Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Uutta alkua povataan saabille. Käy lukemassa täältä BoxFox1:sen eilinen kirjoitus uudesta Saab 9-5:sesta
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
BoxFox1 on näemmä ollut laiskalla tuulella ja kopioinut sanasta sanaan Saabin 31. toukokuuta 2010 julkaiseman lehdistötiedotteen.core2 kirjoitti:Uutta alkua povataan saabille. Käy lukemassa täältä BoxFox1:sen eilinen kirjoitus uudesta Saab 9-5:sesta
http://newsroom.saab.com/news/news/alln ... ffe16.html
Re: Saabin tulevaisuus
Katos helvetti ja pistänyt vasta nyt jakoon sen uutisen.Teme100 kirjoitti: BoxFox1 on näemmä ollut laiskalla tuulella ja kopioinut sanasta sanaan Saabin 31. toukokuuta 2010 julkaiseman lehdistötiedotteen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Kieltämättä aika pahaltahan se tarkemmin tuntematta kuulostaa, jos joka auto tekee 5 tonnia tappiota. Ja oliko se nyt niin että viime vuoden myynti jäi alle puoleen tavoitteesta ?
Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin että joko myynti kasvaa reilusti, tai sitten.....saabista kun ei ole merkkinä eläjäksi jos siitä yritettäisiin leipoa ns. harvojen herkku.
Yksi seikka mitä en itse tajua on tuo uusi maasturi, eli eikö siellä nyt tajuta sitä että euroopan myynti huutaa sitä dieseliä ! Ainakin itse näkisin niin....?
Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin että joko myynti kasvaa reilusti, tai sitten.....saabista kun ei ole merkkinä eläjäksi jos siitä yritettäisiin leipoa ns. harvojen herkku.
Yksi seikka mitä en itse tajua on tuo uusi maasturi, eli eikö siellä nyt tajuta sitä että euroopan myynti huutaa sitä dieseliä ! Ainakin itse näkisin niin....?
Re: Saabin tulevaisuus
Katsotaan miten 9-4X:n myynti starttaa rapakon takana.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saabin tulevaisuus
Sellaista se tuppaa olemaan, että autotehtaitten on autoja myytävä toimintansa elossa pitämiseksi. Harmillista, että Saabin vetovoima on ns. tavallisen autoilijan mielistä kadonnut muuallakin kuin täällä koti-Suomessa.
Näin lähes ikänsä Saabilla ajaneen mielessä alkavat ajatukset poukkoilla, millä sitten jos? Siinäpä Ristolle kysymys?
Näin lähes ikänsä Saabilla ajaneen mielessä alkavat ajatukset poukkoilla, millä sitten jos? Siinäpä Ristolle kysymys?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus
ristos kirjoitti:
Näin lähes ikänsä Saabilla ajaneen mielessä alkavat ajatukset poukkoilla, millä sitten jos? Siinäpä Ristolle kysymys?
Samaa tykönään varmasti kysyvät myös hiace-kuskit tällä hetkellä...
Mutta uskoisin, että ei saab minnekään häviä. Eikös ne kinukit jo vanhempia malleja ostaneet...pois kuleksimasta ?
Eihän tuo nyt ysifemmassakaan luulisi hinnoittelusta olevan kiinni, jos halvin maksaa sen 40 tonnia...ehkä jos automaattina saisi pikkuisen lisää maksamalla, niin avot.
Re: Saabin tulevaisuus
40 tonnia on paljon rahaa. Ja se koskee yhtä tiettyä varustepakettia. Eikä asiaa helpota, että kaikki lyttäävät mallia lähes joka mediassa kalliiksi ja muoviseksi. Femma on väärä auto jolla ruvetaan pelastamaan Saabia. Omasta mielestäni tarvittaisiin joku Golf-luokan kansanauto. Ei sellaista tietenkään revitä ilmaiseksi hetkessä jos persaukisia ja tappiolla muutenkin. Onhan tuo 9-3 olemassa mutta senkin uusi lähtöhinta koskee yhtä ainoaa dieseliä. Muuten pomppaa päälle 30k mukavasti. Ei siinä katsoo miten käy.Komppaaja kirjoitti:ristos kirjoitti: Eihän tuo nyt ysifemmassakaan luulisi hinnoittelusta olevan kiinni, jos halvin maksaa sen 40 tonnia...ehkä jos automaattina saisi pikkuisen lisää maksamalla, niin avot.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saabin tulevaisuus
Saab tarvisi ehkä sen pienemmän koneen 9-3 mallistoonkin painamaan aloitushintoja alemmas. Näinhän se on muillakin merkeillä eikä myydyt autot ole läheskään aina niitä hinnat alkaen versioita. Niillä vain luodaan se mielikuva hintatasosta.
Varsinkin 9-3:n hinta on dieselinä hyvin kilpailukykyinen jos sitä vertaa muiden valmistajien vastaavan kokoisilla moottoreilla oleviin ja vastaavasti varusteltuihin autoihin. Pitäisi vain saada ihmiset jotenkin huomaamaan tämä ja tutustumaan autoihin.
Yllättävän paljon kritiikkiä tuo uusi 9-5 on kyllä saanut mediassa. Ehkä se ensivaikutelma minkä auto antoi oli alle odotusten. Kenties odotettiin myös sisustuksen osalta audimaista kun tehtaan puoleltakin audia pidettiin verrokkina.
Joka tapauksessa jenkkimarkkinoiden kompurointi on se suurin syy miksi myyntitavoitteista jäätiin ja varmasti oli aikasia vaikeuksia käynnistellä tuotantoakin täydellisen pysähdyksen ja alasajon aloituksen jälkeen.
Toivotaan edelleen parasta. Ei tuo tappio nyt aivan älytön sentään ole kun YLEkin onnistui tekemään tappiota 26,5 miljoonaa euroa vuodessa...
Varsinkin 9-3:n hinta on dieselinä hyvin kilpailukykyinen jos sitä vertaa muiden valmistajien vastaavan kokoisilla moottoreilla oleviin ja vastaavasti varusteltuihin autoihin. Pitäisi vain saada ihmiset jotenkin huomaamaan tämä ja tutustumaan autoihin.
Yllättävän paljon kritiikkiä tuo uusi 9-5 on kyllä saanut mediassa. Ehkä se ensivaikutelma minkä auto antoi oli alle odotusten. Kenties odotettiin myös sisustuksen osalta audimaista kun tehtaan puoleltakin audia pidettiin verrokkina.
Joka tapauksessa jenkkimarkkinoiden kompurointi on se suurin syy miksi myyntitavoitteista jäätiin ja varmasti oli aikasia vaikeuksia käynnistellä tuotantoakin täydellisen pysähdyksen ja alasajon aloituksen jälkeen.
Toivotaan edelleen parasta. Ei tuo tappio nyt aivan älytön sentään ole kun YLEkin onnistui tekemään tappiota 26,5 miljoonaa euroa vuodessa...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus
218M€ on kuitenkin liki 10 kertaa suurempi tappio(päätöksessä tulona ollut 78M€ ei ole oikeaa tuloa, vaan se esiintyy tulona vain kirjanpidollisista syistä). Ja YLE:llä on takanaan sellainen säkki, että siitä voi lappaa rahaa tappioiden kattamiseen hamaan ikuisuuteen.mike kirjoitti: Toivotaan edelleen parasta. Ei tuo tappio nyt aivan älytön sentään ole kun YLEkin onnistui tekemään tappiota 26,5 miljoonaa euroa vuodessa...
Re: Saabin tulevaisuus
http://di.se/Default.aspx?pid=231601__A ... anguage=sv
Joiltakin alihankkijoilta on saatavat myöhässä, viimeksi näin taisi olla 2009.
En muita syitä tähän keksi kuin huolimattomuus tai pyrkimys tehdä Q1:stä paremman näköinen kulumenoja lykkäämällä. Jos käyttökassa olisi toimintojen kannalta liian alhaalla niin olisihan siihen reagoitu jo ennakolta kauan sitten.
Joiltakin alihankkijoilta on saatavat myöhässä, viimeksi näin taisi olla 2009.
En muita syitä tähän keksi kuin huolimattomuus tai pyrkimys tehdä Q1:stä paremman näköinen kulumenoja lykkäämällä. Jos käyttökassa olisi toimintojen kannalta liian alhaalla niin olisihan siihen reagoitu jo ennakolta kauan sitten.
Re: Saabin tulevaisuus
Tuotannon pysähtyminen kertoo aika pahanlaatuisesta(ajallisesti myös) komponenttivajeesta, ja olisi luultavaa että tuota ei Saabin toimesta haluttaisi tapahtuvan. Maksamattomien laskujen takia tuotannon keskeytyminen ei todellakaan anna hyvää kuvaa yhtiön tämän hetkisestä tilanteesta tai kyvystä selviytyä tulevista haasteista. DI.SE on haastatellut mm. mainostoimistoa, joka on toiminut Saabin kanssa yhteistyössä ja he ovat kertoneet, että Saab ei ole maksanut ainuttakaan laskua sitten viime joulukuun.
Unitedin sivulla kiersi huhu, että tuotannon keskeytymisen takana olisi maksamattomat laskut GM:n omistaman/hallinnoiman alihankkijan kanssa. Tilanne olisi seurausta siitä, että komponenttien hintaa olisi nostettu jossain kohtaa ja Saab on kieltäytynyt maksamasta uutta hintaa. Mielestäni se olisi hiukan lyhytnäköistä toimintaa alkaa riitelemään GM:n kanssa, joka kuitenkin näyttelee todella isoa roolia Saabin toiminnoissa. GM voisi halutessaan vastatoimillaan vaikeuttaa Saabin toimia huomattavasti.
Unitedin sivulla kiersi huhu, että tuotannon keskeytymisen takana olisi maksamattomat laskut GM:n omistaman/hallinnoiman alihankkijan kanssa. Tilanne olisi seurausta siitä, että komponenttien hintaa olisi nostettu jossain kohtaa ja Saab on kieltäytynyt maksamasta uutta hintaa. Mielestäni se olisi hiukan lyhytnäköistä toimintaa alkaa riitelemään GM:n kanssa, joka kuitenkin näyttelee todella isoa roolia Saabin toiminnoissa. GM voisi halutessaan vastatoimillaan vaikeuttaa Saabin toimia huomattavasti.
Re: Saabin tulevaisuus
Saabunitessa eräs kommentoi, että hänen isä työskentelee tuotantolinjalla eikä hän huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa(di:n mukaan tehdas oli kiinni tänään).
Jos GM on tässä osallisena niin se on kyllä aika tiukka tilanne, jos yhden osan hintaa nostetaan(sopimuksen vastaisesti) niin seuraavaksi nostetaan ties minkä osan hintaa ja Saabin talouslaskelmat heittää häränpyllyä.
--------------------
http://www.forbes.com/feeds/ap/2011/03/ ... 80399.html
Jos GM on tässä osallisena niin se on kyllä aika tiukka tilanne, jos yhden osan hintaa nostetaan(sopimuksen vastaisesti) niin seuraavaksi nostetaan ties minkä osan hintaa ja Saabin talouslaskelmat heittää häränpyllyä.
--------------------
http://www.forbes.com/feeds/ap/2011/03/ ... 80399.html
FKG association CEO Svenake Berglie says at least five car part suppliers have not received payments from Saab since Friday that could "easily add up to millions" of Swedish kronor (hundreds of thousands of dollars).
Saab spokesman Thomas Schulz said he did not know about the claims and dismissed rumors that production at Saab’s main plant was halted Tuesday.
Re: Saabin tulevaisuus
Tuotanto jatkui tänä aamuna normaalisti eikä kassakriisiä ole.
http://www.spykercars.nl/download/artik ... uction.pdf
Saabunitedissa mainitaan, että Saab siirsi tammikuussa finanssilaskennan GM:ltä itselleen ja jotkut maksuhäiriöt voivat ehkä liittyä siihen.
Muutaman tunnin tuotantohäiriön aiheutti ilmeisesti kuljetusyhtiölle maksamatta jääneet laskut.
http://www.svd.se/naringsliv/schenker-s ... 050961.svd
http://www.spykercars.nl/download/artik ... uction.pdf
Saabunitedissa mainitaan, että Saab siirsi tammikuussa finanssilaskennan GM:ltä itselleen ja jotkut maksuhäiriöt voivat ehkä liittyä siihen.
Muutaman tunnin tuotantohäiriön aiheutti ilmeisesti kuljetusyhtiölle maksamatta jääneet laskut.
http://www.svd.se/naringsliv/schenker-s ... 050961.svd
Re: Saabin tulevaisuus
TuuSaR kirjoitti:Tuotanto jatkui tänä aamuna normaalisti eikä kassakriisiä ole.
http://www.spykercars.nl/download/artik ... uction.pdf
Saabunitedissa mainitaan, että Saab siirsi tammikuussa finanssilaskennan GM:ltä itselleen ja jotkut maksuhäiriöt voivat ehkä liittyä siihen.
Muutaman tunnin tuotantohäiriön aiheutti ilmeisesti kuljetusyhtiölle maksamatta jääneet laskut.
http://www.svd.se/naringsliv/schenker-s ... 050961.svd
En nyt kyllä ihan purematta nielisi tuotakaan, koska ei kai kukaan omia vaikeuksiaan myönnä jos ei ole pakko. Kaivattaisi jonkun puolueettoman tahon tietoa....Tiedä häntä....
Mutta mitä malleihin tulee, niin en oikein usko että ainakaan enää nykyisellä 9-3:lla saataisiin kovin suuria asiakasmääriä houkuteltua, Mallilla on kuitenkin ikää, ja kun uudesta mallista on jo kertoiltu, niin monet varmaan odottavat sitä....