Autotalli

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja frost »

Tuli mieleen sekin että noi nosto-ovien käyntiovet on vieläpä aika kalliita. Oliskohan tommoseen perus kuluttajamallin Hörmanniin maksanu peräti 600e tjsp (en muista tarkasti). Eli halvemmaksikin tulee tehdä erillinen käyntiovi.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Suppari »

///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja frost »

frost kirjoitti:Tuli mieleen sekin että noi nosto-ovien käyntiovet on vieläpä aika kalliita. Oliskohan tommoseen perus kuluttajamallin Hörmanniin maksanu peräti 600e tjsp (en muista tarkasti). Eli halvemmaksikin tulee tehdä erillinen käyntiovi.
Minusta tuo viritys näyttää aika epäturvalllisen huteralta =)
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:Viimeviikolla valmistui paineilmaputkisto talliin, 15mm sinkittyä putkea ja tarpeeksi liittimiä jopa katossa ettei tarvi raappia auton lokasuojia letkulla. Osassa liittimiä on palloventtiili esim. rengaskoneen ilmat saa sillä suljettua ja jossain paineenalennusventtiili.
Tuliko laitettua vedeneroittimet :?:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:1 vedenerotin ja liittimille tulevat putket tekee lenkin yläkautta.
Lähes perfekt
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja -pete »

Topiikin alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, niin valmistalleja katselin itsekin, mutta hintoja pelästyttyäni päädyin tekemään itse pitkästä tavarasta. Lopputuloksena kahden auton autokatos ja päädyssä varasto. Ja jo nyt se on liian pieni. Katokseen pääydin siitä yksinkertaisesta syystä, että harvoin näkee autotalleja, joihin enää mahtuisi auto. Ja vaikka mahtuisikin, harva viitsii availla ovia joka kerta.

En tiedä joko siellä on vietetty uuden tallin harjakaisia, mutta jollei, niin ehdottaisin, että etsit käsiisi rakennusmestarin tms, joka tekee sulle rakennekuvat toiveittesi mukaan. Moisia tekijöitä kannattaa kysäistä kunnan rakennustarkastajalta: siellä tunnetaan ainakin ne tekijät, joiden kanssa ovat ennenkin toimeen tulleet.

Jos itse rakentaminen tuntuu haasteelliselta, niin hanki paikalle timpuri tai kaksi. Kannattaa kysellä hintoja ja pyytää tarjouksia, sillä hinnat takuulla vaihtelevat melkoisesti. Jos uutisia on uskominen, niin rakennusmiehiä luulisi löytyvän nyt helpommin kuin pari vuotta sitten.

Minulla oli rakentamassa ex-työkaveri, joka oli aiemmalta ammatiltaan timpuri. Maksoin miehelle tuntipalkan, mutta tuli silti kohtuuhintaiseksi. Itse olin sitten "lautapoikana" ja runkotöiden ja katon jälkeen tein sitten itse neuvot kaverilta saatuani loput itse. Onnistui näin liki ensikertalaiseltakin, vaikka paikoitellen piti "harjoitella" purkamistakin. Niin no... lattian valussa oli "pikkaisen" apua eläkeläisestä appiukosta, joka on tehnyt lattiavaluja ikänsä. Timpuri manasi, että mulla on autokatoksessa parempi lattia kuin hänellä omassa talossaan. :D

Kattotuoleja ei missään nimessä kannata edes yrittää ryhtyä valmistamaan itse. Saat kerralla oikein mitoitettua tasalaatuista tavaraa. Omani sain Somerolaisesta firmasta 500 euroa halvemmalla kuin lähimmältä tekijältä. Hiabilla tuolien nosto paikoilleen sujui parissa tunnissa, kun taas naapurilla nostettiin tuolit käsipelillä talkoissa, joihin itsekin pääsin. Ei ollut enää kivaa naulata otsalampun valossa, kun se ei sitten mennytkään niin nopeasti kuin minulla meni.

Työkaluja ei aloittaessa ollut vasaraa ja käsisahaa kummempaa, mutta Kiinalaiset halpatyökalut ovat kyllä kestäneet mainiosti yhden tallin verran. Eivätkä edes maksaneet mielestäni paljoa (jiirisirkkeli 100e, halkaisusirkkeli 100e, kompura 130e, runkonaulain 40e). Konevuokraamoista saa toki ammattilaistason vehkeitä lainaksi, jos ei halua kerätä sitä rojua lisää, mutta luultavasti vuokraushinnat olisivat tulleet aika äkkiä Kiinalaisten ostamista kalliimmiksi.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja jka »

-pete kirjoitti:Ja vaikka mahtuisikin, harva viitsii availla ovia joka kerta.
Itse avaan kyllä ovet joka kerta.
Ja asiaan mieluummin kyllä jos autoremonttia jonku verran joutuu tekeen, niin kyllä ovet on ihan mukava olla. (talvella olen ollut ilmaamassa 240 volvon jarruja katoksessa ja pakkasta liki -30 astetta).
Muutenkin on aina kylmä.

Ja toinen asia että jos autotallia rakentaa niin lämmitysputket sitten suosista lattiaan, vaikka meinaakin pitää tallin kylmänä, mutta voi jälkikäteen harmittaa jos jättää pois. ei se putki nyt niin kallista ole.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja -pete »

9-5T kirjoitti: kYLLÄ NE ON SYYTÄ AVATA JOKA KERTA JOLLEI HALUA OVEN LÄPI AJAA.(näppis vika sori)
mITES TALOSSASI onko ovet tai aukko?
9-5T kirjoitti:
Juu, ei ole ovia eikä aukkoa. En ole ollut taloa rakentaessa saabisti. Pihalla olen ihmetellyt muutaman vuoden, että olisi se kiva päästä räntäsateesta joskus sisään. Viisas kommetti, kiitos siitä.

Asiallisesti: itse en ainakaan viitsisi avata ovia joka kerran kun auton ajaa pihaan tai sieltä ulos. Joku muu viitsii. Meitä on moneen junaan ja osa jää silti asemallekin. Katokseen vain on aika paljon helpompi ajaa kuin talliin.

Voin olla tietysti -taas- väärässä, mutta kierrelkääpä katsomassa piruuttanne sukulaisten ja tuttavien autotalleja. Vaikkapa sellaisten, jotka eivät ole saab-imaameja. Ettei vaan siellä olisi fillareita, puutarhakalusteiden talvivarastoja, ihan kohta tarvittavia tarvikkeita, romuja yms. Ei kaikkien autotalli ole todellakaan auton säilytys- tai korjauspaikka, vaan epämääräinen varasto. Itseni tuntien tiedän, että jos mulla olisi talli, siitä tulisi aika pian varasto. Ei siksi, että haluaisin niin käyvän, mutta niin mulle kuitenkin käy.

Kun oma osaaminen autojen huollon osalta jää renkaiden ja polttimoiden vaihtoon, lämpimään talliin ei ole ollut tarvetta. Siksi siis katos, jossa on omat hyvät etunsa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Jussi »

-pete kirjoitti:Kun oma osaaminen autojen huollon osalta jää renkaiden ja polttimoiden vaihtoon, lämpimään talliin ei ole ollut tarvetta. Siksi siis katos, jossa on omat hyvät etunsa.
Tallissa on kuitenkin mukavampi opetellakin kuin katoksessa :)

Ei osaaminen kenelläkään sisäsyntyistä ole, eikä oppiminen vaadi mitään mutanttivoimia... eri asia on sitten jos ei kiinnosta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Rafu »

-pete kirjoitti: Asiallisesti: itse en ainakaan viitsisi avata ovia joka kerran kun auton ajaa pihaan tai sieltä ulos. Joku muu viitsii. Meitä on moneen junaan ja osa jää silti asemallekin. Katokseen vain on aika paljon helpompi ajaa kuin talliin.
Onhan niihin avaajat. kaukolla ovi auki. avaa sen verta kaukaa että kerkeää aueta niin on kuin katokseen ajaisi. :wink:
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mut onks pakko laittaa ovet jos ei ite taho?
Sininen Saab 9-3, '99
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja jka »

VKe kirjoitti:Mut onks pakko laittaa ovet jos ei ite taho?
Tottakai on! :lol:

No omallensa saa tehdä ihan mitä vaan, mutta kun ei aina tavarat pysy edes omassa pihassa, niin mieluummin esimerkiksi työkalut pitäisin lukkojen takana.

Ja tosiaan kivempi tehdä umpinaisessa tilassa, jos sattuu tuleen räntää vaakana.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Miltäs firmalta kannattaisi ostaa ovet?
Kauko-ohjaus tietysti, ja mittatilaus.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja siiseli »

http://www.ovitor.fi/fi/ tuolta saa ainakin tavarat, joku paikallinen firma varmaan asentaa.
Edit
http://www.crawfordgarageportar.se/fi/index.html ja tuolta löytyy myös.

Riippuu myös missäpäin rakentaa, voi olla pienempiäkin firmoja mitkä noita toimittaa.
#3834
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minulla on Turner Door Oy:n Nassau-malli (ilman käyntiovea tai akkunaa). Todella tyytyväinen olen ollut.

http://www.turnerdoor.fi/
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin