Eikös konkurssissa saabin brändi ja automallit (tai bisnes) myydä, niin että velkojat saavat rahojaan jonkun verran takaisin. Seuraava onnellinen voisi jatkaa saabin tarua, jos haluaa. Näin minä asian olen ymmärtänyt.Minuteman kirjoitti:Jos konkurssi toteutuu, niin onko silloin enää mitään tahoa joka voisi estää veli venäläistä tekemästä Saab- merkkistä rahanpesukonetta?
Samapa tuo olisi, rahahan ei tunnetusti haise..
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saabin tulevaisuus II
Saabilla alkaa olemaan kyllä pikkuhiljaa ns. kovat paikat johtuen aiemmin tehdyistä sopimuksista. Esimerkiksi olemassa olevaa kiinteistömassaa ei voida realisoida johtuen tehdystä vuokrasopimuksesta (näin sen ymmärsin, kääntäköön core2):
http://di.se/Artiklar/2011/8/26/243569/ ... 2266&rlt=0
Lisäksi mahdollinen konkurssi käytännössä mahdollistaisi kiinteistöomaisuuden lunastamisen murto-osalla nykyarvosta.
Lisäksi katseet ovat kääntyneet SA:n johtamiskulttuuriin ja maksettuihin bonuksiin (1) ja management fee:hin. Tutkinnan alla on myös se, että onko VM syyllistynyt rikokseen peitellessään Saabin taloudellista tilannetta (eli olisiko Saab pitänyt vetää konkurssiin jo aiemmin) (2).
Painitermein sanoisin, että Saab on koko lailla sillassa. Nouseeko se siitä, selvinnee lähiaikoina, mutta veikkaisin ettei kuitenkaan sellaisena kuin sen nyt tunnemme.
(1) http://di.se/Artiklar/2011/8/27/243579/ ... b-bonusar/
(2) http://di.se/Artiklar/2011/8/26/243539/ ... -lagbrott/
http://di.se/Artiklar/2011/8/26/243569/ ... 2266&rlt=0
Lisäksi mahdollinen konkurssi käytännössä mahdollistaisi kiinteistöomaisuuden lunastamisen murto-osalla nykyarvosta.
Lisäksi katseet ovat kääntyneet SA:n johtamiskulttuuriin ja maksettuihin bonuksiin (1) ja management fee:hin. Tutkinnan alla on myös se, että onko VM syyllistynyt rikokseen peitellessään Saabin taloudellista tilannetta (eli olisiko Saab pitänyt vetää konkurssiin jo aiemmin) (2).
Painitermein sanoisin, että Saab on koko lailla sillassa. Nouseeko se siitä, selvinnee lähiaikoina, mutta veikkaisin ettei kuitenkaan sellaisena kuin sen nyt tunnemme.
(1) http://di.se/Artiklar/2011/8/27/243579/ ... b-bonusar/
(2) http://di.se/Artiklar/2011/8/26/243539/ ... -lagbrott/
Re: Saabin tulevaisuus II
Myynti tarvitsee aina ostajan. Tappiollinen autotehdas ei valitettavasti ole sellainen myyntikohde, josta tapeltaisiin verissä päin.Poy kirjoitti:Eikös konkurssissa saabin brändi ja automallit (tai bisnes) myydä, niin että velkojat saavat rahojaan jonkun verran takaisin. Seuraava onnellinen voisi jatkaa saabin tarua, jos haluaa. Näin minä asian olen ymmärtänyt.
Käsi ylös ne, jotka haluavat ostaa uuden Saabin JA joilla on rahaa tehdä se? Lyön käteni ampiaispesään, mutta fakta on se, että käytettyjä saabbeja kierrättämällä tehdas ei pelastu. Joku varaosakauppias ehkä, mutta ei Peikkohattulan väki. Jenkeillä on näihinkin tilanteisiin sanonta: put your money where your mouth is.
Ostakaa niitä saabbeja, ei tehdas muuta kaipaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aina on yritetty ostaa itselle ja muille, kun tilanne sallii. Just laskin et olen saanut kolme 9kolmasta "myytä" kavereille, kun eivät osanneet valita työsuhdeautoa oikein ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tässähän sitä ollaan peruskysymyksen ääressä. Oman osuuteni olen luultavasti tehnyt.MRe kirjoitti:Ostakaa niitä saabbeja, ei tehdas muuta kaipaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vaikka me täällä Suomessa sataisiin kauhea ostoryntäys käyntiin, meidän on vaikea Saabia pelastaa. Jos tuo ostoryntäys tapahtuisi maissa, missä on väkeä reilummin, niin positiiviset signaalit alkaisivat vilkkua. Ongelma taitaa olla nyt niin sekainen ja monivihahteinen, etten minä ainakaan tiedä ratkaisua Saabin kohtaloon. Voin vaan toivoa parasta ratkaisua.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
Mikäli käsitin oikein DI:n artikkelista (http://di.se/Artiklar/2011/8/24/243329/ ... 2283&rlt=0) ei Saabin nimen myynti ole ihan suoraviivainen asia, eli Swedish Automobile ei voi itsenäisestä päättää brandin myynnistä. Eikä myöskään mahdollinen SA:n konkurssi laita itse brandia ja griffiniä myyntiin. Mikä voi olla ihan hyvä asia.
Re: Saabin tulevaisuus II
WESKUlle tiedoksi!! Lue viestini tarkemmin!!!!! Vaikka vaihdan Saabini uuteen parin vuoden välein EN MISSÄÄN vaiheessa ole kirjoittanut että olisin tyytymäton Saabin laatuun.Minä ja vaimoni molemmat tykätään ajaa uudella Saabilla, tällä hetkellä menossa 13:sta Saab.Näin montaa en olisi omistanut jos olisin ollut tyytymätön laatuun, muita merkkejä en ole koskaan omistanut.Joissan Saabeissa on ollut ongelmia mutta kaikki korjattu takuuaikana.Saabin kriisin aikana olen ostanut kaksi Saabia viimeisen sain käyttööni 13.3.2011, näin olen kantanut korteni kekoon Saabin pelastamisessa.Jonkun pitää ostaa uusia että jotkut voivat ostaa sitten käytettyjä, näin se menee.
Re: Saabin tulevaisuus II
Olisin tänä vuonna päivittänyt Aeroni uuteen 9-5-farkkuaeroon JOS niitä saisi ja JOS merkin tulevaisuus olisi edes jollain lailla turvattu (huollot, varaosat, nollaa suurempi jälleenmyyntiarvo). Nykyisessä tilanteessa en uutta Saabia aio tilata, vaan venytän autonvaihtoa ainakin ensi vuoteen ja jos ja kun tilanne ei tästä parane, vaihdan merkkiä. En ole koskaan omistanut muita kuin Saabeja, joten lienen jonkinasteinen fanaatikko.MRe kirjoitti:Ostakaa niitä saabbeja, ei tehdas muuta kaipaa.
Ei varmaan mene päivääkään, etten harmittelisi merkinvaihtopakkoa, mutta minkäs teet. En harrasta autoja. Auto on minulle työkalu ja haluan ajaa sen verran tuoreella vuosimallilla, ettei tarvitse pelätä yllätyksiä tuhansien kilometrien lenkeilläkään. En halua myöskään pelätä sitä, että oman tai jonkun toisen virheen seurauksena auto joutuu varaosien puutteessa pajalle viikoiksi tai kuukausiksi. Sellaiseen ei ole varaa.
Tehtaan tilannetta pidän toivottomana ja firman johtoa kyvyttömänä tehtäväänsä. Jatkuvasti luvataan, miten rahaa on tulossa ovista ja ikkunoista, mutta kassa on tyhjä, tuotanto seisoo, firma menee konkkaan.. ja vaikka rahaa olisi täksi vuodeksi, millä talous saataisiin tasapainoon, kun siihen ei pystynyt edes GM, jolla varmaan oli resursseja hieman enemmän kuin Spykereillä ja muilla pikkutekijöillä? Ja kuka täysjärkinen haluaisi sijoittaa Saabiin, kun rahat häviää 99,99% todennäköisyydellä?
Toivon, että olen väärässä, mutta en näe mitään syytä optimismiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
400 litraa bensaa kuukaudessa, siis 5000 km kuukaudessa eli 60000 km vuodessa ? Tarkoittaa varsin maantiepainotteista ja ruuhkatonta ajamista 700 tunnissa, keskinopeudella 85 km / h ? Oma arvioni 700 tunnin istumiseen olisi noin 40000 km joka on suunnilleen vuotuinen ajomääräni ollut, melkoinen osa tästä kaupunkiliikennettä ehkä 20-30 km/h keskinopeudella.aero kirjoitti: Päivitinpä SC:n kustannusseurannan. Kun arvonalenemaksi olettaa lainan maksuerän (joo, seuraavaksi joku paasaa kuinka idioottimaista on ostaa auto lainalla - ihan vapaasti, siitä vaan), joka on yliampuva oletus jopa nykyisillä talousnäkymillä, niin siihen on uponnut 30,127e/päivä, siis ihan kaikkinensa. Tuo tekee 31 päivän kuukauden aikana 933,937e/kk.
Jos nyt verrataan vaikka siihen mainittuun OG900:een ja annetaan sille kulutuslukemaksi 8l/100km ja bensan hinnaksikin optimistinen 1,5e/l, niin jo yksistään nuo 400 litraa bensaa kuukaudessa maksavat 600 euroa, eli n. 19,35e/päivä.
Huoltojen suhteen veikkaisin että itse tehdyt pikkuhommat ja jopa jossain kohtuuhintaisessa pajassa teetettynäkin, maksaa korkeintaan saman verran parikymmentä vuotta vanhoille kuin merkkiliikkeessä pelkkä huollattaminen uudelle. Pitää myös muistaa että vanhoissa sen korjauksen katto on toki auton arvo, aina löytyy korvaavaa nettiautosta tilalle.
Vakuutukset ovat uusissa yleensä kalliimmat, rengaskustannuksissa ei taida olla eroa ja yksi merkittävä puoli käytön huolettomuudessa on pikkukolhut, ei tarvitse vaihtoarvosta välittää jo meinaa käyttää loppuun.
Alunperin viimeisimmissä postauksissa ilmaisemani ihmettely ei kuitenkaan koskenut niinkään jo täällä vuosikaudet pyörinyttä vertailua uuden ja selvästi vanhan auton välillä vaan oli vaan yliampuva vertaus pohdiskelemaan sitä miksi ihmeessä lähes uutta (2-3 vuotta / alle 50 tkm) vaihdetaan uuteen jos vielä ollaan laatuunkin tyytyväisiä ?
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, maantie/motari fiiliksen mukaan pääroolissa, kaupunkimatelua pyrin (ja melko hyvin onnistun) välttämään. 700h on toki lonkkaheitto jolla tuntimäärää ei ainakaan vähättele, eli se voi ylittyäkin, ei kuitenkaan hirmuisesti - keskinopeuden sanoisin tosiaan heiluvan 75-95km/h välillä.wesku kirjoitti:400 litraa bensaa kuukaudessa, siis 5000 km kuukaudessa eli 60000 km vuodessa ? Tarkoittaa varsin maantiepainotteista ja ruuhkatonta ajamista 700 tunnissa, keskinopeudella 85 km / h ?
Siksi laskinkin yleiskuluihin (verot, vakuutukset, huollot yms polttoaineen ulkopuoliset) 50e/kk. Ei ainakaan pitäisi mennä liiottelun puolelle.wesku kirjoitti: Huoltojen suhteen veikkaisin että itse tehdyt pikkuhommat ja jopa jossain kohtuuhintaisessa pajassa teetettynäkin, maksaa korkeintaan saman verran parikymmentä vuotta vanhoille kuin merkkiliikkeessä pelkkä huollattaminen uudelle.
Tarpeeksi vanhassa rouskussa ei kannata pitää kaskoa, se tiputtaa vakuutushintaa. Rengaskustannukset ovat vanhassa helposti hieman pienemmät, kun uusissa tuppaa olemaan isompia renkaita. Esim. 225/45/17 on hinnaltaan ihan eri sfäärissä kuin 195/65/15.wesku kirjoitti:Vakuutukset ovat uusissa yleensä kalliimmat, rengaskustannuksissa ei taida olla eroa
Halutaan takuu, vaihtelua, uusia varusteita, mahdollinen facelift tms tai esim. liisari loppuu. Tai ihan vaan koska voi. Oikeastaan pirunkaan väliä, pääasia on että sitä tapahtuu, koska silloin myös käytettyjen markkinoilla kiertoa riittääwesku kirjoitti:miksi ihmeessä lähes uutta (2-3 vuotta / alle 50 tkm) vaihdetaan uuteen jos vielä ollaan laatuunkin tyytyväisiä ?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabin tulevaisuus II
Eiköhän palata peruskysymyksen äärelle.
Eikös se nyt alkanut viikko 35? Jokohan Saabin autotehtaan linjalta tulee uusia Saabeja?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Eikös se nyt alkanut viikko 35? Jokohan Saabin autotehtaan linjalta tulee uusia Saabeja?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... 99896/1131 yrityssaneeraus(hakemus) olisi varmaan viimeinen kikka, jolla pelattaisiin hiukan lisäaikaa uuden riskirahan saamiseksi. En usko, että itse saneeraus menisi mitenkään uudestaan läpi.
Niin tai näin, ratkaisut ovat hyvin hyvin lähellä, suuntaan tai toiseen.
Niin tai näin, ratkaisut ovat hyvin hyvin lähellä, suuntaan tai toiseen.
According to the source, company executives are "very optimistic" about raising more funds this week.
Re: Saabin tulevaisuus II
Muutama viikko vielä ja tuotanto lähtee käyntiin. Kyllä se Muller jotenkin sinnittelee siihen saakka, että saa Kiinalaisten rahat käyttöönsä.
Kyllä tämä tästä, koetetaan vaan jaksaa uskoa parempaan!![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllä tämä tästä, koetetaan vaan jaksaa uskoa parempaan!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus II
INRIKES Publicerad 29 augusti
Saab ett steg närmare konkurs
Från och med fredag kan IF Metall
begära Saab i konkurs, detta sedan
företaget genom Svensk Delgivnings-
service i fredags delgivits IF Metall-
medlemmarnas betalningsuppmaning.
Nu har Saab sju dagar på sig att
agera. -Vi avvaktar de här sju dygnen
för att se om Saab betalar ut vår
fordran, säger Metalls förbunds-
jurist Darko Davidovic till TT.
Även tjänstemannafacket Unionen
räknar med att under dagen kunna
lämna in sina medlemmars uppmaningar.
Inte heller i dag fanns det några
pengar till de anställdas löner.
Muller överväger ny rekonstruktion
Saabs vd Victor Muller överväger en
rekonstruktion för bolaget. Det uppger
han i en intervju med branschtidningen
Automotive News.
-Vi utesluter ingenting, vi är fokus-
erade på att hitta en lösning och om
Kronofogden närmar sig så måste vi
skydda oss, säger Muller.
Samtidigt hänvisar tidningen till en
källa "nära förhandlingarna", som
säger att Saab Automobile är nära en
finansiering som skulle lösa de
ekonomiska problem på kort sikt, t.ex.
löner och skulder till leverantörer.
______________________________________
Sisämaasta julkaistu 29 elokuuta.
Saab askeleen lähempänä konkurssia.
Perjantaista lähtien voi IF Metal vaatia
saabia konkurssiin, tämä sen jälkeen kun
yhtiölle sai vaatimuksen tiedonantopalvelu
firmalta maksymääräyksen.
Nyt saabilla on sitten nämä seitsemän päivää
aikaa toimia.
-Me odotamme nämä 7-päivää saabin maksua
sanoo metallin asianajaja Darko Davidovic TT:lle.
Myös virkamiesten liitto Unionen laskee tänään
jättävänsä jäseniensä palkanmaksu vaatimukset
koska ei tänäänkään ollut palkat tulleet tileille.
Muller harkitsee nyt hakevansa uudelleen elvytystä saabille.
Saabin toimitusjohtaja Victor Muller harkitsee nyt yhtiön
uudelleen elvytystä.
Näin hän kertoi Automotive News. lehden haastattelussa,
me emme sulje pois mitään mahdollisuutta, me olemme
täysin keskittyneitä löytämään ratkaisun ja meidän on
suojattava itseämme kruununvoutia vastaan sanoo
Muller.
Samaanaikaan osoittaa lehti erääseen lähteeseen joka
on liki "neuvotteluita", ja joka sanoo, että Saab
Automobile on lähellä rahoitus ratkaisua ja joka
poistaisi tämän lyhytaikaisen rahapulan lyhyellä ajalla
koskien palkkoja ja alihankkijoiden velkoja.
Saab ett steg närmare konkurs
Från och med fredag kan IF Metall
begära Saab i konkurs, detta sedan
företaget genom Svensk Delgivnings-
service i fredags delgivits IF Metall-
medlemmarnas betalningsuppmaning.
Nu har Saab sju dagar på sig att
agera. -Vi avvaktar de här sju dygnen
för att se om Saab betalar ut vår
fordran, säger Metalls förbunds-
jurist Darko Davidovic till TT.
Även tjänstemannafacket Unionen
räknar med att under dagen kunna
lämna in sina medlemmars uppmaningar.
Inte heller i dag fanns det några
pengar till de anställdas löner.
Muller överväger ny rekonstruktion
Saabs vd Victor Muller överväger en
rekonstruktion för bolaget. Det uppger
han i en intervju med branschtidningen
Automotive News.
-Vi utesluter ingenting, vi är fokus-
erade på att hitta en lösning och om
Kronofogden närmar sig så måste vi
skydda oss, säger Muller.
Samtidigt hänvisar tidningen till en
källa "nära förhandlingarna", som
säger att Saab Automobile är nära en
finansiering som skulle lösa de
ekonomiska problem på kort sikt, t.ex.
löner och skulder till leverantörer.
______________________________________
Sisämaasta julkaistu 29 elokuuta.
Saab askeleen lähempänä konkurssia.
Perjantaista lähtien voi IF Metal vaatia
saabia konkurssiin, tämä sen jälkeen kun
yhtiölle sai vaatimuksen tiedonantopalvelu
firmalta maksymääräyksen.
Nyt saabilla on sitten nämä seitsemän päivää
aikaa toimia.
-Me odotamme nämä 7-päivää saabin maksua
sanoo metallin asianajaja Darko Davidovic TT:lle.
Myös virkamiesten liitto Unionen laskee tänään
jättävänsä jäseniensä palkanmaksu vaatimukset
koska ei tänäänkään ollut palkat tulleet tileille.
Muller harkitsee nyt hakevansa uudelleen elvytystä saabille.
Saabin toimitusjohtaja Victor Muller harkitsee nyt yhtiön
uudelleen elvytystä.
Näin hän kertoi Automotive News. lehden haastattelussa,
me emme sulje pois mitään mahdollisuutta, me olemme
täysin keskittyneitä löytämään ratkaisun ja meidän on
suojattava itseämme kruununvoutia vastaan sanoo
Muller.
Samaanaikaan osoittaa lehti erääseen lähteeseen joka
on liki "neuvotteluita", ja joka sanoo, että Saab
Automobile on lähellä rahoitus ratkaisua ja joka
poistaisi tämän lyhytaikaisen rahapulan lyhyellä ajalla
koskien palkkoja ja alihankkijoiden velkoja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.