Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3735
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näin ajattelinkin aika varmaksi: Kiinassa lienee koottu.

Mutta toivottavasti olisivat edes Nevsejä!

Itse veikkaan, että ovat nimenomaan Nevsejä, mutta en ole kuin karvan verran varma yli 50 %:n.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3735
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Aika hyvin ovat pitäneet salassa nämä autot, Nevsit/Saabit.

Kilpailijat varmasti voivat olla kiinnostuneita näistä, minkälaisia kamppeita ovat.

Olisipa taas mukava lukea "Saabin" speksejä, minkälaista ominaisuutta ja suorituskykyä löytyy. Kuitenkin kokosähköautoja on jo paljon markkinoilla tai ovat ainakin lisääntymään päin mielestäni voimakkaasti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Trollhättanin Nevs vaikuttaa kehittävän itsestään kulkevia Sango tila autoja, valmistus pitäisi alkaa kahden vuoden päästä noin 100K auton sarjana. Testejä tehdään autoilla, jotka tulee liikenteeseen Tukholmassa. Autot ei tule yksityis omistukseen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 16:13
Trollhättanin Nevs vaikuttaa kehittävän itsestään kulkevia Sango tila autoja, valmistus pitäisi alkaa kahden vuoden päästä noin 100K auton sarjana. Testejä tehdään autoilla, jotka tulee liikenteeseen Tukholmassa. Autot ei tule yksityis omistukseen.
Sen muotoilu on mielestäni aivan hirveä :roll:
juhokare kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 10:53
Olisipa taas mukava lukea "Saabin" speksejä, minkälaista ominaisuutta ja suorituskykyä löytyy. Kuitenkin kokosähköautoja on jo paljon markkinoilla tai ovat ainakin lisääntymään päin mielestäni voimakkaasti.
Jossain vaiheessa mainittiin, että 9-3:sta muistuttavan sähköauton huippunopeus olisi 130 km/h ja toimintasäde yhdellä latauksella reilu 300 km.

Saa nähdä tuleeko tuolta mitään omaa automallia myyntiin :roll:
Jos olisi halunnut pitää kiinni vannoutuneista saabeisteista, olisi kannattanut jo pukata autoja markkinoille. Nyt uudempia autoja (esim. 0-5 vuotta vanhoja) arvostavat Saabeilla ajaneet ovat siirtyneet jo toisiin merkkeihin. Veikkaan, että rahavaikeudet ovat estäneet autojen kehitystyötä ja markkinoille tuloa. Ihmettelen myös pääomasijoittajia, jotka pumppaavat rahaa yritykseen ilman konkreettista tuottoa. Tai voihan olla, että NEVS toimii "insinööri-/suunnittelutoimistona" joillekin muille alan toimijoille kuten Nokian Renkaiden entisistä työntekijöistä koostuva Black Donuts tekee suunnitelutyötä eri rengasmerkeille.

Olen varmaan kertonutkin sen täällä, että olin vähän aikaa töissä tanskalaisessa LED-start-upissa 2018-2019. Firma oli saanut muutaman kaupan sieltä ja täältä, mutta muuten poltettiin huolella pääomasijoittajien rahoja. Osa myyjistä reissasi toiselle puolelle maailmaa markkinoimaan tuotteita, koska toimitusjohtaja ei uskonut digitaaliseen markkinointiin. Katselin sitä touhua vähän aikaa, kunnes oli pakko lähteä pois, koska en uskonut enää siihen touhuun. Mitä LinkedInistä olen seurannut, niin jonkin verran on tuolta NEVSistä lähtenyt porukkaa viime aikoina pois. Olisikohan heillä ollut vähän samanlaiset fiilikset kuin minulla? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TommyW
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Huhti 26, 2021 06:42
Jos olisi halunnut pitää kiinni vannoutuneista saabeisteista, olisi kannattanut jo pukata autoja markkinoille. Nyt uudempia autoja (esim. 0-5 vuotta vanhoja) arvostavat Saabeilla ajaneet ovat siirtyneet jo toisiin merkkeihin
Mikäli tähtäimenä on jatkuvuuten pyrkivä liiketoiminta, kannattaisi varmaan tehdä sellaisia ajoneuvoja, jotka kiinnostavat muitakin kuin niitä "vannoutuneita saabisteja". Vannoutuneiden saabistien määrä koeponnistettiin viimeksi vuonna 2014, kun oli mahdollisuus tilata "uusi" NG9-3: 1000kpl oli ilmeisesti "lupa" valmistaa, mutta 420kpl niitä valmistui https://www.kauppalehti.fi/uutiset/viim ... 318adeb485
NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nevsin autojen säilytyspaikalla on luultavasti Volvoja ja joitakin muita merkkejä varastoituna.
https://share.getcloudapp.com/ApuYvOl1
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TommyW kirjoitti:
Ke Huhti 28, 2021 13:53
Mikäli tähtäimenä on jatkuvuuten pyrkivä liiketoiminta, kannattaisi varmaan tehdä sellaisia ajoneuvoja, jotka kiinnostavat muitakin kuin niitä "vannoutuneita saabisteja". Vannoutuneiden saabistien määrä koeponnistettiin viimeksi vuonna 2014, kun oli mahdollisuus tilata "uusi" NG9-3: 1000kpl oli ilmeisesti "lupa" valmistaa, mutta 420kpl niitä valmistui https://www.kauppalehti.fi/uutiset/viim ... 318adeb485
Jossain vaiheessa Saabilla oli tarkoitus olla Spykerin alaisuudessa "niche -brändi", eli ei mikään volyymituote.

Jos alkaisi tekemään mahdollisimman monia kiinnostavia autoja, sen jälkeen niistä tulisi yhtä persoonattomia ja luotaan työntäviä kulkineita kuin Hyundai, Kia tai ihan mikä tahana tuolla yleisellä puolella keskusteltu auto. Noista yleisimmistä voisin ajaa vain Skoda SuperB farkulla, koska se on tilava :roll:

Minun käsittääkseni nuo loput NEVSin NG9-3:t menivät kuitenkin loppuen lopuksi kaupaksi.
Ihmettelen sitäkin, sillä mallina sai ainoastaan sedania bensaversiona, joka ei välttämättä enää vuonna 2014 edustanut kulutuksensa ja päästöjensä puolesta sitä "uusinta uutta" verrattuna saman ajanjakson autoihin. Ei kai sellainen kiinnosta kuin vannoutunutta saabistia.

Jos mietitään jotain Kona Electriciä tai ID3:sta, niin hyvä ettei laatta lennä, kun näkee sellainen "saippualaatikon" 🤮 Siinä olisi markkinarako tehdä kohtuuhintainen, kohtuurangella varustettu vähän persoonallisemman näköinen sähköauto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TommyW
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 06:18
Jos alkaisi tekemään mahdollisimman monia kiinnostavia autoja, sen jälkeen niistä tulisi yhtä persoonattomia ja luotaan työntäviä kulkineita kuin Hyundai, Kia tai ihan mikä tahana tuolla yleisellä puolella keskusteltu auto. Noista yleisimmistä voisin ajaa vain Skoda SuperB farkulla, koska se on tilava :roll:
Niin, kannattavuutta, mikä lienee jatkuuvuuden elinehto, voi hakea joko volyymistä, jolloin pienempi kate myytyä yksilöä kohden riittää tai sitten isommasta katteesta, jolloin pienempikin myyntimäärä pitää tuloksen positiivisena. Saab kuului loppupeleissä kuitenkin sellaiseen segmenttiin, missä hinta ratkaisee autovalinnan - pois lukien ne "vannoutuneet saabistit", joiden lukumäärä ainoina ostajakandidaatteina ei riitä kannattalemaan mitään autotehdasta.
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 06:18
Minun käsittääkseni nuo loput NEVSin NG9-3:t menivät kuitenkin loppuen lopuksi kaupaksi.
Ihmettelen sitäkin, sillä mallina sai ainoastaan sedania bensaversiona, joka ei välttämättä enää vuonna 2014 edustanut kulutuksensa ja päästöjensä puolesta sitä "uusinta uutta" verrattuna saman ajanjakson autoihin. Ei kai sellainen kiinnosta kuin vannoutunutta saabistia.
Mikään C-segmentin automalli ei läntisessä maailmassa tekisi kauppaa 12-vuoden malli-iässä. Siinä valossa totesin aikanaan täysin absurdiksi ajatukseksi NEVS:n suunnitelman jatkaa NG9-3:n elämää vielä pidemmäksi "päälleliimaamalla" siihen sähköinen voimalinja - tässä tapauksessa tavoitemarrkkina-alue ei sitten kuitenkaan tainnut olla Eurooppa?
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 06:18
Jos mietitään jotain Kona Electriciä tai ID3:sta, niin hyvä ettei laatta lennä, kun näkee sellainen "saippualaatikon" 🤮 Siinä olisi markkinarako tehdä kohtuuhintainen, kohtuurangella varustettu vähän persoonallisemman näköinen sähköauto.
Autoja voi hankkia itselleen parhaiksi näkemillään kriteereillä, NG9-3 diesel-farmarilla on meidänkin taloudessa omat käyttökohteensa, mutta varsinaista käyttöauton virkaa on viimeiset 5kk hoitanut juurikin ID.3 ja hyvin ovat vatsahapot pysyneet mahalaukussa.
NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11081
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

On tuo niche-automerkin valmistaminen nykyisin aika vaikeaa, kun tuotantomäärien on pakko olla isoja, jos aikoo tehdä voittoa (lue: pysyä hengissä pitkällä tähtäimellä). Ja iso tuotantomäärä on heti väärin, jos haluaa olla niche. Jaguar, Alfa Romeo ja Lancia esimerkiksi on tuollaisia Saabin kokoluokan persoonallisina pidettyjä merkkejä, eikä yksikään taida olla kannattava. Ei vaikka Alfalla ja Lancialla olisi Fiatin eli nykyisin Stellantiksen teknologiaportfolio käytettävissä.

Ehkä ainoa jotenkin persoonallisesti mallistoa ylläpitävä mutta tuottava automerkki on Subaru, jonka nicheys on tietenkin suhteellista, kun valmistusmäärä on kuitenkin noin miljoona autoa vuodessa, eli 10x se mitä Saab teki. Hieman ovat kai sielläkin tärisemässä tän sähköistymisen kanssa, minkä vuoksi ovat joutuneet partneroitumaan Toyotan kanssa, että pysyisivät kehityksennkelkassa ja menestys jatkuisi.

Volvoa pidetään tietenkin persoonallisena joillain markkinoilla, mutta ei sitä kai suomessa voi kauhean persoonallisena merkkinä pitää, kun niitä tulee vastaan joka nurkalla. Eikä teknologiassa ole sinänsä mitään omalaatuista samaan tyyliin kuin Subarulla on bokserit ja nelivetopanostukset keihäänkärkinä.

Mitä tulee noihin Saabin persoonallisiin ratkaisuihin, niin niistähän on tullut viimeistään 2010-luvulla arkipäivää autoteollisuudessa. Kaikissa on saatavilla turbot, etuvedot, kunnollinen ergonomia, alhainen ilmanvastus ja luukkuperät. Nämä oli niitä juttuja, jotka muotoilun lisäksi erotti Saabin meinneinä vuosikymmeninä muista. Jotain muuta uutta siis pitäisi keksiä jos aikoisi erottua markkinoilla Audeista, Volvoista ym. valtavirta-premiumeista. Pelkällä muotoilulla ei pötkitä pitkälle, koska kovin yksilöllinen muotoilu karkottaa enemmän asiakkaita kuin houkuttelee.

Ja mitä tulee autojen persoonallisuuteen, niin paljon on kyse mielikuvista ja markkinaosuudesta. Skoda tai Opeli olisi aika eksoottisia autoja vaikka jenkeissä, jossa taas Subaru ei ole kovinkaan harvinainen varsinkin tietyillä alueilla. Volkkaria pidetään siellä käytännössä erikoisena premiumina, kun meillä se on niin valtavirtaa, ettei omaansa marketin pihalta erota. Että kun alkaa oksu puskea kurkunpäähän, niin kannattaa muistaa, että iso osa syy-seuraussuhteesta on vain omassa päässä.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Autoteollisuus on miljardi bisnestä, johon ei Saabin, eikä Volvon rahkeet riittänyt edes viime vuosisadalla, ilman rahoittajaa maailman suurimmilta auton tuottajilta. Tulevaisuudessa ns. tavallisten autojen tuotanto tulee olemaan maailman suurempien autojen valmistajien heiniä. Ainoat pienien sarjojen tai erikoisautojen valmistajia ovat sellaiset kuin Koenigsegg, joka pystyy tekemään autot asiakkaat toivomusten mukaan, ilman hinnan ylärajaa. Volvo ei ole kyllä erottunut juuri toisista autoista Amazonin valmistukseen jälkeen. Esim. tuo pihassa oleva S60 on aivan samanlainen kosla mitä muutkin saman luokan autot, ainut ero että kyltissä lukee Volvo. Se on tosi surullisen näköistä katseltavaa tuo Saabin tai Nevsin tehdasalue tyhjine tuotanto hallineen ja konttori rakennuksineen, ainoa on teknillinen puoli jossa on aktiivista toimintaa joka päivä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 17:09
On tuo niche-automerkin valmistaminen nykyisin aika vaikeaa, kun tuotantomäärien on pakko olla isoja, jos aikoo tehdä voittoa (lue: pysyä hengissä pitkällä tähtäimellä). Ja iso tuotantomäärä on heti väärin, jos haluaa olla niche. Jaguar, Alfa Romeo ja Lancia esimerkiksi on tuollaisia Saabin kokoluokan persoonallisina pidettyjä merkkejä, eikä yksikään taida olla kannattava. Ei vaikka Alfalla ja Lancialla olisi Fiatin eli nykyisin Stellantiksen teknologiaportfolio käytettävissä.

Ehkä ainoa jotenkin persoonallisesti mallistoa ylläpitävä mutta tuottava automerkki on Subaru, jonka nicheys on tietenkin suhteellista, kun valmistusmäärä on kuitenkin noin miljoona autoa vuodessa, eli 10x se mitä Saab teki. Hieman ovat kai sielläkin tärisemässä tän sähköistymisen kanssa, minkä vuoksi ovat joutuneet partneroitumaan Toyotan kanssa, että pysyisivät kehityksennkelkassa ja menestys jatkuisi.
Siinä luettelitkin jo ne suht "normaalit" autot, jotka kiinnostaisivat minua Saabin jälkeen: Alfa, Jaguar ja Subaru. Ovat edes jotenkin yksilöllisiä, joita voisi harkita 8)

Ammattiliiton jo lopetetussa lehdessä oli joskus 6-10 vuotta sitten stoori, jossa ilmoitettiin Subarun olevan kaikista tuottavin automerkki periaatteella "eniten tuottoa / valmistettu auto". Asia on saattanut sen jälkeen muuttua :roll:

viggen kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 18:14
Autoteollisuus on miljardi bisnestä, johon ei Saabin, eikä Volvon rahkeet riittänyt edes viime vuosisadalla, ilman rahoittajaa maailman suurimmilta auton tuottajilta. Tulevaisuudessa ns. tavallisten autojen tuotanto tulee olemaan maailman suurempien autojen valmistajien heiniä. Ainoat pienien sarjojen tai erikoisautojen valmistajia ovat sellaiset kuin Koenigsegg, joka pystyy tekemään autot asiakkaat toivomusten mukaan, ilman hinnan ylärajaa. Volvo ei ole kyllä erottunut juuri toisista autoista Amazonin valmistukseen jälkeen. Esim. tuo pihassa oleva S60 on aivan samanlainen kosla mitä muutkin saman luokan autot, ainut ero että kyltissä lukee Volvo. Se on tosi surullisen näköistä katseltavaa tuo Saabin tai Nevsin tehdasalue tyhjine tuotanto hallineen ja konttori rakennuksineen, ainoa on teknillinen puoli jossa on aktiivista toimintaa joka päivä.
Edelleen ihmettelen, miten NEVSin omistajilla on varaa polttaa rahaa suunnitteluun ja hallintoon sieltä tulematta tehdaslinjalta ulos yhtään mitään myytäväksi kelpaavaa :roll: NG900 kehitettin muistaakseni kolmessa vuodessa, kun piti saada OG900:lle seuraaja. Sitä sitten "jalostettiin" eteenpäin OG9-3:na.

En yhtään ihmettele, että porukkaa on lähtenyt NEVSiltä töihin muihin firmoihin. Jos ei ole tuottoa, alkaa työpaikka olemaan jossain vaiheessa uhattuna. Saman minä koin ollessani töissä siinä aiemmin mainitsemassani tanskalaisessa LED start-upissa. Kaikkea "hienoa" kehitellään, mutta valmistusmenetelmät eivät ole kaikista kustannustehokkaimpia. Sitten kun lisätään siihen lähes olematon myynti potentiaalisten asiakkaiden kalastelulla, ollaan menty aika pahasti metsään. Jos ei ole mitään valmista tuotetta markkinoitavaksi, niin mielikuvilla ei pitkään edistetä liiketoimintaa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
benicio
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja benicio »

Onhan Nevsilläkin toki iso omistaja. Meinasin kirjoittaa että rikas, mutta taitaa olla aika vakavastikin velkainen tuo Evergrande "maailman velkaantunein kiinteistökehittäjä" tms. Isompi kuin Geely, Subarusta puhumattakaan?
Kun tätä googlailin, niin törmäsin tällaisiin tuoreisiin uutisiin törmäsin:
https://www.scmp.com/business/china-bus ... alued-us87
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ehicle-yet
Evergrande NEVin markkina-arvo on siis suurempi kuin mm GM:llä ja BMW:llä, vaikka yhtään autoa ei ole vielä tehty (eikö niitä Nevs 93 sähköautoja kuitenkin tehty Kiinassa jo pari vuotta sitten?). Aika päätöntä meininkiä.

Ekan uutisen kuvatekstissä viittaus Nevs 93:n valmistukseen mutta sitten puhutaan lähinnä "Evergrande NEV:stä" Minulle ei ole ihan selvää miten tuo liittyy Nevsiin, tai siis Trollhättäniin ja sen porukkaan. Hengchi-brandillä noita Kiinassa myytäisiin, ja täällä kuvat malleista: https://www.motorauthority.com/news/113 ... -auto-show
Noissa uutisen teknologiakumppaneissa ei minusta ole Nevs-yhteyksistä tuttuja firmoja, esim mikä se hollantilainen napamoottorifirma oli.
TUosta Hengchi 1:stä tai 2:sta voi tietysti Aero X viittauksia etsiä, mutta aika tiheällä kammalla joutuu sen tekemään. Sinänsä mallit näyttää ihan autoilta siinä kuin muutkin uudet.

ja analyytikot näkevät meiningissä yhtä vähän järkeä kuin me täällä.

Ja jos nuo olisiva jotenkin Nevs-liitännäisiä, niin kai nyt Nevs olisi jotenkin julkaisuihin reagoinut somessaan tai viestinnässään? Onko Nevs nyt vain tuon sähköisen ja autonomisen pikkubussin valmistaja?

Hengchi 2:ssa on combicoupen takaspoileri yhdistettynä Jaguarin takavaloihin. Nyt jumalauta kiinalaiset
https://images.app.goo.gl/tNaBCWdKWumq8xtHA
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08
Vastaa Viestiin