Pekko_Å kirjoitti:1990 autoa jos olisi keskiarvo joka viikko, niin se olisi jo varsin kelvollinen tulos... Toivottavasti 9-4x oli suosittu jenkeissä ja nuo under 119 gr farkut saataisiin myyntiin asap...
Mitä Teme100 meinaa näistä luvuista? (Ja ei ollut piikittelevä kysymys, vaan lähinnä haen sun mielipidettä asiaan kun vaikutat autoasioista olevan enemmän perillä kuin minä oikeinkirjoituksesta....)
Erinomainen lukuhan tuo on tässä tilanteessa yhden viikon tilausmääräksi, etenkin kun sitä verrataan vaikkapa tammikuun toteutuneisiin myyntilukuihin, joka oli n. 2700 autoa.
Olisi toki mielenkiintoista kuulla, että onko kyseessä tasainen tilausvirta vai onko kenties nopea nousupiikki. Vaikka tätä en varmaksi tiedäkään, niin sen verran voisin spekuloida, että jos tilausvirta olisi tasaisesti tällä tasolla, ei tuotantoa voitaisi pitää tämän hetkisellä tasolla, 28 yksikköä/h/1 vuoro. Vaikka heillä onkin useiden tuhansia autojen välivarasto, tilausmäärän ja tuotannon epäsuhta kuluttaisi sen liian nopeasti tasolle, joka johtaisi varastojen tyhjentymiseen. Se taas johtaa maahantuoja- ja vähittäismyyntiportaan vajeeseen, joka loppupeleissä näkyy siinä, että myydään eioota. Toimitusajat pitenevät kohtuuttomiksi ja toimitusketjun joustavuus laskee.
Tähän on helppo reagoida: palkataan lisää työntekijöitä ja käännetään hihna punaiselle. Se kuulostaa helpolle, mutta sitä se ei ole. Autotehdas kun ei ole ketjun alkupää, vaan sen loppu. Tehtaalla on omat hankintaketjunsa ja -sopimuksensa, ja niiden reagointinopeus ei välttämättä ole kovinkaan nopea. Toinen seikka on se, että jos vedetään tahti tappiin ja täytetään varastot ja toimitusketju, niin sen jälkeen tehdas tuottaakin enemmän mitä kysyntä on. Sitten pitäisi taas vääntää ruuvia pienemmälle ja laittaa pausea alihankkijoille ja työntekijöille. Muutokset pitäisi ja tehdään mahdollisimman pienin portain, koska silloin ne on niitä kyetään parhaiten hallitsemaan.
Senpä takia en usko, että kyseessä olisi tasainen tilausvirta(ainakaan viime viikkojen/kuukausien aikana), vaan piikinomainen nopea nousu. Sen jälkeen alkaa ensimmäiseksi kiinnostamaan, että mikä sen on aiheuttanut tai kuten tässä tapauksessa on parempi sanoa; minkä ansiota se on. Myynti on toki varmasti piristynyt hiljaisemman alkuvuoden takia, mutta yksi tekijä hyppää esiin: 9-4X:n tuotanto käynnistyi viime viikolla. Toukokuussa alkaa myynti jenkeissä ja elokuussa euroopassa. Tähän aikajanaan sopisi oikein hyvin se, että 9-4x:n demoautojen tilaus on tällä hetkellä kuumimmillaan. Jälleenmyyjäporras ja maahantuoja haluavat varmasti, että kun myynti alkaa, on heillä autoja riittävästi saatavilla. Tämä seikka on näkynyt jo ja tulee näkymään tilausluvuissa. Seuraava nousupiikki tulee, kun 9-5SC:n tilauskirjat aukeavat asiakkaille ja demoautojen välittäjä- ja jälleenmyyjäportaalle.
Mullerin kommenteissa huomioin sen, että hän kertoi vuoden myyntitavoitteen olevan 80k jälleenmyyntiportaalle/60k kuluttajille. Lukujen epäsuhta on melko suuri verrattuna esimerkiksi viime vuoteen, 32k jämyille/28k kuluttajille. Se tarkoittaisi sitä, että kokonaismyynnistä kuluttajille asti menisi 75%, kun viime vuonna luku oli 87,5%. Erotuksessa on 100% kasvu. Toinen seikka on se, että 2k/viikko tilausmäärillä mennään vuodessa yli 100k:n lukuihin. Jos Muller tietäisi tämän ja näin olisi käynyt jo useiden viikkojen ajan, niin en usko, että hän jättäisi takaporttia auki. Eli kun aiemmin ennakoitiin myynnin olevan tänä vuonna 80k, niin nyt pehmennetään sitä kertomalla, että kuluttajamyynnille riittää 60k luku kokonaismyynnin ollessa 80k.
Tai sekin on mahdollista, että hän on viime vuoden ylioptimistisien myyntiennusteiden ja toteutuneen myyntilukujen ilmoittamisen kikkailusta saamansa ryöpytyksen(ihan asiasta tosin) jälkeen päättänyt pelata varman päälle ja antaa ennusteita, jotka saavutetaan varmasti. Se ei ole hullumpi vaihtoehto, sillä näin palautetaan luottamusta yritykseen ja sen johtoon kuin lupaamalla 10 hyvää ja 11 kaunista ja todeta päälle "luulin ja toivoin.
Ei minua pieni piikkii haittaa, enkä siitä suutu. Tiedän kyllä, että minulla on ajoittain taipumusta
analysoida asioita vähän liikaakin ja lähtökohdiltaan yksinkertainen asia muuttuu monikerroksiseksi ja moniulotteiseksi kimpuksi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)