Saab historia

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ tämän ketjun perusteella olisi kaksi Saab-Lanciaa kilvissä, joista toinen ketjun aiheena oleva. Suomessa noita ei uutena myyty kuitenkaan yhtään. Lisää infoa kiinnostuneille löytyy tuosta ketjusta melko reilusti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
linkomies
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 10:50
Paikkakunta: Hollola

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja linkomies »

Kuulin, että pakkilukon taustalla oli ajatus ettei auto lähde pysäköitynä koskaan omille teilleen. Rovaniemellä sillä olis ainakin yks elämä pelastettu. Ihan fiksu teoria.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja SS »

Eiköhän syy liene alunperin se, ettei mekaanista rattilukkoa voinut tehdä virtalukon sijainnin takia. Se sitten korvattiin pakkilukolla.

Oho, melkein historiaa koko topikki jo :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Meillä oli aikoinaan 1970-mallin 99:issä myös starttinappula keskikonsolissa. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Saabin konkurssista tuli jo kuluneeksi kymmenen vuotta. Marcus & Manuela ovat Saab-kanavallaan julkaisseet Saab-aiheisia eli historia-aiheisia videoita, ja viime vuosien ajalta sieltä löytyykin oikein todellisia helmiä.

Näitä saattaa olla joidenkin mielestä olla mukava katsella pimeinä ja kylminä mutta kuitenkin sisäisesti lämpiminä viikonloppuiltoina.

https://www.youtube.com/watch?v=tbyo5G-ntX8
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Olipa mahtava pätkä. On se vaan niin väärin, näytin vaimollekin ja sanoin, et mieti et nykyään kaikis autoissa on noi koko takaloosterin levyiset ledit, Saabissa ne oli jo 10 vuotta sitten. Tässä melkein kyynel tulee silmään ajatellessa, mitä kaikkea Saab olisi voinutkaan saada aikaiseksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eipä kyl oikein mikään muu auto herätä kovin suurta omistushalua. Onneksi ajelen niin vanhoilla romuilla, että vielä Saabejakin riittää, mutta lähivuosinahan sitä on pakko siirtyä johonkin sieluttomaan kuljettimeen.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Pe Helmi 11, 2022 11:47
Eipä kyl oikein mikään muu auto herätä kovin suurta omistushalua. Onneksi ajelen niin vanhoilla romuilla, että vielä Saabejakin riittää, mutta lähivuosinahan sitä on pakko siirtyä johonkin sieluttomaan kuljettimeen.
Täysin sama juttu.

Varmaan täytyy siirtyä Jaguariin, sillä niitä ei tule joka nurkan takaa vastaan ja muotoilu miellyttää silmää.

Ostaisipa joku nyt tuon NEVSin, mutta turha toivoa:

https://www.saabplanet.com/will-nevs-ge ... is-spring/

Saabin brändiarvo on suurempi kuin NEVSin arvo.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja torque »

^^aivan, tuo auton "sieluttomuus" hieman vaivaa autonvalinnassa.
Alfa Romeo ois yksi vaihtoehto, vaan ei ole tarpeeksi luotettava ympärivuotiseen käyttöön Suomessa.
Lämmin talli pitäisi olla aina käytettävissä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

torque kirjoitti:
La Helmi 12, 2022 14:00
^^aivan, tuo auton "sieluttomuus" hieman vaivaa autonvalinnassa.
Alfa Romeo ois yksi vaihtoehto, vaan ei ole tarpeeksi luotettava ympärivuotiseen käyttöön Suomessa.
Lämmin talli pitäisi olla aina käytettävissä.
Kyllä, itsekin miettinyt Alfaa, mutta sen maine on niin huono, että varmaan jää hankkimatta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ :mrgreen: siinähän se maine kasvaisi, kun alkaisi raportoida Saabin tyyliin vastoikäymisistä :mrgreen:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jotenkin näin jälestäpäin tuntuu vieläkin paremmalta valinnalta tuon Nevsin 9-3 Aeron ostos, mitä ne silloiset muut vaihtoehdot olivat. :D Jälleen myyntihinnat erittäin vakaita, jopa noususuuntaisia, ainakin jos katsoo KVD:n myyntiä viime aikoina. Pää asia tietenkin, että auto täyttää tehtävänsä käytössä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jaguarit on kyllä aika hienoja. Onkohan siellä mallistossa mitään täysjärkistä valintaa, kun yleensä autot on näitä 400k ajettuja olleet (nyt Saabissa 396 tkm ja Folkkarissa 470 tkm) :D. X-Type?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja aero »

X-type on paljon hienompi auto kuin maineensa antaa ymmärtää, toki pitkällä historialla kulumaa näkyy väkisinkin. Diesel ja pikkubensa on etuvetoja, isomamt bensakoneet (2.5 ja 3.0) vissiin aina nelivetoja - tosin alkupäässä oli keskellä viskolukko, mutta kustannussyistä siitä luovuttiin ajatuksella "ESP hoitaa homman" eikä meno välttämättä tunnu ihan niin nelivetoiselta kuin äkkiseltään odottaisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja viggen »

Täällä ei paljoa Jagget maksa. Työkaverilla oli sellainen, mutta ei jaksanut rassata sitä.
https://www.kvd.se/auktioner/jaguar-x-t ... 5hk-132282
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin