Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Moro,

Käytössä olevan pöytäkoneen komponentit ovat vaihtuneet vähitellen, vanhimmat osat taitavat olla vuodelta 2000. Nyt sisällä on Soltek SL75KAV-X integroidulla näyttiksellä, Athlon XP 2200+ ja 1GB muistia. Kiintolevy on joku 80GB, kai silläkin jo ikää on. Kone on lähes yksinomaan surffailu- ja toimistokäytössä joten pelisuorituskyvyllä ei ole merkitystä (integroitu näytönohjain sopii edelleenkin vallan hyvin). Lähinnä on harmittanut pitkä käynnistyvyysaika (Win XP) ja viimeisenä niittinä toinen äänikanava pimeni. Tunnustan että tiedustelun syynä on jokseenkin täydellinen perehtymättömyys PC-komponentteihin viimeisen viiden vuoden aikana :oops: Mitä uutta rautaa kannattaisi laittaa että homma tulee kuntoon järjellisellä budjetilla vai ostanko suosiolla jonkun paketin? Rahaa tarkoitukseen voisi löytyä pari kolme sataa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Osta käytetty ehjä emolevy niin saat äänet kuntoon, formatoi kone ja asentele XP ja ohjelmat niin boottaus nopeutuu ja osta giga lisää muistia... varmasti halvin ratkaisu.

Jos alat päivittämään niin menee enemmän rahaa ja aikaa... emo menee luonnollisesti uusiksi ja niin menee prosarikin (kanta on nykyään eri), samalla menee muistit uusiksi ja sitten vielä nälkä kuitenkin kasvaa ja kaupasta tarttuu uusi kovalevykin matkaan... lopputulos on että kannattanee ostaa muutaman satasen markettikone ennemmin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

No enpä oikein tiedä, itse juuri kasasin uuden keskusyksikön itselleni, tähän mennessä palanut vain 170e, loppuhinnaksi voi laskea 270e kunhan löydän jostain sopvan näyttiksen. Tuo hyvin säästöä, kun entisestä koneesta voi ottaa näytön ja muut oheislaitteet.Etenkin jos kone tulee vain kevyeen käyttöön, niin tuohon 200e saa jo loistavan koneen.Tuo kokoonpano on vain jo tosiaan sen verran vanhahko, että menee väkisin melkein kaikki uusiksi koteloa ja romppuasemaa lukuunottamatta.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Itte vaihdoin athlon xp 3000+:n vasta tälläiseen ja tuohon pari gigaa muistia ei maksanut paljoakaan. Jos kerran kone menee toimistokäyttöön niin integroitu näyttis kehiin niin ei tarvitse maksaa siitäkään.

Ei ole ainakaan hinnan kiroissa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

muppelon ehdottama emo+prossupaketti ei ole järkyn kallis. Ja DDR2 muistit on halpoja.
Itse päivitin viime kerralla konetta, pelkkä emolevy (ASRock sekin) oli tuon 70e luokkaa, prossu reilu 100e, muistia otin pienemmästi siihen kun vanhempi DDR on kallista, muutama hetki takaperin päivitin 2 gigaan ja siltikin meni 80e siihen.
Jos tuossa pari vuotta sitte ois tollanen emo+prossupakettitarjous ollu niin sen olisin valinnut.
Mulla käytössä oleva emo P4Dual-915GL, integroitu näytönohjain ja verkkokortti. Tässä on AGP ja PCI-E väylät joihin voi laittaa molempiin samaan aikaan näytönohjaimet jotka tukee 2 näyttöä ja yhteensä sais 5 näyttöä sillon kiinni...
Emoa valitessa kriteerinä oli integroitu näytönohjain, kun ei paljoa tule pelailtua, verkkokortti plussaa kun niitä saa edukkaasti ja hyllyssäkin niitä on joskus ylimääräisiä.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taitavat olla nuo emolevyt kysyttyä tavaraa kun juuri mitään ei ole hyllyssä. Komponenttisuositukset on ihan tervetulleita, varsinkin jos joku jaksaa kiteyttää mitä prosessoriperhettä, piirisarjaa, muistia jne. kannattaa hankkia budjettimielessä.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Pienellä opiskelulla täältä voisi löytyä vastauksia kysymyksiisi: http://www.jathardware.com

Oman koneeni ostin ~3 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole seurannut komponenttien kehitystä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ostin käytetyn koneen pari vuotta sitten. Siihen olen ostanut Huuto.netistä prossun, kun ei muualta vanhaa mutta tehokkaampaa löytynyt. Tavallisesta atk-liikkeestä saa muisteja, kovoja jne. mun mielestä edulliseen hintaan. Ja jos ei toimi niin ainahan sen osan voi palauttaa ja vaihtaa sopivampaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse hommasin emon täältä...
http://www.surma-aho.com/catalog/
Ja nopeamman prossun sekä uudempaa muistia....

Tässä oiva emo tuolle Athlon XP2200+ prossulle....( socket A )
ASUS A7M266-D
( äänikortti on integroitu tähän emoon )
Ja enää ei puutu kuin näytönohjain...
esim...tämä
GAINWARD GF FX 5600 256MB AGP
Ja jos kaipaa lisää kyytiä...niin no problem...
(1-2:lle socket-a prosessorille, joiden on oltava Athlon MP sarjaa jos käytetään kahta prosessoria)
Yo paketti 146,10,- ( ei sisällä rahtia )
Ja vanha prossu käy tähän ympäristöön...
( ja vanhat muistikammat )

Mutta jos kaipaat PCIe kantaa....
Niin sitten ASUS P5AD2 PREMIUM Retail
Näytönohjain
LeadTek GeForce 8500GT TDH PCIe
Muistikammat
PQI 2GB DDR2 SODIMM x 4kpl
Ja äänikortti pitäisi myös hommata....
( riittäköhän tuo vanhan koneen poweri..? )

( nämä olivat vain esimerkkejä...)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Esim. Asus barebone (sis. kotelo, poweri ja emo), Intel Dual Core E, 2GB muistia, 160GB kiintolevy ja polttava DVD-asema. Hinta jää 250e paikkeille.

Vanhaa tuskin kannattaa päivittää, kun uuttakin saa halvalla. Siis, kun budjetti ei ole muutaman kympin vaan muutaman satasen luokkaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Neuvoja tietokoneen päivitykseen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jos vanha kotelo on hyvä, sitä on turha vaihtaa mun mielestä, ellei sitten uusi kotelo ole todella hieno taikka muuten vain käytännöllisempi. Itseasiassa mulle tuli vastaan aivan mahtava käytännöllisempi ja tyylikkäämpi musta kotelo, mun oli pakko vaihtaa sisuskalut siihen.
Tällä hetkellä on toinenkin tyylikäs kotelo jonka tutulta ostin, odottelemassa sisuskaluja. Lähinnä sopiva virtalähde puuttuu. Nämä 2 hienoa koteloa jotka minulla nyt on, tulee varmasti olemaan vielä seuraavat 10 vuotta, sisuskalut vain ajattelin vaihtaa niiltä osin kuin tarpeellista on (emo+prossu+muistit).
Vastaa Viestiin