Ukkonen; tuhot, pelot ja suojautuminen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Myrkky
luonnevammamouho

Ukkonen; tuhot, pelot ja suojautuminen

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Toiset tykkäävät, toiset inhoavat, jotkut pelkäävät ja jotkut taas ovat itsesuojeluvaistoa vailla. Mihin ryhmään sinä kuulut?

Itse tykkään ukkosesta, etenkin komeasta yöukkosesta. Kai siinä on myös tiettyä jännityksenhakua, kun pitää sillointällöin kurvata autolla ihastelemaan näkyä jonnekkin korkealle mäelle. Itsesuojeluvaistosta nyt minun kohdalla ei juuri voida puhuakkaan.. :oops:

Tuhopuolelle menee tältä aamulta ADSL-boxi, yksi neljästä lan-portista pimeänä. Mitäs pihtasivat puhelinyhtiössä eivätkä antaneet vuokraboxin seuraksi ylijännitesuojaa.. siinähän pirulaiset vaihtavat boxin kun se heidän mielestään ilmeisesti niin on halvempaa. :twisted:

Kuin ihmeen kaupalla on aiemmin ukkostuhoilta saanut välttyä, tietty osaksi varman vaikuttaa kun on työkseen korjannut elektroniikkaa, nähnyt ukkosen rikkomia laitteita ja ehkä hyvällä tuurilla on jopa joitain tiedonjyväsiä suojautumisestakin. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ikinä en oo mitenkään ukkoseen reagoinut, en Espoossa kotona tai Vihdissä mökillä. TV on kerran palanut, mutta toimii edelleen vesiämpärinkin jälkeen :lol:
STCF #3
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Itse en osaa pelätä , vaimo pelkää kovasti joskus tulee ihan vain kateltua salamointia tuota luonnon näytelmää, aiheuttaahan salamat tuhojakin ,mutta ne on asioita joiden kanssa täytyy vain elää ja hyväksyä.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se on niin kuin Toni Halme sen sanoo, että "Tosimies menee ulos kuunteleen ukkosen jyrinää ja kattoon, kun hevoset paskantaa!"

P.S. Itse olen Tosimies..., eli tykkään ukkosesta, siinä voimaa, sitä jotain joka saa toiset pelkäämään ja toiset taas naaman mahtavaan virneeseen.

P.P.S. Niin, ja kerran oli oikein adrenaliinia suonet täynnä, kun kolme vuotta sitten oli aivan jumalaton ukonilma täällä Rollossa. Ja löipä siinä salamakin niin lujaa, että meni kaksi kertaa sähköt poikki työpaikalta ja meillä on sentään sellaiset upsit, että voidaan painokone ajaa automaattisesti alas. Ja olihan sitä siinä sähkökatkon aikana kiva juoda kahvia lastauslaiturilla, kun salama menee about 50 metrin päästä tontin poikki ja lyö keskelle parkkipaikkaa. Voimaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
moksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja moksu »

Työn puolesta vois unohtaa koko ukkosen.
Se kun tahtoo joka kerta tuoda noita sähkövikoja :evil:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Meillä pamautti ukkonen pari vuotta sitten ADSL-boxin, yhden tietokoneen totaalisesti ja kahdesta muusta verkkokortin. Hauska juttu on että kaikki vermeet oli irti sekä puhelin että sähköverkosta. Ainoa tapa millä ukkonen on voinut loikata tietokoneiden kimppuun oli induktio puhelimen sisääntulojohdosta verkkokaapeleihin, ne kulkevat yhdessä pisteessä samassa putkessa. Näin sen ainakin itse olen järkeillyt.

Noh... kotivakuutus maksoi kaiken kiltisti ja varmuuskopiot oli ajan tasalla joten mitään pysyvää vahinkoa ei tullut. Itseasiassa ukkonen saisi tuhota tietokoneet parinvuoden välein. Parissa vuodessa tietokone menee vanhaksi, mutta se on vielä vakuutuksen mielestä uusi ja korvataan uushankinta hinnan mukaan. Pari vuotta vanhoja komponentteja ei vaan saa mistään joten on ihan pakko ottaa samalla rahalla paljon parempia ja tehokkaampia. Esim meidän totaalikärähtäneessä oli 800MHz Duron prosari ja kaksi 64Mb:n muistipiiriä, korjattaessa halvin hyllyssä oleva AMD:n prossu oli Athlon XP 1800 ja pienin muisti 256Mb, vakuutus maksoi kiltisti triplaten tehokkaamman prossun ja nelinkertaisen muistin määrän.

Meni vähän off topiciksi, mutta joskus vakuutuksetkin toimii kuluttajan parhaaksi :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jussi kirjoitti:Ainoa tapa millä ukkonen on voinut loikata tietokoneiden kimppuun oli induktio puhelimen sisääntulojohdosta verkkokaapeleihin, ne kulkevat yhdessä pisteessä samassa putkessa. Näin sen ainakin itse olen järkeillyt.
Ei mikään ihme. Työkaverin kotipaikka on ukkos alttiilla alueella Tervolassa. Siellä oli ukkonen "hypännyt" pistorasiasta telkkarin virtapiuhaan, ja virtapiuha oli sentäs laittialla. Menivät sitten teevee ja pistorasia uusiksi. Ja meillä oli mummolassa puhelin, joka kovalla ukonilmalla pirahti salaman lyödessä, ja puhelimen johto oli irti seinästä. Mystistä, mutta totta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ATK-liikkeistä saa noita APC -jännitesuojia jotka taitavat olla aikas tehokkaita itse olen varmaan hankkimassa tämän
APC E15-GR + PTEL2 ? 50.00 , sitä en muista kuinka pieni prosentti tästä pääsee läpi siis tuossa on molemmat suojat LAN ja verkkovirta, mutta sitten myydään esim. sellaista tavallista suojaa missä on 5-verkkovirta paikkaa joka maksaa saman verran mutta se läpäisee vain alle 5% kaikista virtapiikeistä..
Ja jollen nyt väärin muista niin APC:llä on vakuutus että jos olet käyttänyt APC:n laitetta ja se rikkoo koneen niin se korvaa tiettyyn summaan asti oliko se nyt 4000?
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jamppa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ja kerran ukkonen sattui iskemään meillä talon seinään semmoisen 20mm läpireiän sokkeliin ja siitä sisälle talon rakenteisiin. Rikkoen samalla porakaivopumpun, taulullisen sulakkeita, ja sähköhellan yms sähkötavaraa. niin unohtamatta sitä mäntyä pihalla mikä myös halkesi.

mutta silti kiva se on salamointia katsella
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kerran olimme kaveri kanssa ajelemassa prätkillä kun ukkonen kehittyi ennakoitua nopeammin. Oli 80 luku ja onneksi löytyi maitolaituri minne pääsi sateensuojaan ja fillarit kuusen alle.
Eikös sitten täräyttänyt siihen kuuseen ja Rikun jytäjammun joka oli lähempänä puuta kautta maihin.
Tuhoja puun lisäksi jammun tavarateline, johtosarjat, akku jne.
kaikkein pahiten hajosi takapyörä josta hävisi parikymmentä pinnaa ja rengas syttyi palamaan.
Ei ole sen jälkeen tullut oltua puun alla sateensuojassa jos on sähköä ilmassa.
turbojake
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja turbojake »

dimebak kirjoitti: ja kattoon, kun hevoset paskantaa!"
mua hevosten paskantelu kiinnosta ;)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
9000 automaatilla
"Hölösuu"

Omia...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...kokemuksia ukkosesta on jäänyt mieleen reilun kymmenen vuoden takaa intistä, jossa kesken marssin salama päräytti marssimamme tien vieressä olevaan sähkömuuntajaan seurauksella, että koko marssiporukka kapiaisia myöden oli maassa turvallaan suojaa hakien... Kyykistyy ne v-mäisimmätkin kapiaiset, kun voima puhuu... :P

Toinen viime kesältä Mikkelistä Annilan golf kentältä, jossa ukonilman ja kovan sateen noustua menimme "turvaan" juomakatokseen. Salama iski arviolta 30 - 50 metrin päähän maahan ja voin kertoa että ääni oli parempi kuin 15 " subbarista saa ulos millään vahvarilla... Siinä puhui raaka voima! Ei tehnyt mieli mennä kolopallomailat kädessä huiskimaan pellolle...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

En pelkää, mitään ei koskaan ole ukkonen rikkonut, ei atk vermeitä eikä muutenkaan.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Ukkosessa on munaa :lol: Ukkosta on aina mukava katsella, paitsi jos sattuu olemaan kalastamassa
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Ant_ti
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Pienenä pelkäsin kuollakseni, nyt jumaloin herkeämättä. :D
Siinä on jotain mahtavaa ja yliluonnollista, kunnon yöukkosta ei mikään voita. Ukkosella ei ole mikään mennyt pimeäksi, eikä ole salama iskenyt.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Vastaa Viestiin