IT-alan veloitus (jaettu Merkkihuollon veloituksesta)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
siili69
"Turbo"

IT-alan veloitus (jaettu Merkkihuollon veloituksesta)

Viesti Kirjoittaja siili69 »

eklunto1 kirjoitti:78€ törkee hinta.. kaikki on suhteellista. Esim. IT-alalla noin 30v ikäinen perus insinööri koulutuksen läpikäynyt konsultti velottaa helposti 160€ tunnilta (ALV0%).
Näitä väitteitä aina välillä kuulee, mutta en ole vielä itse moiseen törmännyt.

Viime vuonna kun aloitin itsenäisenä ja kartoitin hintatasoa, eräs välittäjä mainitsi perustason java-koodarin veloituksen olevan luokkaa 50 e/h. Tiettyjen alojen osaajat (SAP, data warehouse jne) ovat sitten omassa luokassaan ja saattavat ilmeisesti noita mainitsemiasi veloituksia saadakin, mutta itse en usko tuossa perusinsinöörin onnistuvan.

Omat veloitukseni pyörivät noissa mainituissa autohuoltohinnoissa vaikka kokemusta ja osaamista on sen verran, että asiakkaita olen saanut hankittua sekä omatoimisesti että välittäjien kautta. Olen myös useamman eri kerran lukenut luotettavista lähteistä (suomi24), että tuollainen 80 e/h on melko lailla ylärajoilla itsenäiselle ja omat kokemukseni tätä tukevat. Olen tosin sen verran tuore yrittäjä alalla, että en ole uskaltanut kokeillakaan mitään rankempia hintoja, koska tärkeämpää on ollut varmistaa toimeksianto.

Tiedossani on myös karkeita hintoja, millä vanha työnantajani (eräs isohko amerikkalainen softatalo) on myynyt työvoimaa esim. kotimaiselle matkapuhelinvalmistajalle ja muille suuryriyksille: noissa päästään jo satasen paremmalle puolelle tuntia kohti, mutta jäädään kuitenkin vielä kauas 160 eurosta. Samoin olen kuullut juttua omista vanhoista työkavereista, jotka ovat siirtyneet konsulteiksi ja näiden hinnat ovat saattaneet olla esim. luokkaa 60 e/h (eikä mitään tusinaosaamista vaan erp-puolen kavereita). Itse asiassa eräs tällainen arveli hommaa kannattavaksi 30 e/h ja olisi pitänyt omana tavoitteenaan 70 e/h. Tuolla sitten aloitin ja olen saanut vähän nostettuakin, mutta arvelen, että lähtisin niska-perse-otteella pihalle jos pyytäisin 160 e/h ;)

En siis väitä, että tuo olisi mahdotonta, mutta itse en ole siihen vielä päässyt lähellekään vaikka koulutusta, ikää ja kokemusta on varsin kelvollisesti. Itse asiassa otin aikanaan lopputilin, koska projekteihin alkoi valua alihankkijoita ja konsultteja, joiden jälkiä sai olla jatkuvasti korjailemassa ja neuvomassa perusasioissa... ajattelin, että jos nämä tyypit pärjäävät ei minulla ole mitään murhetta jatkossa.

Mutta noin yhteenvetona: joko siis olen itse täysin pihalla hinnoittelusta tai en ole vielä löytänyt noita kultamunia munivia asiakkaita ;)

Jos voit, niin kerropa ihan konkreettinen esimerkki tuollaisesti hommasta: mikä ala, teknologia, asiakastyyppi (ei tarvitse mennä yksityiskohtiin). Tämä kiinnostaisi kovasti.
koistha
"Hölösuu"

Re: Merkkihuollon veloitus

Viesti Kirjoittaja koistha »

eklunto1 kirjoitti:78€ törkee hinta.. kaikki on suhteellista. Esim. IT-alalla noin 30v ikäinen perus insinööri koulutuksen läpikäynyt konsultti velottaa helposti 160€ tunnilta (ALV0%).
Tuohon hintaan saa olla jo todella kova asiantuntija sektorilla, jonka palveluita ei muualta saa tai homma on todella aikakriittiistä. Tai sitten sen laskun voi laittaa yhdestä käynnistä eikä uudestaan tarvitse tulla kun hinta selviää. Tosin, en kyllä pidä näiden paikallisten huoltojen 90-100 euron tuntihintojen hinta/laatu-suhdettakaan oikeana. Hinta on korkea oletettavasti sen vuoksi, että sutta tulee niin paljon, että takuutyötä joudutaan tekemään usein. Tuo ketjun aloittajan 78 euroa tunti on mielestäni ihan kohtuullinen hinta työtunnille.
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hiukan ot, mutta tuollainen 160e/h kuulostaa aika kohtuulliselta verrattuna putkijamppojen velotuksiin, yhteensä matkoineen noin 1h "työstä" lasku 424e :lol: Siis nappasivat toisen suihkusekoittajan irti, pumppasivat käsipumpulla linjastoon 10bar:in paineen, ja odottelivat 40min, ja sekoittaja kiinni. No olihan heillä ajomatkaakin 3km niin kalustokin (paku) kului jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

siili69 kirjoitti:Näitä väitteitä aina välillä kuulee, mutta en ole vielä itse moiseen törmännyt.
Mikähän mahtaa olla otanta kun tätä asiaa olet selvittänyt? Yrityksen missä olen yksi omistajista Konsultin vuosilaskutus pyörii 180 000 - 220 000€ haarukassa, riippuen työn vaativuudesta. Käyttöase n. 80%, työpäivän laskennallinen pituus 7.5h. Tuosta voit laskea mikä on keskimäräinen päivälaskutus. 200 kilolla jää keskimääräinen tuntihinta 140 euroon. Tällöin toimeksiantoja pääsäntöisesti on yli ja alle tuon 160 euron.
siili69 kirjoitti:Olen myös useamman eri kerran lukenut luotettavista lähteistä (suomi24), että tuollainen 80 e/h on melko lailla ylärajoilla itsenäiselle ja omat kokemukseni tätä tukevat.
:) Olisi mielenkiintoista tietää moniko 160€ / h laskuttava kirjoittaa tai on koskaan käynyt edes ko sivustolla... Tunnen kavereita jotka ottaa 450€/h tuolloin puhutaan mainitsemastasi erityisosaamisesta.
siili69 kirjoitti:Jos voit, niin kerropa ihan konkreettinen esimerkki tuollaisesti hommasta: mikä ala, teknologia, asiakastyyppi (ei tarvitse mennä yksityiskohtiin). Tämä kiinnostaisi kovasti
Toki voin. Alkuun kannattaa toki miettiä missä isot kalat uivat. Ne eivät pääsääntöisesti ole Porin suunnalla vaan etelämpään pitää mennä.. Itse toimin IT-alalla. Asiakkaina Suomen Top-50 suurinta yritystä.
Viimeksi muokannut eklunto1, To Joulu 17, 2009 22:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

ng900aero kirjoitti:Hiukan ot, mutta tuollainen 160e/h kuulostaa aika kohtuulliselta verrattuna putkijamppojen velotuksiin, yhteensä matkoineen noin 1h "työstä" lasku 424e :lol: Siis nappasivat toisen suihkusekoittajan irti, pumppasivat käsipumpulla linjastoon 10bar:in paineen, ja odottelivat 40min, ja sekoittaja kiinni. No olihan heillä ajomatkaakin 3km niin kalustokin (paku) kului jne.
OT jatkuu... Joulupukin keskiansioksi oli juuri laskettu 350€ / tunti. Ei ihan pääse samoihin lukuihin :) Mutta kannattaa näin joulun alla miettiä uravalintaa :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
siili69
"Turbo"

eklunto1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla otanta kun tätä asiaa olet selvittänyt? Yrityksen missä olen yksi omistajista Konsultin vuosilaskutus pyörii 180 000 - 220 000€ haarukassa, riippuen työn vaativuudesta. Käyttöase n. 80%, työpäivän laskennallinen pituus 7.5h. Tuosta voit laskea mikä on keskimäräinen päivälaskutus. 200 kilolla jää keskimääräinen tuntihinta 140 euroon. Tällöin toimeksiantoja pääsäntöisesti on yli ja alle tuon 160 euron.
En tosiaan epäile yhtään numeroitasi, mutta mun on vaikea nähdä teillä kolmekymppisiä perusinssejä konsultoimassa vaan pikemminkin näitä legendaarisia "kovan tason ammattilaisia".

Omat käsitykseni hinnoista ovat muodostuneet välittäjän (eWork) kanssa keskustellessa ja toimeksiantoja seuratessa sekä reilun kymmenen vuoden työkokemuksesta alalla.
eklunto1 kirjoitti:Tunnen kavereita jotka ottaa 450€/h tuolloin puhutaan mainitsemastasi erityisosaamisesta.
No perhana, hatunnosto tuollaisille. Kai se pitää uskoa, että näitä ihan oikeasti on olemassa (en tosin edes kuvitellut, että tuollaisia hintoja voi joku saada). Pitäiskö mun oikeasti alkaa panostaa data warehouse -puoleen, kuten aiemmin joskus suunnittelin...
eklunto1 kirjoitti:Toki voin. Alkuun kannattaa toki miettiä missä isot kalat uivat. Ne eivät pääsääntöisesti ole Porin suunnalla vaan etelämpään pitää mennä.. Itse toimin IT-alalla. Asiakkaina Suomen Top-50 suurinta yritystä.
Tämä on päivänselvää, pääkaupunkiseudulle on osa omista reissuistakin tehty. Tosin nyt teen onneksi hommia kotona kun on siunaantunut pikkutyttö perheeseen.

Mutta kovin on mielenkiintoinen viestisi, laitapa vaikka yv jos haluat nähdä minkälaisella ansioluettelolla olen itse liikkeellä.
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Re: IT-alan veloitus (jaettu Merkkihuollon veloituksesta)

Viesti Kirjoittaja karg »

Eräs suurehko IT-palvelutalo, joka toimii mm. Suomessa, tekee hommia asiakkaille 110€/h -veloituksella ainakin Suomessa. Peruskoodarithan ei saa tosta potista kun jotain 25€/h, mutta kai tuokin on tyhjää parempi..
siili69
"Turbo"

siili69 kirjoitti:
siili69 kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla otanta kun tätä asiaa olet selvittänyt? Yrityksen missä olen yksi omistajista Konsultin vuosilaskutus pyörii 180 000 - 220 000€ haarukassa, riippuen työn vaativuudesta. Käyttöase n. 80%, työpäivän laskennallinen pituus 7.5h. Tuosta voit laskea mikä on keskimäräinen päivälaskutus. 200 kilolla jää keskimääräinen tuntihinta 140 euroon. Tällöin toimeksiantoja pääsäntöisesti on yli ja alle tuon 160 euron.
En tosiaan epäile yhtään numeroitasi, mutta mun on vaikea nähdä teillä kolmekymppisiä perusinssejä konsultoimassa vaan pikemminkin näitä legendaarisia "kovan tason ammattilaisia".
Asia kiinnosti kaiken tämän Saab-murheen keskellä sen verran, että ihmettelin vähän lisää... arvelen, että löysin ihan oikean yrityksen.

2007 liikevaihto 1.5 Me, 12 henkilöä -> noin 125 000 e/hlö/vuosi
2008 liikevaihto 2.2 Me, 17 (?) henkilöä -> noin 130 000 e/hlö/vuosi

Yllä siis henkilöitä, office manager oli listoilla, joka ei kenties tuo liikevaihtoa, mutta loput näyttivät olleen konsultteja (laskettuna yhdellä henkilöllä vähemmän jäädään kuitenkin alle 140 000 e/vuosi).

Lasketaan tunnit vaikka 11 kk * 160 h/kk * 0.8 käyttöaste = noin 1400 tuntia vuodessa.

Eli:

2007 125 000 / 1400 = 90 e/h
2008 130 000 / 1400 = 93 e/h

Tämä siis kahden edellisen toteutuneen vuoden perusteella. Kaikkia laskelmia ja virheitä saa korjata vapaasti, mutta olen edelleen sitä mieltä, että perusinssi ei kovin helposti pääse 160 e/h laskuttamaan.
siili69
"Turbo"

Re: IT-alan veloitus (jaettu Merkkihuollon veloituksesta)

Kauppalehden yrittäjäpalstalla it-konsultiksi aikova avasi ketjun otsikolla IT-yrittäjän tuntihinnoittelu:

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... 0&tstart=0

Kommentoijat pistävät tuntihinnan pääosin sinne 70-80 euron paikkeille, tosin yksi ostajapuolen kommentoija sanoo normihinnaksi 100 e ja erikoismiehille 150 e, mutta kuoro ei oikein anna tukea tuolle näkemykselle.
Vastaa Viestiin