Talbot Solarasta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Talbot Solarasta

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Ajattelin täältä kysyä ko. autosta, onhan se peräisin samoilta tehtailta kuin saabitkin. Eli ongelma on se että autoon piitäisi vaihtaa kone. Nykyinen voimanpesä kun alkoi jo hieman huolettaa, ja tänään sanoi vaihteistokin työsopimuksensa irti. Oon joskus kuullut että talbottiin sopii ja saa lain mukaan laittaa jonkun peugeutin myllyn. Mistähän peugeutin koneesta/vaihdelaatikosta on kyse. Josko sinne laittais vaikka MI16:sen tekniikan :twisted:.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Talbot

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei varmaan onnistu M16 tekniikka. pensakoneet ovat simca pohjasia, vain
dieselkone 1.9 on pösö tekniikkaa. tulivat viimesiin Horizontteihin.
Ari
Ari 1622
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Voipi olla mahdollista että koneet joita on käytetty 205 ja 309 malleissa sinne menisivät kohtuu vaivalla. 309:stähän piti tulla Talbot, mutta päättivät sitten haudata koko merkin.

Muistaakseni joissakin 309:ssä käytettiin vielä samaa työntötankokonetta kuin Talboteissa... ainakin äänen perusteella ja siitä ei voi erehtyä.

Isompaa/tehokkaampaa konetta jos mielii Solaraan niin yksi vaihtoehto voisi olla Matra Murenan 1.6 l moottori, joka on sama kuin Solaran/1510:n moottori, mutta hieman pirteämpi. Matra Murenan tai Talbot Tagoran 2.2 litranenkin voisi tulla kyseeseen, koska kone tod.näk on samalla naamataululla kuin 1.1-1.6 litranenkin koska molempia koneita käytettiin esim Murenassa.

Alla olevasta linkistä löytyy kuvia Matra Murenasta, johon on istutettu Pösön 1.9i-16 kone (eli Mi16:n kone?):

http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html

Yksi vaihto ehto on napata moottori Dodge Omnista tai Plymouth Horizonista, näitä tehtiin maailman johtavassa banaanivaltiossa 1.7 - 2.2 litrasilla koneilla. Huippumallina oli Omni Shelby GLHS, jossa oli 2.2 l koneesta puristettu 175hp... siinä sai horisontti kyytiä. Koneet jenkkiversioissa oli aivan eri alkuperästä kuin eurooppalaisissa 1.7:n alkuperä on VW ja 2.2:n Chrysler. Voi kuitenkin hyvin olla mahdollista että Chryslerin 2.2 on sama kone kuin euroopassa käytetty 2.2...

Omni/Horizon pysyivät tuotannossa Jenkkilässä vuoteen 1990, kun Euroopassa tien pää tuli vastaan 1985(6?). Jenkkilän versioista tietoa:

http://www.allpar.com/model/horizon.html

Ennekuin innostuu kauheasti rakentelemaan turbo Solaraa kannattaa huomata että euroopan Talboteissa oli vääntösauvajouset edessä, mutta jenkkilän versioissa on kierrejouset, joten pelkkä koneen vaihto ei auta. Sinänsä jos peruskorin eroavaisuudet ei Talbotin ja Dodge/Plymouthin välillä ole suuret niin mikään ei estä siirtämästä ameriikan horisontin etujousitusta ja voimalaiteryhmää Solaraan. Horizon ja Solara/1510 ovat melkolailla identtisiä kaikilta muilta osin paitsi koripelleiltään ja akseliväliltään.

Mitä sitten sanookaan katsatusmies.......

Jussi
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Niin siis Shelby GHLS oli 2.2 turbo... selvennykseksi.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Lähetetty: Sun Syy 28, 2003 11:39 am Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------
Niin siis Shelby GHLS oli 2.2 turbo... selvennykseksi.

Malli merkintät tais olla GLH ja GLHS
GLH=Goes LIke Hell
GLHS=Goes Like Hell Somemore

t. Pasi
#1047
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jussi kirjoitti:Voipi olla mahdollista että koneet joita on käytetty 205 ja 309 malleissa sinne menisivät kohtuu vaivalla. 309:stähän piti tulla Talbot, mutta päättivät sitten haudata koko merkin.

Muistaakseni joissakin 309:ssä käytettiin vielä samaa työntötankokonetta kuin Talboteissa... ainakin äänen perusteella ja siitä ei voi erehtyä.

>Tähän asti meni oikein :-)

Isompaa/tehokkaampaa konetta jos mielii Solaraan niin yksi vaihtoehto voisi olla Matra Murenan 1.6 l moottori, joka on sama kuin Solaran/1510:n moottori, mutta hieman pirteämpi. Matra Murenan tai Talbot Tagoran 2.2 litranenkin voisi tulla kyseeseen, koska kone tod.näk on samalla naamataululla kuin 1.1-1.6 litranenkin koska molempia koneita käytettiin esim Murenassa.

>Tuo Solaran/1510 kone on eri lohkoltaan kun Tuo ranskan raisu (160,180 2l).
>Murenassa käytetty 1.6 ja 2.2 on tuo ranskan raisun kone. Eli eipä onnistu ihan kätevästi (ainakaan bolt on tyyppisesti)

Alla olevasta linkistä löytyy kuvia Matra Murenasta, johon on istutettu Pösön 1.9i-16 kone (eli Mi16:n kone?):

http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Co ... index.html

Yksi vaihto ehto on napata moottori Dodge Omnista tai Plymouth Horizonista, näitä tehtiin maailman johtavassa banaanivaltiossa 1.7 - 2.2 litrasilla koneilla. Huippumallina oli Omni Shelby GLHS, jossa oli 2.2 l koneesta puristettu 175hp... siinä sai horisontti kyytiä. Koneet jenkkiversioissa oli aivan eri alkuperästä kuin eurooppalaisissa 1.7:n alkuperä on VW ja 2.2:n Chrysler. Voi kuitenkin hyvin olla mahdollista että Chryslerin 2.2 on sama kone kuin euroopassa käytetty 2.2...

>Tuo USA raisun 2.2 kone on erilainen kun ranskan malli, lohko, kansi etc... erilaiset.
>Molempia kylläkin on turbollakin varustettuna. ranskan mallista 2.2 konetta turbolla varustettuna löytyy Peugeot 505:sta ja Citroen BX:stä

Omni/Horizon pysyivät tuotannossa Jenkkilässä vuoteen 1990, kun Euroopassa tien pää tuli vastaan 1985(6?). Jenkkilän versioista tietoa:

http://www.allpar.com/model/horizon.html

Ennekuin innostuu kauheasti rakentelemaan turbo Solaraa kannattaa huomata että euroopan Talboteissa oli vääntösauvajouset edessä, mutta jenkkilän versioissa on kierrejouset, joten pelkkä koneen vaihto ei auta. Sinänsä jos peruskorin eroavaisuudet ei Talbotin ja Dodge/Plymouthin välillä ole suuret niin mikään ei estä siirtämästä ameriikan horisontin etujousitusta ja voimalaiteryhmää Solaraan. Horizon ja Solara/1510 ovat melkolailla identtisiä kaikilta muilta osin paitsi koripelleiltään ja akseliväliltään.

Mitä sitten sanookaan katsatusmies.......

>Saattaapi tulla pieniä haasteita vastaan :-) Muuta yhteistä noilla Horiskoilla ei tainnut juurikaan olla kuin tuo nimi ja suurinpiirtein tuo muoto.

Jussi
Sorry että nuo kommentit on on tuolla välissä enkä saanut tuota värikoodausta toimimaan tässä phpBB:ssä (pugi vai?).

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ma Marras 10, 2003 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Alkuperäiseen kyssäriin vielä sen verran että kun löydät tollaisen diesel mallin niin siinä on valmiina moottorin kiinnikeet sitten noille bensa koneille (1.6 - 1.9) se että saako sitä katsastettua sillä on sitten eri juttu. 1.6:lla ei pitäisi olla vaikeeta mutta 1.9:llä menee jo vaikeeksi (teho raja).
Siis jos alkuperäinen on ollut 1.5:nen kone.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin