Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

:saab: -harrastus tulisi pysymään moninkertaisesti pidempään kuin piiiitkäääään, jos joskus näiden tuotanto näkee päivänvalon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ma Kesä 13, 2022 13:57
Nykyinen Saab AB ei tule ikään päästämään nimeä muille, koska Wallenberg yhtiö on sen poistanut autoteollisuudesta ja he päättää asioista loppujen lopuksi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_AB
Tämä on juuri se ongelma.
Saabin tavaramerkki autoissa olisi varmasti ikoninen aivan kuin Mini, mutta merkin lisensointi käyttöön olisi haastavaa.

Sitten jos jostain syystä joku lisensoisi merkin käyttöön, puritaanisaabistit sanoisivat, että "se ei ole aito Saab", aivan kuten on sanottu 9-2x:stä, 9-7x:stä, sekä myös muista GM-ajan tuotteista :wink:

GM:n toimitusjohtaja Mary Dar.. eikun Barra kertoi mm. Linkedinissä, että yhtiö harkitsee paluuta Eurooppaan sähköautojen muodossa. Kommentoin siihen, että "hei, Trollhättanissa on muuten eräs pieni autonvalmistaja, jonka aikanaan omistitte. He ovat viime vuosina keskittyneet sähköautojen kehittämiseen, mutta varojen puute esti heitä valmistamasta autoja markkinoille. Ehkä teillä voisi olla käyttöä heidän asiantuntemukselleen". :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ti Kesä 14, 2022 09:01
Jep, on todella vaikea uskoa, että jonkun kiinalaisen patteriautopajan tekemästä autosta Saabin merkeillä varustettuna tulisi edes meille vanhoille saabisteille uutta harrastettavaa. Kötöstyksen pitäisi olla merkittävästi erottuva ja yksilöllinen, jotta se saavuttaisi markkinoita näiltä nykyisiltä valtamerkeiltä, kuten Tesla. Sellaista ei todellakaan ihan helpolla tehdä. Tietysti, jos joku keksisi nyt patteriautoista seuraavan innovaation (vetyauto on myös patteriauto), joka löisi tämän epätoivoisen patteriautopelleilyn laudalta, niin sille ehkä voitaisiin myöntää Saabin nimi käyttöön... Mielestäni on todella hyvä asia, että Wallenbergit pitävät Saabin merkin ja nimen erossa näistä patteriautoista. Voihan sellaisen tehdä helposti itsekin jostain Kiasta tai huihaista liimaamalla Saabin merkit nokkapeltiin, sitähän se on tämä badge-engineering parhaimmillaan :twisted:

Eski
Teslan maine perustuu pitkälti hypeen: on autonvalmistaja, joka ei ole perinteinen autonvalmistaja ja tehnyt asiat hieman toisin kuin perinteiset merkit.

Huollon saatavuusongelmista, hinnasta, maalauksesta jne. huolimatta suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoonsa. Vähän sama kuin iPhonen omistajat: on saatettu hidastaa ohjelmistoa "kuluneen akun vuoksi" jne., mutta silti jatketaan uskollisesti käyttäjinä.

Täytyy kyllä myöntää, että jos olisi tullut aivan giganttisia ongelmia Saabien kanssa, niin todennäköisesti merkki olisi vaihtunut. Sensonicin kanssa oltiin jo lähellä, mutta onneksi ei sentään :mrgreen:

Saab Planet kirjoittaa uusimmassa artikkelissaan, että Saab pitäisi herättää henkiin autonvalmistajana: https://www.saabplanet.com/saab-car-bra ... e-revived/

Tämä on pikemminkin spekulaatiota, vaikka olisihan itse brändi arvokas, ehkäpä jopa yhtä arvokas kuin artikkelissa mainitut Mini ja Lotus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Taas huonoja uutisia Nevs osalta, saa nähdä vieläkö selviä tästä sopasta :?:
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.85300067
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.83111406
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Pe Marras 11, 2022 12:18
Taas huonoja uutisia Nevs osalta, saa nähdä vieläkö selviä tästä sopasta :?:
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.85300067
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.83111406
Olisi ollut jo pidemmän aikaa asiallista myydä firma jollekin autovalmistajalle, joka tarvitsisi tuotantokapasiteettia Euroopassa. Tilanne ei juurikaan ole muuttunut General Motorsin viimeisten Euroopan päivien suhteen.

Nyt kun GM hamuaa takaisin Euroopan markkinoille, olen kirjoittanut heidän LinkedIn -sivustolle, että "siellä Etelä-Ruotsissa olisi muuten sellainen pienehkö autotehdas, joka voisi olla hyvä jalansija omistaa, jos haluaisi palata Euroopan markkinolle" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei tuosta Sono Motorsin Sion tuotannosta tullut yhtään mitään, ei Ruotsissa, eikä Suomessa. Rahat ovat kuulemma loppu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ainoa, mikä noista "uusista" sähköautojen valmistajista on onnistunut, on Tesla.
Autojen laadusta ja huoltoverkostosta voidaan olla montaa mieltä, mutta hypellä noita on myyty paljonkin, aivan kuten esimerkiksi iPhonea.

Ei ole NEVSillä eikä Sono Motorsilla ollut ilmeisesti hajua siitä, mitä autofirman pyörittäminen kustantaa. Olisi ehkä kannattanut konsultoida perinteisten autonvalmistajien ammattilaisia. Ymmärtääkseni jossain alkuaikojen Tesla-mallissa oli kopioitu/"lainattu" osia muista automerkeistä, mikä on aivan fiksua.

Ennen olin erittäin kriittinen sen suhteen, että Saabeissa käytettiin GM:n osia, varsinkin vuoden 2007 NG9-3:n kojetaulun "faceliftissä", jossa Saabin "omia" komponentteja vaihdettiin GM:n konsernikomponentteihin (mankka, ACC-paneeli jne.). Nykyään tuota pitää lähinnä hyvänä juttuna. Tuotantokustannukset ovat niin korkeat, että volyymien pitää olla suuret. Siksi on fiksua jakaa komponentteja eri merkkien suhteen, josta Audi-Seat-Škoda-VW ovat hyviä esimerkkejä.

Mutta vahvasti ei mene myöskään kaikilla perinteisillä automerkeillä. Viime perjantaina eräs verkostooni kuuluva entinen automyyjä kertoi Hyundain nykyisestä tilanteesta: olivat tilanneet täyssähkö-Hyundaita tammikuussa 2022, ja autojen oli määrä tulla heille marraskuun lopussa 2022. Hänen entisillä kollegoillaan oli kokous marraskuun lopussa, jossa selvisi, että autot saapuisivat jälleenmyyjälle vasta marraskuussa 2023. Nyt liike lähinnä toivoo, että auton tilanneet asiakkaat peruisivat itse kauppansa, koska vaihtohyvitykset vanhoista autoista on jo annettu.

Tiedustelin kyseiseltä hemmolta, miten autoliikkeet aikovat tulevaisuudessa myydä vaihtoautoina sähköautoja, joiden akkutakuu on päättymässä. Hän vastasi, että autoliike joutuu laskemaan auton hintaan "riskikertoimen" akkupaketin hinnasta, joka tulee nostamaan vaihtoautojen hintoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Joulu 13, 2022 07:46
Ymmärtääkseni jossain alkuaikojen Tesla-mallissa oli kopioitu/"lainattu" osia muista automerkeistä, mikä on aivan fiksua.
Se eka Tesla, eli Roadster, oli Lotus Elise, johon pimpattiin vain sähköt Teslan toimesta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nevsille tulee uusi omistaja, selviää muutaman viikon sisällä TTELA:n mukaan.
TTELA avslöjar: Klart med ny ägare till Nevs.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oispa hienoa jos se olis :saab: AB

Toivossa on tunnetusti hyvä elää, sano kihomato :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 16:33
Oispa hienoa jos se olis :saab: AB

Toivossa on tunnetusti hyvä elää, sano kihomato :mrgreen:
Laitoin NEVSin LinkedIniin tuon uutisen ja kysyin, että koska saamme 9-3EVeitä :mrgreen:

Ja sitten mielellään avoja :mrgreen:

Avosähköautoja kun ei näytä liiemmälti olevan markkinoilla. Ne voi oikeastaan laskea yhden käden sormilla.

Saatan katsoa asiaa sinikeltaisten lasien lävitse, mutta mikä globaali lopetettu tai konkurssiin mennyt automerkki olisi kannattavaa herättää henkiin? :mrgreen: 👍

Tilanteet muuttuvat nopeastikin, ja koronan pyyhkiessä eri maanosien ylitse en uskoisi jaettujen autojen kiinnostavan ihmisiä. Katosihan Helsingin Seudun Liikenteen asiakkaista noin 37% koronapandemian seurauksena, eikä tilanne ole vieläkään elpynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mikä tai minkälainen firma on Paradigma Europe Development AB?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin