V.J.S kirjoitti:
Tosi-saabistille ehkä kova paikka myöntää, että GM-ajan saabit on oikeasti hyviä autoja hintaluokassaan, mutta näin se vaan on. GM on valitettavasti on vaan sössinyt sitten kaiken muun.
Olen täysin samaa mieltä. En tosiaan edellä tarkoittanut, että GM ajan saabit ois jotenkin huonompia. Ei tosiaankaan. Mun mielestä GM ei koskaan ole ymmärtänyt Saabia ja Ruotsalaisia. Tai ainakin siltä se näin syrjästä seurattuna on vaikuttanut. Ja muutenkaan Amerikan meininki ei oikein sovellun pohjoismaalaiseen ideologiaan.
2.3i-16 kirjoitti:Hieno homma olisi esimerkiksi saab-alfa romeo-yhteistyö, mikäli Saab nyt Fiatin leiriin päätyisi.
Nii, sen GM:n hyllyttämän projektin mukaanhan uuden femman piti perustua samalle pohjalle kuin vaikkapa Alfa 159. Ei se yhteistyö mikään kovin kauhea asia olisi.
Suomalaisena Saabistina on hiukan vaikeaa ymmärtää amerikan markkinoiden ehdoilla tehtyjä malleja (esim uuden 9-5:n suurimmat bensakoneet). Ehkä se on niin tärkeä ja suuri markkina-alue, että niiden ehdoilla on mentävä, mutta luulen että GM-omistus osaltaan on tuonut painotuksia sieltä ja vaikeuttanut eurooppalaisia virtauksia. Eihän Saab mikään jenkkiauto ole, mutta tietynlainen ristiveto eurooppa-amerikka akselilla on johtanut Saabin keskitielle, jossa se ei ole enää miellyttänyt riittävästi kumpiakaan. Aika fiilispohjalta mietitty... lauantaisaunan päälle.
En pitäisi yhteistyötä Fiatin kanssa mahdottomana, toisaalta muutoksista toipumiseen menee aina aikaa.
2.3i-16 kirjoitti:Hieno homma olisi esimerkiksi saab-alfa romeo-yhteistyö, mikäli Saab nyt Fiatin leiriin päätyisi.
Nii, sen GM:n hyllyttämän projektin mukaanhan uuden femman piti perustua samalle pohjalle kuin vaikkapa Alfa 159. Ei se yhteistyö mikään kovin kauhea asia olisi.
Se taisi olla niin päin, että 159 ja Croma on tehty samalle alustalle kuin nykyinen 9-5.
Öö... ei. GM:n ja Fiatin yhteistyössä kehittämä ns. premium platform -alusta (jonka Saab pääasiassa kehitti) piti toimia pohjana useille malleille kuten uusi 9-5.
Ihmettelinkin kun meni ainakin päivä ilman että Saab-synkistelyt olisi ollut verkkolehden "etusivulla". No, onneksi tuo vakava journalistinen puute korjattiin nopeasti yo. linkin jutulla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Todella normaali "kauppalehdistön" kirjoitus, jossa Saabin nerokas veto, jolla hankkivat käteistä myymällä vanhan mallin turhat tuotantolinjat/koneet/muotit, julistetaan lopun merkiksi...Tuo "pieni" vivahde tosiaan unohdetaan yo. artikkelissa, että kyseessä on nuo vanhan mallin koneet & teknologia, jota samainen lehdistö on muistanut haukkua vanhentuneeksi jo about 10 vuotta
mttm kirjoitti:
Jos ei tietty jotain erittäin positiivistakin