eklunto1 kirjoitti:Itseäni kyllä mietityttää uudempien Saabien varaosien saatavuus jatkossa, jos tuotantomäärät jää nykyiselle tasolle, varsinkin NG9-5 suhteen. Kaveri on yrittänyt saada 9-3SC V6:n uutta vetaria huonoin lopputuloksin. Kysessä on käyttöauto johon osia pitäisi saada ilman suurta odottelua ja etsimistä.
mike kirjoitti:
Itse en ole kyllä tuosta osien saatavuudesta kovin huolissan muuta kuin näiden ihan uusien mallien osalta joihin ei välttämättä ole vielä kaikenlaista tarvikeosaa saatavilla.
Tässä oltaneen käyttäjän kannalta aikalailla asian ytimessä tai ainakin lähellä.
Kun n. vuosi sitten "pikkumustan" sain käyttööni, uskoin todella vahvasti Saabin tuotannon saavan tuulta purjeisiinsa. Toisin kävi! Vuosi on kulunut, kun ekat autot Suomeen saatiin ja ei 9-5:a ole vielä sataa täällä Suomen teillä. Voidaan varmasti sanoa, ettei tulos liene täällä eikä muuallakaan hurrattava.
Pikkumusta on ollut ainakin tämän ekan vuoden todella hyvä auto ja viaton auto. En ole vielä vikakoodeja nähnyt ja toivottavasti en jatkossakaan.
Auto oli ja on edelleen kallis hankkia. koen kuitenkin saaneeni vastetta saamani ajonautinnon ja ajon helppouden myötä. Ja eihän tämä ihan tavallinen autokaan tuolla maantiellä ole ollut. Jalkoihin ei ole jäänyt ja kulku on autoon koon huomioiden on ollut hyvin taloudellista.
Se asia mikä ei ole ihan taloudellista on auton rengaskulut. Joudun varmaan syksyn kuluessa rengashankintoihin, kun kierroksen hinta keikkuu tonnissa tai hiukan alle, niin ei se ihan halvalta tunnu. Tässä maksaa nyt auton koosta, painosta ja erityisesti keulan painosta.
Oma uskomukseni on, että jos Saab jatkaa tuotantoaan, niin tämän mallin kehittelyyn varmaan kuuluu yhtenä osana auton keventäminen ja sen myötä kokonaistaloudellisuuden parantaminen. Ajoltaan tämä sattuu kyllä omien kokemuksieni mukaan erinomaisesti suomalaiselle maantielle.
Sonett73 kirjoitti:Rotat jättää uppoavan laivan......
Niin kauan, kun on elämää on toivoakin. Ei ole kovin fiksua Saabistin puhua tässä vaiheessa, että "loppu tulee" tai "merkkiä pitää vaihtaa". Kuitenkin me Saabisti ollaa omalla tavallamme mainosta ulospäin ja jos me ei itse uskota merkkiimme loppuun asti, niin kuka sitten !
Tämä ei ollut kovin kauniisti kirjoitettu lainaus.
Onneksi täällä Suomessa on vapaus valita ja vaikkapa valita auton merkkinsä. Samoin täällä saa ilmaista vapaasti mielipiteensä, kuten tuossa ylläkin. Mutta myös voi olla eri mieltä asioista.
Saabin osalta tilanne on kuitenkin nyt niin eriskummallinen, että jopa "lähes ikisaabistitkin" pohtivat tulevaisuuttaan avarin mielin. Tämähän on järkevien ihmisten toimintaa, ajatella tulevaisuuttaan. Kun nämä autot ovat käyttöesineitä ja tarkoitettu ihmisten liikuttelluun, niin autotarjontaa riittää. Siis jopa Saabistikin voi vaihtaa käyttöautonsa merkkiä ja edelleen harrastaa Saabilla tai useammalla