core2 kirjoitti:Lasit päähän niin näet mitä tämä suomalainen saitti skrivaa saabista, lukeeko siinä oma moottori, mutta onhan siinä paljon samaakin, mutta niin on muissakin automerkeissä. Saabilla niitä ei kutsuttu edes sukulaisiksi vaikka onkin Otto-moottori.
Trumpan ja saabin koneiden isot erot ovat kansissa trumpan kone on lähtöisin heidän V8:sta sen puolikas ja näissä on isoero venttiilikoneistossa.
Huom H-Kone ei ole lähtöisin B-koneesta.
Tuo lainauksesi viittaa nimen omaan siirtymiseen Triumphin valmistamasta koneesta "Saabin omaan" B-koneeseen. H-kone esiteltiin vasta vuosimalliin 1981. Siitä meillä ei liene eri näkemystä, että B-kone perustui vahvasti tuohon Triumphin koneeseen, vaikkei tietenkään ollut täysin samanlainen?
Ja sitä en ihmettele ollenkaan että Saabin insinöörit eivät ole koneitaan halunneet Triumphin sukulaisiksi kutsua. Kuka itseään kunnioittava autoinsinööri olisi?
Mitä tulee H-koneen perustumiseen B-koneeseen, Tekniikan Maailma 17/1980 esitteli Saab 900 sedanin ja samalla satkuun vuosimalliin 1981 esitellyn uuden H-moottorin. TM kirjoittaa:
TM 17/1980 kirjoitti:Kaikissa mallivuoden 1981 Saab 900 -autoissa on uusi ns. H-moottori, joka on kehitetty vanhasta tutusta 2-litraisesta voimanlähteestä.
TM listaa myös "moottoriin tehtyjä muutoksia", joita olivat mm. apulaitteiden sijoittaminen uudelleen laiteakselin poistamisen johdosta sekä moottorin keventyminen. Kaiken kaikkiaan juttu kertoo uusitusta moottorista, ei kokonaan uudesta moottorista.
Muutoksen yhteydessä teho- ja vääntölukemat pysyivät ennallaan, samoin sylinterimitat. Sinänsä tämä ei todista mitään, mutta jotenkin kuulostaa kovin läheiseltä sukulaiselta vuosimallin 1980 B-moottoriin.
Toinen asiaa käsittelevä juttu löytyy TM 4/1987:stä, jossa esitellään Saab 9000 Turbo 16 valve -moottorin tekniikkaa ja taustoja. Juttu alkaa kertomuksella siitä, miten 99:n moottorin suunnittelemiseksi tehtiin Triumphin kanssa yhteistyösopimus, ja tuloksena oli yhteinen 1,7-litrainen moottori. Tätä konetta Saab sitten kehitteli eteenpäin, suurensi iskutilavuutta ja vuonna 1972 esiteltiin Saabin kehittämä 2,0-litrainen versio, ja moottorin tuotanto siirtyi Saabille Ruotsiin (vrt. Ajovalon maininta Saabin "omasta moottorista").
Tästä jatketaan kertomalla, että sama moottori tuli käyttöön myös 900:ssa, ja moottorista kehiteltiin vuonna 1984 Turbo 16 -moottori, joka "pohjautui ennestään tuttuun voimalaitteeseen, mutta oli kuitenkin uusi ja erilainen". Tässäkin kehitysversiossa oli uusi sylinterikansi ja apulaitteiden sijoitus meni uusiksi, mutta moottorin runko ja sylinterit olivat aikaisemman version kanssa yhtäläiset. TM:n juttu jatkuu selostuksella siitä, miten samasta perustasta on kehitetty tonnarin 16-venttiilinen turbokone.
Loppuun TM:n jutussa on taulukko "Saabin 4-sylinterisen mrivimoottorin tärkeimmät muutokset", jossa listataan kehitysvaiheina seuraavat automallit/moottoriversiot:
- Triumph 1,7
- 1,85 L
- 2 L
- 99 Turbo
- 900 Turbo
- 9000 Turbo 16
- 9000i 16
Lähinnä jutussa huomio keskittyy siihen, että vaihdosta Beestä Hoohon ei edes mainita. Ilmeisesti moottoriin tehdyt muutokset eivät olleet TM:n mielestä merkittävimpien joukossa, saatikka että H-moottori olisi ollut kokonaan uusi.
Nämä lehtijutut eivät ole historiajuttuja, vaan kertovat asioista niin kuin ne lehdistölle kerrottiin mm. silloin kun se H-moottori esiteltiin. Tässä vielä pari epäluotettavampaa lähdettä, joiden luotettavuutta en kuitenkaan tässä asiassa aseta mitenkään erityisen kyseenalaiseksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_B_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900#Engines
Näistä toinen listattu Wikipedia-artikkeli toteaa heti ensimmäisessä lauseessa: "The Saab H engine is a redesign of the Saab B engine, which in turn was based on the Triumph Slant-4 engine."
Viimeisessä artikkelissa taas todetaan: "The B-engine was re-designed as the H engine"
Voihan olla että TM:n toimittajat eivät ole 80-luvulla tienneet mitä kirjoittavat, ja Wikipedian päivittäjät ovat menneet samaan lankaan, niin kuin minäkin. Minä tiedän näistä juurikin sen verran mitä olen lukenut, B-moottoria en ole pintapuolista ihmettelyä enempää koskaan räplännyt.
Kuitenkaan mistään (poislukien nyt Suomen Saab-foorumin palsta) ei tunnu löytyvän mainintaa siitä, että H-moottori olisi ollut täysin uusi moottori joka oli Saabin omaa suunnittelua. Eikä tällaista tietoa löydy B-moottoristakaan.
Jokainen moottori on joko kokonaan uusi puhtaalta paperilta aloitettu suunnitelma, tai sen tekniikka perustuu ainakin osittain johonkin vanhempaan moottoriin. Itselläni olevilla tiedoilla väitän edelleen, että H-moottori ei ole puhtaalta paperilta suunniteltu, vaan perustuu B-moottoriin.
Mutta asian varmentamiseksi kysytään nyt sieltä Saabin moottoriverstaalta:
1) onko H-moottori suunniteltu puhtaalta paperilta?
2) jos vastaus kysymykseen on ei, niin mihin aikaisempaan moottoriin se pääosin perustuu?