Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

www. ttelan otsikko kertoo näin: Firade med varm korv och tårta Eli juhli kuumalla makkaralla ja kakulla, siis koko tehdas seisoi tänään vain porttivahdit olivat duunissa tai osa heistä oli juhlissa mukana. Juhlijat laskettiin tuotanto halliin puoliltapäivin. Kakkuja tarjottiin kaikenkaikkiaan 372 kpl.
Autot jotka esiteltiin olivat 9-5 sport kombi ja yksi näistä 366:sta cabrioletista.
Tässä muutama kuva tilaisuudesta:

Kuva


Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mikäs juippi siellä on erikoismallin penkkejä likaamassa? :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:Mikäs juippi siellä on erikoismallin penkkejä likaamassa? :lol:
No sehän on meidän kaikkien kaveri Mjueller tai jotain sinnepäin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Pekko_Å kirjoitti:1990 autoa jos olisi keskiarvo joka viikko, niin se olisi jo varsin kelvollinen tulos... Toivottavasti 9-4x oli suosittu jenkeissä ja nuo under 119 gr farkut saataisiin myyntiin asap...

Mitä Teme100 meinaa näistä luvuista? (Ja ei ollut piikittelevä kysymys, vaan lähinnä haen sun mielipidettä asiaan kun vaikutat autoasioista olevan enemmän perillä kuin minä oikeinkirjoituksesta....)
Erinomainen lukuhan tuo on tässä tilanteessa yhden viikon tilausmääräksi, etenkin kun sitä verrataan vaikkapa tammikuun toteutuneisiin myyntilukuihin, joka oli n. 2700 autoa.

Olisi toki mielenkiintoista kuulla, että onko kyseessä tasainen tilausvirta vai onko kenties nopea nousupiikki. Vaikka tätä en varmaksi tiedäkään, niin sen verran voisin spekuloida, että jos tilausvirta olisi tasaisesti tällä tasolla, ei tuotantoa voitaisi pitää tämän hetkisellä tasolla, 28 yksikköä/h/1 vuoro. Vaikka heillä onkin useiden tuhansia autojen välivarasto, tilausmäärän ja tuotannon epäsuhta kuluttaisi sen liian nopeasti tasolle, joka johtaisi varastojen tyhjentymiseen. Se taas johtaa maahantuoja- ja vähittäismyyntiportaan vajeeseen, joka loppupeleissä näkyy siinä, että myydään eioota. Toimitusajat pitenevät kohtuuttomiksi ja toimitusketjun joustavuus laskee.

Tähän on helppo reagoida: palkataan lisää työntekijöitä ja käännetään hihna punaiselle. Se kuulostaa helpolle, mutta sitä se ei ole. Autotehdas kun ei ole ketjun alkupää, vaan sen loppu. Tehtaalla on omat hankintaketjunsa ja -sopimuksensa, ja niiden reagointinopeus ei välttämättä ole kovinkaan nopea. Toinen seikka on se, että jos vedetään tahti tappiin ja täytetään varastot ja toimitusketju, niin sen jälkeen tehdas tuottaakin enemmän mitä kysyntä on. Sitten pitäisi taas vääntää ruuvia pienemmälle ja laittaa pausea alihankkijoille ja työntekijöille. Muutokset pitäisi ja tehdään mahdollisimman pienin portain, koska silloin ne on niitä kyetään parhaiten hallitsemaan.

Senpä takia en usko, että kyseessä olisi tasainen tilausvirta(ainakaan viime viikkojen/kuukausien aikana), vaan piikinomainen nopea nousu. Sen jälkeen alkaa ensimmäiseksi kiinnostamaan, että mikä sen on aiheuttanut tai kuten tässä tapauksessa on parempi sanoa; minkä ansiota se on. Myynti on toki varmasti piristynyt hiljaisemman alkuvuoden takia, mutta yksi tekijä hyppää esiin: 9-4X:n tuotanto käynnistyi viime viikolla. Toukokuussa alkaa myynti jenkeissä ja elokuussa euroopassa. Tähän aikajanaan sopisi oikein hyvin se, että 9-4x:n demoautojen tilaus on tällä hetkellä kuumimmillaan. Jälleenmyyjäporras ja maahantuoja haluavat varmasti, että kun myynti alkaa, on heillä autoja riittävästi saatavilla. Tämä seikka on näkynyt jo ja tulee näkymään tilausluvuissa. Seuraava nousupiikki tulee, kun 9-5SC:n tilauskirjat aukeavat asiakkaille ja demoautojen välittäjä- ja jälleenmyyjäportaalle.

Mullerin kommenteissa huomioin sen, että hän kertoi vuoden myyntitavoitteen olevan 80k jälleenmyyntiportaalle/60k kuluttajille. Lukujen epäsuhta on melko suuri verrattuna esimerkiksi viime vuoteen, 32k jämyille/28k kuluttajille. Se tarkoittaisi sitä, että kokonaismyynnistä kuluttajille asti menisi 75%, kun viime vuonna luku oli 87,5%. Erotuksessa on 100% kasvu. Toinen seikka on se, että 2k/viikko tilausmäärillä mennään vuodessa yli 100k:n lukuihin. Jos Muller tietäisi tämän ja näin olisi käynyt jo useiden viikkojen ajan, niin en usko, että hän jättäisi takaporttia auki. Eli kun aiemmin ennakoitiin myynnin olevan tänä vuonna 80k, niin nyt pehmennetään sitä kertomalla, että kuluttajamyynnille riittää 60k luku kokonaismyynnin ollessa 80k.

Tai sekin on mahdollista, että hän on viime vuoden ylioptimistisien myyntiennusteiden ja toteutuneen myyntilukujen ilmoittamisen kikkailusta saamansa ryöpytyksen(ihan asiasta tosin) jälkeen päättänyt pelata varman päälle ja antaa ennusteita, jotka saavutetaan varmasti. Se ei ole hullumpi vaihtoehto, sillä näin palautetaan luottamusta yritykseen ja sen johtoon kuin lupaamalla 10 hyvää ja 11 kaunista ja todeta päälle "luulin ja toivoin.

Ei minua pieni piikkii haittaa, enkä siitä suutu. Tiedän kyllä, että minulla on ajoittain taipumusta analysoida asioita vähän liikaakin ja lähtökohdiltaan yksinkertainen asia muuttuu monikerroksiseksi ja moniulotteiseksi kimpuksi :D
Viimeksi muokannut Teme100, To Helmi 24, 2011 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Muutama isompi fleet myynti voi tehdä piikkiä. "Kova" viikkotilaus sinänsä koska se ylittää täysin yhden vuoron maksimituotantokyvyn jos ollaan vain arkisin töissä.

Varsinaiset tuotantoluvut näkee sitten Spykerin Q1-raportissa miten on alkuvuosi mennyt.

Ainoa missä itsellä osui silmään 60k oli että silläkin määrällä pitää voida tulla toimeen jos niin käy.

Heh niin ja pisteet taas kauppalehdellä, toivottavasti siellä toimituksessa nauretaan yhtä paljon kun täällä juttuja lukiessa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Vai myy Spyker urheiluautot ja keskittyy vain Saabiin. Mitenköhän urheiluautotuotannon nyt käy kun jää "yhteisostojen" hyödyt saavuttamatta kun urheiluautoihinkin joudutaan ostamaan lasinpyyhkijän moottorit lähes yksittäiskappaleina :D

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110262155
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Ruotsalaisen Dagens Indutri -lehden verkkoversion mukaan Spyker suuntaa jatkossa resurssinsa tosissaan vain Saabiin.

Osakkeiden myyjä on Spykerin omistaja Victor Muller. Kauppahinta on noin 32 miljoonaa euroa, josta noin puolet maksetaan heti käteisenä ja loput vuoteen 2016 mennessä.

Jo pitkään on huhuttu, että Vladimir Antonov hamuaa Spykeria.

Spykerin urheiluautotuotanto on nyt asetettu pantiksi 31 miljoonan euron lainalle, jonka Antonov on antanut Saabin hallituksen puheenjohtajan Mullerin yhtiölle Tenacille. Spyker on tehnyt tappiota ja laina lankeaa huhtikuun lopussa.

Kauppaehtoihin kuuluu, että Spyker Cars muuttaa nimensä ja keskittyy vain Saabiin.

Aikaisemmin Antonov olisi halunnut ryhtyä Saabin osaomistajaksi, mutta suunnitelma kariutui Saabin silloisen omistajan General Motorsin vastustukseen.

Nyt Antonov ostaa Spykerin brittiläisen CPP Global Holdings Limited -yhtiön nimissä.

Victor Muller jatkaa Spykerin johdossa siihen saakka kunnes seuraaja on löydetty.


http://www.kauppalehti.fi//5/i/talous/u ... 0110262155

Eli oikeasti mitään ei myydä, Mullerilla vain ei ollut varaa maksaa takaisin lainaa ja vakuus laukeaa. Toki myyminen kuulosta paljon paremmalle.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: .
Eli oikeasti mitään ei myydä, Mullerilla vain ei ollut varaa maksaa takaisin lainaa ja vakuus laukeaa. Toki myyminen kuulosta paljon paremmalle.
Ja vielä paremmalta se kuulostaa kun lukee ääneen ne viralliset paperit. :)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Ja vielä paremmalta se kuulostaa kun lukee ääneen ne viralliset paperit. :)
Niin Antonovin puolelta. 32M€:n kauppasummasta hän maksaa nyt 15M€ ja loput 17m seuraavan viiden vuoden kuluessa Spykerin voitoista. Siinä mielessä vain metka speksi, että Spyker Cars ei ole tainnut ikinä tehdä voitollista tulosta. Joukon köyhtyneitä miljonäärejä kyllä :lol:

Ei jää siis kovinkaan epäselväksi, kuka määrää tahdin Spykerilla ja luultavasti kohta myös Saabilla. Antonovin viimeaikaisia investointeja katsellen se ei vaikuta lainkaan hullummalta vaihtoehdolta.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

moilanen88 kirjoitti:Mielelläni,mutta menee kyllä offtopiciksi :wink:
Oman harkintanne mukaan.Vaikka kaikista jos halua on kirjoittaa :D
Eihän tämä mitään off-topikkia voi olla sillä ken ei tunne historiaa ei ymmärrä nykypäivää, eikä voi suunnistaa tulevaisuuteen.

Ensimmäinen Saab sai nimekseen 92, koska tehtaan siviiliprojektit oli päätetty nimetä 90 eteenpäin. Matkustajakone Scandia oli 90 ja koulutuskone Safir oli 91. Autolle oli tarkoitus keksiä nimikin, mutta siitä ei päästy yksimielisyyteen. Myöhemmin tuli parannettu painos - nykyisin kai puhuttaisi face-liftistä - ja sitä kutsutaan 92B.
93- malli tuli seuraavaksi ja siitä uudistusten myötä 93B ja 93F.
Avo-Sonett on 94, ja sitä valmistettiin kokonaista viisi kappaletta. Kutsutaan myös nimellä Sonett I
95 on farmarimalli.
96 eli kuuppa lienee tuttu tapaus
Sarjavalmistukseen päässyt Sonett on numeroltaan 97 ja siitä on kolme eri muunnosta: Sonett II, Sonett V4 ja Sonett III.
99 ei myöskään tarvinne lisäesittelyjä. Itseasiassa seuraava juokseva numero olisi ollut 98, mutta tarinan mukaan se numero oisi vahingossa varattu lentokoneprojektiin. Toinen selitys on, että Oldsmobile olisi käyttänyt 98:ia jo paljon. Myöhemmin 98 oli yritys yhdistää 96 ja 95. Ei tullut tuotantoon.

Kaksinumeroisten 9-alkuisten lukujen loputtua nimettiin seuraava malli 900:ksi. 1985 tuli sitten 9000 ja 90. Luvut alkavat edelleen ysillä ja nollien lukumäärä kuvaa auton kokoluokkaa.

1994 900-malli muuttui täysin, ja niitä kutsutaan ng900 ja vanhempia og900 (ng = new generation ja og = old generation)

1998 tonnari eli 9000 korvattiin 9-5:lla. Samalla ng900 muuttui 9-3:ksi pienen päivityksen myötä (noin tuhatta yksityiskohtaa parannettiin mm. kytkin muuttui vaijerikäyttöisestä nestetoimiseksi). Edelleen malli alkaa 9:llä ja toinen numero kertoo auton kokoluokan.

2003 9-3 muuttui kokonaan. Uuden mallin virallinen nimi oli 9-3SS (=Sport Sedan). Ja jälleen ruvettiin puhumaan og- ja ng9-3:sta. Myöhemmin tulleen farmarimallin lyhenne on 9-3SC (Sport Combi). Nelivetoa merkitään X:llä, 9-3X, paitsi 9-3X FWD, joka on etuvetoinen kolme senttiä korotettu 9-3:nen.

Viime vuonna tuli 9-5:sta uusi malli ja og/ng-erittely tuli käyttöön niissäkin.

Muille markkinoille valmistettuja malleja on 9-2X, 9-7 ja 9-4X. 9-2X on Subarun kanssa yhteistyössä Imprezan pohjalle tehty nelivetomalli USA:n markkinoille. 9-7 on Chevrolet Blazer Saabin logoilla. 9-4X on Meksikossa valmistettava citymaasturi.

Siinäpä se pääpiirteittäin. Kaikkia yksityiskohtia en jaksanut tarkistaa, joten korjata saa ja pitääkin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Jos saan sen verran korjata, niin neliveto on kaiketikin xwd eikä pelkkä x?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Olen muutamaan otteeseen urputtanut Suomen Saabien olematonta markkinointia. Tänään taas sieppasi kun sain mainoksen, jossa kehottiin pitämään Saabista huolta. Jos autokauppias nyt peräti postimaksun ja värillisen läpyskän muodossa noin kerran vuodessa investoi auton myyntiin, niin kannattaisiko siitä tehdä hyvä?

Mainoskirjeessa on kuponki, jolla saa Defa Termininin hintaan 69 euroa! Eikö näin kevään korvalla kannattaisi koittaa kaupata jotain muuta kuin sisätilanlämmitintä ylihintaan? Jotain muitakin hassuja kuponkeja löytyi.

Ihan oikeasti, eikö nyt kuitenkin kannattaisi kertoa, että uusi 9-5 mallisto on tullut ja juuri laajenee farmarilla, 9-4X tulee syksyllä ja kohta saa ostaa 9-3 Griffiniä? Griffin vaikuttaisi olevan suht merkittävä uudistus nykyisen 9-3:n elinkaaren lopulla. CO2-luvut on saatu kilpailukykyisiksi, keula uusi. Varusteita on viilattu.

Lisäksi kannattaisi varmaan kertoa, missä autoihin pääsee tutustumaan. Ihan kuin aktiivisesti haluttaisiin välttää autonmyyntiä.

:evil: :saab: myyntiin
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Siinäpäs tulikin paljon tekstiä,kiitos tuosta :)
Muutenpahan mietiskelin mistä nuo numerot juontuvat vaan eiköhän tuo selventänyt asiaa.
Joku kipotin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

moilanen88 kirjoitti:Siinäpäs tulikin paljon tekstiä,kiitos tuosta :)
Muutenpahan mietiskelin mistä nuo numerot juontuvat vaan eiköhän tuo selventänyt asiaa.
Ja seuraavan sukupolven 93 on siis 93 ilman mitään potenssia tai viivaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

core2 kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Mikäs juippi siellä on erikoismallin penkkejä likaamassa? :lol:
No sehän on meidän kaikkien kaveri Mjueller tai jotain sinnepäin.
Hahaha :lol: Mjueller :lol:

No ei. Itse arvostan tuota heppua suunnattomasti.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Lukittu