Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Juksaa kirjoitti:Morjens kaikki saabistit.

Saabin tulevaisuus huolettaa, niin kuin varmaan meitä kaikkia saabilla ajavia.
Perheeseen pitäisi saada toinen auto, ja Saab tietysti, mutta mitä mieltä olette,
saako noihin vanhempiin 2000-2007 vm. varaosia, ja kuinka kauan.Jos Saabin valmistus loppuu.
Olen kyllä muitakin automerkkejä vilkuillut, mutta ei oikein iske mikään. Mikä ihme merkki se sitten voisi olla ?
Vai pitääkö sitä ajella polkupyörällä työmatkat, mutta ei sekään näin talvea vasten innosta, viedä tyttö tarhaan ja ajaa 10 km.

PS. Voi se silti olla, että Saabin kuitenkin ostan.
Hyvin on löytynyt tarvittavia osia 70-luvun ja 80-luvun autoihinkin merkistä riippumatta. Jos jotakin osaa ei saa merkkiorganisaatiolta niin se ei tarkoita sitä ettei sitä saisi mistään. Toki osan hankinta voi teettää korjaamolle tai auton omistajalle vähän enemmän töitä mutta melkein kaikkea saa mitä tarvitsee. Ja jossei uutta osaa saa niin korjattua sitten. Ei suomessakaan olisi näin vanhaa autokalustoa liikenteessä jos osatoimitukset olisivat merkkiorganisaatioiden varassa.

Itse en ole kyllä tuosta osien saatavuudesta kovin huolissan muuta kuin näiden ihan uusien mallien osalta joihin ei välttämättä ole vielä kaikenlaista tarvikeosaa saatavilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itseäni kyllä mietityttää uudempien Saabien varaosien saatavuus jatkossa, jos tuotantomäärät jää nykyiselle tasolle, varsinkin NG9-5 suhteen. Kaveri on yrittänyt saada 9-3SC V6:n uutta vetaria huonoin lopputuloksin. Kysessä on käyttöauto johon osia pitäisi saada ilman suurta odottelua ja etsimistä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Plussana kyllä se, että jos Saab kippaa, niin nyt maassa olevista NG 9-5:sta saa parin vuoden päästä vielä omat takaisin. Mitä niitä nyt on, n. 100 kpl rekisteröity. Sehän on harvinaisempi kuin Ferrari.

Varaosista: varmaan vanhoihin saappeihin saa osia vielä seuraavat sata vuotta, mutta NG 9-5:aan voi olla vaikeampaa. Niitä on tehty niin vähän, ettei ketään kiinnosta varaosien valmistaminen. Rahamies toki tekee sitten tarjouksen tehtaan varaosavarastosta ja elää loppuelämänsä niitä myyden. Mutta onhan näitä muitakin ongelmia: montaako huoltoa kiinnostaa kalliiden diagnoosilaitteiden hankinta, jos paikkakunnalla on yksi auto? Lisäksi, jos valmistus päättyy, ei tule softapäivityksiä moottoriin, eikä muitakaan takaisinkutsujuttuja.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

eklunto1 kirjoitti:Itseäni kyllä mietityttää uudempien Saabien varaosien saatavuus jatkossa, jos tuotantomäärät jää nykyiselle tasolle, varsinkin NG9-5 suhteen. Kaveri on yrittänyt saada 9-3SC V6:n uutta vetaria huonoin lopputuloksin. Kysessä on käyttöauto johon osia pitäisi saada ilman suurta odottelua ja etsimistä.
mike kirjoitti:
Itse en ole kyllä tuosta osien saatavuudesta kovin huolissan muuta kuin näiden ihan uusien mallien osalta joihin ei välttämättä ole vielä kaikenlaista tarvikeosaa saatavilla.
Tässä oltaneen käyttäjän kannalta aikalailla asian ytimessä tai ainakin lähellä.

Kun n. vuosi sitten "pikkumustan" sain käyttööni, uskoin todella vahvasti Saabin tuotannon saavan tuulta purjeisiinsa. Toisin kävi! Vuosi on kulunut, kun ekat autot Suomeen saatiin ja ei 9-5:a ole vielä sataa täällä Suomen teillä. Voidaan varmasti sanoa, ettei tulos liene täällä eikä muuallakaan hurrattava.

Pikkumusta on ollut ainakin tämän ekan vuoden todella hyvä auto ja viaton auto. En ole vielä vikakoodeja nähnyt ja toivottavasti en jatkossakaan.
Auto oli ja on edelleen kallis hankkia. koen kuitenkin saaneeni vastetta saamani ajonautinnon ja ajon helppouden myötä. Ja eihän tämä ihan tavallinen autokaan tuolla maantiellä ole ollut. Jalkoihin ei ole jäänyt ja kulku on autoon koon huomioiden on ollut hyvin taloudellista.
Se asia mikä ei ole ihan taloudellista on auton rengaskulut. Joudun varmaan syksyn kuluessa rengashankintoihin, kun kierroksen hinta keikkuu tonnissa tai hiukan alle, niin ei se ihan halvalta tunnu. Tässä maksaa nyt auton koosta, painosta ja erityisesti keulan painosta.

Oma uskomukseni on, että jos Saab jatkaa tuotantoaan, niin tämän mallin kehittelyyn varmaan kuuluu yhtenä osana auton keventäminen ja sen myötä kokonaistaloudellisuuden parantaminen. Ajoltaan tämä sattuu kyllä omien kokemuksieni mukaan erinomaisesti suomalaiselle maantielle.
Sonett73 kirjoitti:Rotat jättää uppoavan laivan......

Niin kauan, kun on elämää on toivoakin. Ei ole kovin fiksua Saabistin puhua tässä vaiheessa, että "loppu tulee" tai "merkkiä pitää vaihtaa". Kuitenkin me Saabisti ollaa omalla tavallamme mainosta ulospäin ja jos me ei itse uskota merkkiimme loppuun asti, niin kuka sitten !
Tämä ei ollut kovin kauniisti kirjoitettu lainaus. :D
Onneksi täällä Suomessa on vapaus valita ja vaikkapa valita auton merkkinsä. Samoin täällä saa ilmaista vapaasti mielipiteensä, kuten tuossa ylläkin. Mutta myös voi olla eri mieltä asioista.
Saabin osalta tilanne on kuitenkin nyt niin eriskummallinen, että jopa "lähes ikisaabistitkin" pohtivat tulevaisuuttaan avarin mielin. Tämähän on järkevien ihmisten toimintaa, ajatella tulevaisuuttaan. Kun nämä autot ovat käyttöesineitä ja tarkoitettu ihmisten liikuttelluun, niin autotarjontaa riittää. Siis jopa Saabistikin voi vaihtaa käyttöautonsa merkkiä ja edelleen harrastaa Saabilla tai useammalla :wink:
Viimeksi muokannut ristos, To Elo 18, 2011 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

MRe kirjoitti:Plussana kyllä se, että jos Saab kippaa, niin nyt maassa olevista NG 9-5:sta saa parin vuoden päästä vielä omat takaisin. Mitä niitä nyt on, n. 100 kpl rekisteröity. Sehän on harvinaisempi kuin Ferrari.
Olis se hienoa jos noin olis, osaan kuitenkin hiukan epäillä? Minä voin sanoa oikealla kokemuksella, mihin Saab nyt arvostetaan? Se vastaus on aivan toisenlainen! Kun tietää todellisen tilanteen, ei tuntemuksiaan ilkeä julkisesti ilmaista. :D
MRe kirjoitti:Varaosista: varmaan vanhoihin saappeihin saa osia vielä seuraavat sata vuotta, mutta NG 9-5:aan voi olla vaikeampaa. Niitä on tehty niin vähän, ettei ketään kiinnosta varaosien valmistaminen. Rahamies toki tekee sitten tarjouksen tehtaan varaosavarastosta ja elää loppuelämänsä niitä myyden. Mutta onhan näitä muitakin ongelmia: montaako huoltoa kiinnostaa kalliiden diagnoosilaitteiden hankinta, jos paikkakunnalla on yksi auto? Lisäksi, jos valmistus päättyy, ei tule softapäivityksiä moottoriin, eikä muitakaan takaisinkutsujuttuja.
Moottorien softien luulisi kuitenkin löytyvän jatkossakin (ainakin dieselien), koska sama moottorihan hyrrää myös Opelien nokalla?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Olen Riston kanssa täsmälleen samaa mieltä, että Saabia, tai muutakin merkkiä voi harrastaa ja kannattaa vaikka ei kaikki autot olisi sen merkkisiä. Rehellisesti sanottuna minulla loppui ainakin eurot kesken uutta autoa hankkiessani. Päädyin jokseenkin tylsään Astraan. Silti minussa on sen verran Saabistia, että ainakin yksi Saab perheessä pitää olla. Opel kyllä vaihtuu aikanaan Saabiin kun oma ja Saabin rahatilanne paranee. Uskon edelleen, että Saabien valmistus jatkuu vaikka vähän turhan vainaa kyllä on. Pitkää ikää :saab: ille ja meille Saabisteille...
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Niin ainahan sitä voi leikkisaabisti olla.. :mrgreen:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

99 GL kirjoitti:Niin ainahan sitä voi leikkisaabisti olla.. :mrgreen:
Siis tä? Mitä sä oikein tarkoitat? Ai jos on perheessä muun merkkisiä autoja kun Saabeja?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse pidän Saabissa juuri siitä, että se on jokseenkin ei-yleinen merkki ja jotenkin uniikki. Liian harvinainenkaan se ei tarvitsisi olla, jotta tuotanto pyörisi. Saabbeja ei ihan joka nurkassa tule vastaan ja ei ainakaan ihan samanlaista, joka on mielestäni vain hyvä asia. Ja tämähän oli minun henk'koht' mielipide. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

juhokare kirjoitti:Itse pidän Saabissa juuri siitä, että se on jokseenkin ei-yleinen merkki ja jotenkin uniikki. Liian harvinainenkaan se ei tarvitsisi olla, jotta tuotanto pyörisi. Saabbeja ei ihan joka nurkassa tule vastaan ja ei ainakaan ihan samanlaista, joka on mielestäni vain hyvä asia. Ja tämähän oli minun henk'koht' mielipide. :)

Samaa mieltä tästä. Haluan autojen kanssa olla pikkaisen erilainen kun muut. Ja nyt en tarkoita allekirjoituksen Astraa vaan cabbea :D
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Mikä tää 633% palkankorotukset johtoportaalle on? Myllerryskö on tj Jan-Åken lähdettyä? Alkaa valoittua hänenkin eläkeelle siirtyminen...
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

samhiort kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Niin ainahan sitä voi leikkisaabisti olla.. :mrgreen:
Siis tä? Mitä sä oikein tarkoitat? Ai jos on perheessä muun merkkisiä autoja kun Saabeja?

Heh, ei pidä liian vakavasti ottaa, siksi siinä oli hymiökin.

Tuo on erään suuren saab-tietäjän käyttämä ilmaisu juuri tuosta että pihasta löytyy muitakin autoja kuin Saabeja..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Autoharrastajien keskuudessa on olemassa sellainenkin status, että pitää Saab-merkkisistä autoista ja harrastaa niitä, mutta saman aikaisesti pitää/omistaa/käyttää/rakentelee muunkin merkkisiä ajoneuvoja. Tunnustan avoimesti, että en ole saabisti, vaan autoharrastaja jonka sydäntä lähellä ovat Saab-merkkiset autot, joidenkin muiden ohella. Käytännölliset seikat ajavat uskomusten ja vakaumusten edelle. Ei ole tarvetta nostaa statusta leikkisaabistiksi, mitä se nyt sitten tarkoittaneekin.

Edellä olevasta huolimatta toivon Saabille hyvää tämänhetkisessä tilanteessa mutta luullakseni tästä ei hyvää seuraa...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Sen muutaman päivän vanhan inside Saabin "the deal" jutun perusteella arvioin, että EIB lainan ulosmaksaminen on periaatteellisesti jo sovittu, mutta itse toteuttamisen paperisota kestää oman aikansa. Saabikaan ei muuta voi kuin odotella jäät hatussa ja keskittyä palkkojen maksuun ja kehitystyöhön, tuotanto lähtee sitten aikanaan käyntiin kun sijoitusrahat on sisällä.

Äsken oli juuri uutista, miten luottamus dollariin heikkenee ja pörssikurssit syöksyvät, sellaisessa tilanteessa pilkkahintainen Saabikaan ei ole mikään huono vaihtoehto riskisijoittajille joilla on tarve hajauttaa rahoja.

Tuo EAG:n juttu voi mahdollisesti olla tarkoituksella järjestetty ulos.
---------
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4653477
Saab vahvistaa, että se etsii rahoitusta EAG:n kautta.

---------
Mikä tää 633% palkankorotukset johtoportaalle on?
Tuossa jotain valoitusta http://www.saabsunited.com/2011/08/boar ... facts.html
Lukittu