Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Toby kirjoitti: Eihän tämä oikeastaan ole edes uutinen!
Kyllä tämä on aivan uutta tarinaa jenkeistä, ei ole koskaan aiemmin tullut esiin tietoa, että tämä uusi saab tulkoon sitten millä numerolla hyvänsä ensiksi lanseerattaisiin valloissa ja vasta sen jälkeen Euroopassa aivan samoin kuin kävi 9-4X kanssa.
Jos löydät 9-2:sen lanseerauksesta tietoa niin liimaa se tänne.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Venäjän valloitusprojekti etenee.
HMK kirjoitti:Muitakin hyviä merkkejä on
[mielipide]Monia Saabille tyypillisiä ominaisuuksia löytyy tätä nykyä muistakin merkeistä, mutta mikään muu merkki ei edelleenkään tarjoa vastapainoa sporttista aggressiivisuutta ja kliinistä teknisyyttä tarjoaville saksalaisille. Muut merkit enimmäkseen tavoittelevat samanlaista imagoa Audin kanssa, kun taas Saab tarjoaa omaperäisiä ja erilaisia ratkaisuja ilman typerästi muotoiltuja huomiovaloja ja muuta vastaavaa.[/mielipide] Tällainen saattaa myös nousta arvoonsa jos jossain vaiheessa ihmiset rupeavat miettimään omilla aivoillaan ja toteavat että vulgaariudellakin on rajansa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos saan olla kiusankappale, niin mitähän omaperäistä ja erilaista Saabilla on tällä hetkellä tarjota? Muotokieli on tietysti jokaisella valmistajalla himpun verran omansa, mutta samat tekniset ratkaisut ja ominaisuudet taitavat olla käytössä kaikilla. Komponentteja jaellaan pitkin poikin maailmaa, joten maksavan yleisön välittömän katseen välttävät osat ja ratkaisut ovat mahdollisimman pitkälti samat maailman äärestä toiseen.

Toisin olivat asiat esimerkiksi Pariisin autonäyttelyssä 1955, jolloin allekirjoitukseni alimmaisen auton lanseeraus tapahtui. Kaara oli täysin toiselta planeetalta mihin hyvänsä sen aikaiseen autoon verraten ja siinä oli nivaska teknisiä ratkaisuja joita ei ollut käytetty missään sarjatuotantoon tarkoitetussa henkilöautossa siihen mennessä. Ei ole tarkoitus väheksyä Saabin kehittämiä tai popularisoimia teknologioita tai ratkaisuja jotka olivat omana aikanaan edistyksellisiä, mutta mitäs uutta ja ihmeellistä on tullut vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hessu kirjoitti:Jos saan olla kiusankappale, niin mitähän omaperäistä ja erilaista Saabilla on tällä hetkellä tarjota? Muotokieli on tietysti jokaisella valmistajalla himpun verran omansa, mutta samat tekniset ratkaisut ja ominaisuudet taitavat olla käytössä kaikilla.

Luultavasti vähemmän kuin koskaan aiemmin, mutta tietyt erilaisuudet kuten suomalaiselle riittävät säädöt penkeissä, hyvät penkit, kuljettajan paikan ergonomisuus (ilman omituisia monikytkimiä vaihdekepin takana), nimenomaan se muotoilu joka kuitenkin poikkeaa massasta vaikkakin vähemmän kuin ennen, night panel -nappulan tapaiset ainutlaatuisuudet (jotka voisi kyllä niputtaa myös tuohon ergonomisuuteen) ja niin edespäin. Eli mielestäni Saab on nykymittakaavalla yhtä erilainen muihin merkkeihin verrattuna kuin se oli esim. 80-luvulla, autot vain ovat yleisesti samankaltaistuneet lähinnä suuryritysten kustannussäästön vuoksi.
Hessu kirjoitti: Komponentteja jaellaan pitkin poikin maailmaa, joten maksavan yleisön välittömän katseen välttävät osat ja ratkaisut ovat mahdollisimman pitkälti samat maailman äärestä toiseen.

Toisin olivat asiat esimerkiksi Pariisin autonäyttelyssä 1955, jolloin allekirjoitukseni alimmaisen auton lanseeraus tapahtui. Kaara oli täysin toiselta planeetalta mihin hyvänsä sen aikaiseen autoon verraten ja siinä oli nivaska teknisiä ratkaisuja joita ei ollut käytetty missään sarjatuotantoon tarkoitetussa henkilöautossa siihen mennessä. Ei ole tarkoitus väheksyä Saabin kehittämiä tai popularisoimia teknologioita tai ratkaisuja jotka olivat omana aikanaan edistyksellisiä, mutta mitäs uutta ja ihmeellistä on tullut vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana?
Itsekin olen DS:n suuri ihailija ja kääntyvillä ajovaloilla varustettuja mutta vanhalla kojelaudalla varustettuja malleja (eli muistaakseni vm. 1967-70) on tullut katseltua mobile.de:stä maahantuonti mielessä. :D

DS on loistava esimerkki autosta jota suunniteltiin ja tehtiin aikana jona autoja tekivät autotehtaat jotka olivat kiinnostuneita autoista ja niiden tekemisestä jopa enemmän kuin tuloksen tekemisestä (Citroen loistavana esimerkkinä monessakin mielessä...). Nykyään autoja suunnittelevat ja tekevät monikansalliset suuryritykset jotka varmaankin lopettaisivat autojen tekemisen riittävän suuresta rahasummasta ja autoja tehdessään yrittävät tehdä mahdollisimman paljon rahaa ja korkeintaan tämän saavuttaakseen jollakin tavalla erikoisen auton. Eniten markkinoita taitaa kuitenkin olla keskitien medium-ratkaisuilla ja tänne siis suunnataan kun raha on prioriteetti 1.

Saab ei hirveästi uutta ja ihmeellistä ole tarjonnut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja syylliset siihen löytyvät melko varmasti Detroitista. Paljon kaikenlaista olisi ollut putkessa jo konseptiautoista päätellen, mutta jenkit pistivät kaikelle stopin. Mutta nyt Saabia pelastamassa tuntuu olevan ihmisiä jotka tosissaan olevat kiinnostuneita itse merkistä eikä vain rahan tekemisestä, nimittäin taloudellisessa mielessä ainakin useimpien ihmisten mielestä Saabiin autotehtaana sekaantuminen nykytilanteessa on järkevyysasteikolla jossain itsemurhan alapuolella.

Jos ja kun (kyllä, luottamusta löytyy) Saab saadaan takaisin liikkeelle, uskon että sitä uutta ja ihmeellistä automaailmaan alkaa tulemaan jos jostain niin Saabin suunnalta. Kun tehtävässään epäonnistuneet konservatiiviset GM:n (talous)johtajat ovat pois edestä, on omasta mielestäni Saabin mahdollista tehdä jos nyt ei uutta DS:ää niin ainakin jotain siihen suuntaan ja poispäin mustaharmaavalkoisesta saksalaisten dominoimasta business-sedan-tyylistä.
Tulipas tekstiä, no eiköhän foorumi kestä :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Hessu kirjoitti:Jos saan olla kiusankappale, niin mitähän omaperäistä ja erilaista Saabilla on tällä hetkellä tarjota?
Night panel :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mutta mitäs uutta ja ihmeellistä on tullut vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana?
Vähän pitemmällä aikajanalla...

SAAB
Sivutörmäyssuoja (turvapalkit ovissa) 1949 Saab 92
Imuilman esilämmitys 1953 Saab 92
Läpivirtaustuuletus 1960 Saab 96
Ajovaloautomatiikka (käynnistettäessä syttyvät) 1969 Saab 99
Ajovalojen pyyhinpesimet 1970 Saab 99
3-tiekatalysaattori 1976 Saab, Volvo ym.
Raitisilmasuodatin 1978 Saab 900
Laajakulmapeili 1981 Saab
Asbestittomat jarrupalat 1983 Saab
Suorasytytys 1987 Saab 9000
Night Panel 1993 Saab 900
Elektronisesti ohjattu kytkin manuaalivaihteistoon 1993 Saab 900
Aktiivinen pääntuki 1996 Saab 9-5
Tuuletetut istuimet 1997 Saab 9-5
*ps tuosta listalta puuttuu, maailman ensimmäinen autonvalmistaja joka
asensi sarjatuotanto autohinsa turboahtimen*

Citroen
Dieselmoottori tuotantoautossa 1936 Citroën
Ajovalojen korkeussäätö sisältä 1948 Citroën
Teräsvyörenkaat 1948 Citroën 11 CV (Michelin)
Maavaran vakiona pitävä, automaattisesti säätyvä jousitus 1953 Citroën 15CV
Ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus 1970 Citroën SM
Lasinpyyhkimien sadetunnistin 1970 Citroën SM
Kaistavahti 2004 Citroën C4

*enpä kyllä paljoa rintaa röyhistäisi noilla citroenin innovaatioilla*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi... Esittämäsi listan vuosilukuja tutkailemalla käy ilmi koko jutun ydin: Innovaatioita tuli aikaisemmin jatkuvasti, mutta ei enää pitkään aikaan. Pienenä valmistajana Saab ei voi pärjätä tekemällä aivan samanlaisia autoja kuin kaikki muutkin, mutta erilaisuuteen ja uusiin oivalluksiin ei ole viime aikoina riittänyt rahkeita tai niitä ei ole syystä tai toisesta päästety tuotantoon asti.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Mutta kaiken alku ja juuri on se suuri ja paha GM: jos GM:ää ei olisi ollut, olisi saappi suoltanut innovaatioita kuin Pelle Peloton konsanaan. Ja saapit kulkisivat vihdoinkin akumiitilla.

Enivei, miten se GM sai aikanaan saapin ostettua jos firma takoi rahaa kuin Suomen Rahapaja? Taisi olla tappiolla jo silloin...

Mulla on kaksi saabbia ollut: hyviä autoja molemmat, mutta niin ne on omalla tavalla olleet hyviä muutkin: V70 (vaikka loppuvaiheesa hieman vikoja olikin, mutta niin oli 93:ssakin), Renault Laguna 3l V6, A6, Citroen Xantia, Ford Mondeo (varauksin), jne. Night Panelia vähän on jäänyt kaipaamaan, mutta eipä juuri oikeastaan mitään muuta.

Monella on vahvat mielipiteet Saabista ja muista autoista, mutta sitten omasta autohistoriasta löytyy vain yhtä merkkiä. Mihin se mielipide muista autoista sitten oikeastaan perustuu?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mutta erilaisuuteen ja uusiin oivalluksiin ei ole viime aikoina riittänyt rahkeita tai niitä ei ole syystä tai toisesta päästety tuotantoon asti.
Mutta jotakin nyt kuitenkin..
1997: ComSense
2000: Saab Variable Compression
2002: ReAxs System
2003: Cargowing
2003: CargoSET
2008: XWD
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veltto »

Mistä tuo legenda että Saab olisi ensimmäinen sarjatuotantoauto tulee? eikö jenkit kerenny ensin ja Bemari myös?

Itse usemmalla Saabilla ajelleena, en ole pitänyt näitä keksintöjä kauhean erikoisina esim, nightpanel, käyttääkö sitä joku?

Ja sitten nämä muut esim, XWD onko siinä jotain uutta keksitty, mitä ei löydy miltään muulta valmistajalta? Se että jollekkin osalle keksitään nimi, ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi ensimmäinen laatuaan.

Muuten kyllä Saabista autona pidin autona enemmän kuin mistää muusta tähän asti olleista. Mutta ei piisannut usko Saabin ongelmien ratkeamiseen joten merkkiä tuli vaihdettua, toivottavasti joskus vielä voin palata leiriin. :)
#3655
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

No,
noista mainituista ei mikään liene samalla tavalla käänteentekevä kuin vaikkapa turvatyynyn käyttöönotto ensimmäisenä maailmassa.

Nelivetoa en nyt viitsisi laittaa listaan, saappi taitaa olla viimeinen "premium"(?)-merkki, joka sellaisen otti käyttöön. Muilla se on ollut iät ja ajat. Eikä sieltä vieläkään löydy "oikeaa" nelaria.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ehkä tuossa "torque vectoring" -ajatuksessa (eLSD) on ripaus uutta luokassaan. Onhan sekin sinällään käytettyä tekniikkaa urheiluautoissa. En minäkään kyllä kehtaisi kauheasti rummuttaa Saabin nelivetokokemusta.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Minulta ainakin saa kiitosta muotokieli ja ergonomia, kojelauta on rakennettu kuskin ympärille eikä tehty symmetristä lättyä kuten useimmissa muissa autoissa. Parempia penkkejä saa hakea ja virtalukkokin on ainoassa oikeassa paikassa. Ulkonäkö hieman poikkeaa massasta, jos ei lasketa mukaan uutta ysikolmosta ennen faceliftiä. Lisäksi Saab on onnistunut sopivasti yhdistämään sporttisuuden mukavuuteen.

Ei mitään radikaalia, mutta paljon pikkuasioita joita oppii ajan mittaan arvostamaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tässä on muuten ensimmäinen sarjavalmistettu turbo ahdettu auto Oldsmobile Jetfire. Edit: sitä valmistettiin 1962-1963 noin 10 000 autoa.
Sports cars, once a European specialty, are sprouting in the American lines. Oldsmobile's is a coupe called Jetfire, with bucket seats in front and a turbosupercharged high-compression engine capable of delivering 215 horses (price: $3,039). Time (1962)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Eikös tuo vaihde oltava pakilla ennen kuin saa virta-avaimen pois lukosta ole jonkkun sortin innovaatio ja ensimmäinen laatuaan? Ettei peräti vieläkin ainoa. Pois lukien tietty automaatit vaan eihän niissäkään jää vaihde päälle :roll:
Ahdonvoimaa
Lukittu