassa on säädetty ilmanvaihto.
http://www.svetsteknikipajala.se/4.html
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Vuolukivikiukaat
^ Mihin kantta tarvitaan? Vain onko se ns. hetivalmis-tyyppinen?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Vuolukivikiukaat
Kansi päällä lämmityksen ajan, muuten tavallinen kiuas.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vuolukivikiukaat
Aikoinaan saunaguru Tommila opetti, että jos siinä kehikossa on alle 100 kg kiviä, se ei ole kiuas. Se on kivenlämmitin. Siksi tossa pihasaunassa on 160 kiloo täytettä. Kosteutta pukkaa silleen sopivasti ja jos haluaa, niin saa siellä niskankin punaiseksi. Ei ole tuon valmistumisen jälkeen tarttenut sähkösaunaan itteensä tunkea kun joskus jossain kaverilla kylässä.
Aito 57 oli kanssa ajatuksissa, mutta keraamiset stenut olis maksanut about tonnin . Ehkä joskus toiste...
Aito 57 oli kanssa ajatuksissa, mutta keraamiset stenut olis maksanut about tonnin . Ehkä joskus toiste...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vuolukivikiukaat
Meillä kiuas ongelma on ratkaistu kahdella kiukaalla samassa saunassa. Sähkökiuas ja puulämmitteinen aitokiuas.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Vuolukivikiukaat
Joo, jatketaanpas saunailta-kirjaa.VKe kirjoitti:Mondexin vuolukivinen 6,6 kW Louhi
Minulle kävi kiukaan ostossa sama kun aikoinaan Mondeon ostossa...
Kiuaslaskurin mukaan meille 6,6 kW riittää. No semmoinen on nyt ja kyllä tolla saunoo, toki. Mutta on se minusta liian pienitehoinen silti. Lämpötila-asetus toiseksi suurimmalla ja lämmitysaika 60 min. Pahus...
No joo, Mondeo ja Mondex, oishan se pitänyt arvata miten meitsin käy Sama kun v 2002 Mondeon kanssa aikoinaan pihtailin ja otin 110 kW mallin, mutta se tarjolla ollu 125 kW olis ollu se oikea... Auton ostossa oppirahat maksettu ja nyt myös kiukaassa, kun itte tekee tyhmiä niin muistaa paraiten
Sininen Saab 9-3, '99