Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

eklunto1 kirjoitti:Osa viesteistä siirretty toiseen keskusteluun, ei liittynyt aiheeseen.
Vielä kun laitat suoran linkin ks. ketjuun, niin kaikki voivat olla tyytyväisiä.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

jcarlson kirjoitti: Mitsubishi Lancer Evolution IV toi AYC (active yaw control) järjestelmän myötä "torque vectoringin", ts. aktiivisen tasauspyörästön ensimmäisenä markkinoille, vuonna 1996. Sama järjestelmä oli saatavissa myös Galant ja Legnum (farmarimalli) VR-4 malleihin.

Toki evolutionia voi pitää "urheiluautona", mutta hinnoittelu oli kuitenkin melko lailla samoissa kuin esim. Saabin Aero. Galant ja Legnum taas olivat puhtaasti sporttisia perheautoja. Eurooppaan noita malleja ei uutena tuotu joten siksi on kohtuullisen tuntematon ennen nykypäivän jälkituontia japanista.
Ajattelin, että Lancer Evo olisi vähän omassa luokassaan, eikä niinkään vaihtoehto Saabille. Se on kyllä totta, että hinta menee Aeron kanssa aika samoihin ja toisaalta esim. Impreza WRX on varmaan ollut jonkinlainen vaihtoehto Saabille. Tuota Galant:ia en enää edes muistanut. Onhan siitäkin ollut aikanaan juttua. Kun tarkemmin muistelee, olikohan Hondallakin tuollainen "vektoroiva" neliveto?
core2 kirjoitti:Hiukan "insider informations" vielä ei tiedetä tarkkaa määrää, mutta ehkä heitä on jo muutama sata jotka ovat jättäneet saabin ja Trollin ja taas Volvo PV Torslanda lisännyt saman verran henkilökuntaansa.

Joten kysymys onkin millä joukolla tehdas voisi käynnistyä?
Onko tästä lisätietoa? Täytyy sanoa, ettei edelleenkään kuullosta hyvältä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

karitammi kirjoitti: Ajattelin, että Lancer Evo olisi vähän omassa luokassaan, eikä niinkään vaihtoehto Saabille. Se on kyllä totta, että hinta menee Aeron kanssa aika samoihin ja toisaalta esim. Impreza WRX on varmaan ollut jonkinlainen vaihtoehto Saabille. Tuota Galant:ia en enää edes muistanut. Onhan siitäkin ollut aikanaan juttua. Kun tarkemmin muistelee, olikohan Hondallakin tuollainen "vektoroiva" neliveto?
Tietääkseni Hondalla ei ole nelivetoja tuohon aikaan ollut (ainakaan käytännössä) lainkaan, myöhemmin tullut CR-V:kin oli ainakin ensimmäisessä iteraatiossa ihan täysin "leikkineliveto" erikseen kytkeytyvällä avustavalla takavedolla.

Nelipyöräohjaushan Hondalla kyllä oli silloin 80-luvulla, kuten myös oli vielä vanhemmassa Galantissa (1.gen dynamic-4 ja vr-4), jos kenties sitä muistelit?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^Se oli Honda / Acura Legend noin 5 vuotta sitten. Kyseessä on kalliimpi auto ja pikaisella luvulla siinä oli aktiivinen voimanjako eteen/taakse. Tämä tuli nyt katsottua erittäin nopeasti wikipediasta eli vastuu lukijalle.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Onko tuotannonkäynnistymisestä uutta tietoa? Ja onko rahoitustilanteesta muuta tietoa kuin että se on huono?Joko kiinalaisten kanssa on päästy lopullisesti sopimukseen?
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

ristoj kirjoitti:Onko tuotannonkäynnistymisestä uutta tietoa? Ja onko rahoitustilanteesta muuta tietoa kuin että se on huono?Joko kiinalaisten kanssa on päästy lopullisesti sopimukseen?
Nämä olisi ninullekkin kullanarvoisia tietoja. Tekisi mieli vaihtaa Astra takaisin Saabiin. Enkä oikeen uskalla ostaa ennekun tilanne näyttää edes pikkasen paremmalle.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

karitammi kirjoitti: Tuota Galant:ia en enää edes muistanut. Onhan siitäkin ollut aikanaan juttua. Kun tarkemmin muistelee, olikohan Hondallakin tuollainen "vektoroiva" neliveto?
Ainakin eräässä Honda NSX:n versiossa oli aktiivinen tasauspyörästönlukko noin 10 vuotta sitten.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

karitammi kirjoitti:^Se oli Honda / Acura Legend noin 5 vuotta sitten. Kyseessä on kalliimpi auto ja pikaisella luvulla siinä oli aktiivinen voimanjako eteen/taakse. Tämä tuli nyt katsottua erittäin nopeasti wikipediasta eli vastuu lukijalle.
Legendissä on mahdollista siirtää voimasta 70% vain toisen takapyörän kautta. Normaalisti pitkittäinen voimanjako on 60/40, mutta se voi vaihdella väleillä 70/30-30/70. Taka-akselilla on aktiivinen tasauspyörästö ja se voi ohjata koko 70%:n voiman ulkokaarteen puoleiselle pyörälle ja vielä kiihdyttää sitä viiden prosentin verran. Tämä sen takia, että näin voidaan vähentää mahdollista aliohjautuvuutta voimakkaasti kiihdytettäessä.
A_Telkkä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2011 08:40

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja A_Telkkä »

ristoj kirjoitti:Onko tuotannonkäynnistymisestä uutta tietoa? Ja onko rahoitustilanteesta muuta tietoa kuin että se on huono?Joko kiinalaisten kanssa on päästy lopullisesti sopimukseen?
Mitään varmaa tietoa ei ole tuotannon käynnistymisestä. Maanantai 29.8. on viimeisin ilmoitettu pvm käynnistykselle ja ma 22.8. työntekijät menevät ainakin käymään tehtaalla, ja mahdollisesti kuulemaan, missä mennään. Tämän päivän tiedotteen perusteella on hankittu jälleen hätälainaa toimihenkilöiden palkanmaksuun.

Monilla tilannetta seuraavilla näyttää olevan fiilis, että tuotannon on käynnistyttävä tuolloin 29.8. tai sitten se on (ainakin lyhyellä aikavälillä) siinä. Varmasti nämä tulevat 2-3 viikkoa näyttävät erittäin vahvasti suunnan selviytymistaistelulle. Esim. saabsunited.com:ista on helppo seurailla viimeisiä uutisia ja käänteitä.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

A_Telkkä kirjoitti:
ristoj kirjoitti:Onko tuotannonkäynnistymisestä uutta tietoa? Ja onko rahoitustilanteesta muuta tietoa kuin että se on huono?Joko kiinalaisten kanssa on päästy lopullisesti sopimukseen?
Mitään varmaa tietoa ei ole tuotannon käynnistymisestä. Maanantai 29.8. on viimeisin ilmoitettu pvm käynnistykselle ja ma 22.8. työntekijät menevät ainakin käymään tehtaalla, ja mahdollisesti kuulemaan, missä mennään. Tämän päivän tiedotteen perusteella on hankittu jälleen hätälainaa toimihenkilöiden palkanmaksuun.

Monilla tilannetta seuraavilla näyttää olevan fiilis, että tuotannon on käynnistyttävä tuolloin 29.8. tai sitten se on (ainakin lyhyellä aikavälillä) siinä. Varmasti nämä tulevat 2-3 viikkoa näyttävät erittäin vahvasti suunnan selviytymistaistelulle. Esim. saabsunited.com:ista on helppo seurailla viimeisiä uutisia ja käänteitä.
Joo tuleehan tota saabsunited.com:ia ja inside.saab.com:ia seurattua joka päivä ahkerasti. Itse ainakin toivon, että tuotanto saadaan pikaisesti käyntiin. Nykyisessäkin tilanteessa on riittävästi haasteita ainakin ostajien luottamuksen saavuttamiseksi. Lisäraha (tulee se sitten mistä tahansa) ei paljon auta jos autot ei mene kaupaksi...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

ristoj kirjoitti:Onko tuotannonkäynnistymisestä uutta tietoa? Ja onko rahoitustilanteesta muuta tietoa kuin että se on huono?Joko kiinalaisten kanssa on päästy lopullisesti sopimukseen?
Tässä hieman tietoa tältä päivältä, osa henkilökunnasta on menossa työmaalleen 22/8 ja tuotannon on tarkoitettu aloitettavaksi 29/8 huom nämä eivät ole varmistettuja tietoja vaan insider infoa, uusien osakkeiden myynti on julkinen tieto.

INRIKES Publicerad 15 augusti

Nyemission ska ge Saab pengar

Saab Automobiles ägare Swedish Auto-
mobile gör ytterligare en nyemission,
denna gång på fyra miljoner aktier,
enligt ett pressmeddelande.

-På det sättet får vi in pengar i
bolaget på ett snabbt sätt, säger
Gunilla Gustavs, talesperson för Saab
Automobile, till TT.

Köpare är investeringsfonden GEM
Global Yield Fund Limited, som även
köpte aktier vid senaste nyemissionen
i början av augusti.

Nyemission innebär att ett aktiebolag
ger ut nya aktier.

------------------------------------------------

Sisämaasta julkaistu 15 elokuuta.

Uusemissio antaa rahaa saabille.

Saab Automobilen omistaja Swedish Auto-
mobile tekee uuden osake-emissionin joka on
tällä kertaa 4 miljoonaa osaketta, tämä
lehtiedoituksen mukaan.

-Tällä tavalla saamme nopeasti rahaa yhtiöön
sanoo Gunilla Gustavs saabin tiedoitus henkilö
TT:lle

Osakkeiden ostaja on sijoitusrahasto GEM-
Global Yield Fund Limited. joka myös osti
osakkeet, elokuun alussa tehdyn emission.

Uusemissio on kun yhtiö lisää osakekantaansa
uusilla osakkeilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ei tuo uusanti taida ihan ongelmaton olla. Varsinkaan kun ei tiedetä kuka tuon merkitsijärahaston takana on.

http://di.se/Artiklar/2011/8/15/242543/ ... 1683&rlt=0
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja RacerX »

24 000 euroa kaatamassa Saabin?


SOS - Cash needed!

Jos Saab ei kykene maksamaan tänään tiistaina 16. elokuuta kahta yhteensä 268 000 Ruotsin kruunun (vaivaisesti noin 25 000 euroa) laskua, kruununvouti ryhtyy keskiviikkona selvittämään, millä tavalla laskujen esittäjät voivat saada saatavansa Saabin omaisuutta realisoimalla. Voudin mukaan 17.8.2011 järjestettäisiin kokous Saabin johdon kanssa. Siinä selviäisi, mitä yhtiön omaisuutta ei voida realisoida, koska se on pantattu.

Tilanteen hankaluutta kuvaa se, että vaikka Saab onnistuisi maksamaan tiistaina erääntyvät laskut, seuraavat on maksettava keskiviikkona ja sitä seuraavina päivinä.

Osakeanti - nyt pääsee Saabin osakkeenomistajaksi alehintaan

Saab tarvitsee käteistä rahaa, mutta sitä on hankala saada, koska yhtiö on konkurssin partaalla. Yksi viimeisistä keinoista on ollut yhtiön B-osakkeiden myyminen. Eilen heitettiin markkinoille uusi erä B-osakkeita, tällä kertaa neljä miljoonaa kappaletta. Niiden ostajaksi Saab ilmoitti jälleen GEM Global Yield Fund Limited sijoitusrahaston.

Rahasto myy osakkeet kenelle tahansa, jolla vain on kiinnostusta niiden ostamiseen. Osakkeiden hinta määräytyy osapuolten välillä sovitun periodin ajalta sen mukaisesti, mikä on ollut Swedish Automobile Ab:n keskikurssi Hollannin arvopaperipörssissä. Edellinen ajanjakso oli kaksi viikkoa. Nyt käytännössä 10 päivää.

Swedish Automobile Ab:llä on sopimus GEM:n kanssa, jonka perusteella rahasto voi ostaa ja myydä osakkeita 150 miljoonan euron arvosta. GEM ostaa Saabilta osakkeet 90 % hinnalla niiden arvosta ja myy osakkeet edelleen haluaville. Tällä tavalla hankittu rahoitus on kuitenkin hyvin kallista Saabille. Mutta konkurssin partaalla ei ole juurikaan vaihtoehtoja. Rahaa on revittävä sieltä, mistä saa, hinnasta välittämättä. Ruotsista ei rahaa akuuttiin tarpeeseen tunnu Saabille suoraan löytyvän.

Koska GEM on rekisteröity Cayman-saarille, ei ole mahdollista saada selville, ketkä ovat rahaston takana. Hyvin monet uskovat, että taustalla on venäläinen liikemies Vladimir Antonov.

GEMin avulla Saab on järjestänyt itselleen käteistä rahaa kahdesti aikaisemminkin. Toukokuun puolivälissä rahastolle myytiin miljoona osaketta ja elokuun 3. päivänä viisi miljoonaa osaketta.



Saab jää pois Frankfurtin autonäyttelystä

Saabin oli määrä esitellä Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa uusi 9-3i -mallisarjansa. Yhtiö ilmoitti 15.8.2011 iltapäivällä, että se jää näyttelystä pois. Perusteluksi yhtiö totesi:

"Osallistuminen Frankfurtin autonäyttelyyn vaatii yhtiltä resursseja, jotka yhtiö on parhaillaan suuntaamassa Trollhättanissa tuotannon uudelleenkäynnistämiseen. Vaikka yhtiön läsnäolo olisi toivottavaa, yhtiö ei nyt ole arvioinut tarkoituksenmukaiseksi käyttää resursseja tällä tavalla.".

http://inside.saab.com

Toistuvat osakeannit

Saab voi järjestää periaatteessa kuinka monta uusosakeantia tahansa, mutta ne heikentävät koko ajan yhtiön asemaa. Vanhat osakkeenomistajat havaitsevat uusien antien heikentävän aikaisempien osakkeiden arvoa, koska heidän alkuperäinen osuutensa Saabin osakekannasta vähenee. Samalla heidän osuutensa yhtiön päätöksenteossa heikkenee. Lisäksi osakekurssia pudottaa se, että uudessa osakeannissa GEMin ostohinta on 10 % alle vallitsevan kurssitason.

Tammikuussa Saabin B-osakkeen arvo oli 7,647 euroa. Kesäkuussa juhannuksen alla kurssi oli 0,66 euroa, josta se on hieman noussut.

(Lähde Tuulilasi)
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mek »

Arkkua vaille valmis?

Vaikka Saab tästä jollain ihmeen kaupalla nousisikin, on vaikea kuvitella, että löytyisi riittävä määrä ostajia, jotka uskaltaisivat luottaa yritykseen riittävästi ostaakseen uuden Saabin näiden kaikkien vaiheiden jälkeen.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

mek kirjoitti:Arkkua vaille valmis?

Vaikka Saab tästä jollain ihmeen kaupalla nousisikin, on vaikea kuvitella, että löytyisi riittävä määrä ostajia, jotka uskaltaisivat luottaa yritykseen riittävästi ostaakseen uuden Saabin näiden kaikkien vaiheiden jälkeen.
Jeps, juuri näin toimin ainakin itse. Opel pysyy ainakin vielä toistaiseksi arkiautona. Kova hinku olisi vaihtaa uuteen tai uudehkoon 9-3 SC:n. Mutta en uskalla ainakaan vielä kun tilanne näyttää niin huolestuttavalle.
Katson tilannetta uudestaan jos ja kun (toivon), että Saab tästäkin selviää. Mutta turhan vaikeaa kieltämättä on.
Lukittu