Mönkijään vaihto/ ko ?
Mönkijään vaihto/ ko ?
Onko kokemuksia mönkijöistä, mikä sopisi polttopuitten hakuun metsästä, lumen auraukseen pienimuotoisesti ja ehken muuhun pieneen hommaan ? Merkkisuosituksia, kuutiot, renkaat, tarviaako ketjuja ym... Olisi luultavasti aikomus vaihtaa moottorikelkka mönkijään, koska talvet on mitä on, ainakin nyt muutama, mikä tässä nyt on ollut.
Vinkkejä/ neuvoja otetaan vastaan.
Vinkkejä/ neuvoja otetaan vastaan.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Tälläisella suzukilla:
http://kuvablogi.com/nayta/1656284/
http://kuvablogi.com/nayta/1656283/
Puut kulkeutui metsästä hyvin vaikka lunta olikin ihan riittävästi. 300cc ja takana oli ketjut. Soveltuu hyvin myös huvi ajoon.
http://kuvablogi.com/nayta/1656284/
http://kuvablogi.com/nayta/1656283/
Puut kulkeutui metsästä hyvin vaikka lunta olikin ihan riittävästi. 300cc ja takana oli ketjut. Soveltuu hyvin myös huvi ajoon.
bmw e46 alias proteesi
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Ei se niin nuukaa ole kuutioiden kanssa, ellet sitten ole tieliikennemönkijää hankkimassa, sillon jää 250-300 -kuutioisten vauhti maantiellä turhan pieneksi (70 km/h huitteilla)..kyllä ne vetää jaksaa varmaan kaikki kun on vaan lyhyet välitykset. Mutta neliveto taitaa olla ehdoton, takavetosella ei kovin syvää lunta aurata ja taitaa se kärryn veto metsästäkin aika tuskaista olla. Ketjut on hyvä siltikin olla ja renkaat "maastomallia" niinku niissä nelivetosissa melkein poikkeuksetta onkin.
Kiinalaisiin ei kannata sekaantua jos meinaat vähänkään kauempaa pitää, taiwanilaiset jo huomattavasti parempia (Kymco, TGB..olikohan CF-Moto/Goes ja Dinli vielä). Firmalla ollut 2x Polaris ATP 330 4x4, jotain -04 huitteilta molemmat, 500h/5000 km molemmissa, maarakennushommissa kohtuuraskasta käyttöä, miltei aina kärry ja jotain kuormaa perässä (toisen kestotesti keskeytyi kun varastettiin työmaalta)..ei muistaakseni mitään varsinaista vikaa, ärsyttävän tarkka vaan ryypyn käytöstä tuo malli, täytyy ajaa muutama minuutti lämpimäksi että suostuu käymään tyhjäkäyntiä tasaisesti. Älyttömän kätevä tavaran roudaukseen itselläänkin, takana pieni lava kipillä ja edessä "kuljetustaso", jonka alla säilytyslokero.
Jos haluat lisää opiskella, niin näillehän on ihan pätevä omakin foorumi;
http://keskustelu.sammysatv.com/
Kiinalaisiin ei kannata sekaantua jos meinaat vähänkään kauempaa pitää, taiwanilaiset jo huomattavasti parempia (Kymco, TGB..olikohan CF-Moto/Goes ja Dinli vielä). Firmalla ollut 2x Polaris ATP 330 4x4, jotain -04 huitteilta molemmat, 500h/5000 km molemmissa, maarakennushommissa kohtuuraskasta käyttöä, miltei aina kärry ja jotain kuormaa perässä (toisen kestotesti keskeytyi kun varastettiin työmaalta)..ei muistaakseni mitään varsinaista vikaa, ärsyttävän tarkka vaan ryypyn käytöstä tuo malli, täytyy ajaa muutama minuutti lämpimäksi että suostuu käymään tyhjäkäyntiä tasaisesti. Älyttömän kätevä tavaran roudaukseen itselläänkin, takana pieni lava kipillä ja edessä "kuljetustaso", jonka alla säilytyslokero.
Jos haluat lisää opiskella, niin näillehän on ihan pätevä omakin foorumi;
http://keskustelu.sammysatv.com/
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Joo, sitä tuossa olen miettinyt, että onko sillä kuutiomäärällä niin kovin
suuri merkitys, mutta neliveto sen tosiaan pitää kyllä olla. Vääntöä pitäisi löytyä.
Mitä nyt on tuolla kelkalla tullut vedettyä puita metsästä, niin on isompia tukkia kerrallaan liikkunut hyvin parireellä. Jäljet silläkin pitää ensin polkea, että tela pitää.
suuri merkitys, mutta neliveto sen tosiaan pitää kyllä olla. Vääntöä pitäisi löytyä.
Mitä nyt on tuolla kelkalla tullut vedettyä puita metsästä, niin on isompia tukkia kerrallaan liikkunut hyvin parireellä. Jäljet silläkin pitää ensin polkea, että tela pitää.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Ittellä Honda 300 4x4 ja hyvin riittää tehot työhön ja huviin.UAZ kirjoitti:Onko kokemuksia mönkijöistä, mikä sopisi polttopuitten hakuun metsästä, lumen auraukseen pienimuotoisesti ja ehken muuhun pieneen hommaan ? Merkkisuosituksia, kuutiot, renkaat, tarviaako ketjuja ym... Olisi luultavasti aikomus vaihtaa moottorikelkka mönkijään, koska talvet on mitä on, ainakin nyt muutama, mikä tässä nyt on ollut.
Vinkkejä/ neuvoja otetaan vastaan.
Ketjut päällä menee minne haluat... ja yleensä myös pois eli jos puuhommia talvella mettässä meinaat tehdä niin ketjut vältämättömät.
Kelkkakin on vielä mutta vähälle on ajot jääny ja ei niistä enään mitään saa vaihdossakaan ainakaan näin "etelässä".
Jos ostat mönkkärin niin suosittelen Hondaa , polarista , ym. laatumerkkiä.
hyviä ylivuotisia on esim: honda 420 trx fe tarjouksessa tällä hetkellä.
http://www.honda.brandt.fi/mp/atv.php
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Vanhassa trx:ssä on jäykkä taka-akseli eli syö maavaraa aikatavalla.valtteri kirjoitti:Ittellä Honda 300 4x4 ja hyvin riittää tehot työhön ja huviin.UAZ kirjoitti:Onko kokemuksia mönkijöistä, mikä sopisi polttopuitten hakuun metsästä, lumen auraukseen pienimuotoisesti ja ehken muuhun pieneen hommaan ? Merkkisuosituksia, kuutiot, renkaat, tarviaako ketjuja ym... Olisi luultavasti aikomus vaihtaa moottorikelkka mönkijään, koska talvet on mitä on, ainakin nyt muutama, mikä tässä nyt on ollut.
Vinkkejä/ neuvoja otetaan vastaan.
Ketjut päällä menee minne haluat... ja yleensä myös pois eli jos puuhommia talvella mettässä meinaat tehdä niin ketjut vältämättömät.
Kelkkakin on vielä mutta vähälle on ajot jääny ja ei niistä enään mitään saa vaihdossakaan ainakaan näin "etelässä".
Jos ostat mönkkärin niin suosittelen Hondaa , polarista , ym. laatumerkkiä.
hyviä ylivuotisia on esim: honda 420 trx fe tarjouksessa tällä hetkellä.
http://www.honda.brandt.fi/mp/atv.php
Itse en maastoajoon tuollaista huolisi vaikka hyvä peli muuten varmasti.
Itsellä kokemusta 500 Arctic Catista (ei tieliikenne) ja laatu vehje kaikin puolin. Kuormaa vetää myös hyvin ja huviajoon tehoa ja vauhtia on riittävästi.
Itse en tieliikennemalleissa kuutioilla nää paljonkaan järkeä ellei kuristimia yms. virityksiä ole poistettu kun Suomen niin mahtava lainsäädäntö rajoittaa tehot (15kw). Kokemusta on tieliikenne käyttöön kuristetusta 650 Artctic Catista joka häviää joka osoalueella tuolla 500 catilla joka ei ole tieliikennemalli. Eri juttu on sitten jos tai kun ne rajoittimet poistaa.
Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on myös traktorimönkijät. Niissä idea on hyvä mikäli vain maksiminopeus on rajoitettu esim. sähköisesti 40km/h eikä mitään muita kuristuksia. Tämänkin toteutus riippuu valmistajasta tai varmaaankin lähinnä maahantuojasta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Jeps näyttää olevan -08 Polleakin tarjouksessa;
Sportsman 300 4x4 (299cc, ilma/öjy, 22" renkaat) 4 990,- + tk, Sportsman 400 HO 4x4 5 (455cc, neste, 24" renkaat) 5 490,- + tk
Molempiiin kaupan yhteydessä työpaketti -50 % alennuksella:
1. Puskulevysarja
2. Sähkövinssi
3. Peräkärry
..melkeen minäkin kallistuisin näihin "laadukkaampiin" merkkeihin, ei se hinnanero niin suuri olekaan ku miettii jälleenmyyntiarvonkin kannalta, näistä saa sentään jotain myydessäkin, ja varaosat saa tulevaisuudessa hiukan varmemmin kun on isompia yrityksiä edustamassa.
Sportsman 300 4x4 (299cc, ilma/öjy, 22" renkaat) 4 990,- + tk, Sportsman 400 HO 4x4 5 (455cc, neste, 24" renkaat) 5 490,- + tk
Molempiiin kaupan yhteydessä työpaketti -50 % alennuksella:
1. Puskulevysarja
2. Sähkövinssi
3. Peräkärry
..melkeen minäkin kallistuisin näihin "laadukkaampiin" merkkeihin, ei se hinnanero niin suuri olekaan ku miettii jälleenmyyntiarvonkin kannalta, näistä saa sentään jotain myydessäkin, ja varaosat saa tulevaisuudessa hiukan varmemmin kun on isompia yrityksiä edustamassa.
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Juuri näin, samaa mieltä. Pitää varmaan yrittää kaupata sitä kelkkaadq kirjoitti:..melkeen minäkin kallistuisin näihin "laadukkaampiin" merkkeihin, ei se hinnanero niin suuri olekaan ku miettii jälleenmyyntiarvonkin kannalta, näistä saa sentään jotain myydessäkin, ja varaosat saa tulevaisuudessa hiukan varmemmin kun on isompia yrityksiä edustamassa.
ensin suoraan, ettei menisi vaihdossa tai riippuu paljonko väliä
pitäisi antaa.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
hz81 kirjoitti:
Vanhassa trx:ssä on jäykkä taka-akseli eli syö maavaraa aikatavalla.
Itse en maastoajoon tuollaista huolisi vaikka hyvä peli muuten varmasti.
Jäykkä taka-akseli on hyvä vetohommissa mutta heikkoutena siinä on matalampi maavara. Kyllä ne traktoritkin on varustettu jäykällä taka-akselilla.
Oon ollu kattomassa kun uudempi tehokas erillisjousitettu jäi kiinni / upposi paikkaan missä trx meni kuin sukkasilla.
Itseäkin on kiinnostanu vaihtaa isompaan mutta mitä siinä oikein voittaisi kun "kömpiminen" suolla ja mettissä ei kiinnosta ja omiin ajoihin tuo on riittäny.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Mielestäni liioteltua tuo jäykkänakselisen ja erillisjousitetun ero. Jäykkäakselisella menee melkolailla siitä mistä retkuperälläkin, mutta esim taas pehmeässä paikassa ei uppoa niin syvälle ja kun hyppää etutarakalle niin vielä saa ajettua vehkeen pois. Kärryn kanssa jäykkäperä parempi. Kuskista ja renkaista se on 90% kiinni kuinka laite etenee.
Itellä tuo Hondan 420fe jotain 250h. ajettuna ja hyvin on toiminut. Tuossa Hondassa on ihan oikea vaihdelaatikko eikä variaattoria kuten kilpailijoissa. Mutta se on maku kysymys kunpaa pitää parempana, ainakin variaattorin remmejä kuitenkin joutuu joskus vari vehkeissä vaihtelemaan ja tuossa hondassa vaihteita. Toki onhan niitä automaattejakin.
Kiinalaisiin en koskis pitkällä tikullakaan, kun tykkään ajella mönkkärillä enkä korjata sitä. Sitä paitsi mielestäni hengenvaarallista kun tommosilla kötöksillä ajetaan liikenteessä. Ei paljoa naurata kun joku akseli paukahtaa poikki 80km vauhdissa. Kuitenkin on noissa laatumerkeissäkin laatuongelmia esim. vetoniveliä ja vetoakseleita menee noissa isoimpi tehoisissa laitteissä, joissa lukko menee kerrasta päälle. Todennäköisesti takuu kuitenkin hoitaa ne.
Niin ja se pelkä mönkkärin hankinta harvoin riittää, heittämälllä saa pari kolme tonnia uppoamaan ihan perus varusteluun. Vinssi, puskulevy, leveämät vanteet/isommat renkaat, kärry, kahvan lämppärit, laukku jne.
Laittaisin kuvan jäykkäperä ja erillisjousittu viime viikonlopulta, mutta ei oo paikkaa mihin pistää.
Itellä tuo Hondan 420fe jotain 250h. ajettuna ja hyvin on toiminut. Tuossa Hondassa on ihan oikea vaihdelaatikko eikä variaattoria kuten kilpailijoissa. Mutta se on maku kysymys kunpaa pitää parempana, ainakin variaattorin remmejä kuitenkin joutuu joskus vari vehkeissä vaihtelemaan ja tuossa hondassa vaihteita. Toki onhan niitä automaattejakin.
Kiinalaisiin en koskis pitkällä tikullakaan, kun tykkään ajella mönkkärillä enkä korjata sitä. Sitä paitsi mielestäni hengenvaarallista kun tommosilla kötöksillä ajetaan liikenteessä. Ei paljoa naurata kun joku akseli paukahtaa poikki 80km vauhdissa. Kuitenkin on noissa laatumerkeissäkin laatuongelmia esim. vetoniveliä ja vetoakseleita menee noissa isoimpi tehoisissa laitteissä, joissa lukko menee kerrasta päälle. Todennäköisesti takuu kuitenkin hoitaa ne.
Niin ja se pelkä mönkkärin hankinta harvoin riittää, heittämälllä saa pari kolme tonnia uppoamaan ihan perus varusteluun. Vinssi, puskulevy, leveämät vanteet/isommat renkaat, kärry, kahvan lämppärit, laukku jne.
Laittaisin kuvan jäykkäperä ja erillisjousittu viime viikonlopulta, mutta ei oo paikkaa mihin pistää.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Olikohan juuri tuo pollen 300:n hawkeye? tms josta atv-palstalla oli juttua ettei kestä työkäyttöä, kuumuu esim. lumihommissa liikaa. Voi olla essonbaari-juttua mutta jos työkäyttöä on tulossa niin ei tuo hintaero isompaan paljoa ole. Itse olen mönkijää myös havitellut, vanha Honda aikoinaan tovin olikin. Useimmat näistä nykyisistä ovat vain minusta niin isoja kooltaan ja katteet niin muovisia että niille pitää tehdä metsään saman kokoinen reikä kuin 135 ferkulle joka kuitenkin tuo ihan eri luokkaa olevan kuorman perässään, Hondan olen mieltänyt mitoiltaan pienemmäksi ja tässä suhteessa paremmaksi kuin Can-Amit ja Arctic catit vaikkapa. Kaverin 2-paikkainen tieliikenne 650 can-am on kääntösäteeltään ja mitoiltaan aivan väärässä paikassa kun puuhommiin lähdetään, minusta siis, ei kaverin mielestädq kirjoitti:Jeps näyttää olevan -08 Polleakin tarjouksessa;
Sportsman 300 4x4 (299cc, ilma/öjy, 22" renkaat) 4 990,- + tk, Sportsman 400 HO 4x4 5 (455cc, neste, 24" renkaat) 5 490,- + tk
Molempiiin kaupan yhteydessä työpaketti -50 % alennuksella:
1. Puskulevysarja
2. Sähkövinssi
3. Peräkärry
..melkeen minäkin kallistuisin näihin "laadukkaampiin" merkkeihin, ei se hinnanero niin suuri olekaan ku miettii jälleenmyyntiarvonkin kannalta, näistä saa sentään jotain myydessäkin, ja varaosat saa tulevaisuudessa hiukan varmemmin kun on isompia yrityksiä edustamassa.
Rami
****
VAG
VAG
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Ömm en nyt ihan nopealla hakemisella löytänyt noita kirjoituksia, muttei tuo 30cc isompi ainakaan omissa hommissa ole liikaa kuumentunut. Tietysti riippuu siitäkin minkä kokoista suutinta siellä on ollut sisällä, millainen öljynjäähdytin on jne. Mutta siinä oot ihan oikeassa kyllä, että hinnanero tuohon 150cc isompaan malliin on aika naurettava, sen saa varmasti myydessä takaisinkin. Kuin myös tuosta muovisuudesta, aika repaleinen se vanha varastettukin oli silloin loppumetreillä, saattaa kyllä johtua siitäkin, ettei sitä taida olla tarkoitettu sellaisiin leikkeihin mitä sillä vapaa-ajalla harrastettiin.rmeller kirjoitti:Olikohan juuri tuo pollen 300:n hawkeye? tms josta atv-palstalla oli juttua ettei kestä työkäyttöä, kuumuu esim. lumihommissa liikaa. Voi olla essonbaari-juttua mutta jos työkäyttöä on tulossa niin ei tuo hintaero isompaan paljoa ole. Itse olen mönkijää myös havitellut, vanha Honda aikoinaan tovin olikin. Useimmat näistä nykyisistä ovat vain minusta niin isoja kooltaan ja katteet niin muovisia että niille pitää tehdä metsään saman kokoinen reikä kuin 135 ferkulle joka kuitenkin tuo ihan eri luokkaa olevan kuorman perässään, Hondan olen mieltänyt mitoiltaan pienemmäksi ja tässä suhteessa paremmaksi kuin Can-Amit ja Arctic catit vaikkapa. Kaverin 2-paikkainen tieliikenne 650 can-am on kääntösäteeltään ja mitoiltaan aivan väärässä paikassa kun puuhommiin lähdetään, minusta siis, ei kaverin mielestä
Rami
T. nimimerkki "Katollaan"
Re: Mönkijään vaihto/ ko ?
Meiltä löytyy pihasta juuri tommonen 300 hawkeye eli nyk. 300 sportsman, niin se kyllä auratesa lämpiää mutta meillä on asennettu siihen erikseen jonkunmoinen puhallin niiin ei pitäisi ylikuumentua, eikä ole paha asentaa. Ja mitä noihin isompiin mönkijöihin verrataan niin ei ole varmaankaan auratessa tai puita ajaessa tehosta kiinni koska toikin polaris jaksoi hyvin hinata pajeroa joka oli seisonut kolme vuotta ja jarrut laahasivat niin että ei ihmisvoimin liikkunutrmeller kirjoitti:Olikohan juuri tuo pollen 300:n hawkeye? tms josta atv-palstalla oli juttua ettei kestä työkäyttöä, kuumuu esim. lumihommissa liikaa. Voi olla essonbaari-juttua mutta jos työkäyttöä on tulossa niin ei tuo hintaero isompaan paljoa ole
Rami
Myös olen huomannut että ketteryys ja kääntyvyys on ihan omaa luokkaansa tässä pienessä polariksessa. Kääntyvyys on isoilla polleilla heikompaa kun kaikissa Polleissa on "kemppilukko" takana ja isoissa painoa enemmän päällä, joten painavempi mönkijä runnoo kyllä nurmikon ihan rullalle ja taas emäntä taputtaa päätä. Itselläni on omakohtaista kokemusta kun olen näitä vehkeitä paikallisessa polaris liikkeessä siirrellyt. Tosin en sitä sano etteikö isompi olisi hienompi ja kovempi kulkemaan mutta kyllä pikkupollellakin pärjää.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti