Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Wagonisti kirjoitti:Eikös tuo vaihde oltava pakilla ennen kuin saa virta-avaimen pois lukosta ole jonkkun sortin innovaatio ja ensimmäinen laatuaan? Ettei peräti vieläkin ainoa. Pois lukien tietty automaatit vaan eihän niissäkään jää vaihde päälle :roll:
Vaihdelukko kun rattikukkoa ei ole. Varmaankin näin...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä on muuten ensimmäinen sarjavalmistettu turbo ahdettu auto Oldsmobile Jetfire. Edit: sitä valmistettiin 1962-1963 noin 10 000 autoa.
Nyt puhutaankin TURBOista eikä mistään vesiruisku turboista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

No niinhän siinä lukee. Hieman huonosti muotoiltuna kylläkin. Ensimmäinen laatuaan kuitenkin?
samhiort kirjoitti:Vaihdelukko kun rattikukkoa ei ole. Varmaankin näin...
Mutta eipä myöskään taida olla missään autossa, edes ranskalaisissa, rattikukkoa :lol:
Ahdonvoimaa
aero
-
Viestit: 8732
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

veltto kirjoitti:Mistä tuo legenda että Saab olisi ensimmäinen sarjatuotantoauto tulee? eikö jenkit kerenny ensin ja Bemari myös?
Se legenda tulee siitä, että määritelmä on oikeasti tarkempi kuin mitä yleensä esitetään - muistaakseni se sisältää sanan perheautoluokka (tai ainakin jotain vastaavaa). Sitä en muista, millaisiin laivoin jenkit sitä tunkivat (todennäköisesti kuitenkin joku laivaluokka), mutta BMW 2002 luokiteltiin muistaakseni urheiluautoksi. Porschellakin taisi olla joku varhaisturbo, mutta sekään ei sovi perheautoluokkaan.
veltto kirjoitti: Itse usemmalla Saabilla ajelleena, en ole pitänyt näitä keksintöjä kauhean erikoisina esim, nightpanel, käyttääkö sitä joku?
Kyllä (esim. minä), vaikka juuri Saabin kohdalla se ei niin välttämätön olekaan, kun mittaristo on muuten miellyttävän rauhallinen pimeällä ajamiseen ja valot ovat Hyvät. Audin punavalkoisen mittariston (jonka valaistus oli säädettävissä välillä kirkas - ***vetin kirkas) eteen tuli pimeällä ajaessa survottua hanskat ja pipo ja rajoituksen vaihtuessa kaivettua nopeusmittaria vähän esiin cruisen uudelleensäädön ajaksi. Enemmän mua ihmetyttää, että maailmasta löytyy sellaisia biologisia ihmeitä, joiden silmät eivät muka ota noita kirkkaita sisävaloja (tai edes lähivaloja/sumareita) huomioon adaptoituessaan pimeänäköön.

Vaan vahvin valtti Saabilla, kun 9-3:n ostin, oli kyllä ehdottomasti hinta. Jos lähellekään vastaavaa varustusta katseli mihinkään muuhun vähänkään kiinnostavaan kulkineeseen, oli hinta heti tuhansia euroja - ehkä jopa kymppitonnin - korkeampi. Lisäksi toki paketti on kokonaisuutena melko toimiva (pl. SC:n takaluukku, josta löytyy mun marinat etsi -toiminnolla) ja varsin miellyttävä käyttökulkine.

Niin joo - johonkin Fiatin malliin taidettiin 2000-luvulla apinoida virtalukon ainoa oikea ässäsijoitus etupenkkien väliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

9000CD23T kirjoitti: Nyt puhutaankin TURBOista eikä mistään vesiruisku turboista.
Tarkoitat siis etteivät saabin turbo autot joissa oli vesisuhku olekaan TURBOja?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hiukan "insider informations" vielä ei tiedetä tarkkaa määrää, mutta ehkä heitä on jo muutama sata jotka ovat jättäneet saabin ja Trollin ja taas Volvo PV Torslanda lisännyt saman verran henkilökuntaansa.

Joten kysymys onkin millä joukolla tehdas voisi käynnistyä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti:
veltto kirjoitti:Mistä tuo legenda että Saab olisi ensimmäinen sarjatuotantoauto tulee? eikö jenkit kerenny ensin ja Bemari myös?
Se legenda tulee siitä, että määritelmä on oikeasti tarkempi kuin mitä yleensä esitetään - muistaakseni se sisältää sanan perheautoluokka (tai ainakin jotain vastaavaa). Sitä en muista, millaisiin laivoin jenkit sitä tunkivat (todennäköisesti kuitenkin joku laivaluokka), mutta BMW 2002 luokiteltiin muistaakseni urheiluautoksi. Porschellakin taisi olla joku varhaisturbo, mutta sekään ei sovi perheautoluokkaan.
Oikeastaanhan se taisi alkaa kun lehdistö kirjoitteli, että nyt on ensimmäinen turbolla varustettu auto joka toimii kuin tavallinen auto, mutta tehoa löytyy tarvittaessa.
Tällä lehdet tarkoittivat Westgatella varustettua moottoria koska tehonnousu oli jouhevaa eikä kuten BMW:ssä oli ollut kuten hevosen potku persuksiin joka teki autosta melkein ajamattoman ja se johtikin siihen, että BMW lopetti ahtimen käytön.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

core2 kirjoitti:
aero kirjoitti:
veltto kirjoitti:Mistä tuo legenda että Saab olisi ensimmäinen sarjatuotantoauto tulee? eikö jenkit kerenny ensin ja Bemari myös?
Se legenda tulee siitä, että määritelmä on oikeasti tarkempi kuin mitä yleensä esitetään - muistaakseni se sisältää sanan perheautoluokka (tai ainakin jotain vastaavaa). Sitä en muista, millaisiin laivoin jenkit sitä tunkivat (todennäköisesti kuitenkin joku laivaluokka), mutta BMW 2002 luokiteltiin muistaakseni urheiluautoksi. Porschellakin taisi olla joku varhaisturbo, mutta sekään ei sovi perheautoluokkaan.
Oikeastaanhan se taisi alkaa kun lehdistö kirjoitteli, että nyt on ensimmäinen turbolla varustettu auto joka toimii kuin tavallinen auto, mutta tehoa löytyy tarvittaessa.
Tällä lehdet tarkoittivat Westgatella varustettua moottoria koska tehonnousu oli jouhevaa eikä kuten BMW:ssä oli ollut kuten hevosen potku persuksiin joka teki autosta melkein ajamattoman ja se johtikin siihen, että BMW lopetti ahtimen käytön.
Mikä on Westgate?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:Mikä on Westgate?
Täällä on hiukan tarinaa siitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

karitammi kirjoitti:Ehkä tuossa "torque vectoring" -ajatuksessa (eLSD) on ripaus uutta luokassaan. Onhan sekin sinällään käytettyä tekniikkaa urheiluautoissa. En minäkään kyllä kehtaisi kauheasti rummuttaa Saabin nelivetokokemusta.
Mitsubishi Lancer Evolution IV toi AYC (active yaw control) järjestelmän myötä "torque vectoringin", ts. aktiivisen tasauspyörästön ensimmäisenä markkinoille, vuonna 1996. Sama järjestelmä oli saatavissa myös Galant ja Legnum (farmarimalli) VR-4 malleihin.

Toki evolutionia voi pitää "urheiluautona", mutta hinnoittelu oli kuitenkin melko lailla samoissa kuin esim. Saabin Aero. Galant ja Legnum taas olivat puhtaasti sporttisia perheautoja. Eurooppaan noita malleja ei uutena tuotu joten siksi on kohtuullisen tuntematon ennen nykypäivän jälkituontia japanista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

core2 kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Mikä on Westgate?
Täällä on hiukan tarinaa siitä.
Ettei tämä? :P
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkoitat siis etteivät saabin turbo autot joissa oli vesisuhku olekaan TURBOja?
En tarkoita tuota, vaan tarkoitan että sen turbon pitää toimia myös
ilman että sinne tarvitsee lisätä mitään litkuja, että se toimii.
( Jetfire rocket fluid )
Korkea puristussuhde aiheuttaa vakavan ongelman ( nakutus ) joka johti käyttämään vesi-ruiskutusta jossa suihkutetaan pieni määrä tislattua vettä ja metyylialkoholia
( Turbo-Rocket Fluid ) palotilaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Selityksen makua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti: Ettei tämä? :P
Joo perhana nyt huomasin kirjoitin sen niinkuin me sen sanomme täällä, sory vaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Osa viesteistä siirretty toiseen keskusteluun, ei liittynyt aiheeseen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Lukittu