Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3799
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

:saab: -harrastus tulisi pysymään moninkertaisesti pidempään kuin piiiitkäääään, jos joskus näiden tuotanto näkee päivänvalon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Saab OG9-3 SE 2.0t vm. 2000 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7018
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ma Kesä 13, 2022 13:57
Nykyinen Saab AB ei tule ikään päästämään nimeä muille, koska Wallenberg yhtiö on sen poistanut autoteollisuudesta ja he päättää asioista loppujen lopuksi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_AB
Tämä on juuri se ongelma.
Saabin tavaramerkki autoissa olisi varmasti ikoninen aivan kuin Mini, mutta merkin lisensointi käyttöön olisi haastavaa.

Sitten jos jostain syystä joku lisensoisi merkin käyttöön, puritaanisaabistit sanoisivat, että "se ei ole aito Saab", aivan kuten on sanottu 9-2x:stä, 9-7x:stä, sekä myös muista GM-ajan tuotteista :wink:

GM:n toimitusjohtaja Mary Dar.. eikun Barra kertoi mm. Linkedinissä, että yhtiö harkitsee paluuta Eurooppaan sähköautojen muodossa. Kommentoin siihen, että "hei, Trollhättanissa on muuten eräs pieni autonvalmistaja, jonka aikanaan omistitte. He ovat viime vuosina keskittyneet sähköautojen kehittämiseen, mutta varojen puute esti heitä valmistamasta autoja markkinoille. Ehkä teillä voisi olla käyttöä heidän asiantuntemukselleen". :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6162
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7018
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ti Kesä 14, 2022 09:01
Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan :twisted:

Eski
Teslan maine perustuu pitkälti hypeen: on autonvalmistaja, joka ei ole perinteinen autonvalmistaja ja tehnyt asiat hieman toisin kuin perinteiset merkit.

Huollon saatavuusongelmista, hinnasta, maalauksesta jne. huolimatta suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoonsa. Vähän sama kuin iPhonen omistajat: on saatettu hidastaa ohjelmistoa "kuluneen akun vuoksi" jne., mutta silti jatketaan uskollisesti käyttäjinä.

Täytyy kyllä myöntää, että jos olisi tullut aivan giganttisia ongelmia Saabien kanssa, niin todennäköisesti merkki olisi vaihtunut. Sensonicin kanssa oltiin jo lähellä, mutta onneksi ei sentään :mrgreen:

Saab Planet kirjoittaa uusimmassa artikkelissaan, että Saab pitäisi herättää henkiin autonvalmistajana: https://www.saabplanet.com/saab-car-bra ... e-revived/

Tämä on pikemminkin spekulaatiota, vaikka olisihan itse brändi arvokas, ehkäpä jopa yhtä arvokas kuin artikkelissa mainitut Mini ja Lotus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin