Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhokare kirjoitti: Kyllä, olen arvioinnut tuota entistä Saabin patarautaa. Se on mahtava moottori! Kyllä ruotsalaiset, jos suomalaiset auttaisivat, saisivat aikaiseksi hienon moottorin. Toisaalta muistakaa, että moottorisuunnitellu ja -testaus on järjettömän kallista. Kumpi halvempi: ostaa muilta vai tehdä itse?
Ööh, huohotusvammainen öljysmetanavatkain jossa on jakoKETJU n. 15% autoissa ollut vaihtokunnossa ensimmäisen 60-70tkm aikana? Huikeeta osaamista :D

Bullshittiä myös tuo moottorikehityksen kalliina pitäminen. Nykyinen kolleega oli entisessä elämässään suunnitelemassa uutta moottorisukupolvea agrikulttuuriseen käyttöön, V12 Diesel neljällä ahtimella jne...
Oli ollut jossain koulutuspäivillä samaan aikaan Lamborghinin moottorisuunnitteluosaston kanssa ja oli paljastunut, että se Lambon koneenkehitysyksikkö sisälsi alle 10 henkilöä, suunnittelu, kasaus & testaus mukaanlukien. Eli siis samaa suurusluokkaa kun kaverin ex työpaikalla vastaavissa hommissa :D Eli ei se ole kallista jos sen osaa :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu ja vois se saabin h-moottori olla vähän epäkäytännöllinen moottorisahaan muutenkin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:Juu ja vois se saabin h-moottori olla vähän epäkäytännöllinen moottorisahaan muutenkin :mrgreen:
Ja toi H-moottorihan oli muutenkin suora kehitysversio jostain Triumphin 60-luvulla suunnittelemasta padasta :D T5 Moottorit on ihan OK, mitä nyt päästö & kulutusarvoiltaan paljastavat olevansa -80 luvun designiä, eikä noista pintapuolisesti pimppaamalla saisi enään mitenkään nykynormeja täyttäviä patoja vaikka palkkaisi armeijan Uudenkaupungin insinöörejä hommaan ruåttalaisten avuksi. Kestävyys ja robustiikka on niissä ilmeisesti kuitenkin ihan OK.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S eiköhän se ollut B-moottori joka oli Triumph kopio eikä H-moottori, näin saabin moottoriverstas ne luokitteli.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hoo perustuu Beehen, joka perustuu Triumphiin. Hoo on kuitenkin Saabissa ikinä käytetysitä koneista kai eniten :saab: , muut ovat enemmän tai vähemmän muilta ostettuja koneita. Saab ei kai koskaan ole täysin puhtaalta paperilta omaa moottoria suunnitellut, paitsi ehkä jotain protoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuo nyt taitaa olla sinun näkemyksesi asiasta ei Saab moottoriverstaan, he sanovat, että jo vesipumpun ero tekee H:sta eri-moottorin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kiinalaiset kyllä myyvät tuota moottoria uutta Euro6 normia täyttävänä. Eli ainakin tälläinen todistus on saatu aikaan. Tuli nähtyä ja laitettua tännekin moorrimessuista tietoa aikanaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:Tuo nyt taitaa olla sinun näkemyksesi asiasta ei Saab moottoriverstaan, he sanovat, että jo vesipumpun ero tekee H:sta eri-moottorin.
Kiitos tiedosta. Nythän minä käsitin, että mulla ei olekaan Oldsmobilessa Chevroletin moottori, koska olen vaihtanut siihen eri valmistajan vesipumpun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

No melko kauan se kesti ennen kuin putos poletti.
Jos et huomannut niin mainitsin näin "JO vesipumpun ero" siis sijainti ja myös pumpun tyyppi.

Saat silti pitää oman pääsi asiasta, kerron vain faktaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja jos et huomannut niin mainitsin Hoon perustuvan Beehen, en sanonut sen olevan sama moottori, tai vesipumpun olevan samassa paikassa. Se on sitten makuasia, miten paljon jatkokehittelyä johtaa siihen ettei moottorin voi sanoa enää perustuvan johonkin.

Omat tietoni perustuvat vain siihen mitä olen suhteellisen luotettavista lähteistä lukenut, ei omiin kuvitelmiin tai mielikuviin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lasit päähän niin näet mitä tämä suomalainen saitti skrivaa saabista, lukeeko siinä oma moottori, mutta onhan siinä paljon samaakin, mutta niin on muissakin automerkeissä. Saabilla niitä ei kutsuttu edes sukulaisiksi vaikka onkin Otto-moottori.
Trumpan ja saabin koneiden isot erot ovat kansissa trumpan kone on lähtöisin heidän V8:sta sen puolikas ja näissä on isoero venttiilikoneistossa.
Huom H-Kone ei ole lähtöisin B-koneesta.
ajovalo kirjoitti:Vuosimalliin 1972 tulivat turvapuskurit ja istuinlämmitin. Jousitusta ja iskunvaimennusta parannettiin ja 1,7-litrainen moottori pudotettiin valikoimasta. Vuoden 1972 alussa valmistui Saabin oma 2,0-litrainen moottori, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön urheilullisessa mallissa EMS (110 hv).
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_99.htm
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei ne auton moottorit mitään raketti tiedettä nykyään ole.paperilla kyllä mutta todellisuudessa vain lakipykälien kiertämistä niissä tehdään.egr ja jälleenkierrätys että saadaan paskahöyryt poltettu uudestaan ja kattia ja hiukkasuodatinta lisäksi puhdistamaan.
tuollaisen moottorin pystyy kyllä tekemään.
nykyään esim.pikku volkkari diselille ilmoitta kulutuslukemia 3.5 4.5 ja 5.6l sadalle.
todellisuudessa vievät keskikulutus testissä 6 litraa,joka on sama kun 80 luvun diseli golf.
kanattaa katsoa niitä autojen keskikulutus lukemia kun niitä on testattu niin joltain osilta on kehitys pysähtynyt se on totuus.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:Lasit päähän niin näet mitä tämä suomalainen saitti skrivaa saabista, lukeeko siinä oma moottori, mutta onhan siinä paljon samaakin, mutta niin on muissakin automerkeissä. Saabilla niitä ei kutsuttu edes sukulaisiksi vaikka onkin Otto-moottori.
Trumpan ja saabin koneiden isot erot ovat kansissa trumpan kone on lähtöisin heidän V8:sta sen puolikas ja näissä on isoero venttiilikoneistossa.
Huom H-Kone ei ole lähtöisin B-koneesta.
Tuo lainauksesi viittaa nimen omaan siirtymiseen Triumphin valmistamasta koneesta "Saabin omaan" B-koneeseen. H-kone esiteltiin vasta vuosimalliin 1981. Siitä meillä ei liene eri näkemystä, että B-kone perustui vahvasti tuohon Triumphin koneeseen, vaikkei tietenkään ollut täysin samanlainen?

Ja sitä en ihmettele ollenkaan että Saabin insinöörit eivät ole koneitaan halunneet Triumphin sukulaisiksi kutsua. Kuka itseään kunnioittava autoinsinööri olisi?

Mitä tulee H-koneen perustumiseen B-koneeseen, Tekniikan Maailma 17/1980 esitteli Saab 900 sedanin ja samalla satkuun vuosimalliin 1981 esitellyn uuden H-moottorin. TM kirjoittaa:
TM 17/1980 kirjoitti:Kaikissa mallivuoden 1981 Saab 900 -autoissa on uusi ns. H-moottori, joka on kehitetty vanhasta tutusta 2-litraisesta voimanlähteestä.
TM listaa myös "moottoriin tehtyjä muutoksia", joita olivat mm. apulaitteiden sijoittaminen uudelleen laiteakselin poistamisen johdosta sekä moottorin keventyminen. Kaiken kaikkiaan juttu kertoo uusitusta moottorista, ei kokonaan uudesta moottorista.

Muutoksen yhteydessä teho- ja vääntölukemat pysyivät ennallaan, samoin sylinterimitat. Sinänsä tämä ei todista mitään, mutta jotenkin kuulostaa kovin läheiseltä sukulaiselta vuosimallin 1980 B-moottoriin.

Toinen asiaa käsittelevä juttu löytyy TM 4/1987:stä, jossa esitellään Saab 9000 Turbo 16 valve -moottorin tekniikkaa ja taustoja. Juttu alkaa kertomuksella siitä, miten 99:n moottorin suunnittelemiseksi tehtiin Triumphin kanssa yhteistyösopimus, ja tuloksena oli yhteinen 1,7-litrainen moottori. Tätä konetta Saab sitten kehitteli eteenpäin, suurensi iskutilavuutta ja vuonna 1972 esiteltiin Saabin kehittämä 2,0-litrainen versio, ja moottorin tuotanto siirtyi Saabille Ruotsiin (vrt. Ajovalon maininta Saabin "omasta moottorista").

Tästä jatketaan kertomalla, että sama moottori tuli käyttöön myös 900:ssa, ja moottorista kehiteltiin vuonna 1984 Turbo 16 -moottori, joka "pohjautui ennestään tuttuun voimalaitteeseen, mutta oli kuitenkin uusi ja erilainen". Tässäkin kehitysversiossa oli uusi sylinterikansi ja apulaitteiden sijoitus meni uusiksi, mutta moottorin runko ja sylinterit olivat aikaisemman version kanssa yhtäläiset. TM:n juttu jatkuu selostuksella siitä, miten samasta perustasta on kehitetty tonnarin 16-venttiilinen turbokone.

Loppuun TM:n jutussa on taulukko "Saabin 4-sylinterisen mrivimoottorin tärkeimmät muutokset", jossa listataan kehitysvaiheina seuraavat automallit/moottoriversiot:
- Triumph 1,7
- 1,85 L
- 2 L
- 99 Turbo
- 900 Turbo
- 9000 Turbo 16
- 9000i 16

Lähinnä jutussa huomio keskittyy siihen, että vaihdosta Beestä Hoohon ei edes mainita. Ilmeisesti moottoriin tehdyt muutokset eivät olleet TM:n mielestä merkittävimpien joukossa, saatikka että H-moottori olisi ollut kokonaan uusi.

Nämä lehtijutut eivät ole historiajuttuja, vaan kertovat asioista niin kuin ne lehdistölle kerrottiin mm. silloin kun se H-moottori esiteltiin. Tässä vielä pari epäluotettavampaa lähdettä, joiden luotettavuutta en kuitenkaan tässä asiassa aseta mitenkään erityisen kyseenalaiseksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_B_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900#Engines

Näistä toinen listattu Wikipedia-artikkeli toteaa heti ensimmäisessä lauseessa: "The Saab H engine is a redesign of the Saab B engine, which in turn was based on the Triumph Slant-4 engine."

Viimeisessä artikkelissa taas todetaan: "The B-engine was re-designed as the H engine"

Voihan olla että TM:n toimittajat eivät ole 80-luvulla tienneet mitä kirjoittavat, ja Wikipedian päivittäjät ovat menneet samaan lankaan, niin kuin minäkin. Minä tiedän näistä juurikin sen verran mitä olen lukenut, B-moottoria en ole pintapuolista ihmettelyä enempää koskaan räplännyt.

Kuitenkaan mistään (poislukien nyt Suomen Saab-foorumin palsta) ei tunnu löytyvän mainintaa siitä, että H-moottori olisi ollut täysin uusi moottori joka oli Saabin omaa suunnittelua. Eikä tällaista tietoa löydy B-moottoristakaan.

Jokainen moottori on joko kokonaan uusi puhtaalta paperilta aloitettu suunnitelma, tai sen tekniikka perustuu ainakin osittain johonkin vanhempaan moottoriin. Itselläni olevilla tiedoilla väitän edelleen, että H-moottori ei ole puhtaalta paperilta suunniteltu, vaan perustuu B-moottoriin.

Mutta asian varmentamiseksi kysytään nyt sieltä Saabin moottoriverstaalta:

1) onko H-moottori suunniteltu puhtaalta paperilta?
2) jos vastaus kysymykseen on ei, niin mihin aikaisempaan moottoriin se pääosin perustuu?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: onko H-moottori suunniteltu puhtaalta paperilta? Saabin moottori verstsaan vastaus tähän on kyllä 2) jos vastaus kysymykseen on ei, niin mihin aikaisempaan moottoriin se pääosin perustuu?

Koska vastaus saabin moottoriverstaalta on kyllä, voimme todeta, että B-moottorin kansi verrattuna H-koneeseen on aivan ainutlaatuinen, B-koneessa oli on esimerkiksi niin, että yksi nokka-akseli toimii kahden venttiilin tukijana niin, että nokka-akseli on tominassa yhden vettiilirivin kanssa loput venttiilit toimivat venttiili vipujen kera.
Eikä kuten ruotsissa kehitetyn moottorin mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: onko H-moottori suunniteltu puhtaalta paperilta? Saabin moottori verstsaan vastaus tähän on kyllä 2) jos vastaus kysymykseen on ei, niin mihin aikaisempaan moottoriin se pääosin perustuu?

Koska vastaus saabin moottoriverstaalta on kyllä, voimme todeta, että B-moottorin kansi verrattuna H-koneeseen on aivan ainutlaatuinen, B-koneessa oli on esimerkiksi niin, että yksi nokka-akseli toimii kahden venttiilin tukijana niin, että nokka-akseli on tominassa yhden vettiilirivin kanssa loput venttiilit toimivat venttiili vipujen kera.
Eikä kuten ruotsissa kehitetyn H-moottorin mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin