Kiillotuskoneita
Kiillotuskoneita
Olisi autojen tee-se-itse-vahaus ohjelmassa.
Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia jonkun merkkisistä kiillotuskoneista? Olis hakusessa hyvä vekotin jolla levittää vahaa ja kiillottaa. Esmes tän tyyppinen: http://hermes.gagar.fi/epages/GPL.sf/fi ... tteet/Kent
Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia jonkun merkkisistä kiillotuskoneista? Olis hakusessa hyvä vekotin jolla levittää vahaa ja kiillottaa. Esmes tän tyyppinen: http://hermes.gagar.fi/epages/GPL.sf/fi ... tteet/Kent
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kiillotuskoneita
Mulla on kiillotuskoneena Mansonin ammattikone käytettynä ostettu.
Tuon näköinen hieman.

Vahan levitykseen käy oikein hyvin Bilteman kone. Se on sellainen kahden sienen epäkeskohärvilä, jota ei enää löytynytkään listoilta, mutta liikkeistä ehkä.
Tuon näköinen hieman.

Vahan levitykseen käy oikein hyvin Bilteman kone. Se on sellainen kahden sienen epäkeskohärvilä, jota ei enää löytynytkään listoilta, mutta liikkeistä ehkä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kiillotuskoneita
Kiitos Vesa,
muistatko millainen kierroslukualue sinulla on tuossa kiilloituskoneessa - tai millaisilla kierroksilla kiilloitus pitäisi suorittaa (ei kokemuksia nääs...).
Pitää hakee levityskoneeksi halpismalli.
EDIT: shoppasin just Ohlssonilta 25 eur-vekottimen, kohta kimaltelee
...
muistatko millainen kierroslukualue sinulla on tuossa kiilloituskoneessa - tai millaisilla kierroksilla kiilloitus pitäisi suorittaa (ei kokemuksia nääs...).
Pitää hakee levityskoneeksi halpismalli.
EDIT: shoppasin just Ohlssonilta 25 eur-vekottimen, kohta kimaltelee

Re: Kiillotuskoneita
Laittelenpa tänne kokemuksia erään punaisen auton vahauksesta...
Joo eli kone on Ohlssonin Cotech 110W, säädettävällä kierrosnopeudella.
Vahan levitys onnistuu oivasti. Alussa epäilin et liekö se laikka muuta teki kun tärisi kun täristi aika lailla (=liikaa)käsiä. Ei hyvä siinä suhteessa. Mutta kai se pyöri, kierrosten säätö oli maksimissa.
Vahaa tuli alussa levitettyä pikkasen liikaa ja rätillä piti pyyhkiäsuurimmat pois ja sitten vasta kiillottaa laikalla. Hyvin toimi kiillotuslaikkanakin.
Koneen mukana tuli kaksi kiillotuslaikkaa, mut ne ei kertakaikkiaan mahtunu koneen laikan ympärille, 15 mm liian pieniä halkaisijaltaa ja ne Ohlsonin 240 mm laikkasetit on myös liian pieniä... Onneksi kun etiäisenä hain Motonetistä semmoisen kiillotuslaikkasarjan (9...10") samalla ostoskeikalla kun hain kiillotuskoneen Ohlsonilta. Kiillotus ja vahanlevityslaikat tosi hyviä. Pitää hakee jemmaan pari.
Nyt kiiltää
Joo eli kone on Ohlssonin Cotech 110W, säädettävällä kierrosnopeudella.
Vahan levitys onnistuu oivasti. Alussa epäilin et liekö se laikka muuta teki kun tärisi kun täristi aika lailla (=liikaa)käsiä. Ei hyvä siinä suhteessa. Mutta kai se pyöri, kierrosten säätö oli maksimissa.
Vahaa tuli alussa levitettyä pikkasen liikaa ja rätillä piti pyyhkiäsuurimmat pois ja sitten vasta kiillottaa laikalla. Hyvin toimi kiillotuslaikkanakin.
Koneen mukana tuli kaksi kiillotuslaikkaa, mut ne ei kertakaikkiaan mahtunu koneen laikan ympärille, 15 mm liian pieniä halkaisijaltaa ja ne Ohlsonin 240 mm laikkasetit on myös liian pieniä... Onneksi kun etiäisenä hain Motonetistä semmoisen kiillotuslaikkasarjan (9...10") samalla ostoskeikalla kun hain kiillotuskoneen Ohlsonilta. Kiillotus ja vahanlevityslaikat tosi hyviä. Pitää hakee jemmaan pari.
Nyt kiiltää

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiillotuskoneita
Muun muassa Motonetin (josta omani ostin) myymä epäkesko-Gern on epäkeskoisuuden lisäksi myös epäkelpo. Virtajohto on ehkä vähän yli metrin mittanen, joten vaatii jonkun jatkoroikan kaverikseen ja on siten aivan perseestä käyttää. Ainakaan Korrek kliinerin kanssa ei toimi kyllä pätkän vertaa, tai sitten pitää tehdä about postimerkin kokoinen alue kerrallaan, jolloin mielestäni koko koneen idea menee...Tuo kliinerihän pitää siis putsata heti levityksen jälkeen. Vähänkin jos jää jumittamaan, niin sehän jämähtää pintaan eikä kiillotu koneella. Jo pelkän laikan vaihtoon kulkuva aika on liikaa ja sitten hierotaan taas liinalla käsin...
Lisäksi vituttaa jatkuva tökkelin kanssa pulaaminen, koska laikan vaihto (joita joutuu siis tekemään vähän väliä) todellakin vaatii sen tökkelin irrotuksen, koska siihen pirun käynnistysnappiin osuu väkisin laikanvaihdossa...Ihan susi vehje, prkl taas meni kalliiseen (about 15€) koneeseen sijoitetut, vaivalla ansaitut rahat hukkaan
Lisäksi vituttaa jatkuva tökkelin kanssa pulaaminen, koska laikan vaihto (joita joutuu siis tekemään vähän väliä) todellakin vaatii sen tökkelin irrotuksen, koska siihen pirun käynnistysnappiin osuu väkisin laikanvaihdossa...Ihan susi vehje, prkl taas meni kalliiseen (about 15€) koneeseen sijoitetut, vaivalla ansaitut rahat hukkaan

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kiillotuskoneita
Tuo Korrekin cleaneri on kyllä harvinaisen perseestä mihinkään käyttöön. Käsin levitettynä yhtä tuskaa jynssätä irti ja koneen kanssa saa kitkuttaa myös aikansa, oli sitten pieni alue ja vähänlaisesti ainetta. Tosin vahoista on kyllä sitten eri kokemukset, TFX tuntuu olevan hinta-laatu-käytettävyys suhteeltaan oikeinkin hyvää.
Mutta jos jotain cleaneria vastaavaa tarvitsee, niin sitten ennemmin ihan siihen tarkoitetut aineet, eikä mitään 'hiomavaha' kötöstystä. Kyllä tuo Korrekin Cleanerikin vähän tasoittaa karheaa maalipintaa ja irrottaa paskoja, mutta on se niin tuskaista työstettävää, että en tiedä miten ko. ainetta pitäisi oikein käyttää.
Mutta jos jotain cleaneria vastaavaa tarvitsee, niin sitten ennemmin ihan siihen tarkoitetut aineet, eikä mitään 'hiomavaha' kötöstystä. Kyllä tuo Korrekin Cleanerikin vähän tasoittaa karheaa maalipintaa ja irrottaa paskoja, mutta on se niin tuskaista työstettävää, että en tiedä miten ko. ainetta pitäisi oikein käyttää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiillotuskoneita
Totta turisee jusau. Fareclalla taannoin "myllytin" toisen satkun (ihan käsiporalla, jossa joku halpis "vaahtomuovilaikka") ja tuli pirun hyvä. Tohon turrrppoon kokeilin tuota Korrekin kliineriä nimenomaan sen takia, että Korrekin vahoista on hyvää kokemusta eikä Tarjoustalossa sattunut olemaan Fareclaa saatavilla kun kävin vahaostoksilla...Jotain oli kuitenkin koitettava melkeen kaksi vuotta sitten viimeksi vahattuun pintaan. Noh, oli miten oli, ei se "väärä" aine tuon Gernin piuhan lyhyyttä ja tökkelijumppaa silti poista. En suosittele, en Gerniä enkä Korrekin kliineriä 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kiillotuskoneita
Olen käyttänyt hiontaan Autoglymin ammattia aineita olisiko jotain super finishing tms. Sellaisia neliskanttisia litran pulloja kuitenkin. Niillä saa hyvän jäljen, tai ainakin sellaisen, että riittää tällaiselle harrastelijalle.Jusau kirjoitti: Mutta jos jotain cleaneria vastaavaa tarvitsee, niin sitten ennemmin ihan siihen tarkoitetut aineet, eikä mitään 'hiomavaha' kötöstystä.
Ultrafine Renovator 02B
Fine Abrasive 03B
http://www.autokem.fi/tuotteet_bodyshop.php#
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kiillotuskoneita
Minulla oli litkuna myös Autoglymin musta eli Ultra deep shine. Tuota olen käyttäny viime ja tänä vuonna ja ehkä edellisenäkin (en oo tuosta ihan varma...). Autoglymiä oon käyttäny jo vuodesta 199X enkä vaihda...
Tuon nykyisen litkun kanssa on helppo puljata. Kiiltoa tulee mutta ei se naarmuja peitä kautta hävitä...
Seuraavaksi pitää ettiä punaiselle 2002-malliselle maalipinnalla jotain tehokkaampaa...
Tuon nykyisen litkun kanssa on helppo puljata. Kiiltoa tulee mutta ei se naarmuja peitä kautta hävitä...
Seuraavaksi pitää ettiä punaiselle 2002-malliselle maalipinnalla jotain tehokkaampaa...
Re: Kiillotuskoneita
Tästä topicista löytyy kohtuullisen hyvät ohjeet niin auton pesuun, vahaukseen kuin myllytykseenkin:
Puunauksen alkeet
Edit: Itsellänikin on tuossa jutussa mainittu Bilteman cyclokopio ja siinä on hinta/laatu kohdallaan - varsinkin, kun hankkii siihen kunnolliset laikat. Samoin kannattaa katsella, josko mesefoorumin Pesu, puunaus & fiksaus aihealueelta löytyisi muitakin vinkkejä. Siellä on hyviä kirjoituksia mm. vanteiden fiksaamisesta ja nahkapenkkien huollosta.
Puunauksen alkeet
Edit: Itsellänikin on tuossa jutussa mainittu Bilteman cyclokopio ja siinä on hinta/laatu kohdallaan - varsinkin, kun hankkii siihen kunnolliset laikat. Samoin kannattaa katsella, josko mesefoorumin Pesu, puunaus & fiksaus aihealueelta löytyisi muitakin vinkkejä. Siellä on hyviä kirjoituksia mm. vanteiden fiksaamisesta ja nahkapenkkien huollosta.
Re: Kiillotuskoneita
Nimimerkit Maikki ja Jyrkiboy voivat olla tuttuja täältäkin
Jättäkää ihan oikeasti korrekin cleanerit sun muut mömmöt sinne minne ne kuuluvatkin eli kaupan hyllylle. Samalla rahalla saa hyviäkin maalipinnan hoitoaineita.
Toinen jota kannattaa välttää on Autoglymin paint renovator. Aika rajua "oldskool" kamaa joka jättää maalipinnan sameaksi.
Biltsun 17-088 cyclokopio kannattaa ostaa jos vielä löytyy. Jyrkiltä tohon saa hyviä laikkoja.
Asia joka myös moneltaa unohtuu on se että maalipinnan tulisi olla puhdas ennen käsittelyä. Liuotinpesu EI puhdista riittävästi maalipintaa joten claybarkäsittely on pakollinen. Sitä lian määrää joka "puhtaasta" vastapestystä pinnanta lähtee on asia jota ei usko ennenkuin kokeilee. Myllytyslaikka tulee myös puhdistaa mielellään jokaisen käsitellyn paneelin jälkeen esim. froteepyyhkeellä.

Jättäkää ihan oikeasti korrekin cleanerit sun muut mömmöt sinne minne ne kuuluvatkin eli kaupan hyllylle. Samalla rahalla saa hyviäkin maalipinnan hoitoaineita.
Toinen jota kannattaa välttää on Autoglymin paint renovator. Aika rajua "oldskool" kamaa joka jättää maalipinnan sameaksi.
Biltsun 17-088 cyclokopio kannattaa ostaa jos vielä löytyy. Jyrkiltä tohon saa hyviä laikkoja.
Asia joka myös moneltaa unohtuu on se että maalipinnan tulisi olla puhdas ennen käsittelyä. Liuotinpesu EI puhdista riittävästi maalipintaa joten claybarkäsittely on pakollinen. Sitä lian määrää joka "puhtaasta" vastapestystä pinnanta lähtee on asia jota ei usko ennenkuin kokeilee. Myllytyslaikka tulee myös puhdistaa mielellään jokaisen käsitellyn paneelin jälkeen esim. froteepyyhkeellä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Kiillotuskoneita
Tuosta en ole samaa mieltä.Maikki kirjoitti:
Toinen jota kannattaa välttää on Autoglymin paint renovator. Aika rajua "oldskool" kamaa joka jättää maalipinnan sameaksi.
Minulla tuli Cabben pinnasta tosi hyvä paint renovatorilla, 99% pesunaarmuista katosi.
Myllylaikkoja kannattaa melkein olla useampi, vaihtaa aina välillä puhtaaseen ja pestä kaikki kerralla käsittelyn jälkeen.
Paljon nopeampi, kuin putsailla likaista laikkaa vähän väliä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kiillotuskoneita
Oletkos verrannu paint renovatorilla käsiteltyä maalipintaa jollain muulla esim Menzerna P203S tai Dodo Juice Lime Primellä käsiteltyyn? Ero on melkoinen
Laikan putsaaminen froteepyyhkeellä vie muutaman sekunnin kun kone on käynnissä pienillä kierroksilla ja pyyhkeellä pyyhkäise laikan puhtaaksi. Laikkoja on tottakai hyvä olla useampi kun puhdistamisesta huolimatta likaa tai yksikerrosmaalista pigmenttiä voi irrota niin paljon että on mukavampi vaihtaa puhdas laikka kuin puhdistaa tukkiutunutta.
Muutenkin on hyvä olla eri karkeuksisia laikkoja jotta saa sopivan laikka/aine-yhdistelmän ( ei liian karkea tai hieno). Esim. kiillotuslaikka ja Megun #80 vie toyotan pehmeästä maalipinnasta yli 90% naarmuista mutta Saabin maalipinnasta tuolla yhdistelmällä saa pintanaarmut ja harmauden pois mutta syvemmät naarmut jää.
Vähän järeämmällä aineella esim Menzerna P203S tai Megun #83 ja kiillotuslaikka saa Saabista varmaan 70-90% naarmuista pois riippuen maalipinnan kunnosta. Tämä siis epäkeskokoneella, rälläkkämallinen on tehokkaampi.

Laikan putsaaminen froteepyyhkeellä vie muutaman sekunnin kun kone on käynnissä pienillä kierroksilla ja pyyhkeellä pyyhkäise laikan puhtaaksi. Laikkoja on tottakai hyvä olla useampi kun puhdistamisesta huolimatta likaa tai yksikerrosmaalista pigmenttiä voi irrota niin paljon että on mukavampi vaihtaa puhdas laikka kuin puhdistaa tukkiutunutta.
Muutenkin on hyvä olla eri karkeuksisia laikkoja jotta saa sopivan laikka/aine-yhdistelmän ( ei liian karkea tai hieno). Esim. kiillotuslaikka ja Megun #80 vie toyotan pehmeästä maalipinnasta yli 90% naarmuista mutta Saabin maalipinnasta tuolla yhdistelmällä saa pintanaarmut ja harmauden pois mutta syvemmät naarmut jää.
Vähän järeämmällä aineella esim Menzerna P203S tai Megun #83 ja kiillotuslaikka saa Saabista varmaan 70-90% naarmuista pois riippuen maalipinnan kunnosta. Tämä siis epäkeskokoneella, rälläkkämallinen on tehokkaampi.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Kiillotuskoneita
Maikki puhuu asiaa ja hyvä linkki toi MB- forumille.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534