Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Joo, kieltämättä voi olla Saabin päivät kansanautona sitten ohitse. Kyllä tässä tietenkin varmaankin 5 vuotta vielä menee ennen kuin jotain uusia super-Saabeja saadaan hihnalta ulos. Joka tapauksessa uutta 9-5:ttä tässä odotellaan nyt ensihätään.
Re: Saabin tulevaisuus
Antaa niiden nyt tuumata eka rauhassa. Kyllä sieltä jatkossakin jokinlainen kansanaudohtavakin tullee, siinä tallotaan liikaa menneisyyden varpaille muuten. Olen kyllä sitä mieltä että ei haittaisi että sitä omalla persoonallisella tavalla high endiäkin löytyisi jatkossa enemmän mutta jotta markkinat ei kapene liikaa, pitää löytyä halvempiakin vaihtoehtoja.
Oma veikkaus on se, päätellen sen pohjalta mitä tietoa on saatavilla, että mm. hiilikuitua tullaan Saabbeihin jatkossa tunkemaan. Se on sekä Saabin itsensä ajatus että K:n autot tuppaavat olemaan pelkästään hiilikuidusta tehtyjä... Nostanee hintaa mutta poistaa massaa. Mitä massiivisempi auto, sen hankalampaa siitä on saada ympäristöystävällinen.
Oma veikkaus on se, päätellen sen pohjalta mitä tietoa on saatavilla, että mm. hiilikuitua tullaan Saabbeihin jatkossa tunkemaan. Se on sekä Saabin itsensä ajatus että K:n autot tuppaavat olemaan pelkästään hiilikuidusta tehtyjä... Nostanee hintaa mutta poistaa massaa. Mitä massiivisempi auto, sen hankalampaa siitä on saada ympäristöystävällinen.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Saabin tulevaisuus
Niin tai Tojotan Lexsusta vastaavaa premium mallistoa
joka ei koske köyhää. En tiedä lexsuksen tuotanto määriä,
ehkä 100-200 tuhatta. jenkeissä ainakin näyttäisi olevan
lexsuja jonkin verran.
joka ei koske köyhää. En tiedä lexsuksen tuotanto määriä,
ehkä 100-200 tuhatta. jenkeissä ainakin näyttäisi olevan
lexsuja jonkin verran.
Re: Saabin tulevaisuus
Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että Saabilla pitäisi olla jotain Aeron yläpuolellakin (tai jopa niin, että mallisto alkaisi Aerosta eikä päättyisi siihen). Tosin ymmärrän senkin, että myyntimääristä lähtisi taas yksi nolla lopusta pois... 7.5 Aero-vuoden jälkeen kaipaisi jotain vielä parempaa, vaikkei Aero huono olekaan. Nyt ei sitten ole tarjolla edes Aeroa.pezku^ kirjoitti:Joo, kieltämättä voi olla Saabin päivät kansanautona sitten ohitse. Kyllä tässä tietenkin varmaankin 5 vuotta vielä menee ennen kuin jotain uusia super-Saabeja saadaan hihnalta ulos. Joka tapauksessa uutta 9-5:ttä tässä odotellaan nyt ensihätään.
Re: Saabin tulevaisuus
Lexus on eri sarjassa, vuotuinen tuotantomäärä on puolen miljoonan kieppeillä.jarkar kirjoitti:Niin tai Tojotan Lexsusta vastaavaa premium mallistoa
joka ei koske köyhää. En tiedä lexsuksen tuotanto määriä,
ehkä 100-200 tuhatta. jenkeissä ainakin näyttäisi olevan
lexsuja jonkin verran.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Saabin tulevaisuus
Kyllähän tää kuninkaanmuna on toinen naula Saabin arkkuun. Se eka oli siis GM...
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Saabin tulevaisuus
Perusteluita?VKe kirjoitti:Kyllähän tää kuninkaanmuna on toinen naula Saabin arkkuun. Se eka oli siis GM...
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: Saabin tulevaisuus
+19-5T kirjoitti:Minä luulen että "Saabit" pysyy normaaleina autoina mutta mallistoon voidaan tehdä joku halpis versio köniksestä Saabin merkillä. Seuraava 9-3 kertoo enemmän tulevasta jos sen tekemiseen riittää rahaa. 9-5 on valmis työkaluineen ja sitä ei muuteta halvalla.
Siinä ne varmaan kylmät faktat millä mennään eteenpäin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus
Viittaat varmaankiin "niche" sanaan etkä varmaankaan Saksalaiseen filosofiin Friedrich Nietzschengeorgahti kirjoitti:höpöhöpö. saabista sanottin aikoinaan , että se on hyvä nietsche - merkki GM:lle. kuvaa kyllä hyvin jenkkien käsityskykyä, kun sana "nietsche" ei aiheuttanut erektioita.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mutta niinhän se on että Saab on maailmanlaajuisesti täysin pienen ryhmän niche-brändi joka on eksoottisuudellaan Alfa Romeon tasolla. Pohjoismaat ovat ainoa paikka maailmassa jossa Saab on edes hieman yleisempi menopeli.
Usein esitetyt toiveet siitä että Saabin pitäisi tehdä taas "kansanauto", ovat hieman huvittavia sillä todellisuudessa Saab ei ole tehnyt ainakaan vuosikymmeniin edullisia "kansanautoja". Merkittävä syy miksi 70/80-luvuilla Saabin malleja oli Suomessa kymmenen myydyimmän auton listalla oli polkuhinnat joilla autoja myytiin. Tuohon aikaa maiden väliset tullit olivat nimittäin vielä voimissaan, ja valtio halusi tukea "omaa" (=Uudenkaupungin) autotuotantoa. Kun samaan aikaan muualla maailmassa Saab profiloitui arkkitehtien, hammaslääkärien ja hieman erilaisten menestyvien ihmisten autoksi, niin Suomessa Saabin brändi muodostui siksi miksi muodostui. Kun Saabien polkumyynti tuotannon pois siirtymisen ja tulliaitojen kaatumisen myötä päättyi Suomessa, oli brändillä (ja on edelleen) vaikeuksia perustella korkeampia "near-premium" hintoja.
Mielenkiintoista seurata mihin suuntaa Koenigsegg & co. lähtee Saabin brändiä kehittämään. Ainakin omalaatuisen Saab luonteen takaisin tuomisesta on kovasti ollut puhetta, joka tietenkin on vain positiivinen asia GM vuosien homogenisoitumisen jälkeen. Toisaalta vahvistamattomat huhut kertovat aikeista nostaa brändin arvostusta sekä autojen hintaa (vaikka myynti kärsisikin hinnannostosta). Kunhan hinnalle saa vastinetta niin en näe itse tuota lainkaan pahana asiana.
Itse en tosiaan haikaile Saabin "kansanauton" perään - kyllä Skoda ja Toyota sen puolen hanskaavat. Olkoon Saab "ihan jotain muuta".
Re: Saabin tulevaisuus
Mielenkiintoista nähdä miten merkin profiilinnosto ja malliston hinnan nostaminen onnistuu. Viimeisin esimerkkihän tästä on 2000-luvun alusta, kun Piech päätti tehdä Volkkarista luxusmerkin W-koneineen ja Phaetonin avustuksella. Huonostihan siinä kuitenkin kävi, koska ostajat eivät mieltäneet brändiä tarpeeksi exclusiiviseksi, vaikka itse tuotteissa ei välttämättä mitään vikaa ollutkaan ja tuotteet suurin piirtein samalla tasolla kilpailijoidensa kanssa. Phaetonin myynti jopa lopetettiin USA:ssa vuosi pari sitten onnettoman kysynnän vuoksi. Taloudelliset resurssit ja tekninen osaaminen olivat kuitenkin huippuluokkaa em. hankkeessa.moose kirjoitti: Mielenkiintoista seurata mihin suuntaa Koenigsegg & co. lähtee Saabin brändiä kehittämään. Ainakin omalaatuisen Saab luonteen takaisin tuomisesta on kovasti ollut puhetta, joka tietenkin on vain positiivinen asia GM vuosien homogenisoitumisen jälkeen. Toisaalta vahvistamattomat huhut kertovat aikeista nostaa brändin arvostusta sekä autojen hintaa (vaikka myynti kärsisikin hinnannostosta). Kunhan hinnalle saa vastinetta niin en näe itse tuota lainkaan pahana asiana.
Itse en tosiaan haikaile Saabin "kansanauton" perään - kyllä Skoda ja Toyota sen puolen hanskaavat. Olkoon Saab "ihan jotain muuta".
Samoin japanilaisten eliittimerkit Lexus, Infiniti ja Acura eivät ole saaneet jalansijaa länsimaissa jenkkejä lukuun ottamatta. Ja sielläkin alku oli erittäin hankala vaikka menneisyyttä ei painolastina ollutkaan. Lexus on itseasiassa noista ainoa, jota on tuotu Eurooppaan, Infiniti tulee ilmeisesti vihdoin ensi syksynä vuosien epäröinnin jälkeen.
Tilanne on oikeasti aika haastava, kun nyt markkinoille tulee kärjistetysti sanoen kopioletukoita, -ooppeleita, -subaruita ja kohta kopiobuick. Sitten jos markkinoille tuleekin 2xhinnaltaan oleva malli, niin helposti käy kuten isoille patongeille: kotimaan ulkopuolella niillä ei aja kuin harvat. Periaatteessa vanhaan pitäisi tehdä reilu ero, mutta se taas erottaa vanhat kannattajat ja mitä sitten tehdäänkään jos uusia ei saada? Merkkinä Koenigsegg on niin tuntematon, että se ei tarjoa suurta markkinointiapua.
Re: Saabin tulevaisuus
Löytyi jotain mielenkiintoista sattumalta surfatessa:
http://www.diseno-art.com/images_3/SAAB_9-Griffin
Onko tämä ollut täällä ennen?
Eli SAAB 9-Griffin. Liekkö jonkun keksimä, aika erikoinen mielestäni.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
http://www.diseno-art.com/images_3/SAAB_9-Griffin
Onko tämä ollut täällä ennen?
Eli SAAB 9-Griffin. Liekkö jonkun keksimä, aika erikoinen mielestäni.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus
Linkki ei toimi, 404 jne.juhokare kirjoitti:Löytyi jotain mielenkiintoista sattumalta surfatessa:
http://www.diseno-art.com/images_3/SAAB_9-Griffin
Onko tämä ollut täällä ennen?
Eli SAAB 9-Griffin. Liekkö jonkun keksimä, aika erikoinen mielestäni.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Saabin tulevaisuus
Noh, kokeile sanoilla: Saab 9-Griffin googlettamalla, niin alkaa löytymään.Ässä kirjoitti:Linkki ei toimi, 404 jne.juhokare kirjoitti:Löytyi jotain mielenkiintoista sattumalta surfatessa:
http://www.diseno-art.com/images_3/SAAB_9-Griffin
Onko tämä ollut täällä ennen?
Eli SAAB 9-Griffin. Liekkö jonkun keksimä, aika erikoinen mielestäni.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus
Linkittäisin kuvan, mutten jostain syystä pysty siihen. Harmi. ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003