Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Oma uskomukseni on että näin mennään vuoden loppuun ja sitten alkaa uusi saabin tuotanto ruotsissa ja kiinnassa ja myöhemmin venäjällä.
vuoden vaihteessa raukeaa sopimuksia eib lainojen kanssa ja gm konsernin kanssa,jotka vetäytyy saabin toiminasta pois.
joku tässä likkaa kun rahoitusta olisi tulossa kiinasta,venäjältä ja amerikan pojalta mutta mikään ei kuitenkaan käy ja rahaa löytyy kaikkeen viime tipassa.joku sopimus pitää saada pois pelistä että sopimus jatkuu ja saabin valmistus on kannatavaa. :?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Saab har betalat sina skatter

Trots Saab Automobiles växande skulder
hos Kronofogden fortsätter bolaget att
betala in skatt för personalens löner.

På fredagsförmiddagen dök det upp
9,2 miljoner kronor på Saab skatte-
konto på skattekontoret för stor-
företag i Göteborg. Pengarna var en
skatterest från löneutbetalningen
till tjänstemännen i juli.

Saab Automobile betalar varje månad
ut 100 miljoner kronor i löner för de
omkring 3.800 anställda. I summan
ingår löneskatter på 33 miljoner, men
inte arbetsgivaravgifterna som också
uppgår till omkring 33 miljoner.
Vaikeuksista huolimatta SAAB maksaa edelleen veronsa.

Huolimatta Saabin kasvavista veloista ulosotossa Saab maksaa edelleen palkoista verot esimerkillisesti.

Perjantai iltapäivällä ilmestyi 9.2 milj.kruunua Saabin verotilille suuryhtiössä göteborgissa.
Rahat oli loppuerä toimihenkilöiden palkojen veroista joita Saab maksoi heinäkuussa.

Saab automobobile maksaa joka kuussa palkkaa 100 milj.kruunua 3800 työntekijäillensä. Summaan sisältyy 33 milj.kruunua veroja ja työntekijämaksuja.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

SS kirjoitti:Pelimies ostaa nyt osakkeita halvalla, kyllä se sieltä vielä nousee. Toivottavasti.
Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pmj »

Jos tuotteet ovat tällaisia, niin en vaan usko lopulliseen loppuun.

Surkeaahan se on, että pitää mennä vaikeimman kautta ja löytää pohjaltakin vielä kuoppia.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

valtteri kirjoitti:Vaikeuksista huolimatta SAAB maksaa edelleen veronsa.
Ei ole muuta vaihtoehtoa. Yritysten kanssa voi neuvotella maksuohjelmista ja tehdä suunnattuja anteja, mutta verottajan kanssa ei voi leikkiä. Tämän tietävät kaikki, jotka ovat joskus omaa yritystä pyörittäneet. Ja eritoten ne, jotka ovat ajatelleet "säästää" verojen maksuissa tai ALV-tuloutuksissa.

Ja pelimies tankkaa nyt saabin lisäksi nokiaa. Tonnin sijoituksella pääsee molemmissa jo kohta "suuromistajaksi". Ja oikein tosi pelimies ottaa lainaa ja ostaa GeoSentric:iä ;)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tämä ketju meinaa välillä luisua iltapäivälehti-tyyliseksi "kaikki on mennyttä"-valittamiseksi, josta syystä itse olen ruvennut seuraamaan näitä tapahtumia Saabsunitedista jossa keskitytään enemmän tilanteen seuraamiseen kuin pessimististen skenaarioiden kirjoitteluun. Vähän optimismia peliin ihmiset, loppua on ennustettu jo monta vuotta eikä sitä ole vieläkään tullut, tuskin tulee huomennakaan. 8)

Ja tähän saabistikeskusteluun: se nyt on ihan realiteetti että Saab ei tee esimerkiksi urheiluautoja tai pick-upeja, ja jos ihmisellä on jollekin tällaiselle tarvetta niin ei se hänestä tee epäsaabistia. Omasta mielestäni epäsaabistiksi ei tee edes se että omistaa 9-5:n lisäksi vaikkapa 5-sarjan BMW:n. Saabin totaalinen hylkääminen EIB:n pelleilyn aiheuttaman paniikin takia sen sijaan...

Tuosta BMW:stä puheen ollen ei olisi aivan mahdoton skenaario että kyseinen firma ostaisi Saabin. Vaikka BMW ja Saab periaatteessa kilpailevatkin samoista asiakkaista, käytännössä moni BMW:n ostaja ei välttämättä etuvetoista pehmeää turbo-Saabia harkitse, ja vice versa. BMW:ltä löytyy osaamista vähän kaikilla osa-alueilla suunnittelusta markkinointiin, ja itse ainakin ostaisin tuhat kertaa mieluummin BMW:n alaisuudessa tehdyn Saabin kuin sellaisen johon GM tai VW on sekaantunut.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

pmj kirjoitti:Jos tuotteet ovat tällaisia, niin en vaan usko lopulliseen loppuun.
Siis millaisia ja mitkä tuotteet? Tarkoitit varmaan tuote. Saabilla on yksi(!) edes hieman kilpailukykyinen malli, josta muutama variaatio. Kuitenkin alle kymmenen vaihtoehtoa. Millä tahansa kilpailijalla löytyy pelkkiä malleja enemmän kuin 9-5:ssä on moottori- ja vaihdevaihtoehtoja. Vaikka laskettaisiin kaikki mahdolliset kombinaatiot väreineen ja nahkapenkkeineen, niin valinnan määrä ei vielä päätä huimaa.

saab.fi -sivustolla on 5 "mallia": 9-3SS, 9-3SC, 9-3CC, 9-3X ja 9-5. Jos katsoo vaikka audi.fi -sivustoa, niin siellä on 12 ihan aikuisten oikeasti eri automallia. Joista sitten vielä osasta löytyy farkku- ja avoversiot sekä vajaavetoiset ja nelivetoiset. Edes S ja RS-malleja ei ole nostettu omikseen, vaikka esimerkiksi RS5 on "hieman" eri auto kuin A5. Saabin Aerotkin ovat näpertelyä Audin RS-malleihin verrattuna. R8:sta nyt puhumattakaan.

Saabin iso ongelma, vaikka raha-asiat saataisiin kuntoon, on mallisarjan olemattomuus: vain yksi malli eikä sekään myydyimmässä segmentissä. Vaikka saab olisi kuinka hyvä, ei tuossa koko- ja hintaluokassa myyntimäärät missään vaiheessa nouse kovin suuriksi. Nyt tarvitaan 9-3:lle korvaaja, mutta se pitäisi olla myynnissä tänään, eikä vasta joskus vuosikymmenen loppupuoliskolla. Myöskin 9-4X on niche-segmentissä, siitä ei saabin pelastajaksi ole.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Teme100 kirjoitti:Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
Lähde? Paljonko jäi vielä Mullerille?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Voisiko tätä jo nimetä apinoiden ja heikkopäisten itkupalstaksi? :)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Ässä kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
Lähde? Paljonko jäi vielä Mullerille?
http://www.afm.nl/nl/professionals/regi ... x?id=12120
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti:Tämä ketju meinaa välillä luisua iltapäivälehti-tyyliseksi "kaikki on mennyttä"-valittamiseksi, josta syystä itse olen ruvennut seuraamaan näitä tapahtumia Saabsunitedista jossa keskitytään enemmän tilanteen seuraamiseen kuin pessimististen skenaarioiden kirjoitteluun. Vähän optimismia peliin ihmiset, loppua on ennustettu jo monta vuotta eikä sitä ole vieläkään tullut, tuskin tulee huomennakaan. 8)

Ja tähän saabistikeskusteluun: se nyt on ihan realiteetti että Saab ei tee esimerkiksi urheiluautoja tai pick-upeja, ja jos ihmisellä on jollekin tällaiselle tarvetta niin ei se hänestä tee epäsaabistia. Omasta mielestäni epäsaabistiksi ei tee edes se että omistaa 9-5:n lisäksi vaikkapa 5-sarjan BMW:n. Saabin totaalinen hylkääminen EIB:n pelleilyn aiheuttaman paniikin takia sen sijaan...

Tuosta BMW:stä puheen ollen ei olisi aivan mahdoton skenaario että kyseinen firma ostaisi Saabin. Vaikka BMW ja Saab periaatteessa kilpailevatkin samoista asiakkaista, käytännössä moni BMW:n ostaja ei välttämättä etuvetoista pehmeää turbo-Saabia harkitse, ja vice versa. BMW:ltä löytyy osaamista vähän kaikilla osa-alueilla suunnittelusta markkinointiin, ja itse ainakin ostaisin tuhat kertaa mieluummin BMW:n alaisuudessa tehdyn Saabin kuin sellaisen johon GM tai VW on sekaantunut.

Minusta täällä on mopo pysynyt paljon paremmin käsissä kuin SU:lla. Siellä muutama mode ja merkkifanaatikko suoltaa huhuja toisensa perään, joiden lähde on "sisällä saabilla, ja me tiedetään kyllä enemmän mutta ei kerrota lällälläää". Useamman kerran viime aikoina huhut eivät ole edes toteutuneet, joten voi miettiä mikä niiden levittämisen motiivi mahdollisesti on. Eilinen EAG:n tarina oli taas yksi esimerkki SU:n alamäestä. Ensin kerrotaan, että EAG sijoittaa Saabiin ja rahoittaa EIB:n lainan takaisinmaksun. Lähteenä tähän oli luonnollisesti "se salainen syväkurkku, josta me nyt ei vaan voida kertoa, vaikka kaikki tiedetäänkin". Ja myöhemmin paljastui, että rahasta ei ole vielä tietoakaan, on vain aikomus käyttää EAG:tä etsimään rahoittajia.

Lisäksi jatkuva kettuilu, perusteeton bannailu ja nollapostaukset ovat lisääntyneet viime aikoina tuhottomasti. Ei Swaden aikana ollut tuollaista mutapainia ollut. Ei täällä ole vastaavia ala- eikä ylärekisterin riekkujia vaikka välillä vähän lämpö nouseekin.

Se, että joku miettii että mitä tekee käyttöautoilulleen, jos saab kaatuu, on aivan perusteltua. Taloudelliset näkökulmat ovat kuitenkin huomattavat ja epävarmuus osatoimituksista ovat realistia(valitettavasti). Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, että jättää auton viikoksi pariksi odottamaan osaa tai, että auton arvosta tippuu 2-3x verrattuna ennakoituun jäännösarvoon. Tuote itsessäänhän ei näistä asioista tietenkään huonone, mutta käyttöautoiluun vaikuttaa muukin kuin itse ajaminen. 5-10ke lisää välirahaan seuraavalla vaihtokerralla ei lämmitä kenenkään mieltä.
Viimeksi muokannut Teme100, La Elo 20, 2011 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvin kirjoitit oikeista asioista, Teme100.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos Saab kaatuu niin ng-femman saanee parin vuoden päästä käytettynä aika edullisesti. Meikäkin voisi moiseen päästä kiinni. Tosin valinnanvara on melko pieni.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.just-auto.com/news/endeavor- ... 13900.aspx

250-350 miljoonaa euroa tulossa Saabin tilille, ehkä 1-2 viikon sisällä, EAG:n tiedottajan mukaan. Riskirahastot voivat tehdä nopeita päätöksiä hänen mukaansa. (mikä on onni sillä samassa jutussa käy ilmi, että EAG:n ja Saabin välinen kontakti on aika tuore)

----------
Jos Saab kaatuu niin ng-femman saanee parin vuoden päästä käytettynä aika edullisesti.
Juu en oikein usko, että Rover skenaario toteutuisi uusien femmojen hinnoissa.

---------------------
Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
Swade SU:n kommenteissa:
From my enquiries about it, it’s related to the GEM funding, part of the mechanism that enables it to proceed. The shares are transferred to GEM (hence the options retain by VM’s holding company) for the pricing period under the share issue agreement. Once that period ends, they should be transferred back. My info is that we’ve already had enquiries about this from news services and have answered accordingly.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuolla rahamäärällähän voisi laittaa tuotanto käyntiin!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lukittu