Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

karitammi kirjoitti: Veikkaisin, että Saab on liian iso työllistäjä päästettäväksi nurin. Suomesta katsoen Ruotsin valtio on ollut passiivinen. Täällähän tungetaan kaikki pystyssäpysymistuet, kun paperitehdas tai vastaava lopettaa. Ainakin näin etelän miehen näkökulmasta.
Suomessa on myös jonkinlainen palkkavakuutus, joka turvaa kai noin 3 viikon palkat. Eli tuon verran valtio (ilmeisesti valtio) korvaa palkkoja, jos firma kaatuu alta. Alihankkijat ovat sitten eri asia, niiden ei ole pakko olla solidaarisia. En tiedä onko tämä puskuri jo käytössä Saabilla?
Saabin koolla ei ole mitään tekemistä ruotsin hallituksen näkymässä jos puhutaan saabin kaatumisesta, vai mitä olet mieltä elinkeinoministerin Maud Olofssonin lauseista aiemmalta ajalta koskien saabia: jos ei kerran autoja pystytä myymään niin aloitetaan tekemään tuulimyllyjä virtaa tuottamaan jonnekkin metsikköön pohjoisessa.
Siinä yksi tämän ammattiministerin lausunnoista TV:ssä parhaaseen uutisaikaan 19:30 ilta uutisissa.
Jankutti samaa muutamana päivänä ennenkuin joku toinen älykääpiö kuiskasi et lopeta jo nolaamasta itteäs kansanedessä.

Palkoista sen verran, että nää valtion takuupalkat, niissä on monta pykälää jotka on kaikki täytettävä, ja yksi mihin takuut voivat kaatua on se, että saab on maksanut palkat koko seisauksen ajalta. En ala toistamaan kaikkia pykäliä, mutta 3kuukauden palkaton raja ennen konkurssia on yksi näistä.

P.s. Alihankkijat luultavasti jäävät nuolemaan näppejään jos konkka tulee ku pankit vie omansa ekaks.

Edit:Saabilla taitaa nyt olla juuri puolet siitä työvoimasta kun Cockums'in telakalla oli kun se kaadettiin oliko se nyt 1987-88.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

core2 kirjoitti:... saabin kaatumisesta, vai mitä olet mieltä elinkeinoministerin Maud Olofssonin lauseista aiemmalta ajalta koskien saabia: jos ei kerran autoja pystytä myymään niin aloitetaan tekemään tuulimyllyjä virtaa tuottamaan jonnekkin metsikköön pohjoisessa... Palkoista sen verran, että nää valtion takuupalkat, niissä on monta pykälää jotka on kaikki täytettävä, ja yksi mihin takuut voivat kaatua on se, että saab on maksanut palkat koko seisauksen ajalta. En ala toistamaan kaikkia pykäliä, mutta 3kuukauden palkaton raja ennen konkurssia on yksi näistä...
Muistan jonkin tuontapaisen kommentin ja ihmettelin miksei ministeri puolusta kotimaista teollisuutta. Heitin vitsinä, että Suomi olisi voinut pelastaa Saabin ja siirtää tuotannon Uuteenkaupunkiin.

Verottajalla voi kuitenkin tietyt paineet olla. Tuskin se haluaa muistettavan itsensä Saabin kaatajana. Lisäksi tulos on sitä luokkaa, että mitään hirmu kovia verosaatavia tuskin on. Suomessa palkkasaamiset ovat etusijalla konkurssipesissä muihin velkoihin nähden. Varmaan monessa muussakin maassa.
Andy12
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 00:02

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Andy12 »

Tämä tilaisuus on tovi sitten päättynyt:
http://www.marketwatch.com/story/saab-p ... 2011-08-08

Onko kukaan löytänyt mitään yhteenvetoa, mitä siellä esitettiin? Palan halusta tietää.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Taas mennään veitsi kurkulla: http://di.se/Artiklar/2011/8/9/242068/S ... 1489&rlt=0

Tapahtuu tuo tai ei (tod.näk. ei), niin joka tapauksessa johdolla menee aikaa näiden tulipalojen sammuttamisessa, kun pitäisi johtaa autotehdasta. Ei hyvä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MRe kirjoitti:Taas mennään veitsi kurkulla: http://di.se/Artiklar/2011/8/9/242068/S ... 1489&rlt=0

Tapahtuu tuo tai ei (tod.näk. ei), niin joka tapauksessa johdolla menee aikaa näiden tulipalojen sammuttamisessa, kun pitäisi johtaa autotehdasta. Ei hyvä.

Lyhyesti: Saabien vaihdekeppien tekijä vaatii noin 1 milj.euroa ensiviikon aikana tai ulosotto alkaa.

Norjalainen ;;; Norska Kongsberg Automotives:llä on eniten ulosottoon menneitä velkoja.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jenkki ääniä ilmassa: pohjoisamerikan Boss Tim Colbeck, ilmoittelee hieman, että 9-3 merkkinä katoaisi valmistuksesta 2013 mennessä?? ja se korvataan Mullerin haluamalla 9-2:lla joka ilmestyisi markkinoille pohjoisjenkeissä ensimmäisenä ja vasta senjälkeen muualle kuten euroopaan.

Enemmän asiasta tässä linkissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Uusi konkurssiuhka saabin taivaalla, Espanjalainen Matrici S. Coops ja eräs saksalainen firma ovat koettaneet anoa saabia konkurssiin saadakseen katetta vaatimuksilleen.

Tsekkaa uutinen ruotsiksi täältä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ma luulen että alihankkijat vääntävät Saabin rahahanoja auki väkisin näillä konkurssivaateilla kun eivät muuten saa rahojaan. Mitä yksi edellä, sitä muut perässä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Näissä piilee se vaara, että paniikki valtaa markkinat ja joku jolla on todella Saabissa rahaa kiinni vetää puljun konkkaan. Käsittääkseni ainakin Suomessa konkurssimenettelyn käynnistänyt / menettelyä vaatinut on rahoja jaettaessa etuoikeutetussa asemassa.

No, nyt kun kinuskeilla on jo Saabissa rahaa kiinni, he voivat ottaa sitten konkurssipesästä tuotantovälineet omien sijoitustensa kattamiseksi. Jättää samalla sitten Ruotsiin jonkun pikku-ohviisin, jossa tehdään konseptointia ja pidetään svedu-imagoa yllä. Turha kuvitella etteivätkö kiinalaiset pysty polkaisemaan tuotantoa Kiinassa pystyyn hyvin nopeastikin ihan tyhjästä. Keskusjohdetussa valtiossa on omat hyvät, jos huonotkin puolensa...
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ballantine »

core2 kirjoitti:Jenkki ääniä ilmassa: pohjoisamerikan Boss Tim Colbeck, ilmoittelee hieman, että 9-3 merkkinä katoaisi valmistuksesta 2013 mennessä?? ja se korvataan Mullerin haluamalla 9-2:lla joka ilmestyisi markkinoille pohjoisjenkeissä ensimmäisenä ja vasta senjälkeen muualle kuten euroopaan.

Enemmän asiasta tässä linkissä.
Ei, vaan 9-3 mallinimenä korvataan jollain muulla ja lisäksi mallistoon tulee pienempi 9-2.

"Colbeckin mukaan mallinimi ei välttämättä olekaan enää 9-3, vaan se saattaa tulla merkin aiemmasta historiasta.

Lisäksi Saab valmistelee vielä pienemmän, 9-2:n tuomista mallistoon."
Saab 9-3 SE 2,0i '98
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tässä samasta konkurssiuhasta vielä suomeksi

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110886739

Saabin koko vuosi on ollut sellaista tekohengittämistä, että mallivuosi 2011 taitaa jäädä Saabin viimeiseksi. Puheet uusista malleista on vain kaukaisia haaveita niin kauan kun rahaa edes nykyisen toiminnan pyörittämiseen ei ole.

Toisaalta ei Saabin loppu mikään katastrofi ole. Muitakin hyviä merkkejä on ja vanhoja Saabeja on liikenteessä vielä paljon. 30 vuoden päästä ihmiset päinvastoin ihastelevat niitä antiikkisia 9-5:a joita vielä liikenteessä silloin pyörii.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Itse en ainakaan usko, että Saabien tuotanto loppuu. Vaikeaa on kyllä ollut koko vuoden. Itse ainakin luotan vielä valmistuksen ja merkin jatkoon. Olen mahdollisesti vaihtamassa Opelin takaisin Saabiin :)
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

ballantine kirjoitti:
core2 kirjoitti:Jenkki ääniä ilmassa: pohjoisamerikan Boss Tim Colbeck, ilmoittelee hieman, että 9-3 merkkinä katoaisi valmistuksesta 2013 mennessä?? ja se korvataan Mullerin haluamalla 9-2:lla joka ilmestyisi markkinoille pohjoisjenkeissä ensimmäisenä ja vasta senjälkeen muualle kuten euroopaan.

Enemmän asiasta tässä linkissä.
Ei, vaan 9-3 mallinimenä korvataan jollain muulla ja lisäksi mallistoon tulee pienempi 9-2.

"Colbeckin mukaan mallinimi ei välttämättä olekaan enää 9-3, vaan se saattaa tulla merkin aiemmasta historiasta.

Lisäksi Saab valmistelee vielä pienemmän, 9-2:n tuomista mallistoon."
Eihän tämä oikeastaan ole edes uutinen! Muller puhui minusta tästä jo silloin, kun GM vihdoin myi Saabin Skykerille. Eli seuraavaan "9-3":een pyritään saamaan vanhan ysisatasen henkeä mukaan ja mallinimen vaihtamista takaisin 900:ksi harkitaan samalla! Eli ei ysikolmonen sinänsä mihinkään ole häviämässä, mutta nykymalli lienee viimeinen tällä numerolla.

Kunhan nyt vain rahoitus saataisiin turvattua siten, että tuo uusi ysikolmonen millä nimellä tai numerolla sitten tahansa saadaan ajoissa markkinoille!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Muitakin hyviä merkkejä on
Ihan äkkiä ei tule sellaista mieleen jota Saabin tilalle voisi harkita :( Toivottavasti saadaan käänne parempaan ja pian.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

core2 kirjoitti:Uusi konkurssiuhka saabin taivaalla, Espanjalainen Matrici S. Coops ja eräs saksalainen firma ovat koettaneet anoa saabia konkurssiin saadakseen katetta vaatimuksilleen.

Tsekkaa uutinen ruotsiksi täältä.
...ja sitten: http://di.se/Default.aspx?pid=242303__A ... anguage=sv
Lukittu