Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Moi, tänä aamuna oli SVT tekstiTV:ssä tämmönen artikkeli. Ja taas kaivataan kielitaitoista kääntäjää, ei Googlea please
http://svt.se/svttext/tv/pages/116.html
Ari
http://svt.se/svttext/tv/pages/116.html
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus
Lyhyesti:
Hägglund-niminen veijari kertoo kirjassaan, että GM oli jo aikaa sitten päättänyt lopettaa Saabin, vaikka toista väittikin julkisuudessa.
Hägglund-niminen veijari kertoo kirjassaan, että GM oli jo aikaa sitten päättänyt lopettaa Saabin, vaikka toista väittikin julkisuudessa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Saabin tulevaisuus
Katselin uudesta Tuulilasista tammi-elokuun rekisteröintitilastoja ja silmiini osui se, että mikään Saabin malli ei ollut elokuussa TOP100-listalla. Netistä löytyi sitten lisäinfoa ja sieltä löytyikin merkkien rekisteröintitilasto ja siitä löytyi tarkempaa tietoa:
Elokuussa 2010 rekisteröitiin Saabeja 11 kappaletta. Viime vuoden vastaavana aikana rekisteröitiin 18 kappaletta, jolloin pudotusta tuli -38,90%
Koko vuoden rekisteröintitilastoa katsomalla selviää, että tänä vuonna on rekisteröity yhteensä 77 Saabia. Viime vuonna vastaavaan aikaan mennessä oli rekisteröity 273 uutta autoa, jolloin pudotusta viime vuodesta on -71.80%.
Kieltämättä aika hurjia lukuja, kun -09 myynti putosi 70% edellisvuodesta ja niitä lukuja ollaan taas toistamassa. 9-5:lla on nyt todella isot saappaat täytettävänään loppuvuonna.
Elokuussa 2010 rekisteröitiin Saabeja 11 kappaletta. Viime vuoden vastaavana aikana rekisteröitiin 18 kappaletta, jolloin pudotusta tuli -38,90%
Koko vuoden rekisteröintitilastoa katsomalla selviää, että tänä vuonna on rekisteröity yhteensä 77 Saabia. Viime vuonna vastaavaan aikaan mennessä oli rekisteröity 273 uutta autoa, jolloin pudotusta viime vuodesta on -71.80%.
Kieltämättä aika hurjia lukuja, kun -09 myynti putosi 70% edellisvuodesta ja niitä lukuja ollaan taas toistamassa. 9-5:lla on nyt todella isot saappaat täytettävänään loppuvuonna.
Re: Saabin tulevaisuus
Sonett73 kirjoitti:Moi, tänä aamuna oli SVT tekstiTV:ssä tämmönen artikkeli. Ja taas kaivataan kielitaitoista kääntäjää, ei Googlea please
http://svt.se/svttext/tv/pages/116.html
Ari
Gripenkauppasta etelä-afrikan kanssa tehty rikosilmoitus
Puollustusvälinekonserni Saabista tehtiin uusi rikosilmoitus liittyen 28 koneen myynnistä etelä-afrikkaan.
Uudessa kirjassa kaupoista etelä-afrikan kanssa on tietoja että etelä-afrikkalaiselle hallitusneuvonantajalle on annettu vähintään 10 milj.puntaa (120milj.kr) pimeästi saab gripen kauppojen yhteydessä.
Rikosilmoituksen takana on Diakonia Kristillinen rauhanjärjestö sekä Ruotsin Rauhan ja skiljedomyhdistys joka toivoo että epäillyt lahjuksien antamisesta otetaan taas käsittelyyn. Yhdistykset sanovat että ilman lahjuksia kauppoja ei olisi voitu tehdä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Saabin tulevaisuus
Moi, eilen haastattelivat SVT:llä Jan-Åkea ja oli sitä mieltä, että tulevat kohta taas palkaamaan parisataa työntekijää lisää tekemään Saabeja kiihtyvällä vauhdilla
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus
Valtion sihteeri Jöran Hägglund päästi markkinoille, kirjoittamansa kirjan, jossa hän muunmuassa mainitsee jotain, että GM oli päättänyt sulkea (lopettaa) eikä lainkaan myydä Saabia. Tämän aamun uutisissa Jan-Åke kuitenkin sanoi, että se ei pidä paikkaansa! Ei sitten alkuunkaan. Odotellaan tämän kehitystä. Kun ei tää varmaan tähän lopu tää Jöranin toilailu meinaan se ei ollut hänen ensimmäinen toilailunsa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... _info=trueTeme100 kirjoitti: ...
Elokuussa 2010 rekisteröitiin Saabeja 11 kappaletta. Viime vuoden vastaavana aikana rekisteröitiin 18 kappaletta, jolloin pudotusta tuli -38,90%
...Kieltämättä aika hurjia lukuja.
Myös uudelleen vauhtiin päässyt Saab näyttää taas kiinnostavan suomalaisostajia. Syyskuussa on myyty 18 Saabia
Ei paskemmin muutama päivää esittelyn jälkeen (artikkeli julkaistu 8.9. joten tiedot lienee 7.9. päivättyä faktaa). Tästä voidaan laskea, että Saab myy n. 9 autoa päivässä (9-5:n ensi-esittelyn jälkeinen päivävauhti), joten loppukuun 22pvää tarkoittaa 198 myytyä autoa, + tietty ne 18 aiemmin syyskuussa myytyä, eli 216kpl. Sehän hitto vieköön tarkoittaa about 2000 % myynnin nousua elokuu vs. syyskuu! Tällä vauhdilla Saab on Suomen ykkönen vuoden loppuun mennessä!
Njoo, eli mites se ny menikään...valhe, emävalhe, tilasto...Kyllä kannattaa synkistellä luvuilla, kun Saabilla ei ole ollut käytännössä edes mitään mitä myydä. Ja kuten ristos:n kirjoituksia lukemalla saa selvää, on nuo vähäisetkin elokuussa maahan saadut autot odotellut tullin pihalla rekisteröintiä elokuun lopuille.
Nyt kun 2011 9-3:kin esitellään, jossa mm. 118 g/km CO2 diesel tarjolla, 9-5:n tarjonta kasvaa jne, niin ehkä tuossa loppuvuodesta aletaan saamaan jotain oikeaa osviittaa "uuden" Saabin myyntiluvuista Suomessa (joilla ei aikuisten oikeasti ole kyllä mitään tekemistä Saabin menestymisen kannalta).
Vielä ainakin ensi vuosi saadaan lukea Kauppalehdestä Saabin "hurjista" tappioista tms. synkistelyä, sillä Spykerin Saabin oston yhteydessä tehdyn bisnesplääninkin mukaan 2011 tullaan tekemään tappiota. 2012 näyttää sitten kuinka käy, silloin pitäisi tehdä jo voittoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus
Eiköhän syyskuun alun hurjat myyntiluvut tule lähinnä esittelyautojen rekisteröinnistä? Käsittämättömän huonosti koko alkuvuoden kauppa on Suomessa käynyt, tosin markkinointikulutkin ovat tainneet olla nolla euroa syyskuuhun asti. Tuntuu, ettei 9-3:sta edes haluttaisi pahemmin saada kaupaksi.
Re: Saabin tulevaisuus
Ei välttämättä, sillä nykyään liikkeet eivät enää rekisteröi kaikkia esittelyautojaan omiin nimiinsä, vaan ajattavat niitä tarrakilvillä tai koeajolapuilla, kun ostaja löytyy ja auto rekisteröidään. Kaikki eivät tee näin, mutta moni liike toimii näin.KN/Lieto kirjoitti:Eiköhän syyskuun alun hurjat myyntiluvut tule lähinnä esittelyautojen rekisteröinnistä? Käsittämättömän huonosti koko alkuvuoden kauppa on Suomessa käynyt, tosin markkinointikulutkin ovat tainneet olla nolla euroa syyskuuhun asti. Tuntuu, ettei 9-3:sta edes haluttaisi pahemmin saada kaupaksi.
Re: Saabin tulevaisuus
Trafi/121 Media Oy:n tilasto perustuu rekisteröinteihin, ei liikkeiden myymiin autoihin. Eli syyskuun alussa on rekisteröity 18 Saabia, myytyjen ja vielä rekisteröimättömien autojen määrästä ei ole tietoa.V.J.S kirjoitti: Ei paskemmin muutama päivää esittelyn jälkeen (artikkeli julkaistu 8.9. joten tiedot lienee 7.9. päivättyä faktaa). Tästä voidaan laskea, että Saab myy n. 9 autoa päivässä (9-5:n ensi-esittelyn jälkeinen päivävauhti), joten loppukuun 22pvää tarkoittaa 198 myytyä autoa, + tietty ne 18 aiemmin syyskuussa myytyä, eli 216kpl. Sehän hitto vieköön tarkoittaa about 2000 % myynnin nousua elokuu vs. syyskuu! 8
Lisäksi osaksi luku perustuu itse mainitsemaasi seikkaan, eli maahan jo aiemmin saapuneet autot odottivat rekisteröintiä, ja ne on nyt vihdoinkin saatu rekisteröityä.
Muutaman vuoden takaa moni muistaa vastaavanlaisen tempun, kun Delta rekisteröi kaikki Kia-esittelyautonsa yhden kuukauden aikana. Tämän seurauksena Kia oli kuukauden myydyin auto ja Delta sai rummuttaa tätä mainoksissaan.
Re: Saabin tulevaisuus
Erotin tämän omaksi osakkeen, koska tämä on mielestäni tärkeä pointti ja enkä voisi olla enempää eri mieltä kanssasi. Suomi on Saabille hyvin tärkeä maa menestyksensä ja tulevaisuutensa kannalta.V.J.S kirjoitti:Saabin myyntiluvuista Suomessa (joilla ei aikuisten oikeasti ole kyllä mitään tekemistä Saabin menestymisen kannalta).
Kyse ei ole siitä, että Suomen myynti kannattelisi Saabia taloudellisesti, vaan siitä että jos 9-5 ei palauta markkinoiden luottamusta Saabin ja hanki asiakkaita muilta merkeiltä Suomessa, on todennäköisyys pienempi että niin tapahtuisi muuallakaan. Indikaattorina Suomi on hyvin tärkeä.
Suomessa Saab on puolikotimaisena merkkinä tavallaan kotikentällään ja omaa pitkät perinteet ja auto on kuin tehty suomalaisiin olosuhteisiin ja elinympäristöön. Sillä on vankka kannatus täällä ja merkin uskotaan tekevän hyviä autoja meille, koska merkki tuntee pohjoisen vaatimukset. Jos 9-5 ei palauta suomelaisten luottamusta merkkiin ja samalla vedä myös 9-3:n myyntiä nousuun, niin mikä on mahdollisuus että näin kävisi sitten muualla?
Euroopan isoilla markkinoilla on vastassa kovat kotimarkkinat ja omiin tuotteisiinsa liki fanaattisesti uskovat germaanit, fransmannit ja britit. Siellä "jää" on vielä paksumpi murrettavaksi kuin täällä.
Jos 9-5 ei breikkaa kunnolla, niin vuosien päästä tulevalla 9-3:lla on entistä isompi ja vaikeampi tehtävä edessään. Silloin on mahdollista, että enää ei riitä että malli on hyvä, sen pitäisi olla loistava ja se on nykyisillä erittäin kilpailuilla markkinoilla todella vaikeata saavuttaa.
Lisäksi markkinoiden tietämys pienenee kokoajan mutta epäluottamus kasvaa, kun merkki putoaa marginaaliryhmään. Saab tekee kuitenkin vomyymimalleja, jotka tekevät tuottonsa volyymilla, ei katteella.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus
Suomen myynti ei ole Saabille kovin merkittävää edes indikaattorina, koska Saabia aikanaan täällä myytiin täysin eri perusteilla ja eri malleja kuin muualla. Yhdysvalloissa Saab tunnetaan avo- ja turboautoista, Englannissa taas arkkitehtien, hammaslääkärien yms nice peoplen autona.
Suomessa taas kotimaista tuotetta tuettiin verohelpotuksilla yms. ja niitä myytiin varsin halvalla, ja toisin kuin muualla missä myytiin Aeroja ja convertibleja täällä myytiin kaasariperusmalleja, ja sitten kun GM osti Saabin ja valmistaminen täällä lopetettiin, hinnat nousivat normaalitasolle ja perussuomalaiset (ei viittaa puolueeseen) valittivat miten Saabbi on niin kallis...
Ilmeisesti osittain tuon Suomesta lähtemisen vuoksi Suomessa meni useimmilta ihmisiltä loppukin arvostus Saabia kohtaan ja nykyään monien ellei useimpien ihmisten mielestä Saab on paska, bensaimuri ja mitä kaikkea (kun taas samaan aikaan Volvo on kunnon turvallinen perheauto, tosin tämä tuore yrityskauppa saattaa asiaa muuttaa).
Tuo arvostusero muuten korostuu kun yrittää etsiä ensimmäiseksi autokseen 70-80-luvun Saabia, tyypillinen 70-luvun (ja 80-luvun alun) Saab joka on myynnissä Nettiautossa on kuvattu jossain heinikossa seisovana, kun taas vastaavanikäiset Volvot seisoo pihassa paraatipaikalla puunattuna. (Tulipas teksti...)
Suomessa taas kotimaista tuotetta tuettiin verohelpotuksilla yms. ja niitä myytiin varsin halvalla, ja toisin kuin muualla missä myytiin Aeroja ja convertibleja täällä myytiin kaasariperusmalleja, ja sitten kun GM osti Saabin ja valmistaminen täällä lopetettiin, hinnat nousivat normaalitasolle ja perussuomalaiset (ei viittaa puolueeseen) valittivat miten Saabbi on niin kallis...
Ilmeisesti osittain tuon Suomesta lähtemisen vuoksi Suomessa meni useimmilta ihmisiltä loppukin arvostus Saabia kohtaan ja nykyään monien ellei useimpien ihmisten mielestä Saab on paska, bensaimuri ja mitä kaikkea (kun taas samaan aikaan Volvo on kunnon turvallinen perheauto, tosin tämä tuore yrityskauppa saattaa asiaa muuttaa).
Tuo arvostusero muuten korostuu kun yrittää etsiä ensimmäiseksi autokseen 70-80-luvun Saabia, tyypillinen 70-luvun (ja 80-luvun alun) Saab joka on myynnissä Nettiautossa on kuvattu jossain heinikossa seisovana, kun taas vastaavanikäiset Volvot seisoo pihassa paraatipaikalla puunattuna. (Tulipas teksti...)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus
Erittäin tarkka huomio, unohdin avomallit. Mutta OG900:n valmistaminen lopetettiin ja NG900:sta tehtiin vain avomallina, joka nyt ei ihan vastaava myyntimenestys täällä kotimaassa ollut.9-5T kirjoitti:Tuohon ja sanan taakse olisi sopinut 14 vuotta myöhemminRattivaihde kirjoitti:kun GM osti Saabin ja valmistaminen täällä lopetettiin
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus
Eikös kolkkiakin tehty U:gissa? Ainakin Viggeniä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus
Juu, ainakin viimeiset mallit OG9-3:a joskus ~2002-2003 (pitääkö niitä virheitä noin tarkkaan etsiä ).t.t.j kirjoitti:Eikös kolkkiakin tehty U:gissa? Ainakin Viggeniä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22