Evergrande piti NEVSiä liian kauan. Olisi pitänyt myydä se jollekulle toiselle yritykselle, jolla on pohjakassa kunnossa.viggen kirjoitti: ↑Pe Helmi 10, 2023 15:04Saa nähdä, mitä nyt seuraavaksi![]()
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ ... 1.91890502
Nyt historia tavallaan toistaa itseään: Mullerin Spykerilla ei ollut rahaa pitää SAAB:iä. Kai Johan Jiangilla ei ollut varaa pitää NEVSiä, ja nyt ei ollut Evergrandella, jonka vuoksi myös suomalaiset yhtiöt (esim. KONE) kärsivät Aasian bisneksissään. Mullerin toimilla oli vaikutus Saabin alihankkijoihin, joista osa meni konkurssiin Saabin maksukyvyttömyyden ja myöhemmin konkurssin vuoksi. Jiang ja Evergrande eivät edes koskaan päässeet siihen pisteeseen.
Omasta mielestäni olisi pitänyt yrittää myydä tuo NEVS jollekin autonvalmistajalle, sikäli mikäli jollakulla niistä olisi ollut kiinnostusta. Ei oikein tule nyt mieleen mitä tuo NEVS pystyisi tarjoamaan millekään autonvalmistajalle, siis sellaista, mitä niillä ei jo ole.
Ottamatta huomioon Evergranden nykyistä taloudellista tilannetta, en lainkaan ihmettele, että NEVS on nyt myyty kahteen otteeseen. Jos ei ole mitään myytävää eikä tarjottavaa, ei ole myöskään tuloja. Olisi pitänyt pystyä pukkaamaan uusia automalleja markkinoille tai myymään autoteollisuuden asiantuntijapalveluita (vähän kuten rengasbisneksessä Black Donut) niitä tarvitseville yrityksille. Keskenään puuhastelu ja asioiden kehittäminen kun ei tuota mitään, jolloin sen pohjakassan pitäisi olla kunnossa. Ja tuskin kukaan investori katsoo tuollaista puuhaa pidempään, jos investointikohde ei ala tuottamaan voittoa.