Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mimmi kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:No itse asiassa kyllä ! Mutta en toki edellytä että kukaan sitä uskaltaa ääneen sanoa.... :wink:
Valitettavasti en ole yhtään kateellinen Sensonic-vaihteistosta. Sensonic on Saabin nimitys robottivaihteistosta, jota kaksoiskytkinvaihteistoksi myöskin kutsutaan.
Eikös se oo Sentronic nykyään? Sensonic oli NG900 ilman kytkinpoljinta mutta muuten normaalilla manuaalilla. Eipä silti, ei tuo Sentronic taida sekään olla kaksoiskytkinloota.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mawerick kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:No itse asiassa kyllä ! Mutta en toki edellytä että kukaan sitä uskaltaa ääneen sanoa.... :wink:
Valitettavasti en ole yhtään kateellinen Sensonic-vaihteistosta. Sensonic on Saabin nimitys robottivaihteistosta, jota kaksoiskytkinvaihteistoksi myöskin kutsutaan.
Eikös se oo Sentronic nykyään? Sensonic oli NG900 ilman kytkinpoljinta mutta muuten normaalilla manuaalilla. Eipä silti, ei tuo Sentronic taida sekään olla kaksoiskytkinloota.
Sensonic oli tosiaan robottikytkin, muttei kaksoiskytkin kuten mimmi tuossa väitteleepi. DSG:ssä yms. on sitten kaksi kytkintä ja seuraava pykälä valmiina odottamassa toisen kytkimen takana.

Sentronic (saabilla) taasen automaatti manuaalisella vaihtomahdollisuudella/-suosituksella.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Mimmi kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:No itse asiassa kyllä ! Mutta en toki edellytä että kukaan sitä uskaltaa ääneen sanoa.... :wink:
Valitettavasti en ole yhtään kateellinen Sensonic-vaihteistosta. Sensonic on Saabin nimitys robottivaihteistosta, jota kaksoiskytkinvaihteistoksi myöskin kutsutaan.
Voisko nyt rumasti sanoa, että Mimmi haukkas p**kaa tuolla väitteellään. Vähän samaan tapaan kuin tojo-petterit, jotka kovasti yrittivät uskotella että umpisurkea m-mt on vähän niinkuin sama kuin DSG... :lol:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

DSG on periaatteessa hieno laatikko, mutta henk.koht. tykkään enemmän perinteisen automaatin ryömintätaipumuksesta. Käytännössä DSG on kait ollut hieman... "vähemmän luotettava" kuin tavalliset laatikot.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja aero »

Mawerick kirjoitti:DSG on periaatteessa hieno laatikko, mutta henk.koht. tykkään enemmän perinteisen automaatin ryömintätaipumuksesta. Käytännössä DSG on kait ollut hieman... "vähemmän luotettava" kuin tavalliset laatikot.
Pirunkaan väliä, mikä se varsinainen tekniikka askissa on, kunhan istuu kuskin käteen ja oikein huollettuna kestää paaliin asti :D. Ainakin perinteisiä momentinmuunninaskeja on tullut ajettua sekä varsin mukavia, aivan hirveitä että jotain siltä väliltä, joten pelkkä tekniikka ei sinällään ihan suoraan kerro, miten ko. aski kullekin kuskille kouraan sopii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

aero kirjoitti: Pirunkaan väliä, mikä se varsinainen tekniikka askissa on, kunhan istuu kuskin käteen ja oikein huollettuna kestää paaliin asti
Niin, kyllähän tämä paljon kehuttu DSG tosiaan kestää (ainakin sen 60tkm, kuten eräs autovuokraamossa työskentelevä tuttuni sanoi). Ne "huollot" onkin sitten oma lukunsa. DSG:n kaksoiskytkin on kulutusosa, jonka joutuu uusimaan n.100tkm välein. Hintaa rempalle kertyy reilusti toista tonnia (näin muistelisin kaverin kertoneen).
Eli polttoainekustannuksissa tehty säästö valuu ylimääräisiin remppoihin, kun vertaa perinteiseen automaattiin. Se onkin sitten makuasia, tykkääkö mieluummin käyttää DSG-autoaan useammin pajalla vai ajella huolettomia kilometrejä perinteisellä automaatilla - kustannukset ovat kutakuinkin samat.
9-3SS 1.8t -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ti Maalis 01, 2011 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Risto kirjoitti: Tuo enintään 100 tkm kestävä osa on kaksoismassavauhtipyörä, joka maksaa 860 €. Toinen usein hajoava osa on mekatroniikkayksikkö, joka maksaa 1900 €. Näihin hintoihin kun vielä tulee vaihtotyö päälle, niin tuskin polttoainekuluissa tuollaisia summia säästää ja vaikka säästäisikin, niin mielummin noita maksaa vähitellen kuin kerralla.
Niinhän siinä sitten kävi - muisti teki tepposet ja meni puurot ja vellit sekaisin noitten osien kanssa :oops: Kuluuhan toki se kaksoiskytkinkin joskus loppuun, mutta juurikin se mainitsemasi kaksoismassavauhtipyörä oli se 100tkm kohdilla hajoava osa. Kiitokset oikaisusta!
9-3SS 1.8t -05
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Tietysti täytyy muistaa, että kukaan tästäkään joukosta ei tiedä, mikä osa sitten uudessa Saabissa on kenties se joka ei kestä....

Ja mitä noihin DSG-osien hajoamisiin tulee, niin normaali-ihminen ajaa n. 20 tonnia vuodessa, eli vaikka ei kestäisi kuin sata tonnia, saa viisi vuotta ajaa ennenkuin tulee ongelmia. Ja valmistajan vastuu autostahan ei lopu siihen kun auto tulee 2 vuotta vanhaksi...eli suinkaan ei ole itsestäänselvää että asiakas aina maksaa koko laskun.

Ja JOS saabiin olisi kaksoiskytkinlaatikko tullut saataville, tätäkään keskustelua ei käytäisi ollenkaan ! :lol:
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mee nyt jo muualle trollaamaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

t.t.j kirjoitti:Mee nyt jo muualle trollaamaan.
Eli siis tämä palsta on vain niille, joiden mielestä saab on maailman paras auto ja sitä mitä saab ei tarjoa, sitä ei myöskään tarvita ? Kritisointi ei sallittua... 8O
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Komppaaja kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Mee nyt jo muualle trollaamaan.
Eli siis tämä palsta on vain niille, joiden mielestä saab on maailman paras auto ja sitä mitä saab ei tarjoa, sitä ei myöskään tarvita ? Kritisointi ei sallittua... 8O
Kritisoi vapaasti, mutta älä tee vääriä johtopäätöksiä. Käypäs vaikka jossain volkkarifoorumilla lukemassa juttuja dsg-vaihteistoista. Siellä selviää kuinka kestävää tekoa ne ovat ja kuinka hanakkana valmistaja on korvaamassa takuun mentyä umpeen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Toki täytyy muistaa myös se, että muutaman tuhannen foorumijäsenen joukossa jos joillakin on ongelmia, se ei vielä maailmanlaajuisesti kerro ongelmien laajuutta. Se, miten paljon niitä todellisuudessa on, en tiedä minä eikä kukaan meistä. Toki niilläkin, kuten monilla muillakin foorumeilla, tulee roikuttua. Kun ei ole mikään merkkifani....

Ja sen mitä itse tiedän, niin esim. skodan valmistaja/maahantuoja on ollut hanakampi tulemaan vastaan kuin volkkarin....valitettavasti vaan monet kuluttajat eivät ymmärrä sitä että aina ei kannata antaa periksi.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ti Maalis 01, 2011 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Risto kirjoitti:Miksi kulutusosia pitäisikään korvata takuuna? Itse olen ollut pari kertaa maksumiehen puolella noissa kaksoisrahastuslaatikoissa ja omaan autooni en ikinä huoli noin heikkoa konstruktiota.
Ei minun mielestäni pidäkään. Kommentoin vaan tähän:
Komppaaja kirjoitti:Tietysti täytyy muistaa, että kukaan tästäkään joukosta ei tiedä, mikä osa sitten uudessa Saabissa on kenties se joka ei kestä....

Ja mitä noihin DSG-osien hajoamisiin tulee, niin normaali-ihminen ajaa n. 20 tonnia vuodessa, eli vaikka ei kestäisi kuin sata tonnia, saa viisi vuotta ajaa ennenkuin tulee ongelmia. Ja valmistajan vastuu autostahan ei lopu siihen kun auto tulee 2 vuotta vanhaksi...eli suinkaan ei ole itsestäänselvää että asiakas aina maksaa koko laskun.

Ja JOS saabiin olisi kaksoiskytkinlaatikko tullut saataville, tätäkään keskustelua ei käytäisi ollenkaan ! :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Lukittu