Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Saabsunitedin mukaan ainoa ongelma nyt tuotantoon tulevassa 9-3:ssa EU:n turvallisuusnormien kanssa on jalankulkijoiden törmäysturvallisuus. SU:n mukaan 1.1. 2013 on tullut voimaan määräyksiä koskien keulan törmäyssuojauksia ym. järjestelmiä jotka pyrkivät vähentämään vammoja yliajotilanteissa. Nykyinen auto saataisiin SU:n mukaan normienmukaiseksi jotakuinkin pelkällä konepellin pomppumekanismilla.
Eli pohjalevy ei aseta ongelmia määräysten täyttämisessä, nykyisestäkin mallista saadaan EU-normit täyttävä pienillä muutoksilla. Eri asia sitten on, kannattaako niitäkään toteuttaa autoon, jonka elinkaaren tiedetään olevan kohtuu lyhyt ja jonka päämarkkina on Kiina. Tosin Kiinaan on SU:n mukaan tulossa vastaavia vaatimuksia.
täällä lisäinfoa englannin kielellä:
http://www.saabsunited.com/2013/12/the- ... more-53245
Tähän penkkitestiin kommentoisin että onko monetkin jo siis nähneet nämä penkit livenä, istunut sellaisessa saatika päässyt ajamaan autoa sellaisella istuen?
Eli pohjalevy ei aseta ongelmia määräysten täyttämisessä, nykyisestäkin mallista saadaan EU-normit täyttävä pienillä muutoksilla. Eri asia sitten on, kannattaako niitäkään toteuttaa autoon, jonka elinkaaren tiedetään olevan kohtuu lyhyt ja jonka päämarkkina on Kiina. Tosin Kiinaan on SU:n mukaan tulossa vastaavia vaatimuksia.
täällä lisäinfoa englannin kielellä:
http://www.saabsunited.com/2013/12/the- ... more-53245
Tähän penkkitestiin kommentoisin että onko monetkin jo siis nähneet nämä penkit livenä, istunut sellaisessa saatika päässyt ajamaan autoa sellaisella istuen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Saabunited kommenteissa oli muistaakseni, että edellinen penkkivalmistaja meni konkkaan.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Rahoitus tälle hankeelle? Tehtaan ylläpito, palkat ja tuotekehitys sekä markkinointi kustannukset. Ei tartte laskea pitkään kun luvut on miinuksella ja rutosti. Pitää siis valmistaa kymmeniä tuhansia autoja vuodessa, että menee plussalle. Tarvitaan vielä parempaa rahaseppää, mitä Muller oli.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Eipä noiden penkkien istuttavuudesta mitään voi pienien kuvien perusteella sanoa, mutta ainakin allekirjoittanutta häiritsi jo NG9-5:ssä penkin muodon muuttuminen Saabille tyypillisestä ergonomian riemuvoitosta saksalaisjenkkiläiseen perusmalliin, jossa joko liu'ut reunatyynyjen välillä mutkissa tai sitten kärsit niiden puristuksesta, jos et satu olemaan tehtaan tyyppihenkilön mallinen.AZP kirjoitti:Tähän penkkitestiin kommentoisin että onko monetkin jo siis nähneet nämä penkit livenä, istunut sellaisessa saatika päässyt ajamaan autoa sellaisella istuen?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tästähän NEVS on ollut erittäin hiljaa. Ja toisaalta ihan aiheesta. Mitäs se yksityisen yrityksen pitkän aikavälin rahoitus ulkopuolisille kuuluisi. Tähän asti tästä hiljaisuudesta on saanut lähinnä sellaisen kuvan, että rahaa on takana sen verran, että on varaa yrittää useampi vuosi.viggen kirjoitti:Rahoitus tälle hankeelle? Tehtaan ylläpito, palkat ja tuotekehitys sekä markkinointi kustannukset. Ei tartte laskea pitkään kun luvut on miinuksella ja rutosti. Pitää siis valmistaa kymmeniä tuhansia autoja vuodessa, että menee plussalle. Tarvitaan vielä parempaa rahaseppää, mitä Muller oli.
Kuten aiemminkin todettu, tämä vanhan 9-3:n henkiinherättäminen tuo firmalle kassavirtaa, vaikka kokonaistulos on miinuksella parhaimmassakin tapauksessa vielä muutaman vuoden. Henkilöauton toimitusketjun myyntikate on sen verran hyvä, että tuolla myyntihinnalla ja myyntitavalla (fleettinä Kiinaan ja nettimyynti Ruotsissa) jokainen auto tuottaa kyllä voittoa tehtaalle, kun huomioidaan pelkät auton valmistuskustannukset ja tehtaan ylläpito. Koska vanhan mallin tuotekehityskustannukset ovat lähellä nollaa, ei paljon muita kuluja tarvitse huomioida.
Uuden mallin tuotekehitys syö sitten kaikki rahat mitä ovista sisään tulee. Tähän tarkoitukseen vanhan malllin myynnistä tulevat rahat on ihan kiva lisä. Ja sen lisäksi saavat aloittelijat harjoitella autonvalmistamista ennen kuin se lopullinen tuote (Phoenix-alustalle) saadaan tuotantoon.
Toivottavasti rahat riittää siihen asti. Ja sen jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tuossa on vähän noista penkeistä, joo eihän ne ihan niin nätit oo mutta turvalliset ainakin...
http://www.saabsunited.com/2013/12/new- ... 4-9-3.html
http://www.saabsunited.com/2013/12/new- ... 4-9-3.html
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Volvon penkithän nuo ovat tuossa linkissa, hyvä jos ne tulevat Saab:iin myös.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Edelliset penkit valmisti Lear ja se ei ole mennyt konkurssiin. Kunhan vain lopetti yhen pahasen haarakonttorin Trollhättanissa kun asiakas = Saab meni nurin.TuuSaR kirjoitti:Saabunited kommenteissa oli muistaakseni, että edellinen penkkivalmistaja meni konkkaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nää NEVS penkit voikin olla paremmat kuin aiemmin
http://www.saabsunited.com/2013/12/new- ... 4-9-3.html
http://www.saabsunited.com/2013/12/new- ... 4-9-3.html
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Pari vuotta sitten katottiin siskolle 9-3:sta, joita oli tuossa Ylivieskankin liikkeissä useita. Yhteistä kaikille oli se että vähän päälle sadan tonnin kilsoilla oli kuskin penkki puhki vasemmasta reunastaan. Tästä tekisin johtopäätöksen ettei ne vanhat penkit kovin kaksiset ole voineet olla jos noilla kilsoilla puhki menevät. Meni ne Ladastakin mutta se maksoi vain 49tmk. Saabin hinta markoiksi konvertoituna olisi uutena ollut 200tmk ellei enemmänkin. Hyväksyttävä ikä penkille olisi siis ollut 400tkm.
Ottivat nuokin sitten kuitenkin Sitikan, Saabit jäi kauppaan.
Ottivat nuokin sitten kuitenkin Sitikan, Saabit jäi kauppaan.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
9-3SS:n aiemmat penkit on kyllä niin surkeat laadultaan että melkein mitkä tahansa muut on parannus. Jos jotain GM ajasta ja käytetyistä alihankkijoista moittisin niin ala-arvoisia materiaaleja jotka kyllä kelpaa siihen kansan chevyyn mutta tuhoaa laatuvaikutelman eikä sovi mitenkään Saabiin jos halutaan edes jollain tasolla kilpailla muiden eurooppalaisten ei-halpamerkkien kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Olikos ne kasariSaabien penkit ihan suomalaista tekoa aikoinaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Sanoisin että oli. Ainakin, kun käytiin -92 exculla Uudenkaupungin autotehtaalla oli Kalannissa vielä penkkitehtaan rakennus ja ellen ihan väärin muista, penkkejä silloin vielä tehtiinkin. Tehtaan oli kuitenkin ostanut jo muistaakseni pahamaineinen lear taikka joku muu kansainvälisen juutaloisen firma ja sittemmin tehdas suljettiin.
Tuota ajankohtaa aiemmin penkkejä kyllä tehtiin, mutta tuo excu muistaakseni ajoittui suunnilleen siihen kulminaatiopisteeseen. Tapahtuneesta on jo sen verran aikaa etten muista oliko sulkeminen vähän ennen vai vähän jälkeen excun. OG900-mallia kuitenkin tuolloin vielä tehtiin, jopa kovakattoisena Suomen myyntiin.
Tuota ajankohtaa aiemmin penkkejä kyllä tehtiin, mutta tuo excu muistaakseni ajoittui suunnilleen siihen kulminaatiopisteeseen. Tapahtuneesta on jo sen verran aikaa etten muista oliko sulkeminen vähän ennen vai vähän jälkeen excun. OG900-mallia kuitenkin tuolloin vielä tehtiin, jopa kovakattoisena Suomen myyntiin.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Muistaisin kanssa että olivat suomalaiset...
Ja jotenkin päässä hakkaa että pehmusteet olisivat tulleet silloiselta
ESPE yhtiöltä joka valmisti sänkyjä, tyynyjä, vaahtomuovia yms...
Ja jotenkin päässä hakkaa että pehmusteet olisivat tulleet silloiselta
ESPE yhtiöltä joka valmisti sänkyjä, tyynyjä, vaahtomuovia yms...
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ensimmäinen NEVS:in valmistama Saab käy mutkan Kiinassa ja sen jälkeen sijoitetaan Saab museoon Trollhättaniin, niin kuin on ollut tapana ennekin.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.26 ... aab-museet
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.26 ... aab-museet
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.