Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
-harrastus tulisi pysymään moninkertaisesti pidempään kuin piiiitkäääään, jos joskus näiden tuotanto näkee päivänvalon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tämä on juuri se ongelma.viggen kirjoitti: ↑Ma Kesä 13, 2022 13:57Nykyinen Saab AB ei tule ikään päästämään nimeä muille, koska Wallenberg yhtiö on sen poistanut autoteollisuudesta ja he päättää asioista loppujen lopuksi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_AB
Saabin tavaramerkki autoissa olisi varmasti ikoninen aivan kuin Mini, mutta merkin lisensointi käyttöön olisi haastavaa.
Sitten jos jostain syystä joku lisensoisi merkin käyttöön, puritaanisaabistit sanoisivat, että "se ei ole aito Saab", aivan kuten on sanottu 9-2x:stä, 9-7x:stä, sekä myös muista GM-ajan tuotteista
GM:n toimitusjohtaja Mary Dar.. eikun Barra kertoi mm. Linkedinissä, että yhtiö harkitsee paluuta Eurooppaan sähköautojen muodossa. Kommentoin siihen, että "hei, Trollhättanissa on muuten eräs pieni autonvalmistaja, jonka aikanaan omistitte. He ovat viime vuosina keskittyneet sähköautojen kehittämiseen, mutta varojen puute esti heitä valmistamasta autoja markkinoille. Ehkä teillä voisi olla käyttöä heidän asiantuntemukselleen".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Teslan maine perustuu pitkälti hypeen: on autonvalmistaja, joka ei ole perinteinen autonvalmistaja ja tehnyt asiat hieman toisin kuin perinteiset merkit.Eski kirjoitti: ↑Ti Kesä 14, 2022 09:01Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan
Eski
Huollon saatavuusongelmista, hinnasta, maalauksesta jne. huolimatta suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoonsa. Vähän sama kuin iPhonen omistajat: on saatettu hidastaa ohjelmistoa "kuluneen akun vuoksi" jne., mutta silti jatketaan uskollisesti käyttäjinä.
Täytyy kyllä myöntää, että jos olisi tullut aivan giganttisia ongelmia Saabien kanssa, niin todennäköisesti merkki olisi vaihtunut. Sensonicin kanssa oltiin jo lähellä, mutta onneksi ei sentään
Saab Planet kirjoittaa uusimmassa artikkelissaan, että Saab pitäisi herättää henkiin autonvalmistajana: https://www.saabplanet.com/saab-car-bra ... e-revived/
Tämä on pikemminkin spekulaatiota, vaikka olisihan itse brändi arvokas, ehkäpä jopa yhtä arvokas kuin artikkelissa mainitut Mini ja Lotus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Taas huonoja uutisia Nevs osalta, saa nähdä vieläkö selviä tästä sopasta
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.85300067
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.83111406
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.85300067
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.83111406
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Olisi ollut jo pidemmän aikaa asiallista myydä firma jollekin autovalmistajalle, joka tarvitsisi tuotantokapasiteettia Euroopassa. Tilanne ei juurikaan ole muuttunut General Motorsin viimeisten Euroopan päivien suhteen.viggen kirjoitti: ↑Pe Marras 11, 2022 12:18Taas huonoja uutisia Nevs osalta, saa nähdä vieläkö selviä tästä sopasta
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.85300067
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.83111406
Nyt kun GM hamuaa takaisin Euroopan markkinoille, olen kirjoittanut heidän LinkedIn -sivustolle, että "siellä Etelä-Ruotsissa olisi muuten sellainen pienehkö autotehdas, joka voisi olla hyvä jalansija omistaa, jos haluaisi palata Euroopan markkinolle"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ei tuosta Sono Motorsin Sion tuotannosta tullut yhtään mitään, ei Ruotsissa, eikä Suomessa. Rahat ovat kuulemma loppu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ainoa, mikä noista "uusista" sähköautojen valmistajista on onnistunut, on Tesla.
Autojen laadusta ja huoltoverkostosta voidaan olla montaa mieltä, mutta hypellä noita on myyty paljonkin, aivan kuten esimerkiksi iPhonea.
Ei ole NEVSillä eikä Sono Motorsilla ollut ilmeisesti hajua siitä, mitä autofirman pyörittäminen kustantaa. Olisi ehkä kannattanut konsultoida perinteisten autonvalmistajien ammattilaisia. Ymmärtääkseni jossain alkuaikojen Tesla-mallissa oli kopioitu/"lainattu" osia muista automerkeistä, mikä on aivan fiksua.
Ennen olin erittäin kriittinen sen suhteen, että Saabeissa käytettiin GM:n osia, varsinkin vuoden 2007 NG9-3:n kojetaulun "faceliftissä", jossa Saabin "omia" komponentteja vaihdettiin GM:n konsernikomponentteihin (mankka, ACC-paneeli jne.). Nykyään tuota pitää lähinnä hyvänä juttuna. Tuotantokustannukset ovat niin korkeat, että volyymien pitää olla suuret. Siksi on fiksua jakaa komponentteja eri merkkien suhteen, josta Audi-Seat-Škoda-VW ovat hyviä esimerkkejä.
Mutta vahvasti ei mene myöskään kaikilla perinteisillä automerkeillä. Viime perjantaina eräs verkostooni kuuluva entinen automyyjä kertoi Hyundain nykyisestä tilanteesta: olivat tilanneet täyssähkö-Hyundaita tammikuussa 2022, ja autojen oli määrä tulla heille marraskuun lopussa 2022. Hänen entisillä kollegoillaan oli kokous marraskuun lopussa, jossa selvisi, että autot saapuisivat jälleenmyyjälle vasta marraskuussa 2023. Nyt liike lähinnä toivoo, että auton tilanneet asiakkaat peruisivat itse kauppansa, koska vaihtohyvitykset vanhoista autoista on jo annettu.
Tiedustelin kyseiseltä hemmolta, miten autoliikkeet aikovat tulevaisuudessa myydä vaihtoautoina sähköautoja, joiden akkutakuu on päättymässä. Hän vastasi, että autoliike joutuu laskemaan auton hintaan "riskikertoimen" akkupaketin hinnasta, joka tulee nostamaan vaihtoautojen hintoja.
Autojen laadusta ja huoltoverkostosta voidaan olla montaa mieltä, mutta hypellä noita on myyty paljonkin, aivan kuten esimerkiksi iPhonea.
Ei ole NEVSillä eikä Sono Motorsilla ollut ilmeisesti hajua siitä, mitä autofirman pyörittäminen kustantaa. Olisi ehkä kannattanut konsultoida perinteisten autonvalmistajien ammattilaisia. Ymmärtääkseni jossain alkuaikojen Tesla-mallissa oli kopioitu/"lainattu" osia muista automerkeistä, mikä on aivan fiksua.
Ennen olin erittäin kriittinen sen suhteen, että Saabeissa käytettiin GM:n osia, varsinkin vuoden 2007 NG9-3:n kojetaulun "faceliftissä", jossa Saabin "omia" komponentteja vaihdettiin GM:n konsernikomponentteihin (mankka, ACC-paneeli jne.). Nykyään tuota pitää lähinnä hyvänä juttuna. Tuotantokustannukset ovat niin korkeat, että volyymien pitää olla suuret. Siksi on fiksua jakaa komponentteja eri merkkien suhteen, josta Audi-Seat-Škoda-VW ovat hyviä esimerkkejä.
Mutta vahvasti ei mene myöskään kaikilla perinteisillä automerkeillä. Viime perjantaina eräs verkostooni kuuluva entinen automyyjä kertoi Hyundain nykyisestä tilanteesta: olivat tilanneet täyssähkö-Hyundaita tammikuussa 2022, ja autojen oli määrä tulla heille marraskuun lopussa 2022. Hänen entisillä kollegoillaan oli kokous marraskuun lopussa, jossa selvisi, että autot saapuisivat jälleenmyyjälle vasta marraskuussa 2023. Nyt liike lähinnä toivoo, että auton tilanneet asiakkaat peruisivat itse kauppansa, koska vaihtohyvitykset vanhoista autoista on jo annettu.
Tiedustelin kyseiseltä hemmolta, miten autoliikkeet aikovat tulevaisuudessa myydä vaihtoautoina sähköautoja, joiden akkutakuu on päättymässä. Hän vastasi, että autoliike joutuu laskemaan auton hintaan "riskikertoimen" akkupaketin hinnasta, joka tulee nostamaan vaihtoautojen hintoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Se eka Tesla, eli Roadster, oli Lotus Elise, johon pimpattiin vain sähköt Teslan toimesta.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 07:46Ymmärtääkseni jossain alkuaikojen Tesla-mallissa oli kopioitu/"lainattu" osia muista automerkeistä, mikä on aivan fiksua.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nevsille tulee uusi omistaja, selviää muutaman viikon sisällä TTELA:n mukaan.
TTELA avslöjar: Klart med ny ägare till Nevs.
TTELA avslöjar: Klart med ny ägare till Nevs.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Oispa hienoa jos se olis AB
Toivossa on tunnetusti hyvä elää, sano kihomato
Toivossa on tunnetusti hyvä elää, sano kihomato
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Laitoin NEVSin LinkedIniin tuon uutisen ja kysyin, että koska saamme 9-3EVeitä
Ja sitten mielellään avoja
Avosähköautoja kun ei näytä liiemmälti olevan markkinoilla. Ne voi oikeastaan laskea yhden käden sormilla.
Saatan katsoa asiaa sinikeltaisten lasien lävitse, mutta mikä globaali lopetettu tai konkurssiin mennyt automerkki olisi kannattavaa herättää henkiin?
Tilanteet muuttuvat nopeastikin, ja koronan pyyhkiessä eri maanosien ylitse en uskoisi jaettujen autojen kiinnostavan ihmisiä. Katosihan Helsingin Seudun Liikenteen asiakkaista noin 37% koronapandemian seurauksena, eikä tilanne ole vieläkään elpynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mikä tai minkälainen firma on Paradigma Europe Development AB?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003