Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Melkoinen Batman-Saab :)
Korealaisen opiskelijan tekemä lopputyö se taitaa olla.
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/ ... iffin.html
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja moose »

juhokare kirjoitti:Onko tämä ollut täällä ennen?

Eli SAAB 9-Griffin. Liekkö jonkun keksimä, aika erikoinen mielestäni. :roll:
Eipä ole tullut aikaisemmin vastaan. Kyseessä siis opiskelijan "final graduation project". Voisin kuvitella että tavoitteena on ollut tutkia nimenomaan tuota auton asymmetristä muotoa
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mutta aika hauska tuollainen! :D Itsellänikin tuli mieleen BatmanSaab. :lol: Tuostahan voisi saada aineksia ehkä tulevalle erikoismallille, KoenigSaab? :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja moose »

Teme100 kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä miten merkin profiilinnosto ja malliston hinnan nostaminen onnistuu. Viimeisin esimerkkihän tästä on 2000-luvun alusta, kun Piech päätti tehdä Volkkarista luxusmerkin W-koneineen ja Phaetonin avustuksella. Huonostihan siinä kuitenkin kävi, koska ostajat eivät mieltäneet brändiä tarpeeksi exclusiiviseksi ...

Samoin japanilaisten eliittimerkit Lexus, Infiniti ja Acura eivät ole saaneet jalansijaa länsimaissa jenkkejä lukuun ottamatta ...

Periaatteessa vanhaan pitäisi tehdä reilu ero, mutta se taas erottaa vanhat kannattajat ja mitä sitten tehdäänkään jos uusia ei saada? Merkkinä Koenigsegg on niin tuntematon, että se ei tarjoa suurta markkinointiapua.
Haastettahan brändin nostamiseksi todella bmw/audi-katogoriaan on, ja temppua ei varmasti tehdä vuodessa tai kahdessa. Pitää kuitenkin muistaa että suomessa Saab mielletään tosiaan "kansanautoksi joka on yrittänyt 90-luvulta lähtien nousta ylöspäin". Maailmanlaajuisesti Saabin brändi on kuitenkin huomattavasti lähempänä tuota "luxury"-kategoriaa. Hyvänä esimerkkinä erilaisesta bränd-imagesta eri puolilla maailmaa käy brandtags.net:in palvelu johon käyttäjät (pääosin US:sta) kertovat sen mitä kustakin brändistä tulee ensimmäisenä mieleen. Saabin osalta listan kärkipäästä löytyy mm.

- Jets
- Expensive
- Quality
- Cool
- Luxury
- Snob

Volkswagenin tapauksessa Phaeton oli hieman ongelmallinen jo siinä suhteessa että konsernin sisältä löytyi suora kilpailija autolle. Olettaisin että usein autoliikkeessä oli vastassa tilanne jossa vierekkäin oli Volkswagen Phaeton ja Audi A6 samanlaisella hintalapulla varustettuna. Jos joskus voi puhua itseään jalkaan ampumisesta niin tässä tapauksessa.

Toisaalta tottahan se on että yhdestä lokerosta on vaikea siirtyä ainakaan ylöspäin. Aina kun ns. "keskiluokan" valmistajat (Opel, Ford, Citroen...) esittelevät uuden isomman keskiluokan autonsa puhutaan markkinointimateriaalissa "premium"-luokkaan nousemisesta. Sen jälkeen ei mene kuin pari kuukautta kun tämä uusi "premium"-luokan auto on autolehtien "järkihintaiset perheautot"-testissä :)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rafu »

9-5T kirjoitti: Ensinnäkin Audit myydään omilla osastoilla ja halvimman Phaetonin hintaiset A6 audit ei ole yleensä esittelyautoja. A8 on se joka on Phaetonin oikea kilpailija.
Suomessa vai maailmalla? Täytyy muistaa että noita myydään muuallakin kuin Suomessa. Saattaa jopa mennä muualle enemmän kuin tänne. Tuo Saabin brändin erilaisuus täällä ja muualla oli ihan hyvää infoa, itse en ole tullut ajatelleeksi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

moose kirjoitti:
Haastettahan brändin nostamiseksi todella bmw/audi-katogoriaan on, ja temppua ei varmasti tehdä vuodessa tai kahdessa. Pitää kuitenkin muistaa että suomessa Saab mielletään tosiaan "kansanautoksi joka on yrittänyt 90-luvulta lähtien nousta ylöspäin". Maailmanlaajuisesti Saabin brändi on kuitenkin huomattavasti lähempänä tuota "luxury"-kategoriaa. Hyvänä esimerkkinä erilaisesta bränd-imagesta eri puolilla maailmaa käy brandtags.net:in palvelu johon käyttäjät (pääosin US:sta) kertovat sen mitä kustakin brändistä tulee ensimmäisenä mieleen. Saabin osalta listan kärkipäästä löytyy mm.

- Jets
- Expensive
- Quality
- Cool
- Luxury
- Snob

Volkswagenin tapauksessa Phaeton oli hieman ongelmallinen jo siinä suhteessa että konsernin sisältä löytyi suora kilpailija autolle. Olettaisin että usein autoliikkeessä oli vastassa tilanne jossa vierekkäin oli Volkswagen Phaeton ja Audi A6 samanlaisella hintalapulla varustettuna. Jos joskus voi puhua itseään jalkaan ampumisesta niin tässä tapauksessa.

T
Piti ihan katsoa mitä volsusta em. palvelussa kerrotaan, niin samat laatusanat siitäkin mainittiin. Aeroplane tosin puuttui, mutta boring ja broken termit olivat huomattavasti pienemmällä. Ja natsi ja hitler maininnat puuttui saabista :wink: Eli vaikuttaa sanoisinko ei niin luotettavalta sivustolta.

Phaeton oli asemoitu itseasiassa jopa hieman korkeammalle kuin a8. Massiiviset W12- ja V10TDI-moottorit olivat kertaluokkaa suuremmat kuin A8:ssa. Muutaman vuoden kuluttua Volkswagen joutui laskemaan reilusti Phaetonin hintaa, jolloin halvimmat V6-mallit tulivat samaan hintaluokkaan kalliimpien A6-mallien kanssa. Muutoin kuin hinnaltaan A6 ei ollut sen kanssa vertailukelpoinen. Alunperin uuden Passatin piti ottaa sama luokkaa A6:n kanssa, mutta suunnitelmat muuttuivat kun W8 Passat ja Phaeton projektit epäonnistuivat.

Kannattaa myös muistaa että esimerkiksi bemarilta meni yli 20 vuotta saada aikaiseksi kilpailija S-mersulle, joka todellakin kamppaili ostajista ilman pikkuveli-leimaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ruotsalaisministeri: Saab-kauppa voi kaatua

Kuva

Ruotsin elinkeinoministerin Maud Olofssonin mukaan Saabin myynti ruotsalaiselle Koenigsegg Groupille on tällä hetkellä enemmän kuin epävarmaa.

Maud Olofssonin mukaan Saab-kaupassa on kyse ennen kaikkea rahasta.

- Meillä ei ole edelleenkään mitään tietoa siitä, miten paljon Koenigsegg on valmis Saabista maksamaan. Ja se (raha) on asian avain, Olofssonin sanoo uutistoimisto Reutersille.

Myöskään se, tarvitseeko Koenigsegg mahdollisia takuita lainoilleen, on Ruotsin hallitukselle epäselvää.

Ruotsalainen luksusautoja valmistava Koenigsegg ilmoitti viime viikolla halustaan ostaa tappiota tekevä Saab General Motorsilta.

Lähde Kauppalehti
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Poliitikkojen pullistelua, arvovalta kärsii kun kaikkea ei kerrota.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja moose »

Jep... Maud Olofssonille ei taida tällä hetkellä kuulua pätkääkään että kuinka paljon Koenigsegg Saabista maksaa. Siinä vaiheessa jos Ruotsin valtio halutaan takaamaan Euroopan investointipankin lainoja on takaajan toki tiedettävä että missä mennään. Muutoin kyseessä on kahden yrityksen keskinäinen kauppa, jota ei Ruotsin valtio voi kaataa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No eipä olisi ensimmäinen kerta kun Ruotsalainen Ministeri sekaantuu asioihin ja päästää aivopierun. (Mitenkään asiasta arvoa antamatta juuri Ruotsalaisille Ministereille, sen taidon kun osaavat kaikki, ja kaikkien maiden yhtä pystymetsästä repäistyt ja yhtälailla kaikkien alojen asiantuntemattomuuden omaavat mutta niitä aloja- ja asioita kuitenkin ahnaasti kommentoivat Arvon Ministerit joidenka muisti yllättäen antaa periksi kun tuli toimensa rahoittajista puhe.)

Toivotaan kuitenkin että asiat sujuvat hyvin Saabin osalta.

Ja miksi eivät sujuisi?

Eihän omistajanvaihdoksessa ole kyse siitä että ne n. 45 Gönigseggin nykyistä työntekijää alkaisivat hartiavoimin työstämään Saabeja kuten Internetin ihmeellisten syövereiden kauhukuvissa on kuvailtu, vaan vain tosiaankin yrityksen omistajanvaihdoksesta.

Mm. tämä ihmetyttää Ruotsalaisen Ministerin sanomana:

"Meillä ei ole edelleenkään mitään tietoa siitä, miten paljon Koenigsegg on valmis Saabista maksamaan. Ja se (raha) on asian avain, Olofssonin sanoo uutistoimisto Reutersille."

Kenelläköhän "Meillä"?

Ruotsin Valtiolla, Kuningashuoneella vaiko Kansalla? Eikös se omistajuus kuitenkin ollut GM:n alaa?

Tähän mennessä kun Saabia on kohdeltu kymmenine tuhansine asiaanliittyvine alihankintatyöpaikkoineen kuin puolivierasta äpäräpoikaa sen omassa kotimaassa, on tämänlainen puhe outoa vaikkakin kuultuna jopa Ruotsalaisen Ministerin suusta.

Ja juu juu, valtiontakaukset ja/tai lainat mutta silti. Vaikuttaa ihan oikeasti nykyään siltä että Valtioiden johtotehtäviin on saatu valikoitua päättäjiä joidenka tärkein tehtävä on lakkauttaa (Kansallis)Valtiot teollisuudenaloineen hinnalla millä hyvänsä.

Ja juu juu kertaa kaks: Eli Ruotsalaiset ammattiliittoihin liittyneet työntekijät ovat aivan varmasti saaneet kohtuuttomilla palkkavaatimuksillaan tämänkin sopan aikaiseksi, kun eivät pysty kilpailemaan sen neljänkymmenen sentin KaukoIdän miestyötunnin hinnan kanssa täällä meillä Pohjolassa! Potkut kaikille sano entinen viinaanmenevä työnjohtaja!
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Arcer »

moose kirjoitti:Jep... Maud Olofssonille ei taida tällä hetkellä kuulua pätkääkään että kuinka paljon Koenigsegg Saabista maksaa. Siinä vaiheessa jos Ruotsin valtio halutaan takaamaan Euroopan investointipankin lainoja on takaajan toki tiedettävä että missä mennään. Muutoin kyseessä on kahden yrityksen keskinäinen kauppa, jota ei Ruotsin valtio voi kaataa.
Kauppalehden uutinen on täysin väärin käännetty. Tässä alkuperäinen reuterssilta:
http://www.reuters.com/article/euMerger ... 4220090625

Eli Maud ei tiedä paljonko koenigsegg on valmis sijoittamaan Saabiin. Jossain vaiheessa valtionlainantakauksen ehtona taidettiin pitää, että ostaja sijoittaa yhtiöön vähintään yhtä paljon kuin Ruotsi takaa lainoja. Paras tietenkin olisi jos koenigsegg ei tarvitsisi valtion takuita ollenkaan, mutta on niin pienestä firmasta kysymys, että ei taida olla mahdollista, vaikkakin koenigseggin omistajilla huhujen mukaan pitäisi olla rahaa sijoittaa yhtiöön.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja moose »

Arcer kirjoitti:Kauppalehden uutinen on täysin väärin käännetty. Tässä alkuperäinen reuterssilta:
http://www.reuters.com/article/euMerger ... 4220090625
Jaa-has... Olisi pitänyt itsekin etsiä tuo alkuperäinen uutinen. Ei ole nimittäin ensimmäinen kerta kun näitä "kesäharjoittelija"-tasoisia käännöksiä tulee kyseisessä julkaisussa vastaan. :evil:
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tässäpä kielitaitoisille lukupakettia

http://ttela.se/ekonomi/saab

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kuppalehti se on poikkeuksellisen kiinnostunut Saabista http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/08/24669

Muistaa kyllä uutisoida.
9-5 Aero - 00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Julle kirjoitti:Kuppalehti se on poikkeuksellisen kiinnostunut Saabista http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/08/24669

Muistaa kyllä uutisoida.
Onko tuolla jutulla mitään todellisuuden pohjaa? Mikä on todellinen tilanne?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lukittu