pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Noniin nyt on jo pakko kysyä muilta, sen verran meni nyt pasmat sekaisin.

Tähän asti olen todennut että minun silmät ei näe tft-näyttöjen grafiikkaa. ESIM saappifoorumin otsikkolistaukset sinisellä fontilla näkyy litteissä näyötissä sumeina, eli siniset kirjaimet ei ole teräviä, vaan sininen väri kirjaimissa on ikäänkuin sumean laikukas. Vanhoilla putkinäytöillä sen sijaan kuva on aivan loistava. Tähän väliin täytyy myös todeta että lähinäköni (ikänäkö) on huono.

Yllämainitun totesin jo kauan sitten, ja olen aika ajoin todistanut sen itselleni uudelleen ja uudelleen (samasta syystä käytän myös töissä edelleen putkinäyttöä).

Mutta eilen menikin sitten ihmettelyksi; otin käyttöön kotona uuden tietokoneen jossa on käyttöjärjestelmänä Vista 64bit, ja emolevylle integroitu geforce 7050 näyttis. Vanhalla kunnon putkinäytölläni yhtäkkiä kuva onkin aivan yhtä sumea kuin litteillä näytöillä, foorumin siniset tekstit näkyvät todella ikävästi. Putkinäytöllä! Näytön asetukset on tietysti kohdallaan virkistystaajuuksia myöten. Miten tämä on mahdollista? Päivitin uusimmat näytönohjainajurit ja uusimman biosin - ei auta, kuvan laatu on selvästi sumea. Otin myös näytön asetuksista pois sen cleartype font joka on ihan hirveä, mutta sekään ei auttanut riittävästi.

Omia arvailuja:
- uuden koneen (~2v. vanha) näytönohjain on suunniteltu litteitä näyttöjä varten ja toimii niissä paremmin, ja putkinäytöissä huonommin?

- windows 64bit käyttikseen ei saa hyviä näytönohjainajureita?

No, tänään saan itse muutamia vastauksia, kun illalla kokeilen ko. koneelta ajaa linuxia suoraan CD:ltä ja surffaan saappifoorumille katsomaan fonttien terävyyttä :twisted:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja aero »

lucaf kirjoitti:Noniin nyt on jo pakko kysyä muilta, sen verran meni nyt pasmat sekaisin.

Tähän asti olen todennut että minun silmät ei näe tft-näyttöjen grafiikkaa. ESIM saappifoorumin otsikkolistaukset sinisellä fontilla näkyy litteissä näyötissä sumeina, eli siniset kirjaimet ei ole teräviä, vaan sininen väri kirjaimissa on ikäänkuin sumean laikukas. Vanhoilla putkinäytöillä sen sijaan kuva on aivan loistava. Tähän väliin täytyy myös todeta että lähinäköni (ikänäkö) on huono.
Fontinpehmennykset pois päältä, niin teksti paranee.
lucaf kirjoitti: Omia arvailuja:
- uuden koneen (~2v. vanha) näytönohjain on suunniteltu litteitä näyttöjä varten ja toimii niissä paremmin, ja putkinäytöissä huonommin?
Kyllä. Uuden kortin VGA-signaali on mitä todennäköisimmin luokkaa heikompi kuin surkea, mulle kävi näin kanssa uuden Nvidian kanssa (Matrox kun piirsi "vähän" nätimpää VGA-kuvaa).
lucaf kirjoitti: - windows 64bit käyttikseen ei saa hyviä näytönohjainajureita?
Ehkä XP64:n suhteen joillakin näyttiksillä, mutta Visvalla ja 7:lla ei varmastikaan pidä enää paikkaansa.
lucaf kirjoitti: No, tänään saan itse muutamia vastauksia, kun illalla kokeilen ko. koneelta ajaa linuxia suoraan CD:ltä ja surffaan saappifoorumille katsomaan fonttien terävyyttä :twisted:
Linuxin (oikeastaan KDE:n ja Gnomen) käyttämät fontinpehmennykset ovat erilaisia kuin Windowsin, joten todennäköisesti näyttää erilaiselta. Ota ne pehmennykset pois päältä, niin fontit on taas terävämpiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Littunäyttöihin liittyen;

Käytäthän LCD-näyttöjen kanssa resoluutiona paneelin natiiviresoluutiota?

Usein näkee LCD-näyttöjä käytettävän väärällä resoluutiolla, eli ei paneelin natiiviresolla joita ovat paneelista riippuen esim. 1280x720 tai 1680x1050. Tällöin vähänkään tarkemmin katsottuna sekä grafiikka että tekstit ovat ihan kuraa.

CRT-näytöillä tätä ongelmaa ei ole koska niissä kuva piirretään eri tavalla.

Tosiaan jos yllämainitusta asiasta ei ole kyse vaan esim. juuri signaalin heikkoudesta niin suosittelen tosiaan käyttämään LCD-näyttöjä DVI-liitännän kautta, VGA-liitännän kautta LCD:n kuva on aika kuraa. Jos LCD-näytössä ei ole kuin VGA-liitäntä niin ko. LCD-näyttö ei ole kovin hyvä malli.

Kun CRT-näytölläkin on ongelmia niin taitanee olla tosian kyse vaan huonosta VGA-ohjaimesta joka ei ole ihme peruskorteissa, nykyään niissä taidetaan keskittyä lähinnä DVI-liitäntään ja sen laatuun. Linuxilla on tosiaan hyvä haarukoida ongelmaa.

Mulla on fontin pehmennykset käytössä ja kuva on hyvä - ja niin on kyllä ilman pehmennyksiäkin, LCD-näytöllä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja mursu »

Monesti näkee myös käytettävän pieniä hertzejä ja kuva väpättää, tietysti sen verran suurella taajuudella ettei moni sitä edes tajua. Vielä kun päällä on väreilevät loisteputket tms. epämääräistä valonlähdettä niin en ihmettele jos ei saa selvää.

Ainakin itsellä aiheuttaa päänsärkyä.

Sininen väri on myös itsellä sellainen väri josta ei saa selvää, vaikka olenkin hyvä(n)näköinen. Esim. pimeällä siniset mainosvalot, ilmeisesti juuri loisteputkilla toteutetut, ovat sellaisia että autolla ajellessa niistä ei saa mitään selvää. Näön tarkkuus eri aallonpituuksilla vaihtelee, joskus huomattavasti. Mitä kirkkaampi sininen sen suttuisempi, varsinkin pimeällä tarkentaminen tuohon kirkkaaseen siniseen kohteeseen on mahdotonta.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja Hepis »

mursu kirjoitti:Monesti näkee myös käytettävän pieniä hertzejä ja kuva väpättää, tietysti sen verran suurella taajuudella ettei moni sitä edes tajua.
Lucan viestissä kyse oli tft-näytöistä ja niissä kuva ei tekniikasta johtuen "väpätä", oli hertzit mitä hyvänsä. Niissä vasteajalla sen sijaan on suurempi merkitys, jos ruudulla tapahtuu nopeata liikettä, esim. jotain toimintapeliä pelattaessa tms.
NG 900S 3d 2.3i -98
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja mursu »

Hepis kirjoitti:
mursu kirjoitti:Monesti näkee myös käytettävän pieniä hertzejä ja kuva väpättää, tietysti sen verran suurella taajuudella ettei moni sitä edes tajua.
Lucan viestissä kyse oli tft-näytöistä ja niissä kuva ei tekniikasta johtuen "väpätä", oli hertzit mitä hyvänsä. Niissä vasteajalla sen sijaan on suurempi merkitys, jos ruudulla tapahtuu nopeata liikettä, esim. jotain toimintapeliä pelattaessa tms.
lucaf kirjoitti:Vanhalla kunnon putkinäytölläni yhtäkkiä kuva onkin aivan yhtä sumea kuin litteillä näytöillä, foorumin siniset tekstit näkyvät todella ikävästi. Putkinäytöllä! Näytön asetukset on tietysti kohdallaan virkistystaajuuksia myöten.
Käsitin itse että lucaf:lla oli juuri putkinäytön ja sumenemisen kanssa ongelmia? Totesi kyllä myös että hertzit ovat kohdallaan mutta ainakin itse olen huomannut että eri kokoonpanoilla eri tilanteissa hertzejä ei aina saa kohdalleen.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: pc monitorien ja näytönohjaimien laatuerot

Viesti Kirjoittaja aero »

mursu kirjoitti:mutta ainakin itse olen huomannut että eri kokoonpanoilla eri tilanteissa hertzejä ei aina saa kohdalleen.
Joo. Etenkin isompi taajuus on vaativampi signaalinkäsittelylle, ja kun VGA on kuitenkin katoava signaali, ei siihen jakseta enää panostaa, joten näyttisten VGA-lähdöt (ainakin osa) ja nykynäyttöjen mukana tulevat piuhat (ainakin osa) ovat melko kuraa. Jos miettii esim. meikäläisen käyttämää 1600x1200@85Hz -resoa, niin pikselikelloksi (=signaalin taajuudeksi) tulee 1600*1200*85=163200000Hz eli n. 163MHz (verrokiksi samalla resolla 60Hz littupaneeli menisi 1600*1200*60=~115MHz, huomattavasti helpompaa). Tuollaisen lukeman kanssa alkaa oikeasti merkitä, millaisia konkkia ja keloja sinne videolähtöön on menty tunkemaan. Wanha Matrox G400 piirtää pirun nättiä kuvaa, mutta uudehko GeForce 7200 ei niin millään. Ei siis ihme, että halvankin littunäytön kuva näyttää helposti paremmalta kuin kunnollisen putken, vaikka ensinmainittu piirtää värit päin sanonkomämitä ja jälkimmäinenkin pystyy terävään kuvaan, kunhan saa kunnon signaalia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin