Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Vihdoin alkoi täällä perähikiälläkin toimia 3g verkko kunnolla (kiitos kiskurihintaisen lisäantennin) ja nyt sitten olisi tarvetta saada tuo yhteys jaetuksi kahden koneen kesken. Yläkerran pöytäkoneeseen on tuo mokkula yhteys kytketty ja pitäisi saada läppäri toimimaan alakerrassa, onko noissa langattomissa minkälainen kantama ylipäänsä? Itse olen melko lailla pihalla näistä ja en oikein ymmärrä, että minkälaisen kalikan tuohon jakamiseen tarviaisi? Läppärissä on joku langaton systeemi valmiina. Jos joku osaisi neuvoa niin saisi kerrasta oikeanlaisen osan.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

TopiKatti kirjoitti:Vihdoin alkoi täällä perähikiälläkin toimia 3g verkko kunnolla (kiitos kiskurihintaisen lisäantennin) ja nyt sitten olisi tarvetta saada tuo yhteys jaetuksi kahden koneen kesken. Yläkerran pöytäkoneeseen on tuo mokkula yhteys kytketty ja pitäisi saada läppäri toimimaan alakerrassa, onko noissa langattomissa minkälainen kantama ylipäänsä? Itse olen melko lailla pihalla näistä ja en oikein ymmärrä, että minkälaisen kalikan tuohon jakamiseen tarviaisi? Läppärissä on joku langaton systeemi valmiina. Jos joku osaisi neuvoa niin saisi kerrasta oikeanlaisen osan.
Tuon yhteyden jakamiseen on kaksikin eri vaihtoehtoa, joka jaat sen nettiyhteyden toisen koneen kautta (jolloin se kone missä mokkula on pitää olla aina auki kun nettiä käytetään) tai sitten ostat erillisen WLAN-reitittimen esim.D-link:n DIR-855 mallin saa 3g mokkulan suoraan kiinni, tämä jälkimmäinen olisi paras ja helpoin vaihtoehto, mutta toi D-link maksaakin sitten n.150-170€ :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja Maximus »

WLAN tukiaseman tarviset. Eli laitat boxilla wlanin pystyyn ja yhdistät tietokoneet siihen. (muista laittaa salasana verkkoon, ettei tule asiattomia sinne). Ilmeisesti siitä koneelta missä on mokkula, niin pitää jakaa se netin käyttöoikeus sille toiselle koneelle. Korjatkaa mikäli olen väärässä. En ole mokkulalla jakanut nettiä koskaan.

Kyllä omakotitalouden sisällä kattaa WLAN vallan mainiosti.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla on käytössä a-link wnap purkki jossa on usb portti mokkulalle.
Myös wlan ja 4kpl rj45 liittimiä.

Maksaa jotain reilu 50€

Mulla on pelannut todella hyvin, mutta joillain on ollut jotain asentamis ongelmia.


Mulla on saunalahden 5meganen yhteys joka on pelannut ihan ok.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Eli ilmeisesti joku tämmöinen purkki kelpaisi http://www.multitronic.fi/index.php?prod=DIR-300%2FE? Tuo 150€ on vähän turhan kova hinta, kun pitäisi saabbiinkin vielä "sijoittaa" :wink: . Tulipahan muuten vielä mieleeni semmoinen kymysys liittyen tuohon itse mobiililaajakaistaan, että mistä tietää, että toimisiko itselläni esim. 2 megainen liittymä tai vaikka nopeampikin? Tällä hetkellä 1Mg. Yhteysohjelma näyttää 3g/hspa yhteyden tilaksi. Operaattoreilta tuntuu olevan turha kysyä mitään, eikä kyllä kiinnosta kuluttaa 2h jonossa kuunnellessa hissimusiikkia. Viime kesänä kysyin paikallisesta puhelinyhtiöstä Wimax yhteysmahdollisuutta. Vastaukseksi sain, että pitäisi saada antenni min. 18metrin korkeuteen niin saattaisi ehkä toimia. Tämä kokeilu olisi sitten maksanut 300€ toimi tai ei. :lol:
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

kalle37 kirjoitti:Mulla on käytössä a-link wnap purkki jossa on usb portti mokkulalle.
Myös wlan ja 4kpl rj45 liittimiä.

Maksaa jotain reilu 50€

Mulla on pelannut todella hyvin, mutta joillain on ollut jotain asentamis ongelmia.


Mulla on saunalahden 5meganen yhteys joka on pelannut ihan ok.
Jep noita reitittimiä mihin saa sen "mokkulan" kiinni on varmaan tullut paljon lisää, ennen/vähän aikaa sitten ne oli aika harvinaisia. Tuo reititin sillä usb -liittimellä on se paras vaihtoehto tuohon käyttöön, koska sen mokkulan liittäminen siihen toiseen tietokoneeseen ja nettiyhteyden jakaminen sitä kautta on vähän hankalaa. Itsellä ei ole kylläkään tuota 3g:tä koska sen toimivuus täällä "ulkomailla" on vähän epävarmaa, käytössä on nyt normaali laajakaista 8M/1M josta maksan vaivaiset 48€/kk :lol: (ja yhteys on käytännössä 5M/516Kb)

Sitten yksi vaihtoehto on vanha NMT-verkko eli ns.@450 verkko, sillä saadaan n.1M yhteys ja toimivuus on yleensä hyvä mutta hinta on turhan kova n.39€/kk. Sekä reititin+@450kortti/modeemi maksaa hunajaa n.300-350€.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

TopiKatti kirjoitti:Eli ilmeisesti joku tämmöinen purkki kelpaisi http://www.multitronic.fi/index.php?prod=DIR-300%2FE? Tuo 150€ on vähän turhan kova hinta, kun pitäisi saabbiinkin vielä "sijoittaa" :wink: . Tulipahan muuten vielä mieleeni semmoinen kymysys liittyen tuohon itse mobiililaajakaistaan, että mistä tietää, että toimisiko itselläni esim. 2 megainen liittymä tai vaikka nopeampikin? Tällä hetkellä 1Mg. Yhteysohjelma näyttää 3g/hspa yhteyden tilaksi. Operaattoreilta tuntuu olevan turha kysyä mitään, eikä kyllä kiinnosta kuluttaa 2h jonossa kuunnellessa hissimusiikkia. Viime kesänä kysyin paikallisesta puhelinyhtiöstä Wimax yhteysmahdollisuutta. Vastaukseksi sain, että pitäisi saada antenni min. 18metrin korkeuteen niin saattaisi ehkä toimia. Tämä kokeilu olisi sitten maksanut 300€ toimi tai ei. :lol:
Tuohon reitittimeen ei saa ilmeisesti kiinni sitä mokkulaa?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Taidampa laittaa tuon A-link wnapin tilaukseen niin ei tarvitse enempiä arvuutella. Kiitoksia neuvoista vastanneille. Tarina jatkunee topicissa "Kuinka asennan langattoman verkon" :lol:
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Itsellä käytössä täällä mökillä mokkula joka on A-Link:in WLAN AP 3G mobile routerissa. Lisäantenni kiinni normaalissa antenniputkessa ja siitä kaapeli sisälle mokkulaan ja mokkula kiinni wlan routerissa usb portissa. Lisäksi tuohon routeriin saa 4 kpl koneita RJ45.sella.

Hyvin on toiminut sen jälkeen kun tilasin lisäantennin mokkulaan.

Nyt on tarkoitus lisätä systeemiin mm. IP kameran jolla voi tarkkailla että kaikki "täällä" ok.

A-Linkin laite on = http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=WNAP&b=1

Antenni= http://www.infitek.fi/srv/18-900mhz-10- ... tenni.html

Antenniin tarvitaan adapteri = http://www.infitek.fi/srv/38-huawei-e230-zte636.html
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

TopiKatti kirjoitti:Taidampa laittaa tuon A-link wnapin tilaukseen niin ei tarvitse enempiä arvuutella. Kiitoksia neuvoista vastanneille. Tarina jatkunee topicissa "Kuinka asennan langattoman verkon" :lol:

Vähän aikaa sitten yritin puhelintukea antaa samasta asiasta.
Lopputulosta en tiedä, mutta päätin etten enää ala siihen hommaan :oops:

Jonkun verran pc:ttä käyttänyt kyllä suorituu tehtävästä jos koko homman perus edellytykset on kohdallaan.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Itse tilasin 3g antennit puljusta http://www.3g-antennit.fi/product/111/h ... g-verkkoon. Verkko pomppi jatkuvasti 2g ja 3g verkon välillä. Lisäantennilla 3g/hspa ja huimat 3 palkkia signaalivoimakkuutta tasaisen varmasti, eikä antennia ole sen kummemmin vielä suuntailtu. Infitek verkkokaupasta itselle jäi vähän karvas maku. Pari viikkoa sitten tuli ilmoitus jotta paketti lähetetty, eikä ole vieläkään tullut ja kiinni ei tunnu ketään saavan. En viitsinyt jäädä enää odottemaan kun kuulin ettei ole ensimmäinen kerta kun näin käy. Rahaakaan kun ei ollut kiinni vielä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

TopiKatti kirjoitti:Itse tilasin 3g antennit puljusta http://www.3g-antennit.fi/product/111/h ... g-verkkoon. Verkko pomppi jatkuvasti 2g ja 3g verkon välillä. Lisäantennilla 3g/hspa ja huimat 3 palkkia signaalivoimakkuutta tasaisen varmasti, eikä antennia ole sen kummemmin vielä suuntailtu. Infitek verkkokaupasta itselle jäi vähän karvas maku. Pari viikkoa sitten tuli ilmoitus jotta paketti lähetetty, eikä ole vieläkään tullut ja kiinni ei tunnu ketään saavan. En viitsinyt jäädä enää odottemaan kun kuulin ettei ole ensimmäinen kerta kun näin käy. Rahaakaan kun ei ollut kiinni vielä.

Tästä sen huomaa kuinka epävarmasti nuo verkkokaupat toimii.....
Itsellä Infitek verkkokauppa toimi kuin unelma, antenni tuli kolmepäivää tilauksesta postiin ilman mitään ongelmia.

A-linkin hain suoraan Multitronicista kun sattuu olemaan kotopaikalla eli Vaasassa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Verkkokauppa.com myy mielestäni kilpailukykyiseen hintaan näitä 3G-reitittimiä.

Edullisin on Edimax 3G-6200n hintaan 58,90 €.

Itse ostaisin kuitenkin tämän: Telewell TW-3G FLASH OFDM-3G/Fash-OFDM (@450)-reititin. Saatauus on "HETI" ja hinta 109,90€.

Onhan tuossa monta muutakin mallia, joita saa tuohon Edimaxin ja Telewellin väliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja jari »

Tervehdys pitkästä aikaa...täällä käytössä kyseinen (Telewell TW-3G FLASH OFDM-3G/Fash-OFDM ) reititin 50 m pitkän rj kaapelin (olikohan oikein?) perässä ja toisessa päässä saunalahden huihai e220 mokkula (lisävirralla). Jakaa 4 koneelle 1megan liittymää ja toimii kuin junan vessa. Ennen mokkula pätki ja teki muitakin kommervenkkejä ihan omia aikojaan mutta nyt tuo televelli pitää talon yhteydet pystyssä melkein iteksiään..lisäksi siinä "normaali ajastinkello" jakamassa sähköä siten että koulupäivinä netti menee "automaattisesti " poikki n.klo 22 ja viikonloppuina hieman myöhemmin :D Itse en sitä tosin kyennyt asentamaan joten kone kainaloon ja kauppaan jossa asensivat reitittimen..ajurin jos toisenkin jotta yhteys on mahdollinen(kotinörtti asensi wintoosan uudelleen hieman vajaavaisin ajurein...) :oops:

Joskus kun on tiukka paikka esim pari konetta yhtä aikaa imee juutuupista videoo niin kolmas kone hieman kyykkää mutta muuten aika soljuvaa kunhan saunalahti/elisa pitää oman osuuden sopimuksesta.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mokkula yhteyden jakaminen langattomasti

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Minulla on A-linkin wlan yhdistettynä mokkulaan, plussa ja miinukset
+ helppo asentaa

- pitää buutata 1/2 vuoden käytön jälkeen päivittäin
- uudella firmiksellä saan kaikki laitteen tulostamaan wlan kautta samalle tulostimelle puhelin, tietsikat ym. Kuulostaa hyvältä vai mitä, mutta toimii vain vuorokauden jolloin pitää buutata jolloin kaikki asetukset pitää laittaa uusiksi toimiakseen. Hassua sillä kaikki asetukset ovat kohdallaan lähettimessä.

Halvalla saa parasta laatua :) saa uskokaa nyt
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin