Niinhän tuota luulisi, että satsattaisiin 9-3:sta pienempään malliin. Mikäli tuollainen joskus tulee, niin eiköhän GM pidä huolen siitä että malli tulee markkinoille vähintään yhden sukupolven kilpailijoita jäljempänä. Muutenhan se saattaisi mennä vahingossa kaupaksikin.
Huvittavaa miettiä taaksepäin kuinka vuosituhannen alussä lupailtiin mielenkiintoisimpia Saab-vuosia seuraavan viiden-kuuden vuoden sisällä kuin koskaan ennen. Mikä oli lopputulos:
- Uusi 9-3, jonka laatuvaikutelma kaukana kilpailijoiden tasosta. Farmari markkinoille auttamatta liian myöhään, avo auttamatta liian ruma perästä.
- Pari kappaletta 9-5 kasvojenkohotuksia
- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään
- Yksi Subaru ja yksi GM-möhkö Saabin logoin varustettuna.
Autoteollisuudessa ehkä ainoastaan Lada pystynyt huonompaan suoritukseen 2000-luvulla. Mikäli uusi 9-5 rämpii yhtä huonosti lienee syytä valmistautua merkin hautajaisiin.
GM:n tulevaisuus näyttää niin heikolta, että todennäköisesti Saabin uudet mallit (jos edes on tulossa) viivästyvät vielä tästäkin. Kansa ei Jenkeissä enää osta tarpeeksi ja rahat alkavat loppumaan. Pahimmassa tapauksessa Saabin tuotanto pistetään jäihin vuosiksi ja sitten kun taloustilanne kohentuu kaivetaan naftaliinista.
CC Aero kirjoitti:- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään.
Noilla konseptiautoilla nimenomaan pidetään hengissä niitä "odotuksia", kun ei ole varaa laittaa markkinoille uusia malleja. Kätevä tapa saada huomiota itselleen, mutta loppukädessä Saab -fanit pettyvät, koska erittäin harva konseptimalli näkee päivänvalon ihan tuotantomallina.
CC Aero kirjoitti:- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään.
Noilla konseptiautoilla nimenomaan pidetään hengissä niitä "odotuksia", kun ei ole varaa laittaa markkinoille uusia malleja. Kätevä tapa saada huomiota itselleen, mutta loppukädessä Saab -fanit pettyvät, koska erittäin harva konseptimalli näkee päivänvalon ihan tuotantomallina.
Omalla kohdallani on käynyt nimenomaan miten kirjoitit: tulee paha pettymys. Turhauttavaa katsella mitenkä Saabilla olisi rahkeita hyvin omaperäisiin autoihin mutta mitään uutta ei kuitenkaan ole tullut. Veikkaan, että myös monet muut kuin Saab-fanaatikot ovat pettyneet.
Tuulilasissa ihmeteltiin juuri tuota miksi Saab ei saa tuotantoon uutta autoa. Toimittaja olisi halunnut juuri tämän Pariisissa nähdyn 9X Airin lähes sellaisenaan tuotantoon. Surkealtahan tuo touhu on näyttänyt ja tulevaisuus näyttää valitettavasti vielä pahemmalta.
Poikittain asennettu, etuveto.
1 398 cm3. Neljä sylinteriä Sylinterin halkaisija / iskun pituus: 73,4/ 82,6 mm.
Alumiininen sylinterinkansi, valurautainen sylinterilohko.
Ketjuvetoinen DOHC. Neljä venttiiliä sylinteriä kohti.
Takoteräksinen kampiakseli, teräksiset kiertokanget.
Alumiinimännät, öljysuihkujäähdytys.
Suorasuihkutus keskelle asennetuilla injektoreilla.
VVT sekä imu- että pakoventtiileissä.
Suolalla täytetyt pakoventtiilit.
Puristussuhde: 10,2:1.
Ahtoilman jäähdytyksellä varustettu turboahdin. Enimmäisahtopaine: 1,6 bar.
Kaksoismassavauhtipyörä. Saab-moottorin hallinta:
Suurin teho (E85): 200 hv (147 kW / 5 000 kierr./min)
Enimmäisvääntö (E85): 280 Nm / 1 750-5 000 kierr./min
Suurin teho (bensiini): 170 hv (125 kW / 5 200 kierr./min)
Enimmäisvääntö (bensiini): 230 Nm / 1 500-5 200 kierr./min
Hybridijärjestelmä:
Sähkömoottori ja -generaattori, jossa litiumioniakku.
Akkujärjestelmä, joka antaa sähköistä lisäpotkua kiihdytyksiin, hyötyjarrutus, polttoaineen katkaisu, moottorin automaattinen uudelleenkäynnistys.
Tuo 1,4 biopower-kone pitäisi saada pian myös nykyiseen 9-3:een.
Käykääpä huviksenne katsomassa uuden Octavian bensaturbojen (1,4 TSI ja 1,8 TSI) hintoja ja suoritusarvoja. Eihän sitä läheskään joka asiassa voi Saabiin verrata, mutta montaa ostajaa varmaan puhuttelee uuden Octavian hinta-tila-suorituskyky-kulutus suhde.
Suomen sivut olivatkin nyt alahaalla, mutta Saksan sivuilta kopsattuna:
1,4 TSI DSG 6,3 l/100 km ja 9,7 s 0-100 km/h
1,8 TSI DSG 6,6 l/100 km ja 7,8 s 0-100 km/h
Hinnat oli Suomessa muistaakseni DSG-versioilla alkaen 23-25 tEUR silloin kun sivut vielä toimi.
mek kirjoitti:
Käykääpä huviksenne katsomassa uuden Octavian bensaturbojen (1,4 TSI ja 1,8 TSI) hintoja ja suoritusarvoja. Eihän sitä läheskään joka asiassa voi Saabiin verrata, mutta montaa ostajaa varmaan puhuttelee uuden Octavian hinta-tila-suorituskyky-kulutus suhde.
Jatketaan tässä samalla linjalla. Skodalta on nyt myös tarjolla sitten 1.8TSI 4x4.
1.8 TSI 4X4 Elegance 31 290€
taikka 1.8 TSI 4X4 Scout 33 490€
Tai etuvetoisena:
1.8 TSI Elegance DSG Autom. 27 890€ - 0-100kmh 7.8sek / EU Yhd.6.6litraa
En ihmettele jos tässä joku innostuukin vaihtamaan itselleen Octavian.
ja siihen (1.8TSI) sporttipaketti ja viritys settiä kehiin, niin alkaa aika peli alla... 1.8TSI:stä kuulemma irtoaa softavirityksellä yli 200hv ja 300Nm, eli aika maukas yhdistelmä tuollainen kone ja Haldex4.
Hintaa alle 35k€ ja kulkee about Aero XWD 2.0T:n kanssa samaa tahtia...
... toistaalta, p@sk@st@ ei kaviaaria saa, vaikka mikä olis...
Tarkoittaen tuota 1.4 TSI tupla-ahtausta. Jos sellaiseen vertaa, niin aikalailla samaa luokkaa, mutta Saabin tehot korkeammat, BioPower-moottori ja kulutus alhaisempi. Aikalailla saman tyyppinen kone, jos tuohon vertaa.
Onkos tuossa Saabin 1.4-koneessa yksi vai kaksi ahdinta?