mursu kirjoitti:Ostin tuossa OK-talon ja pienen palan maata, mutta se tärkein puuttuu, eli autotalli.
Olenkin yrittänyt katsella tuossa valmiita paketteja, mutta tuntuu että nykyään on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kahden auton talli on max 6m metriä leveä ja molemmille pirsseille on oma ovi? Jos isompaan menee niin tallin koko kasvaa yleensä vain pituussuunnassa. Ja mikäs sen hienompaa jos tallissa olisi tilaa myös ylöspäin niin, että henkilöauton allekin pääsisi joskus konttailemaan. Ehkä joku puolikas "rasvamonttu" jeesaa tässä sen verran ettei tarvitse harjaa lähteä kovin korkealle nostamaan.
Tarkoitus olisi säilyttää tallissa Transporteria ja Saappia, muutamaa moottoripyörää ja ajettavaa ruohonleikkuria. Tallin pitäisi olla sen verran tilava että ainakin yhdelle seinälle mahtuu kunnollinen työpöytä. Varastotilaakaan ei yleensä ole ollut liikaa.
Että jos jollain on kokemuksia tallin tekemisestä, ideoita tai suunnitelmissa vastaavia niin ei muuta kuin omia näkemyksiä peliin.
Eli sitä unelmatallia josta on koko ikänsä haaveillut, ollaan nyt rakentamassa. Unelmia vähän jarruttaa tappolaina ja tarkoitus on rakennella käteisellä sitä mukaa kun sitä jostain siunaantuu.

No jotain omia hajatelmia ja mielipiteitä, ei herneitä;
Jos ja kun olet rakentamassa Tuusulassa, niin lupahommat kannattaa hoitaa vain ja ainoastaan nuoremman rakennustarkastajattaren kanssa, on todella fiksu ja yhteistyökykyinen henkilö.
Talotehtaat tekevät kyllä tallin antamiesi mittojen mukaan sopuhintaan, etenkin tämän matalasuhdanteen aikana.
Jos päädyt rakentamaan tallin pitkästä tavarasta, niin ainakin kattotuolit kannattaa tilata valmiina, säästyy monelta harmilta, ovat mittatarkkoja, jne, ja itse tehden niistä joutuu rakentamaan noin 5x tukevammat.
Mimmi osaa vastata parhaiten noihin ovijuttuihin, mutta itse tallista:
Itselläni on 1 auton talli, jonka mitat noin 8 x 3.5m, ja sillä tulee juuri ja juuri toimeen (siis henkilöauton korjaushommien puolesta). Tallin päähän tein työpenkin joka ulottuu seinästä seinään, ja syvyyttä sillä on muistaakseni 70cm.
Omassa tallissani saisi olla pituutta sellaisen metrin verran enemmän, että oikeasti jäisi KUNNOLLISET työtilat työpenkin, ja auton väliin (no on siellä nytkin T8-kone lattialla, ja 99-Saabi sen perässä, ja mahtuu aika hyvin sitä konetta ruuvaamaan).
Leveyttä saisi olla ehkä ainakin 30cm enemmän, jotta molemmat ovet mahtuisivat täysin auki yhtä aikaa.
Ja jos meinaat tehdä työpenkin tallin sivuosalle, niin silloin tallin leveys kasvaa vähintään 2.5m, jos kasvaa vähemmän niin ei siitä penkistä silloin ole hyötyä, koska ei ole tilaa työskennellä, jos sisällä on 2 autoa (en itse oikeasti ymmärrä miksi kahden auton pitäisi olla sisällä yhtäaikaa esim. tehdessä jotain verstastöitä työpenkillä, tai miksi tosiaan tallissa pitäisi olla sisällä samanaikaisesti 2 autoa jos vain toiseen tehdään sillä hetkellä remonttia, toinenhan kannattaa ajaa pois tieltä, ettei turhaan likaannu tms.).
Mutta tuosta dream-tallistasi; kyselin rakennuslupaa hakiessani (joskus 2002) mahdollisuutta monttuun, torppasivat idean heti kättelyssä, siihen olisi pitänyt saada mitkälie turvakaiteet, tai putoamissuojat (jep, ja kuinka ajat auton sitten sinne, jotkin alastaittuvat automaattiset, ja Eu-hyväksytyt kaiteet ehkä olisivat juuri ja juuri kelvanneet, jos niihin olisi saanut VTT:n päästötestit tms

), jokin tukeva kansi, ja sieltä olisi pitänyt olla toimiva viemäröinti viemärijärjestelmään toteutettuna niin että välissä olisi ollut öljynerotuskaivo.
Eli oli käytännössä mahdoton hanke (toki kannattaa varmaan käydä tiedustelemassa asiasta).
Jo pelkästään vesipisteen rakentaminen talliin oli hiton vaikeaa, määräykset vaativat aina öljynerotuskaivon jos on esim pelkästään käsienpesuallas tallissa. Ja tietty vaativat minimissään 1000l "minipek (tms.) -kaivon, joka ei tod ollut mikään "mini", vaan kun toivat sen pihaan K-raudasta, niin oli ihan jeesuksenmoinen pyöreä säiliö, palautin sen samana päivänä kauppaan, ja hain lupaa 400l öljynerotuskaivolle, jonka sainkin ilman ongelmia.
Tuo "minipekki" olisi riittänyt johonkin merkkikorjaamoon ainoaksi öljynerotuskaivoksi.
Taasen ihan älytöntä vouhottamista noiden ympäristöjuttujen kanssa, eli jos ei nykyaikana 100% varmuudella tiedetä millainen esim. öljynerotuskaivon tulee olla, niin sitten laitetaan määräyksiin varmuuden vuoksi niin jeesuksenmoinen pönttö, että sen kapasiteetti riittäisi koko kunnan tarpeisiin
Jokin Suomalainen firma tekee noita pikkukaivoja muovisista siltarummuista muovihitsaamalla niihin pohjan, ja lähdön kylkeen, ja yläpäähän muovilaipan, ja valurautakansi tulee mukana. Hintakin taisi olla noin puolet "mini"pekistä.
Nyt 5 vuoden asumiskokeilun jälkeen tuokin kaivo on osoittautunut ainakin 90%:esti ylimitoitetuksi, jos Saabista nyt jokin öljytippa remppojen yhteydessä lattialle tuleekin, niin sou not. Itse olen pitänyt yleensä öljyhommia tehdessäni muovia kaivonkannen alla, ettei sinne kaivoon menisi öljyä, ja olen imeyttänyt öljyt esim sanomalehtiin tms, ja hävittänyt ne sitten ongelmajätteenä.
Itse tallista sen verran, että itsellä oli kanssa silloin joskus hankkeen alussa matala 4WD Ducato, ja oli tavoitteena saada tallin joko korkeutta sen verran, että sen voisi nostaa reilusti ylös, tai sitten monttu alle. Mutta pääsuunnittelija sai puhuttua sen verran järkeä että eikö ole huomattavasti edullisempaa ja fiksumpaa ostaa sen verran uudempi paku, ettei sitä tarvitse nostella ylös talvisaikaan (ja kesällähän sen olisi saanut ylös vaikka trukilla)
Ja päädyin ostamaan uudempikorisen Ducaton, jota ei tosiaan tarvinnut nostella ollenkaan.
Täällä periferiassa aliasa böndellä asumisessa on huomannut sen, että täällä asuminen on jatkuvaa sompailua autolla paikasta toiseen (paitsi saattaisi vähentyä kun tuohon 350 metrin päähän valmistuu K-market joskus kesään mennessä), itse arvostan hyvin paljon sitä että auto on aina lähtövalmiina, ts. ei tartte erikseen ruveta availemaan tallinovia, mennä talliin, jne.
Ja tällä tarkoitan sitä, että itse omiin käyttötarpeisiimme tekisin normaalia isomman autotallin, ja sen kylkeen autokatoksen, naapurilla on katos, ja se on todella käytännöllinen.
Siskonperheellä on oikein "unelmatalli", eli 2-kerroksinen, ja rinteeseen rakennettu, alakerrassa on paikat mm. kahdelle veneelle (mitä hittoa varten veneen pitää olla sisällä), mönkijöille, ja muille leluille), ja yläkerrassa on autoille 120m2 lämmintä tilaa, ja yläkerran osuudessa on kaksi kakeohjattua nosto-ovea.
Heillä lämmitys tapahtuu maalämmöllä, mutta silti heillä(kin, ja etenkin, kun tenavilla paljon harrastuksia) on niin jatkuvassa käytössä toinen auto, että tallissa lojuu melkein aina ainoastaan 3-kirjaiminen henkilöauto, ja aktiivikäytössä oleva auto jätetään aina ulos seisomaan vuodenajasta riippumatta (kuulemma muutaman kerran viikossa sekin jaksetaan ajaa illalla talliin seuraavaa aamua varten, normaalisti Eberi hoitaa alkulämmityksen).
Kyllähän se lämpö aika tehokkaasti osaa karata tallista nosto-oven aukaisemalla, etenkin kun ovi pysynee auki aina vähintään luokkaa 2-3min, eli joko tallin pitäisi olla kylmä, tai puolilämmin (eli aina plussalla, jolloin siellä taasen ei viitsi työskennellä kylmyyden vuoksi), tai sitten autoa pitäis osata käyttää tosi harvoin, siis maks pari kertaa päivässä tallinoven aukaisu/sulkeminen, tai sitten pitäisi olla jokin TODELLA edullinen lämmitysmuoto.
No vain omia mietteitä, kukin tuumaa kuten haluaa... jos meinaat rakentaa lämpöisen tallin, niin itse tekisin sellaisen niin, että leveydeksi tosiaan sen 6m, ja keskelle 1 noin 4-metrinen ovi, ja pituutta talliin min 9m, ja kattotuolit suunnitella niin, että tallin keskellä olisi korkea ohta, jossa voisi saada auton ylös.
Niin ja talliin ehdottomasti ainakin 2 ikkunaa, ja erillinen käyntiovi, ettei tartte avata isoa ovea aina kun sinne menee. Ja valaistus noin 300% suuremmaksi kuin yleensä, ja lamput vähintään 3 eri ryhmään. Nuo loisteputkivalaisimet ei maksa juuri mitään, eikä valoa ole todellakaan koskaan liikaa autotallissa

Amen
