Autotalli
Re: Autotalli
Jos on uutta lattiaa valamassa, niin hyvä vaihtoehto on laittaa valun yhteydessä kovabetonipinnoite. Esim. Mastertop, joka levitetään hierron yhteydessä ja liipataan monta kertaa. Muutaman viikon kuivumisen jälkeen valun pitaa vielä liotetaan muutama tunti aineella joka tekee pinnan öljyjä imemättömäksi.
Tällä tavalla tehtynä lattiasta ei tule liukas, mutta hyvin kulutusta kestävä (tulee n. 3-5mm paksu kova kerros pintaan). Kuitenkin esim. moottorikelkan ohjainraudat tekevät pienen naarmun. Nastoista ei jää jälkiä jos ei sudittele.
Aineita on useissa eri väreissä, joten ei tarvise tyytyä harmaaseen.
nimim. "punainen lattia"
Tällä tavalla tehtynä lattiasta ei tule liukas, mutta hyvin kulutusta kestävä (tulee n. 3-5mm paksu kova kerros pintaan). Kuitenkin esim. moottorikelkan ohjainraudat tekevät pienen naarmun. Nastoista ei jää jälkiä jos ei sudittele.
Aineita on useissa eri väreissä, joten ei tarvise tyytyä harmaaseen.
nimim. "punainen lattia"
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Autotalli
Mulla on semmonen navetoihin tarkoitettu epoksi kuin Solmaster EP10.
Laitetaan telaamalla kuivaan betoniin josta on sementtiliimat hiottu pois.
Hintaa 60m2 lattian pinnoitukselle tulee alta 300euroa.
Kova ja kestävä tuntuu olevan, miinuksena se että lumisilla kengillä tosi liukas.
Liukkautta olisi voinut torjua sekoittamalla kvartsihiekkaa epoksin sekaan, mutta se on sen jälkeen hankala puhdistettava, joten en laittanut.
Liukkauden kanssa pärjää, kun tietää olla varovainen.
http://s24.photobucket.com/albums/c12/t ... nt=jfh.jpg
Tuossa on pahanen kuva mun tallista.
Kattoristikot on sen malliset, että katto nousee keskeltä 3.5metriin.
Seinäkorkeus on 2.6m, joten talli on ulkoapäin normaalin autotallin näköinen.
Laitetaan telaamalla kuivaan betoniin josta on sementtiliimat hiottu pois.
Hintaa 60m2 lattian pinnoitukselle tulee alta 300euroa.
Kova ja kestävä tuntuu olevan, miinuksena se että lumisilla kengillä tosi liukas.
Liukkautta olisi voinut torjua sekoittamalla kvartsihiekkaa epoksin sekaan, mutta se on sen jälkeen hankala puhdistettava, joten en laittanut.
Liukkauden kanssa pärjää, kun tietää olla varovainen.
http://s24.photobucket.com/albums/c12/t ... nt=jfh.jpg
Tuossa on pahanen kuva mun tallista.
Kattoristikot on sen malliset, että katto nousee keskeltä 3.5metriin.
Seinäkorkeus on 2.6m, joten talli on ulkoapäin normaalin autotallin näköinen.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Autotalli
Tuo autonosturi olisi kova juttu, mutta mulla ei riitä korkeus, kun on normaali huonekorkeus. Tietysti joku metrikin nostoa tekisi hyvää vaikka jarruhommia ajatellen.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Autotalli
Topicci tuli kuin tilauksesta kun pitäs kans talli rakentaa. Onko kokemuksia valmistalleista, kun näyttää suht edukkaasti netistä löytyvän.
http://www.ultimatemarket.com/Published ... code=11564
http://www.ultimatemarket.com/Published ... code=11564
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Autotalli
Vähän tuosta LVI:stä.
Autosuojiin/vain auton säilyttämistä varten tarkoitettuihin tiloihin öljynerotuskaivon tilavuus pitäisi olla 20l/autopaikka, mutta vähintään 40l. Jos aiot korjailla ja/tai pestä autoja tallissasi, niin ÖEK:n tilavuus pitää olla vähintään 600l. Lisäksi tuohon tarvitaan aina myös hiekanerotuskaivo. ÖEK:n koko tulee lähinnä siitä, että öljyllä pitää olla tilaa ja aikaa erottua vedestä, ei siitä että tuommoinen minimi 40l kaivon oletettaisiin tulevan nopeasti täyteen (öljystä). Eli jos 40l kaivon läpi lasketaan paljon vettä kerralla, (esim. auton pesun yhteydessä) on vaara että kaikki öljy ei ehdi erottua.
Eli kun haet lupaa, niin missään nimessä et piirtele pohjakuvaan mitään korjaamotarvikkeita jne... joista rakennusvalvonta voisi päätellä että harrastat tallissasi muutakin kuin autojen säilytystä. Lisäksi mahdollisia vesipisteiden paikkoja kannattaa miettiä, ainakin siltä osin kuinka niitä merkkaillaan LVI-suunnitelmaan. Tässä tapauksessa en laittaisi letkuliitännällä olevaa vesipistettä kuvaan ollenkaan ja käsienpesualtaankin sijoittaisin toiseen huoneeseen, mikäli mahdollista. Autonpesua varten tarkoitetun vesipisteen voi sitten lisätä käyttöönottotarkastuksen jälkeen tai laittaa käsienpesualtaan sekoittajaan letkuliitännän
Lämmitykseen laittaisin ehdottomasti lattialämmityksen. Sähköisellä lämmityskaapelilla toteutettuna edulliset hankinta- ja asennuskustannukset. Vesikiertoisena taas itse putki on halpaa, mutta lämmönkehittimet taas vähän hintavampia. Riippuen ottaako sähkölämmitteisen varaajaan vai lämpöpumppujärjestelmän (tai öljy/puu/pelletti -kattilan).
Muutama kohde on tehty siten, että laattaan on laitettu sekä sähköinen lämmityskaapeli että vesikiertoinen putkisto. Näin siksi, että hyvin eristetyssä mökissä sähkö on tällä hetkellä järkevin (taloudellisesti) vrt. lämpöpumppujärjestelmään. Mutta pelkkä LL-putkisto on niin halpaa että sen voi laittaa "varulta", jos sattuu käymään niin että sähkön ja/tai lämpöpumppujärjestelmien hinta romahtaa. Itse tekisin omaan talliini myös em. tavalla +ilmalämpöpumppu lisäksi. Toki jos on mahdollista käyttää kaukolämpöä niin sitten onkin eri asia...
Tallin ja talonkin rakentajille voisin sanoa että kannattaa hiukan suhtautua varauksella siihen mitä netissä kirjoitellaan. (kaikki tämän jo varmaan tiesikin...)
Mikäli tuossa tapauksessa on oikeasti käytetty mustaa "siniraitaputkea" lattialämmitykseen, niin murheita tulee, viimeistään siinä vaiheessa kun vakuutustarkastaja kertoo että putkea ei ole tyyppihyväksytty LL-putkeksi, saati lämpimien vesien/nesteiden johtamiseen. Ja muutenkin täysin pöyristyttävä idea laittaa ei-happidiffuusiosuojattua putkea LL-putkeksi Mutta saattoihan tuossa säästää ehkä jopa 100€ putkikustannuksissa, kyllä kannatti?
Autosuojiin/vain auton säilyttämistä varten tarkoitettuihin tiloihin öljynerotuskaivon tilavuus pitäisi olla 20l/autopaikka, mutta vähintään 40l. Jos aiot korjailla ja/tai pestä autoja tallissasi, niin ÖEK:n tilavuus pitää olla vähintään 600l. Lisäksi tuohon tarvitaan aina myös hiekanerotuskaivo. ÖEK:n koko tulee lähinnä siitä, että öljyllä pitää olla tilaa ja aikaa erottua vedestä, ei siitä että tuommoinen minimi 40l kaivon oletettaisiin tulevan nopeasti täyteen (öljystä). Eli jos 40l kaivon läpi lasketaan paljon vettä kerralla, (esim. auton pesun yhteydessä) on vaara että kaikki öljy ei ehdi erottua.
Eli kun haet lupaa, niin missään nimessä et piirtele pohjakuvaan mitään korjaamotarvikkeita jne... joista rakennusvalvonta voisi päätellä että harrastat tallissasi muutakin kuin autojen säilytystä. Lisäksi mahdollisia vesipisteiden paikkoja kannattaa miettiä, ainakin siltä osin kuinka niitä merkkaillaan LVI-suunnitelmaan. Tässä tapauksessa en laittaisi letkuliitännällä olevaa vesipistettä kuvaan ollenkaan ja käsienpesualtaankin sijoittaisin toiseen huoneeseen, mikäli mahdollista. Autonpesua varten tarkoitetun vesipisteen voi sitten lisätä käyttöönottotarkastuksen jälkeen tai laittaa käsienpesualtaan sekoittajaan letkuliitännän
Lämmitykseen laittaisin ehdottomasti lattialämmityksen. Sähköisellä lämmityskaapelilla toteutettuna edulliset hankinta- ja asennuskustannukset. Vesikiertoisena taas itse putki on halpaa, mutta lämmönkehittimet taas vähän hintavampia. Riippuen ottaako sähkölämmitteisen varaajaan vai lämpöpumppujärjestelmän (tai öljy/puu/pelletti -kattilan).
Muutama kohde on tehty siten, että laattaan on laitettu sekä sähköinen lämmityskaapeli että vesikiertoinen putkisto. Näin siksi, että hyvin eristetyssä mökissä sähkö on tällä hetkellä järkevin (taloudellisesti) vrt. lämpöpumppujärjestelmään. Mutta pelkkä LL-putkisto on niin halpaa että sen voi laittaa "varulta", jos sattuu käymään niin että sähkön ja/tai lämpöpumppujärjestelmien hinta romahtaa. Itse tekisin omaan talliini myös em. tavalla +ilmalämpöpumppu lisäksi. Toki jos on mahdollista käyttää kaukolämpöä niin sitten onkin eri asia...
"Meillä laitettiin lattialämmitysputkeksi tavallista mustaa muovista vesiputkea, huomattavasti halvempaa kuin varsinainen lattialämmitysputki. Myyjä sanoi että ainoa ero putkissa on että tavallinen putki "hapettaa" kierrossa olevaa vettä eli säiliö voi ruostua. Sen ehkäisemiseksi laitettiin kiertoon jäähdytinnestettä, samalla välttyy jäätymiseltä jos jättää joskus kylmilleen."t8 kirjoitti:http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
Lukases nuo läpi. Jos haluaa varman päälle pelata, niin kannattaa ottaa selvää tulityöasioista, jos niitä aikoo tehdä. Kääntöpuominosturin laittasin ehdottomasti. Hallille korkeutta sen verran, jos haluaa myöhemmin ostaa vaikka autonosturin.
Tallin ja talonkin rakentajille voisin sanoa että kannattaa hiukan suhtautua varauksella siihen mitä netissä kirjoitellaan. (kaikki tämän jo varmaan tiesikin...)
Mikäli tuossa tapauksessa on oikeasti käytetty mustaa "siniraitaputkea" lattialämmitykseen, niin murheita tulee, viimeistään siinä vaiheessa kun vakuutustarkastaja kertoo että putkea ei ole tyyppihyväksytty LL-putkeksi, saati lämpimien vesien/nesteiden johtamiseen. Ja muutenkin täysin pöyristyttävä idea laittaa ei-happidiffuusiosuojattua putkea LL-putkeksi Mutta saattoihan tuossa säästää ehkä jopa 100€ putkikustannuksissa, kyllä kannatti?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Re: Autotalli
Tällanen ratkaisu vois olla oiva ->Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tuo autonosturi olisi kova juttu, mutta mulla ei riitä korkeus, kun on normaali huonekorkeus. Tietysti joku metrikin nostoa tekisi hyvää vaikka jarruhommia ajatellen.
http://www.aweb.fi/asiakaskuvat/33/4_1_131_suuri.jpg
Tossa ropaa näppärästi jarrut ja varauksin vaihtaa öljytkin. Renkaiden vaihdosta puhumattakaan. Noita on välillä ollut alle tonnillakin myynnissä, nostokorkeudet vaihtelee.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Autotalli
Joo, jotain vastaavia on silmäilty. Olisi kyllä asiaa tuollainen.Tobbana kirjoitti:Tällanen ratkaisu vois olla oiva ->Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tuo autonosturi olisi kova juttu, mutta mulla ei riitä korkeus, kun on normaali huonekorkeus. Tietysti joku metrikin nostoa tekisi hyvää vaikka jarruhommia ajatellen.
http://www.aweb.fi/asiakaskuvat/33/4_1_131_suuri.jpg
Tossa ropaa näppärästi jarrut ja varauksin vaihtaa öljytkin. Renkaiden vaihdosta puhumattakaan. Noita on välillä ollut alle tonnillakin myynnissä, nostokorkeudet vaihtelee.
-Sami
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Autotalli
Hyvä vaihtoehto voisi olla myös kiskot, joissa pistokkeet voivat liikkua? Sellaiset kuin koulujen fysiikan/kemian luokissa.Jussi kirjoitti:Kattoon kannattaa tosiaan laittaa pistorasioita jos vaan tallin korkeus jää sellaiseksi ettei tarvitse aina a-tikkaita viritellä päästäkseen rasialle. Esimerkiksi vahausmyllyä on näppärä käytellä kun on auton katon keskikohdan paikkeilla pistorasia katossa ja muutenkin ihan missä tahansa hommassa katosta tuleva johto on harvemmin tiellä ja siihen harvemmin kompastuu.9-5T kirjoitti:Pistorasioita ja valoja tosiaan niin paljon kuin pystyy ostamaan, koskaan ei ole liikaa ja katossa olevat pistorasiat on käteviä monessa hommassa.
Mahdollisesti nämä pistokkeet voisivat olla "hissi"-mallisia. Eli niitä voisi laskea alas ja nostaa ylös.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Autotalli
Ruottissa on yks pulju jossa autonostureita edullisesti,mainostaa ainakin street&stripissä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Autotalli
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Autotalli
Talotehtaista ainakin Jukkatalolta löytyy autotalleja, itselleni rakenuslupa haettu näillä kuvilla muistaakseni 30cm lyhennettynä, että mahtuu asuinrakennuksen ja tontin reunan väliin sopivilla etäisyyksillä (palomääräykset ja kaava).
http://www.jukkatalo.fi/index.php?tocID=10&mID=133
http://www.jukkatalo.fi/index.php?tocID=10&mID=133
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Autotalli
Paljonko muuten mahtaa olla virallisesti se etäisyys mikä pitää jättää rakennuksen ja tontin rajan väliin ? Autotallin leventäminen noin metrillä harkinnan alla.peinu kirjoitti:Talotehtaista ainakin Jukkatalolta löytyy autotalleja, itselleni rakenuslupa haettu näillä kuvilla muistaakseni 30cm lyhennettynä, että mahtuu asuinrakennuksen ja tontin reunan väliin sopivilla etäisyyksillä (palomääräykset ja kaava).
http://www.jukkatalo.fi/index.php?tocID=10&mID=133
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Autotalli
Se on ensisijaisesti asemakaavaan merkitty. Poikkeamisluvalla naapureiden kuulemisen jälkeen mahdollista lähemmäksikin.tami kirjoitti:Paljonko muuten mahtaa olla virallisesti se etäisyys mikä pitää jättää rakennuksen ja tontin rajan väliin ? Autotallin leventäminen noin metrillä harkinnan alla.peinu kirjoitti:Talotehtaista ainakin Jukkatalolta löytyy autotalleja, itselleni rakenuslupa haettu näillä kuvilla muistaakseni 30cm lyhennettynä, että mahtuu asuinrakennuksen ja tontin reunan väliin sopivilla etäisyyksillä (palomääräykset ja kaava).
http://www.jukkatalo.fi/index.php?tocID=10&mID=133
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Autotalli
Lainataan aihetta sen verran, että tarkoitus ois vaihtaa pariovet kaukosäädöllä toimivaan nosto-oveen. Onko kokemusta vastaavista remonteista? Onko nosto-ovissa eroja, kuten vaikkapa vii ... siis alustan puslissa ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Autotalli
No millaisia kimppatilauksia oltaisiin tekemässä? Työnantaja kun tuo kaikenlaisia nostimia + muuta korjaamolaitetta maahan?9-5T kirjoitti:Tuollainen läppänosturi on ollut toivelistalla, olisko kellään suhteita sopuhintaiseen kimppatilaukseen.
Ja tuosta tallihommasta, että Vihtiin sitä ollaan muuttamassa, mutta samat määräykset ne varmaan sieläkin. Öljynerotuskaivo ei onneksi hirveitä maksa. Autokatos pihassa jo on, käyttöauto varmaan lepää sielä. Pihaa on puolitoista hehtaaria joten siihen on tallin mahduttava
Mites ihmiset on yleensä toteuttaneet tuon valaistuksen tallissaan? Paljon näkee loisteputkea katossa, mutta ainakin itse olen kokenut yhdestä suunnasta tulevan valaistuksen yleensä häikäiseväksi, koukuissa roikkuvat viritykset ja otsalamput hankaliksi. Eli onko joku onnistunut upottamaan valaisimia lattiaan?