Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Asiassa on vielä sekin, että vaikka tuotantoa voitaisiinkin jatkaa (rahaa tulisi), niin uusia ostajia Saabin on tällaisen sirkuksen jälkeen todella vaikea saada. Koko sotku on aiheuttanut niin paljon negatiivista julkisuutta Saabille, että vähänkin harkitseva asiakas pysyy kaukana Saabista varsinkaan kun ei voi olla varmoja siitä, mikä on Saabin tulevaisuus. Jos Saabin taru loppuu niin samalla häviää jälleenmyyjän tuki. Jotain huoltopalveluja ehkä saa jonkun toisen merkin ohessa, mutta siihen se sitten jääkin. Vuosien kuluessa huollotkin siirtyvät yleisiin huoltoliikkeisiin.
Mahdollisessa konkurssissa Saabin kaikki omaisuus koneita myöten myydään halukkaille ostajille. Käytännössä mitään ei jää konkurssipesään. Varaosien saatavuus saataneen turvattua, mutta kaikki muu menee myyntiin. Lohdutuksena lisävarusteita saa varmasti konkurssipesästä halvalla.
Toivotaan tietenkin, että Saabin taru jatkuu, mutta huonolta näyttää. Nykyiset saabistit toki seisovat Saabin rinnalla, mutta se uusi autonvaihtaja esim. Englannissa tai Saksassa suuntaa askeleensa BMW:n tai Audin liikkeeseen.
Mahdollisessa konkurssissa Saabin kaikki omaisuus koneita myöten myydään halukkaille ostajille. Käytännössä mitään ei jää konkurssipesään. Varaosien saatavuus saataneen turvattua, mutta kaikki muu menee myyntiin. Lohdutuksena lisävarusteita saa varmasti konkurssipesästä halvalla.
Toivotaan tietenkin, että Saabin taru jatkuu, mutta huonolta näyttää. Nykyiset saabistit toki seisovat Saabin rinnalla, mutta se uusi autonvaihtaja esim. Englannissa tai Saksassa suuntaa askeleensa BMW:n tai Audin liikkeeseen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Saabin tulevaisuus II
Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Saabin tulevaisuus II
Lähinnä on sellainen ajatus pyörinyt mielessä, että tekisivät Saabista esim volkkarin kilpailijan. Nythän niillä ei ole mitään edullisempaa mallistoa (vrt Audi ja vw).HMK kirjoitti:JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
En ole lukenut vähään aikaan tätä topickia. Onko siis näin, että Saabin tehdas on edelleen mykkä? Kauanko se on ollut sitä? Toivottavasti tähän saataisiin joku ratkaisu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuohon kommentoisen sen verran, että kuinka moni nykyään vieroksuu V***oa sen takia, että sen omistaa kiinalaiset. Itse en edes koko asiaa muistanut ennen kuin tuon kommentin luin. Samalta laadukkaalta länsiautolta se vieläkin vaikuttaa vaikka omistussuhteet ovat muuttuneet.t.t.j kirjoitti:Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään.
Ahdonvoimaa
Re: Saabin tulevaisuus II
Eiköhän se ryssä korjaa potin jos konkurssiin päätyy.
Re: Saabin tulevaisuus II
Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.Wagonisti kirjoitti:Tuohon kommentoisen sen verran, että kuinka moni nykyään vieroksuu V***oa sen takia, että sen omistaa kiinalaiset. Itse en edes koko asiaa muistanut ennen kuin tuon kommentin luin. Samalta laadukkaalta länsiautolta se vieläkin vaikuttaa vaikka omistussuhteet ovat muuttuneet.t.t.j kirjoitti:Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
Niinpä niin, toivotaan, toivotaan? Tätä itsekin ole yrittänyt ajatella positiivisesti. Nyt täytyy kyllä todeta, että tälläisen kauan Saabin kanssa eläneelläkin alkaa olla usko koetuksella. Minne sitä sitten askeleitaan kohdistaa, siinäpä kysymys? No, oliskohan isän ohjeet nyt parhaat koska näyttää siltä, että noita tähdellisiä ainakin vielä valmistetaan.HMK kirjoitti:Toivotaan tietenkin, että Saabin taru jatkuu, mutta huonolta näyttää. Nykyiset saabistit toki seisovat Saabin rinnalla, mutta se uusi autonvaihtaja esim. Englannissa tai Saksassa suuntaa askeleensa BMW:n tai Audin liikkeeseen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan, mutta BMW sai pahasti näpeilleen hankkiessaan huonokuntoisen Roverin ja yrittäessään nostaa sitä jaloilleen. He tuskin lähtevät enää toista kertaa vastaavaan jumppaan ongelmamerkin kanssa.t.t.j kirjoitti:Lähinnä on sellainen ajatus pyörinyt mielessä, että tekisivät Saabista esim volkkarin kilpailijan. Nythän niillä ei ole mitään edullisempaa mallistoa (vrt Audi ja vw).HMK kirjoitti:JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
Minin he loivat tavallaan tyhjästä, vanha tehdasalue tuhottiin lähes täysin ja rakennettiin uudelleen uuden Minin valmistusta varten.
Re: Saabin tulevaisuus II
Toki itse merkkikin oli ihan toisessa kunnossa Volvon tapauksessa, liki 400k myytyä autoa ja vahvasti voitollinen tulos antavat ihan erilaisen lähtökohdan tulevaisuutta ajatellen.t.t.j kirjoitti: Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan eikä Volvoa oltu lopettamassa kuten oli asia saabin kanssa, GM:ä oli väkisin lakkauttamassa saabin valmistamista.t.t.j kirjoitti: Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei huolta, kyllä Saab tästä nousee vielä jaloilleen, hieman vaan on nyt alkukankeutta matkassa vain.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saabin tulevaisuus II
Minullakin on usko Saabiin, mutta hieman arvelluttaa tämä tilanne mitä täällä kerrotaan. Onko pienoista turhaa karrikointia ja spekulointia vai todellista realiteettia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Esim. Aston Martin oli samassa tilanteessa 70-luvun puolivälissä. Toivon tietysti että Saabille käy hyvin, mutta en usko...