Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Tiedotteet / helpdesk / palaute.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ässä kirjoitti:Moderaattorit tekevät parhaansa ja yrittävät olla meille kaikille avuksi. Siksi moderoinnin lyttääminen on epäasiallista, varsinkin henkilökohtaiset hyökkäykset heitä vastaan.

Mielestäni on kuitenkin erikoista, jos edellistä viestiä ei saisi lainata. Lainauksen tarkoitus on olla pieni johdanto asiaan, johon vastataan. Tämä foorumisofta mm. mahdollistaa hyppäämisen suoraan uusimpaan viestiin. Silloin lainausta tarvitaan, koska edellistä viestiä ei ole välttämättä näkyvissä.

Tässä vielä pari lainausta ohjeista newsgroup-kirjoitteluun, mielestäni ne pätevät täälläkin.

Tee selväksi, mihin vastaat: referointi ja lainaaminen
Artikkeliin vastatessasi voit lainata (siteerata, quote, "quotata") edellisen artikkelin tekstiä omassa artikkelissasi. Lainauksen tarkoitus ei ole toistaa, mitä aiempi kirjoittaja esitti, vaan lyhyesti viitata siihen, jotta lukija näkisi, mihin sinun kirjoituksesi liittyy. Mitä pitempi kommentoitava artikkeli oli, sitä tärkeämpää on, että lainauksesi osoittaa, mitä kohtaa kommentoit.

Lähde:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.3.html
[OFFTOPIC]

Heh, nyyssiJeesus Korpelan ohjeistusta :lol:

Herra itse on harvinaisen hyvä esimerkki tyypistä, joka kertoo miten pitäisi käyttäytyä, eikä jaksa pätkääkään piitata omista "ohjeistuksistaan".

Naula päässä natkuttaa epäoleellisista asioista "from -kentän oikeellisuudesta", häiriten samalla käytävää asiakeskustelua.
[/OFFTOPIC]

Edit: Lisäsin tagit, kivikautiset usenetin RFC -säännökset taipuvat heikosti näihin nykyaikaisiin foorumivääntöihin :wink:
Viimeksi muokannut Termos, Ma Tammi 17, 2011 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tasapaino akseli kirjoitti:Vaihtoehtona vois olla myös,että vapaaehtoinen ylläpito ottaa päättää olla jaksamatta ja pistää foorumin pimeäksi.
Sitähän tässä ei toivota. Toin vain esille epäkohdan, johon kannattaa kiinnittää huomiota ennen kuin joku lähtee sitä käräjillä arvioituttamaan. Ratkaisu voisi olla, että jäsenten bannit eivät koske jäsenaluetta. Valta tuo mukanaan myös vastuuta ja siksi kannattaa huolehtia toiminnan lainmukaisuudesta, varsinkin kun korvauksetta tehdään asioita yhteiseksi hyväksi.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja tommij »

Nyt taitaa olla hieman puurot ja vellit sekaisin tässä keskustelussa. Foorumi ei ole osa klubin sääntöjen mukaista toimintaa, vaan klubin tarjoama palvelu.

Palvelun toteutuksesta vastaa muutama klubiaktiivi ja valvonnasta moderaattorit - hallituksen päätöksellä. Moderaattoreilla on oikeus määrittää (yhteistyössä käyttäjien kanssa) ne säännöt joilla foorumilla toimitaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sääntöuudistusten ym. suhteen voidaan ja on suotavaakin keskustella, mutta loppukädessä päätäntävalta on moderaattoreilla saamansa luottamustoimen nojalla.

Bannit, huomautukset jne. eivät loukkaa yksittäisten käyttäjien tasa-arvoa (olivat klubin jäseniä tai ei), koska säännöt ovat kaikille samat.

Jäsenen erottamisesta klubista on selvät sanat säännöissä, joten sen ei pitäisi olla epäselvää.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tämä foorumi ei ole Saab-klubi.
Foorumin säännöt laativat moderaattorit ja ylläpitäjät.
Samat tahot valvovat sääntöjen noudattamista.
Edelleen ovat he eriyttäneet "Vain jäsenille " -osion ja määritelleet siihen osallistumaan oikeutetut.
Moderaattoreilla ja ylläpitäjillä on rajoittamaton valta evätä kirjoittamisoikeus haluamiltaan henkilöiitä.
Mikäli yksittäinen henkilö ei hyväksy heidän linjaansa, saa hän vapaasti olla kirjoittamatta ja lukematta foorumia.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Risto kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:Vaihtoehtona vois olla myös,että vapaaehtoinen ylläpito ottaa päättää olla jaksamatta ja pistää foorumin pimeäksi.
Sitähän tässä ei toivota.
Se voi olla että pian toivomiset ei auta :roll:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Risto »

No eihän siinä sitten ole mitään, jos kerran Saab-Klubilla ei ole osaa eikä arpaa foorumissa edes kustannusten maksajana ja tuo jäsenalueella keskusteluun osallistuminen on vain sattumalta sidoksissa klubin jäsenyyteen.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Termos kirjoitti:Edit: Lisäsin tagit, kivikautiset usenetin RFC -säännökset taipuvat heikosti näihin nykyaikaisiin foorumivääntöihin :wink:
Keskustelu itsessään ei ole muuttunut miksikään, vaikka alusta on päivittynyt (ei välttämättä kaikin puolin parempaan). Korpelasta ja muista voi olla montaa mieltä, mutta se ei liity tähän topiciin. En edes tiedä, vieläkö siellä sfnetissä ynnä muualla on elämää, enkä halua tietääkään.

Foorumin lainausohjesääntö on silti hatusta vetäisty, enkä meinaa alkaa sitä noudattamaan ;)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Risto kirjoitti:No eihän siinä sitten ole mitään, jos kerran Saab-Klubi...
...n...

...muutkin jäsenet ovat sitä mieltä että täällä saa mellastaa ja elää niin kuin siat pellossa, kunhan vain maksaa jäsenmaksun. Niin sitten saa ainakin minun puolesta mokoman sulkea kokonaan.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Risto »

CDTA kirjoitti:
Risto kirjoitti:No eihän siinä sitten ole mitään, jos kerran Saab-Klubi...
...n...

...muutkin jäsenet ovat sitä mieltä että täällä saa mellastaa ja elää niin kuin siat pellossa, kunhan vain maksaa jäsenmaksun. Niin sitten saa ainakin minun puolesta mokoman sulkea kokonaan.
Eihän tässä kukaan ole vastustanut asiattomien viestien poistamista. Vai onko?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei kai ole, ei?

Mutta tätä on!
Risto kirjoitti:Luinpa tuossa lämpimikseni Saab-Klubin säännöt ja ryhdyin pohtimaan, että millä perusteella jäsen voidaan sulkea määräajaksi yhdistyksen toiminnasta esim. "bannaamalla" ja en löytänyt tuohon vastausta. Voisiko ylläpito ystävällisesti kertoa minkä pykälän perustella he ovat päättäneet, että he voivat jäsenistöä rangaista.

Mielestäni yhdistyslaki ei salli tuollaista toimintaa.
Niin että oletko?
CDTA kirjoitti:sitä mieltä että täällä saa mellastaa ja elää niin kuin siat pellossa, kunhan vain maksaa jäsenmaksun.
Sekä siitä että TURHIA viestien lainaamisia olisi hyvä välttää...kuten tuota sinun edellistä :wink:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Risto »

CDTA kirjoitti:Mutta tätä on!
Risto kirjoitti:Luinpa tuossa lämpimikseni Saab-Klubin säännöt ja ryhdyin pohtimaan, että millä perusteella jäsen voidaan sulkea määräajaksi yhdistyksen toiminnasta esim. "bannaamalla" ja en löytänyt tuohon vastausta. Voisiko ylläpito ystävällisesti kertoa minkä pykälän perustella he ovat päättäneet, että he voivat jäsenistöä rangaista.

Mielestäni yhdistyslaki ei salli tuollaista toimintaa.
Niin että oletko?
CDTA kirjoitti:sitä mieltä että täällä saa mellastaa ja elää niin kuin siat pellossa, kunhan vain maksaa jäsenmaksun.
Sekä siitä että TURHIA viestien lainaamisia olisi hyvä välttää...kuten tuota sinun edellistä :wink:
Tuohonhan ei ylläpito ole katsonut tarpeelliseksi vastata muuten kuin uhkaamalla sulkea koko foorumin. Asiallista toimintaa.

En tietenkään ole sitä mieltä ja edelleen asiattomat viestit voi poistaa ja on poistettukin.

Itse ainakin menen ketjussa uusimpaan viestiin ja silloin on hyvä olla lainaus näkyvillä, ettei tarvitse kahlata koko ketjua alusta asti saadakseen selville, mihin viestiin on vastattu. Täällä on jo ketjuja, joissa viestit alkavat ihmettelyllä, että mihin viestiin mikäkin vastaus oikein on. Moinen sekasorto ei varmaan palvele edes puhelinselailijoita.
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Minä olen tällä hetkellä kyseinen "puhelinselaaja" ja enpä ole huomannut, että olisi vaikeutta lukea ketjuja vaikka lainauksia poistettu. Siksi myöskään en ole niin hanakasti tarttunut kaikkeen, koska puhelin on kiva kaveri tämän selaamiseen, mutta moderoinnin hoitoon pelkkänä ei. Kun kotikone taas pelaa, muuttuu ainakin minun otteeni foorumin ylläpitoon.
Yrittäkää ymmärtää, että olemme vapaaehtoisia eli emme päivystä 24/7 täällä. Ei mikään keskustelupaikka toimi ilman ylläpitoa. Ei edes paljon kirjoituksissa mainittu Suomi24.
Muistakaa myös, että ei kannata uskoa kaikkeen kirjoitettuun. Osa kirjoittaa saadakseen huomiota ja sitähän he saavat kun viestiin tartutaan.

Ihmisiä olemme kaikki. Tuntevia, ajattelevia ja toivottavasti: toiset huomioon ottavia. Myös me ylläpidon porukka. Siksi uudet säännöt tehty, että voisimme kaikki lukea foorumia sujuvasti.
Tuolla mallipuolella lukiessa on kiva, että turhat lainaukset poistettu ja tieto löytyy. Toisissa ketjuissa kun kolme neljä lainaa samaa viestiä peräkanaa. Itselleni ainakin tietoa etsiessä tullut tunne, tämä asia luettu jo ja useamman kerran. Vastaus ketjun alkuperäiseen kysymykseen saattaa kuitenkin löytyä vasta sieltä lopusta.
Sääntöjä ei ole tehty kiusaksenne. Toivottavasti noudatatte niitä.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ja vielä viestien lainaamisesta. Ihmeellistä porua ja vastarintaa yksinkertaista sääntöä kohtaan. Siellä ei sanota, että lainata ei saa, siellä ei sanota, että se olisi kiellettyä. Ainoa asia, mihin olen lainaamisessa puuttunut, on se, kun vastataan edelliseen viestiin, jossa on vain yksi lause kysymyksen muodossa. silloin on turhaa lainata se edellinen viesti, koska se on valmiina jo siinä yläpuolella. Kuvien lainaamista tulee välttää siksi, että jos on hidas nettiyhteys, hidastaa se saman kuvan uudestaan latautuminen käyttöä. Tämäkään ei ole kiellettyä, jos se selkeyttää omaa kirjoitusta, mutta mielummin vaikka linkki kuvaankin voi olla parempi.
Luulisi että lainaamissääntö helpottaa kaikkien elämää.
Toisekseen lainaussääntöä ei ole vedetty hatusta, vaan kopioitu toisen foorumin säännöstä solveltaen. Tällä kyseisellä toisella foorumilla on huomattavasti mukavampaa etsiä tietoja ja muutenkin lukea aiheita, koska siellä keskustellaan asiallisesti, ei väännetä ja käännetä ja vittuilla jne.
PS. Ennenkuin joku alkaa viittaamaan johonkin kukkahattutäti foorumiin tai muuhun, sanottakoon että se toinen foorumi liittyy harrastamiseen ja näissä välineissä on myös 4 pyörää mutta oikeita autoja ne eivät ole. Foorumilla statsit: 433161 viestiä 16074 aihetta kirjoittanut 8474 jäsentä, vs. tämän foorumin 12 000 käyttäjää, eli samassa kokoluokassakin mennään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

tturku kirjoitti: Kuvien lainaamista tulee välttää siksi, että jos on hidas nettiyhteys, hidastaa se saman kuvan uudestaan latautuminen käyttöä.
Juuri tähän syyhyn vedoten esitin jo aiemmin ihmettelyni siitä, minkä vuoksi on asiallista postata kuvakaupalla esitteitä jostain volkkarin radioista ja vieläpä samasta radiosta kaikissa spektrin väreissä ilman muita ulkoisia eroja kuin tuo väritys. Olen kiinnostunut uudesta Saab 9-5:stä, mutta luenpa aihetta mitä hyvänsä, niin johan sinne trollataan VAG-kikkareiden eeppisestä paremmuudesta ja jauhetaan sivukaupalla offtopikkia ja pommitetaan kuvaa kuvan perään. Vertailua saa ja pitääkin olla, mutta kenen etua nuo kaikki kuvat ajavat? Kenelle niistä on hyötyä?
Jaksan jauhaa aiheesta sen takia, että minä ihan oikeastikin käytän foorumin selaamiseen Nokian puhelinta. Selaussofta huutaa hoosiannaa jo yhden kuvan jälkeen ja kuvat näkyvät näytöllä tarpeettoman suurina. Tämän kuitenkin olen valmis sietämään, jos kuvat liittyvät aiheeseen (mm. projektikertomukset, fiilistelykuvat, johonkin ongelmaan liittyvät kuvat, jne), mutta en missään nimessä silloin, kun kuville ei ole mitään tilausta eikä niistä ole mitään hyötyä. Esimerkiksi yksi radion kuva ja maininta eri värivariaatioista olisi riittänyt.
Tämähän ei suoranaisesti liity lainaamiseen mitenkään, mutta tällaisten karsiminen ja moderointi on juuri itse mainitsemiisi syihin vedoten täysin perusteltavissa. Ei se netin nopeus tai puhelimien rajallinen kyky käsitellä kuvamateriaalia ole riippuvaisia siitä, onko kyse lainauksesta vai muuten vain tyhjänpäiväisyydestä.
Tähän ihmetykseen tuskin kuitenkaan saan vastausta, vaan sama perseily tulee jatkumaan. Sinänsä valitettavaa, koska olen itse kuitenkin sitoutunut noudattamaan sääntöjä ja tuen sääntö- ja moderaattoriuudistuksia täysin. Peräänkuulutin kuitenkin jo varmaan ensimmäisessä viestissä tässä ketjussa ja sitä maalaisjärkeä ja asioiden priorisointia, jotka nyt sitten tuntuivat katoavan johonkin...
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Viestien lainaamisesta ja keskustelua uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Ajattelin alunperin, että en liity tähän keskusteluun, koska en ole jäsen ja näin ollen en koe että se minua koskettaa. Nyt kuitenkin on tullut yhä ilmeisemmäksi että se koskettaakin minua, koska minun viestieni koetaan olevan ongelmallisia muille foorumin käyttäjille. Ainakin yhden käyttäjän mielestä.

Yllä oleva Azanovixin viesti on malliesimerkki siitä, että mitä käy kun käyttäjät eivät osaa itse toimia itse. Viestinsä jälkeen Azanovix valitti siitä asianomaiseen ketjuun, ilmoittaen että se oli offtopicia ja siitä seurasi 4 muuta vastaavaa aihepiirin viestiä. Lisäksi hän kirjoitti vastaavanlaiset viestit ainakin kahteen muuhun ketjuun valittaen viestin asiaankuulumattomuutta. Lisäksi hän on tehnyt siitä ilmoituksen ylläpidolle vaatien toimia sen takia, että viestin sisältö ei kuulu ketjuun.

Nyt hän kuitenkin kertoo, että todellinen syy hänen valittamiseensa on se, että hänen käyttämänsä puhelin ei toimi kunnolla kuvien kanssa. Eli koko valitus on ollut vain naamiointia asialla, joka on se oikea ongelma. Sen takia hän on vaivannut ylläpitäjiä ja muita foorumin käyttäjiä aikeensa verhoten.

Tilanteen olisi voinut hoitaa toisinkin, vaikkapa pienen viestin muodossa suoraan minulle:

"Hei Teme100

Käytän foorumin selaamiseen pääsääntöisesti puhelinta ja isojen kuvien lataaminen on sekä hidasta, että kuormittaa huomattavasti puhelintani, joten voisitko vastedes laittaa suorien kuvien sijaan linkit?

Terveisin Azanovix "

Tuon jälkeen olisin tiennyt asiasta, ja sen jälkeen kuvien sijaan olisi ollut linkki. Niin helppoa se olisi ollut. Olen jo aiemmin modelle kertonut, että olen ollut adminina ja modena useita vuosia tätä isommalla foorumilla ja yllä oleva itseohjautuminen on sitä, mitä toivoin jo silloin näkeväni. Koitin aina teroittaa käyttäjien mieleen seuraavaa ohjetta:
"Jos voit itse hoitaa asian, hoida se, äläkä vaivaa ylläpitoa!".



Huoli itse alkuperäisen ketjun puhtaudesta on siinäkin mielessä turha, että ketju on todella rönsyillyt, sieltä löytyy topicin mukaista keskustelua ng9-5:n hinnasta ja offtopicia ovat spekuloinnit teknisistä parannuksista, jutut og9-5:n navista, vagin ja bemarin näytöistä, ng9-5:n moottoreista ja valituksista viesteistä, jotka eivät sovi topiciin.

Jos ketjun haluaisi olevat topicin mukainen, niin se vaatisi seuraavat toimenpiteet:
- Hintakeskustelu jäisi
- Tekniset parannukset ja lisävarusteet 9-5-ketjuun
- Moottorikeskustelu 1.6T-ketjuun
- Kaikki muu bittiavaruuteen

Nyt on kuitenkin ainoastaan valitettu yhdestä ainoasta viestistä jättäen kaikki muu huomioimatta.
Vastaa Viestiin