Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä nämä vertailut eri merkkien välillä paikallaan on. Näinhän se aina on ollut. Tämä Saabin uusin on mielestäni kyllä todella tarkan syynin alla. Mielestäni Saab "pullisteli" ennakkopuheissaan myös melko reippaasti ja maksaa siitä nyt omaa hintaansa.

Kuvittelisin, että vaikka Saab nyt koetaan itsenäiseksi yrittäjäksi, niin eihän se sitä vielä ole. Isompi itsenäisyys koittaa, kun GM-kaupan mukana tulleet erilaiset rajoittavat sopimukset laukeavat ja Saab voi hankkia itselleen itsenäisesti uudet yhteistyötahot ja sen myötä itse valita kumppaninsa ja linjansa.

Toivottavasti resurssit riittävät tämän alkumarssin ja toiminta kehittyisi ensin omilleen ja sitten tuottavaksi yritykseksi. Tämä on todella haastava vaihe vanhalle, mutta nyt uudelle yritykselle. Kuinka pitkälle riskirahoittajien pinna pitää? Lienee aika tärkeä kysymys?

Kun tämä uusi malli on saatu kuitenkin markkinoille näillä resursseilla, mielestäni pitäisi kuitenkin muistaa se, että nämä verkkokit mihin autoa verrataan, ovat jo vuosikausia tai vuosikymmeniä valmistaneet tämän tason autoja. Heillä on kokemusta vaikka jakeluun. Siksi Saabin aloitus on ollut ihan asiallinen ja uskon laadun jatkossa kehittyvän.
Auton perusominaisuudet ovat kohdallaan ja Saabiksi tämä on tunnistettavissa. Tämä ei ole urheiluauto, tämä on iso auto, joka on mielestäni tuolla tiellä mainio auto. Hyvä ajaa, jota ei tarvitse kaiken aikaa ohjastaa. Itselleni ehdottomasti miellyttävin ajokki, minkä olen omistanut. Toivon, että tämän merkin uuden alun marssi onnistuisi. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti:
Ei se ole pelkkää ennakkoasennetta, kyllä niissä autoissa on oikeasti eroa ominaisuuksissa ja tunnussa.
Ihan totta, nimenomaan tunnussa, käytännössä kun mitään eroa ei juurikaan ole :)

Se on kyllä taivahan tosi, että VAG-konserni osaa tuon komponenttien jakamisen paremmin mitä GM, eli ne eniten näkyvillä olevat osat ovat riittävän erilaisia.

NG9-5 ei sen ensimmäisen mattamusta-GM-bulkkimankka-kojelaudallaan kyllä premiumilla vielä briljeeraa. Pelkästään tuon seikan korjaaminen tekee jo ihmeitä, jolloin se ammattitaidottominkin auto"journalisti" ehkä osaa olla jatkuvasti viittaamatta Opeliin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Haza »

Taitaa A1 olla ensimmäinen jossa "pohjalevy" ei ole ollut ensimmäisenä (tai samaan aikaan muiden kanssa) audissa, sitäkään ei ole skeidassa vielä nähty mutta ibiza ja polo ehti ensin.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

9-5T kirjoitti: Eräs pohjalevy taisi olla ekana skodassa.
Anna kun arvaan mitä tietoa pihtaat viestistä toiseen, mk1 Octaviaa? Ikäväksesi minun on kerrottava, että A3 tuli ensin markkinoille, se kun ehti myytiin vuoden 1996 puolella, kun Octavia taasen meni täpärästi vuoden 1997 puolelle.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eikös se ollut AO4 joka tuli ensin markkinoille Skoda Fabian muodossa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Mawerick kirjoitti:Eikös se ollut AO4 joka tuli ensin markkinoille Skoda Fabian muodossa?
Kyllä, Fabia tuli ennen Ibizaa ja Poloa markkinoille, mutta Audi ei ole käyttänyt sitä.

A1:n platform taasen tuli ensiksi markkinoille Ibizan muodossa 2008 ja Polossa 2009. Skoda ei ole käyttänyt sitä.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Lisää huonoa julkisuutta

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Ontuvaa ruotsalaisvalmistajaa lyötiin vyön alle

Brittilehti: Saab on huonoin valmistaja

Muistatteko ajan, jolloin Skodasta kerrottiin enemmän vitsejä kuin mistään muusta automerkistä.

Toisin on nykyisin. Volkswagen-konserniin kuuluva tshekkiläinen automerkki kasvattaa statustaan kaiken aikaa. Nyt maine kimmahti ylöspäin Britanniassa, jossa What Car? -lehden lukijat valitsivat Skodan tämän vuoden parhaaksi autonvalmistajaksi. Kakkoseksi kiipesi Porsche.

Vuoden huonoimmaksi autonvalmistajaksi äänestettiin Saab. Ruotsalaishollantilainen Saab tuskin olisi lisäiskuja vyönsä alle kaivannut. Yhtiö alensi äskettäin myyntitavoitettaan huonon menekin vuoksi ja ilmoitti irtisanovansa 200 henkilöä Trollhättanin tehtaaltaan. Saabeja myydään tänä vuonna vain noin 30 000. Ensi vuonna Saab on ilmoittanut valmistavansa 80 000 autoa - käyvätpä kaupaksi tai eivät.

Parhaaksi automalliksi brittilehden lukijat valitsivat BMW:n 1-sarjan.

What Car? jakoi äänestyksen perusteella useita muitakin titteleitä. Parhaaksi premium-luokan autoksi nimettiin Mercedes-Benz CLS, parhaaksi perheautoksi Skoda Octavia ja monikäyttö-/tila-autojen ykköseksi Ford C-Max.

Äänestykseen osallistui yli 30 000 brittiä.

http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotal ... aja/620268

Lisää huonoa julkisuutta, ja tällä kertaa vielä yleisön puolelta eikä pelkästään median :?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Lisää huonoa julkisuutta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti: Äänestykseen osallistui yli 30 000 brittiä.
[/i]
http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotal ... aja/620268

Lisää huonoa julkisuutta, ja tällä kertaa vielä yleisön puolelta eikä pelkästään median :?

Heh, monikohan tuohon haastatteluun osallistunut Britti on ikinä edes omistanut Saabia. Varmaan vaan katkerat M1 motarilla joka päivä Saabien jalkoihin jäävät voimasavu-TDi-skodamiehet saaneet vihdoin äänensä julki :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin toimii iso maailma! Me voidaan täällä päristä keskenämme, se ei kovin paljon vaikuta maailman menoon. Siitä huolimatta näillä selkosilla Saabilla saa hyvää kyytiä, se riittää.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lisää huonoa julkisuutta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Teme100 kirjoitti:Ontuvaa ruotsalaisvalmistajaa lyötiin vyön alle

Brittilehti: Saab on huonoin valmistaja

Muistatteko ajan, jolloin Skodasta kerrottiin enemmän vitsejä kuin mistään muusta automerkistä.

Toisin on nykyisin. Volkswagen-konserniin kuuluva tshekkiläinen automerkki kasvattaa statustaan kaiken aikaa. Nyt maine kimmahti ylöspäin Britanniassa, jossa What Car? -lehden lukijat valitsivat Skodan tämän vuoden parhaaksi autonvalmistajaksi. Kakkoseksi kiipesi Porsche.

Vuoden huonoimmaksi autonvalmistajaksi äänestettiin Saab. Ruotsalaishollantilainen Saab tuskin olisi lisäiskuja vyönsä alle kaivannut. Yhtiö alensi äskettäin myyntitavoitettaan huonon menekin vuoksi ja ilmoitti irtisanovansa 200 henkilöä Trollhättanin tehtaaltaan. Saabeja myydään tänä vuonna vain noin 30 000. Ensi vuonna Saab on ilmoittanut valmistavansa 80 000 autoa - käyvätpä kaupaksi tai eivät.

Parhaaksi automalliksi brittilehden lukijat valitsivat BMW:n 1-sarjan.

What Car? jakoi äänestyksen perusteella useita muitakin titteleitä. Parhaaksi premium-luokan autoksi nimettiin Mercedes-Benz CLS, parhaaksi perheautoksi Skoda Octavia ja monikäyttö-/tila-autojen ykköseksi Ford C-Max.

Äänestykseen osallistui yli 30 000 brittiä.

http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotal ... aja/620268

Lisää huonoa julkisuutta, ja tällä kertaa vielä yleisön puolelta eikä pelkästään median :?
Onhan tuossa iso otanta toki, mutta se vain ei valitettavasti ole kaikki kaikessa. Tuosta kun ei käy ilmi oikeastaan mitään muuta kuin lopputulos; vähän sama kuin lukisit TM:stä ainoastaan loppupisteet välittämättä kriteereistä tai asioista pistemäärien takana.
Mutta kuten näillä hupijulkaisuilla on tapana, asiat uutisoidaan juuri tällä tavalla, välittämättä mistään muusta kuin lopputuloksesta ja lisäksi "uutinen" otsikoidaan mahdollisimman raflaavasti. Noinkohan asiaa olisi edes mainittu, jos esim. skoda tai toyota olisi jäänyt viimeiseksi (mikä ei toki ole mahdollista, koska tylsiä ihmisiä on enemmän kuin massasta erottuvia).

Vaan kuka se joskus sanoi: "There is no such thing as bad publicity."
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Onneksi Suomalaiset ymmärtää hyvän päälle. Ihan vastikään Saabin ilmoitettiin tarjoavan Alfan kera parasta vastinetta rahalle käytettynä ostaessa. Samaten Tuulilasin Merkkien merkki kyselyssä auton omistajat rankkasivat autonsa kärkikolmikkoon.

Kaikesta huolimatta tuo brittitulos ihmetyttää. Saab kuitenkin myy siellä kohtalaisesti ja autoa tunnutaan jossain määrin arvostettavankin. Jonkinsortin nettikysely vääristymä täytyy olla kyseessä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yksi osaselitys saabin huonoon menestykseen tämän hetken markkinoilla on ainakin tämä, että saab on epäonnistunut myyntipisteiden hankkimisessa, ja tämä on ottanut paljon pidemmän ajan kuin oletettiin, niin pohjoismaissa, USA:ssa kuin Englannissakin on lähtörata ollut paljon pitempi kuin laskettu.

Saab ei myöskään ole myynyt yhtään autoa tänä vuonna markkinoilla kuten: Australia, Kiina, Venäjä, Japani, Mexiko, Kanada ja Portugali – missä saabilla oli aiemmin käytössä valmiit GM-myynti kanavat.

Vasta hiljattain on löytynyt osa maahantuojista näillä markkinoilla joten 2011 nousee myyntiluvut, suurin kysymys on onko ostajat jo unohtaneet saabin automerkkinä?

Näille saabin kannalta tärkeille niin Venäjän kuin Kiinankin markkinoille ei vielä ole löytynyt ratkaisua, joten siellä poljetaan vielä paikoillaan ja tilanne muuttuu kohta kestämättömäksi.

Edit: siis tämä, että BAIC ottaa hoitaakseen saabin myynnin Kiinassa josta mainittiin jo kesällä ei ole ainakaan vielä käynnissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Marko A kirjoitti:Jonkinsortin nettikysely vääristymä täytyy olla kyseessä.
Kaksi sanaa, Jeremy Clarkson. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Lisää huonoa julkisuutta

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti: Heh, monikohan tuohon haastatteluun osallistunut Britti on ikinä edes omistanut Saabia. Varmaan vaan katkerat M1 motarilla joka päivä Saabien jalkoihin jäävät voimasavu-TDi-skodamiehet saaneet vihdoin äänensä julki :D
Ei varmaan monikaan, mutta on se silti huono asia, jos saabista yleisesti ajatellaan noin. Se olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että miksi tähän päätelmään on päästy. Tuotteiden takia tuskin, luultavimmin kyseessä on yleinen epävarmuus tulevaisuudesta ja 9-5:n saama nurja vastaanotto. Aiemminhan Saabilla oli rautainen maine briteissä, ei sitä perintöä ole voitu tuhota parissa vuodessa.

Se yllättää, että käänne on ollut näin nopea.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eihän tuollainen 30000 vastaajan otanta kerro mitään, kun Iso-Britannian väkiluku on reilut 61 miljoonaa. Jos parhaaksi automalliksi valitaan bemarin ykkössarja, joka on jopa bemaristikaverieni mielestä susiruma, ei tuollaista tulosta voi ottaa millään tavalla vakavasti. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon, ketkä tuohon ovat vastanneet. Kuitenkin Britanniassa Saabia pidetään korkeasti koulutettujen autona, ja veikkaan että suurin osa vastaajista on tavallisia duunareita tai alemman tulotason omaavia anyways.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Lukittu