Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sen verran takerrun tähän että pohjoisen kylmät eivät ole ilmastoa vaan säätä :wink:.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Juzze »

AZP kirjoitti:
La Maalis 07, 2020 08:30
Toimittajan kritiikki suomalaisten poliitikkojen kaasuautoinnostuksesta: https://www.is.fi/autot/art-2000006380853.html

...taisi osua kohdalleen: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... oautoihin/

Tämä on kyllä huono uutinen sen kannalta, että olisi järkevää, että tulevaisuudessa tarjolla olisi eri käyttötarpeisiin erilaisia teknologioita. Jos autojen sähköistäminen tappaa kaikki muut teknologiat, on tarjolla sitten vain sähköautoja. Esimerkiksi Pohjois-Suomen pitkiin välimatkoihin ja kylmään ilmastoon voisi monelle olla biokaasulla toimiva auto huomattavasti parempi vaihtoehto.

Biokaasun käyttö liikenteessä tuskin loppuu tähän, se on edelleenkin erittäin toimiva energianlähde mm. raskaalle kalustolle, jonka sähköistäminen on haasteellisempaa kuin henkilöautojen.
Saisivat edes ensimmäisen kaasupisteen tänne pohjoiseen. Pohjoisin lienee oulussa tällä hetkellä..
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taas uutisoidaan autojen käyttövoimavaihtoehtojen tulevaisuudesta:
Ekonomisti varoittaa käytettyjen polttomoottoriautojen hinta­romahduksesta. Toisaalta Vaihtoautomaan toimitusjohtaja ei ole asiasta huolissaan.

Ekaan juttuun pakko todeta että kiihkeimmät pakoputkimiehethän pyyhkii tuollaisella uutisella peppunsa, koska äänessä on ekonomisti eikä autoinsinööri ja vieläpä nainen. Mitä sellainen voi mistään tietää, joku akateeminen sitivihreä kasvissyöjä.

Jälkimmäisestä pakko todeta että jutun lopussa autokaupan tj osoittaa ymmärtämättömyytensä teknologiamurroksesta todetessaan että polttomoottoriautojen hintakehitystä on helppo ennustaa koska niitä on ollut niin pitkään markkinoilla. Mennyt kehitys kun ei ole tae tulevasta. Ja oliko dieselautojen hintakehitystä helppo ennustaa 2015-2020 kun niinkin simppeli asia kuin VW:n dieselskandaali vei ihmisiltä luottamuksen dieselautoihin ja samaan aikaan polttoaineiden hintakehitys ja vuosina 2008-2015 kiihkeänä käynyt uusien dieselautojen myynti on johtanut tilanteeseen, jossa perinteisesti arvokkaamman dieselautot on nykyisin usein mallisarjansa halvimpia autoja käytettyinä?

Ongelmia käytettyjen autojen arvon kanssa tulee aina kun teknologiat ja trendit muuttuvat. Joskus 2008-2015 oli vaikea myydä ennen dieselbuumia uutena ostettuja bensakoneisia isoja autoja käytettyinä, kun kaikki halusivat pihin ja vääntävän turbodieselin. Muistan kun noihin aikoihin eräs autokauppias kirosi heille vaihdossa päätynyttä bensa-Discoveryä (siis isoa Land Roveria), joka oli uudehko, vähän ajettu ja kaikin puolin siisti, mutta kukaan ei sitä tullut edes katsomaan. Nyt taitaa hintojen perusteella olla taas monella käytetyllä dieselautolla sama tilanne, johtuen ihan vain siitä että tarjontaa on paljon enemmän kuin kysyntää.

Tammikuussa Suomen uusien autojen myynnistä melkein joka neljäs auto oli ladattava auto, ja osuuden voi ennustaa vain kasvavan kun valikoma jatkuvasti laajenee. Yleensä käytettynä houkuttelevia autoja ovat samanlaiset autot kuin mitä uusinakin ostetaan, toisin sanoen tulevaisuudessa jos ladattavien autojen osuus uusmyynnistä nousee rajusti, tällaisia autoja halutaan samaan aikaan myös käytettyinä. Jos vaikka viiden vuoden päästä enää 30 % uusautomyynnistä on polttomoottoriautoja, mutta vaihtoautopihojen viisivuotiaiden valikoimasta niitä on 75 %, niin kyllä se melkein väkisin näkyy käytettyjen polttomoottoriautojen hinnoissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niin kauan kuin ekonomisti, virkamies tai ministeri ei pakkolunasta romutukseen kansalaisten autoja ja myönnä valtiontakausta Teslan ostoon voidaan tällaiset tulevaisuudenmaalailut kuitata idealismina. Vaikka tällä sekunnilla lopetettaisiin kaikkien polttomoottorikäyttöisten autojen myynti uutena, tulee niitä olemaan liikenteessä vielä aivan hemmetin monta vuotta.

Tässä on aivan yhtä räikeä ristiriita näkemysten välillä kun esim. valtiontaloudessa eri instanssien osalla.

Hallitus kertoo, että elvytyspolitiikka on onnistunut ja Oy Suomi Ab:lla menee erinomaisesti. Valtionvarainministeriön työryhmä sen sijaan on asiasta aivan eri mieltä juuri julkaisemassaan lausunnossa. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Niin kauan kuin hybridi ja sähkö autoilla ei voi vetää 1,5-3,5 tonnia ja ajaa yhtämittaisesti vähintään 700km täytyy ne unohtaa ammattikäytössä. Diesel on se joka toimii ja ainoa vaihtoehto. Sähkön tuotannolle täytyy myös tehdä jotain, koska täällä Ruotsin maalla pitää käynnistää diesel käyttöinen voimala, kun sähkö ei riitä, Aurinko ei paista ja tuulivoimalat ei tuota kun pakkasella ei tuule, jolloin kulutetaan eniten sähköä. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niin, nykyiselläkin sähkönkulutuksella Suomi nojaa pakkaspäivinä vahvasti tuontisähköön, kun oma tuotanto ei riitä...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyviä pointteja sähköautoilusta ja sen haasteista, mutta vähän sivuun aiheesta kun puhutaan käytettyjen autojen markkinasta. Markkinalla tarkoitetaan isoja massoja eli sitä mitä valtaosa autoilijoista tekee kun päättää autohankinnastaan. 700 km tauoton toimintamatkavaatimus tai yli 1,5 tonnin vetokyky eivät ole valtaosalle merkittäviä asioita, ja näihinkin on ladattavilla autoilla jo nyt vastauksensa, saatikka tulevaisuudessa. Polttomoottoriautoja tulee olemaan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, eikä niiden käyttöä ole kukaan edes ideoinut kieltävänsä, mutta silläkin on vähän tekemistä sen kanssa minkälaisen käytetyn auton suurin osa kansalaisista haluaa ostaa vaikkapa vuonna 2026.

Ekonomisti meinaa tuossa sitä, että jos bensa ja diesel maksaa tuplaten sen mitä nyt, mikä saattaa olla tilanne jonain päivänä ja ladattavien autojen valikoima ja ominaisuudet kehittyvät entisestään, meillä voi olla liikenteessä ja siten vaihtoautovalikoimassa pentti perusostajan näkökulmasta aivan vääränlainen käytettyjen autojen valikoima. Jos uusia autoja myyvän autokaupan ovesta tulee vaihtoautoina sisään 10 polttomoottoriautoa viikossa, mutta käytettyjen ostajat ostavat niitä vain viisi kappaletta viikossa, on muutaman kuukauden päästä vaihtoautopiha täynnä polttomoottoriautoja. Lopulta liike ei enää haluaisi ottaa niitä vaihdossa, jolloin niistä tarjottavat hyvitykset laskevat. Vastaavasti niitä halutaan myydä enemmän ulos pihasta ja dumpataan häkkijobbareille jotka painivat saman kysyntängelman kanssa, jolloin käytettyjen polttomoottoriautojen pyyntihinnat laskevat.

Epätasapainon ei tarvitse olla edes suuren suuri kun se näkyy hinnoissa. Auto on kallis kapine seisottaa ostajaa odottelemassa, joten niitä ei kauppias hamstraa isoa varastoa, koska ei ole tiloja eikä pääomaa. Kun vielä kaikilla on sama tilanne päällänsä, niin hintoja tuodaan alas ettei itselle jää mustapekkaa kouraan.

Tasapainokohta kyllä löytyy. Alkaa käytetyt polttomoottoriautotkin kiinnostaa ostajia kun niiden hinnat laskevat riittävästi. Mutta paljonko niiden pitää laskea kun samaan aikaan Keski-Euroopasta tuodaan kilvan siellä 5v aikaisemmin myytyjä ladattavia autoja, jotka kisaavat töpseliautonälkäisten ostajien lompakoista?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niin. Mikä on se "liikkuma", jos tehdään toimenpiteitä, jolla sähköauton hankinta tehdään kannattavammaksi ja vastaavasti polttomoottoriauton käyttö ja hankinta kalliimmaksi. Väitän, että se porukka, joka voi tarttua johonkin tarjottuun porkkanaan on aika pieni suhteessa kokonaiskuvaan. Eli menee varmaan vielä 5 vuotta lisää, että sähköautot ja plugarit ovat massan ulottuvilla. Voihan olla, että joku tai jotkun luopuu autoilusta kokonaan, kun halvalla polttomoottoriautolla ajaminen tehdään mahdottoman kalliiksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuten yllä mainittua, tammikuussa 2021 lähes joka neljäs myyty uusi auto oli ladattava. Siinä on jo sitä massaa, pelkästään 1/4 autonostajista on jo markkinan näkökulmasta relevantti osuus, vaikka vähemmistö kokonaisiidesta onkin. Ei liene mikään amerikantemppu että parin vuoden sisään tuo osuus on luokkaa puolet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jokainen voi miettiä, että jos Suomessa on vajaat 3 miljoonan henkilöauton kanta ja uusia autoja rekisteröidään n. 90-100000 kpl vuodessa, näistä neljännes sähköisiä niin kuinka nopeasti autokanta sähköistyy. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siitäkään ei ole kyse. Kyse on kysynnästä, tarjonnasta ja muutoksen nopeudesta. Jos tänä vuonna uusista autoista 25 % on sähköisiä ja tulevaisuudessa käytettyjen 2021 ensirekisteröityjen tuonti tapahtuu samassa suhteessa, niin vuonna 2026 on tarjolla olevista 5-vuotiaista autoista sähköisiä 25 %. Jos kuitenkin vuonna 2026 puolet vuusivuotiaita autoja ostavista haluaa sähköisen auton, niin epäsuhta on automarkkinan kannalta merkittävä. Ja se näkyy väistämättä viisivuotiaiden polttomoottoriautojen arvossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mielenkiinnolla odotan, että minkälaisen auton saa 5 vuoden päästä esim. 3k€ tai 5k€ panostuksella. Toivottavasti vähän käytetyn ja sähköisen. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Milläs käännät Suomalaisten päät siihen että sitä vanhaa koslaa ei kannata koittaa myydä tai edes juurikaan korjata enää, vaan romuttaa? Tai varsinkaan ostaa vanhaa autoa

Oma illuusioni siitä, että halvalla autolla on halpa ajaa on murtunut jo aikaa sitten. Ihan kukkaroa säälimättä suosittelen uuden auton käyttöä jossa on takuu voimassa ja harrastukset sitten erikseen.
Cona kirjoitti:
Ma Helmi 08, 2021 17:20
Mielenkiinnolla odotan, että minkälaisen auton saa 5 vuoden päästä esim. 3k€ tai 5k€ panostuksella. Toivottavasti vähän käytetyn ja sähköisen. :mrgreen:
Hyvin todennäköisesti sellaisen jossa on WLTP kantama alle 200 km ja todellisuus n. 100 km täydellä latauksella. Niitä on mm. ekan sukupolven e-upit, fiat 500e jne joissa on niin pikkuruiset akut että kantama on varsin lyhyt. Niitähän on jo nyt myynnissä erittäin halvalla ja 5 vuoden päästä on suurin osa liissareista palautettu joten niitä koitetaan jälleenmyydä epätoivoisesti pois
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.

Viesti Kirjoittaja Eski »

^vanhaan hyvään aikaan vielä käytetylllä saapilla pärjäsi helposti halvemmalla kuin uudella autolla. Siinä vaiheessa, kun nykyiset patteriautot on 5ke hintaluokassa, niin niissä on todnäk edessä vähintään 10ke akkuremontti ja pari muutakin tuhansien eurojen pikkukorjausta, joten ihan liikaa ei kannata sitä vaihetta jäädä odottamaan. Enemmin kannattaa nyt remontoida vanha polttomosalla varustettu sotaratsu vielä uuteen iskuun, jotta sillä voi ajella vielä ainakin tämän 2020-luvun, kun jotain perinteistä polttoainetta vielä saa käyttää ja sitä on saatavilla. Kuten itse olen tehnyt tuon meidän rykin kanssa :twisted:

Eski
Vastaa Viestiin