Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Saab on jakanut mielipiteitä siellä ja täällä jo monta vuotta. Kaikki alkoi kansainvälisestä talouskriisistä - olikohan vuosi 2008.
Taitaa olla jo kolmas Saabin tulevaisuus -topick täällä.

Ajaisin kyllä mielelläni edelleen uudella Saabilla tai Nevsillä. Ei näillä viimeisillä taxi-härpäkkeillä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6306
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:
La Elo 29, 2020 15:11
Ajaisin kyllä mielelläni edelleen uudella Saabilla tai Nevsillä. Ei näillä viimeisillä taxi-härpäkkeillä.
Täysin samaa mieltä. Se on yhdentekevää, mikä auton merkki on (vrt. Datsun/Nissan, Auris/Corolla jne.), jos se olisi tarpeeksi saabmainen.

NEVS ryssi tuon Saabin merkin käyttämisen, ja nyt on sitten mentävä eteenpäin tuolla NEVS -merkillä. Varmaan ovat potkineet itseään p*rs**ll* sen vuoksi, mutta jos fyrkat loppuivat ilman ulkopuolista/uutta sijoittajaa, niin minkäs sille voi :roll:

Ei ole helppoa luova uutta autoa "tyhjästä", vaikka onkin ollut NG9-3:n patentteja ja lisenssejä käytössä. Ehkä olisi kannattanut tehdä vuosittain pieni erä NG9-3:sta "limited edition" -malleina. Vaikka kukaan muu ei niitä olisikaan ostanut, niin vannoutuneet saabistit olisivat voineet ostaa "päivittääkseen" oman kulkupelinä uudempaan. Näinhän OG900, NG900/OG9-3 ja OG9-5:n omistajatkin ovat aikoinaan tehneet, kun ovat ostaneet "saman auton" uudestaan ja uudestaan pienillä päivityksillä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2398
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Juuri näin, osuit oikeaan ainakin minun tapauksessa. Aloitin -70 luvulla 96 mallilla ja sen jälkeen seurasi eri versioita siitä ja vuosimalleja. 99 mallista tuli kokeiltua myös monta versiota, samoin kuin OG 900 ja NG 900. Tonnarilla ajon aloin uudella 2.3 sedanilla, sitten kaikki muut mallit. Useista 9-5 aloitettiin sieltä lux päästä kun sain Griffin mallin ajoon, sitten seurasi taas kaikki muut mallit perässä. OG 9-3 ollut vain pari käytössä. NG 9-3 ajon aloitin TID farkulla, siten nykyinen cab ja Nevsin Aero. Yhteensä 25 :saab: merkistä ollut käytössä, sekä kai riittää yhden automerkin tuki ostokseksi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6306
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Elo 30, 2020 11:25
Yhteensä 25 :saab: merkistä ollut käytössä, sekä kai riittää yhden automerkin tuki ostokseksi.
Seuraavaksi sitten NEVS, jos/kun niitä joskus tulee markkinoille :wink:

Tuossa noin kuukausi sitten keskustelimme PKS-potkijaisissa siitä, mitä tilalle, kun Saabeja ei enää saa.
Eräs klubilainen sanoi, että nykyautot eivät kiinnosta pätkääkään, kun niissä ei ole mitään persoonallista ja "saabmaista".

Näin se valitettavasti on.
Tapasin viime viikolla erään mainostoimiston toimitusjohtajan, joka on vannoutunut Alfa-fani.
Vaikka Alfalla on kyseenalainen maine auton "koossa pysymisestä", niin onhan se yksilöllisempi kuin valtaosa nykyään myynnissä olevista autoista.

Jaguar voisi olla myös yksi vaihtoehto, mutta ne ovat yleensä takavetoisia, enkä juurikaan Saabiin tottuneena perusta takavetoisista autoista.

No sinnitellään tällä nykyisellä "autokokoonpanolla" ainakin muutama vuosi ja katsotaan sitten tilannetta uudestaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2967
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^No, Alfoistakin taitaa löytyä tämä JTD -jumalmoottori. Itselläni oli Twin Spark GT harkinnassa, kun mietin Sonettille seuraajaa. Giulietta on ainakin muotoilultaan aika namin näköinen. Saabista täytyy todeta, että siinä on järkevyys ja hauskuus hyvässä balanssissa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6306
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 11:00
Giulietta on ainakin muotoilultaan aika namin näköinen.
Harvan uudemman auton muotoilu sytyttää enää nykyään. Ne koitetaan ilmeisesti "tasapäistää" nykyisten trendien mukaisiksi, jotta menisivät mahdollisimman hyvin kaupaksi.

Tuo Alfa on kyllä hyvin muotoiltu ja miellyttää silmää 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näitä Saabin tulevaisuus -keskusteluita on ollut täällä vuodesta 2008 viimeisimmästä maailman talouskriisistä lähtien.

Käyttäen intuitiotani voi olla näin: Saab nousee vielä kuin Feenixin lintu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6306
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 22:34
Näitä Saabin tulevaisuus -keskusteluita on ollut täällä vuodesta 2008 viimeisimmästä maailman talouskriisistä lähtien.

Käyttäen intuitiotani voi olla näin: Saab nousee vielä kuin Feenixin lintu.
https://www.saabplanet.com/simon-padian ... ve-design/

Puolustus- ja lentokoneyhtiö tuskin antaa NEVSin käyttää enää Saabin nimeä.
Ryssivät sen asian, kun pääomasijoittajalta loppuivat rahat.
Heidän olisi pitänyt valmistaa noita NG9-3:ia joka vuosi pieni erä. Kyllä niille olisi ollut ostajia ja siitä olisi saanut jonkin verran tuloja. Varsinkin cabbeista olisi voinut saada ihan hyvin tuloja, vaikka volyymit olisivat olleet pieniä.

Itse toivon todellakin, että tämä koronaviruspandemia olisi vaikuttanut myös NEVSin kehitystöihin niin, että joukkokäyttöautoista olisi siirretty painopistettä hieman enemmän yksityisautoiluun ja sähkökäyttöisen NG9-3:n kehittämiseen valmiiksi. Muistaakseni tuota NEVS sähkökäyttöistä NG9-3:sta on kehitetty vuodesta 2013 saakka :roll: Olisi pikkuhiljaa aika saada jotain valmiiksi :roll:

Olen varmaan aiemminkin kirjoittanut tänne siitä, että minulla on LinkedIn -kontakteina muutama NEVSillä työskentelevä henkilö. Olen kirjoittanut heille satunnaisin väliajoin, että viimeisen Saabin valmistamisesta on kohta kulunut 10 vuotta (siis pois lukien NEVSin 2014 NG9-3 Aero), joten nyt olisi korkea aika saada jotain ulos tehtaan tuotantolinjalta, koska melko suuri osa Saabisteista on jo siirtynyt käyttöautoissa muihin merkkeihin. Ja ei kannata missään nimessä unohtaa cabbeja, koska niillä on kuitenkin tietynlainen "kulttiasema" muidenkin kuin Saabistien keskuudessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Saabilla tarkoitin nimenomaan NEVSiä.

Cabeista olen samaa mieltä!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003

Vastaa Viestiin